hengst voor Nas Upper-Class X Saint urus d olympe

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
wenny1983

Berichten: 68
Geregistreerd: 03-08-08

hengst voor Nas Upper-Class X Saint urus d olympe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-16 09:59

Komend voorjaar wil ik mijn 8 jarige appaloosa merrie Floriaantje laten dekken, ik ben niet zo thuis in het fokkerij gebeuren dus ik kan wel wat hulp gebruiken :o want ik wil het graag goed doen.
Het veulen is voor eigen gebruik, Ik zoek een dressuurhengst die voldoende bloed voert en ras kan doorgeven. Merrie is ongeveer 165 en ik zoek wel een hengst die voldoende maat doorgeeft.

Alvast bedankt voor het lezen en hoop op wat goede tips.


wenny1983

Berichten: 68
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-16 10:00

Foto's uploaden lukt niet daar ga ik nog mee aan de slag


wenny1983

Berichten: 68
Geregistreerd: 03-08-08

Re: hengst voor Nas Upper-Class X Saint urus d olympe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-16 10:06

Afbeeldinghttp://www.bokt.nl/img/avatar/DTUl8c.jpg

wenny1983

Berichten: 68
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-16 13:44

wenny1983 schreef:
Foto's uploaden lukt niet daar ga ik nog mee aan de slag

als het goed is staan er nu foto's bij *D

Roodvos

Berichten: 6617
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Re: hengst voor Nas Upper-Class X Saint urus d olympe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 13:07

Dressuurhengst, bloed en ras. Ik zou zeggen: Apache.

Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]




Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: hengst voor Nas Upper-Class X Saint urus d olympe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 13:35

Dat zou ik niet bepaald zeggen :D

Je wilt een hengst gebruiken die naast maat ook een sterke bovenlijn (rug) meebrengt én een lang doorlopende broekspier. Ik moet nav de eerste foto echt nog een keertje kijken om zeker te zijn dat er geen Quarter op de foto stond.
Het geheel mag sowieso wel iets meer postuur en front hebben. Let ook even op de voeten.

Denk dat je met menig hengst vooruitgang zult boeken, maar ik zou zeer zeker geen 'poppetjes-hengst' gebruiken, maar eentje met postuur en massa. Heeft deze merrie nodig. Imo :D

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

wenny1983

Berichten: 68
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-16 14:41

Dees schreef:
Dat zou ik niet bepaald zeggen :D

Je wilt een hengst gebruiken die naast maat ook een sterke bovenlijn (rug) meebrengt én een lang doorlopende broekspier. Ik moet nav de eerste foto echt nog een keertje kijken om zeker te zijn dat er geen Quarter op de foto stond.
Het geheel mag sowieso wel iets meer postuur en front hebben. Let ook even op de voeten.

Denk dat je met menig hengst vooruitgang zult boeken, maar ik zou zeer zeker geen 'poppetjes-hengst' gebruiken, maar eentje met postuur en massa. Heeft deze merrie nodig. Imo :D

Bedankt voor je reactie Dees, ikzelf zat ook te denken aan Apache Wat vind jij van dreamboy of vivaldi die vind ik zelf ook nog wel interessant.

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 15:41


Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Elisa2

Berichten: 36669
Geregistreerd: 31-08-04

Re: hengst voor Nas Upper-Class X Saint urus d olympe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 13:39

Leuke merrie...maar vrij steil achterbeen, steile schouder en voorstand wat hol in het voorbeen. Dat zijn imo punten om rekening mee te houden. Bloed zit er genoeg in met the Saint dus ik ga met Dees mee dat je niet een te bloederige hengst moet uitkiezen en inderdaad ook geen neerwaartse romprichting. {Apache}

Een goede Jazz zoon zou wellicht kunnen passen, maar er zijn nog veel meer hengsten.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

wenny1983

Berichten: 68
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-16 14:33

Elisa2 schreef:
Leuke merrie...maar vrij steil achterbeen, steile schouder en voorstand wat hol in het voorbeen. Dat zijn imo punten om rekening mee te houden. Bloed zit er genoeg in met the Saint dus ik ga met Dees mee dat je niet een te bloederige hengst moet uitkiezen en inderdaad ook geen neerwaartse romprichting. {Apache}

Een goede Jazz zoon zou wellicht kunnen passen, maar er zijn nog veel meer hengsten.

