Lichttherapie, welke lamp?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Badeendje

Berichten: 3939
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Lichttherapie, welke lamp?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-16 16:11

Dag bokt,
Ik kom net bij de huisarts vandaan en hij geeft aan dat ik een lichttherapie lamp moet kopen. Alles leuk en wel, wie heeft er zo'n lamp, of eventueel bril, voor een winterdepressie? Wat werkt wel goed en wat werkt niet goed? Mij lijkt zo'n bril wel handig, maar is dat wel comfortabel?

Wie heeft ervaringen? :)

pjer
Berichten: 1573
Geregistreerd: 18-03-05

Re: Lichttherapie, welke lamp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 16:17

Ik heb er nu 2: een grote van Beurer die het op zich prima doet, maar wel erg groot is (en je moet er dus op 50cm afstand van zitten waardoor het ding dus behoorlijk in de weg staat. En sinds deze week een kleintje met blauw licht van philips. Ook deze moet op max 50cm maar is 8x kleiner dan die andere.

Ik wil je als tip meegeven om op marktplaats te kijken naar de lampen vooral als je nog niet goed weet wat je wilt want die dingen zijn DUUR.

Verder is mijn ervaring dat als je netjes elke ochtend die lamp een uurtje aan hebt dat je humeur flink opklaart en de wintermoeheid ook verdwijnt. Ik vind het echt een geweldige oplossing en wou dat ik al jaren eerder zo'n lamp had gekocht.

Kentaro

Berichten: 17391
Geregistreerd: 06-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 16:24


maaikemuis
Berichten: 5273
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: Lichttherapie, welke lamp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 16:31

Je kan ze ook huren bij de thuiszorgwinkel (of hoe de instantie bij jou in de buurt heet waar je ook krukken kunt huren).

Kun je kijken of het wat doet.

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 16:32

Hier al aantal jaren een daglichtlamp van Philips... wel een groot ding dat najaar en winter op de eettafel staat maar heb wel het idee dat het werkt. Hij gaat bij het ontbijt aan en dat elke dag... heb wel gemerkt dat het echt vol moet houden wil je er profijt van hebben.
De huidige van Philips zien er een stuk handzamer uit dan mijn bakbeest.

Badeendje

Berichten: 3939
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Re: Lichttherapie, welke lamp?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-16 17:25

Bedankt allemaal! Het lijkt mij ook wel handig om eerst even uit te proberen of het voor mij genoeg effect heeft, maar omdat ik mij bijvoorbeeld van vroeger herinnerde dat ik hield van sneeuw (veel lichtweerkaatsing) en ik de afgelopen 2 dagen na wat zon weer ben opgeknapt denk ik wel dat het werkt. Ik ga de lampen even bekijken. Niemand hier ervaring met een bril?

Antgillya

Berichten: 368
Geregistreerd: 21-01-05
Woonplaats: Den helder

Re: Lichttherapie, welke lamp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 17:30

Hier een slechte ervaring. We hebben een grote van beurer. Beide hier in huis merken totaal niets van de werking. Ook vrienden en familie die de lamp hebben geprobeerd merken geen verschil.

Murthul

Berichten: 17064
Geregistreerd: 19-12-10
Woonplaats: Eilandje

Re: Lichttherapie, welke lamp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 17:43

Ik heb een grote van Philips volgens mij, ik ontbijt ervoor of doe mijn make-up eventjes, ik gebruik m alleen niet voor winterdepressie, dus wat dat betreft geen ervaring. :)

arabella2000
Berichten: 4151
Geregistreerd: 14-05-06
Woonplaats: zuid-limburg

Re: Lichttherapie, welke lamp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 19:24

Ik heb een lichtlamp van de philips. Eerst eentje gehuurd en daarna eentje gekocht. Voor mij werkr hij echt wel. Elke ochtend een kwatiertje ervoor zitten.

Ik ben wel benieuwd naar de ervaringen met zo'n bril. Die lijkt me wel handiger om overal mee heen te nemen....

dovish

Berichten: 2978
Geregistreerd: 25-05-01
Woonplaats: Oldekerk

Re: Lichttherapie, welke lamp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 22:32

Ik heb ook zo'n 'ouderwetse' grote, tegenwoordig zijn het allemaal van die kleine blauwe lampjes. Voor mij werkt het, ik heb er al zeer veel baad bij gehad. En dat zit niet alleen tussen de oren, want ook mijn vader die al jaren kampt met winterdepressies en die niet geloofde in de werking van zo'n lamp heeft er nu zelf één aangeschaft; het werkte toch!

doekenbas
Berichten: 258
Geregistreerd: 29-10-08

Re: Lichttherapie, welke lamp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 22:53

Tip, lees jezelf even in in lichtsterktes (lumen en lux). Ik heb laatst op school een college gehad over licht en lichttherapie en daar bleek uit dat bijna alle lampen alleen maar werken volgens het placebo effect, aangezien de lichtsterkte van deze lampen te laag is om daadwerkelijk iets te betekenen voor het menselijk lichaam. Het heeft te maken met blauw en oranje licht (blauw licht maakt je actief en oranje licht maakt je slomer, activeert de productie van melatonine). Dus je moet een bepaald aantal lumen hebben wil de lamp helpen voor lichtherapie.
Veel meer weet ik er uit men hoofd niet van, heb even gekeken maar de presentatie staat niet online... Dus verder kan ik je er zo niet bij helpen. Weet alleen nog dat de docent echt 100x heeft gemeld dat het geldklopperij is

Badeendje

Berichten: 3939
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-16 23:00

doekenbas schreef:
Tip, lees jezelf even in in lichtsterktes (lumen en lux). Ik heb laatst op school een college gehad over licht en lichttherapie en daar bleek uit dat bijna alle lampen alleen maar werken volgens het placebo effect, aangezien de lichtsterkte van deze lampen te laag is om daadwerkelijk iets te betekenen voor het menselijk lichaam. Het heeft te maken met blauw en oranje licht (blauw licht maakt je actief en oranje licht maakt je slomer, activeert de productie van melatonine). Dus je moet een bepaald aantal lumen hebben wil de lamp helpen voor lichtherapie.
Veel meer weet ik er uit men hoofd niet van, heb even gekeken maar de presentatie staat niet online... Dus verder kan ik je er zo niet bij helpen. Weet alleen nog dat de docent echt 100x heeft gemeld dat het geldklopperij is

Ik weet het, een lamp moet minstens 10.000 lux hebben om zomers licht te evenaren. Er zijn intussen meerdere onderzoeken die aanwijzen dat lichttherapie effectief is. Zelfs als het op het placebo effect berust, heb ik daar geen problemen mee, als dat mij van mijn klachten afhelpt :)

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 23:14

doekenbas schreef:
Tip, lees jezelf even in in lichtsterktes (lumen en lux). Ik heb laatst op school een college gehad over licht en lichttherapie en daar bleek uit dat bijna alle lampen alleen maar werken volgens het placebo effect, aangezien de lichtsterkte van deze lampen te laag is om daadwerkelijk iets te betekenen voor het menselijk lichaam. Het heeft te maken met blauw en oranje licht (blauw licht maakt je actief en oranje licht maakt je slomer, activeert de productie van melatonine). Dus je moet een bepaald aantal lumen hebben wil de lamp helpen voor lichtherapie.
Veel