Bedankt voor je reactie, er zijn er ook zoveel Gelukkig heb ik nog de tijd.. wat vind jij van de jazz zoon Chagall ?

Elisa2

Berichten: 36669
Geregistreerd: 31-08-04

Re: hengst voor Nas Upper-Class X Saint urus d olympe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 17:51

Goede hengst uit een hele goede moederlijn, maar zijn voorbeenstand is niet correct dus dat is een risico bij het fokken met hem.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

wenny1983

Berichten: 68
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-16 17:57

Elisa2 schreef:
Goede hengst uit een hele goede moederlijn, maar zijn voorbeenstand is niet correct dus dat is een risico bij het fokken met hem.

jammer, dat risico ga ik niet nemen dan..


Elisa2

Berichten: 36669
Geregistreerd: 31-08-04

Re: hengst voor Nas Upper-Class X Saint urus d olympe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 18:12

Het beste is om voor een bewezen hengst te gaan bij een eerste veulen..is je doel commerciel met het veulen of voor fok je voor jezelf? Hoe zijn de rest van de gangen van de merrie en het karakter? en heb je een linkje naar het volledige papier?

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

wenny1983

Berichten: 68
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-16 22:19

Elisa2 schreef:
Het beste is om voor een bewezen hengst te gaan bij een eerste veulen..is je doel commerciel met het veulen of voor fok je voor jezelf? Hoe zijn de rest van de gangen van de merrie en het karakter? en heb je een linkje naar het volledige papier?

Ik fok het veulen voor mijzelf, galop is goed, draf is erg vlak, karakter is goed braaf werkwillig dier , lekker voorwaarts. Mijn keuze is toch ook wel een bewezen hengst
Laatst bijgewerkt door wenny1983 op 01-11-16 22:50, in het totaal 1 keer bewerkt


wenny1983

Berichten: 68
Geregistreerd: 03-08-08

Re: hengst voor Nas Upper-Class X Saint urus d olympe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-16 22:22

Papier staat er ook bij nu Als jij nog wat leuke suggesties heb voor wat bij mijn merrie past gewoon plaatsen hoor! Ik zie door de bomen het bos niet meer

Jester_

Berichten: 12253
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: hengst voor Nas Upper-Class X Saint urus d olympe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 22:33

En charmeur? Die gaat wel massa en een mooiere draf geven

When you're with me, no judgement
You can get that from anyone else
You don't have to prove nothing
You can just be yourself

wenny1983

Berichten: 68
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-16 22:40

Jester_ schreef:
En charmeur? Die gaat wel massa en een mooiere draf geven

Die vind ik ook geweldig staat ook al op mijn lijstje

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: hengst voor Nas Upper-Class X Saint urus d olympe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 00:00

Bijna alle nafok van Jazz zal de draf verbeteren. Met de afstamming van deze merrie vind ik het niet raar dat ze een vlakke draf heeft. Denk om eerlijk te zijn dat de galop ook niet echt super zal zijn, tenminste, met deze afstamming zou mij dat verrassen.

Dit kon wel eens een leuke voor je zijn: http://www.riekusveninga.nl/cachet.htm

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Elisa2

Berichten: 36669
Geregistreerd: 31-08-04

Re: hengst voor Nas Upper-Class X Saint urus d olympe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 10:28

Charmeur zou weleens mooi kunnen passen inderdaad, verbeterd ook het front. Want dat vind ik een aandachtspuntje bij sommige Jazz zonen. En met de maat zit je ook wel goed.

Ik denk door de hoeveelheid trakhenerbloed dat het verstandig is om weg te blijven bij trak bloed vanwege de gangen.

Als je iets luxer wilt fokken is Zhivago wellicht ook een goede optie, fokt maat en goed bewegende paarden. Wel laatbloeiers

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

wenny1983

Berichten: 68
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-11-16 22:06

Elisa2 schreef:
Charmeur zou weleens mooi kunnen passen inderdaad, verbeterd ook het front. Want dat vind ik een aandachtspuntje bij sommige Jazz zonen. En met de maat zit je ook wel goed.

Ik denk door de hoeveelheid trakhenerbloed dat het verstandig is om weg te blijven bij trak bloed vanwege de gangen.

Als je iets luxer wilt fokken is Zhivago wellicht ook een goede optie, fokt maat en goed bewegende paarden. Wel laatbloeiers

Bedankt voor het advies Zhivago ga ik ook eens bekijken


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers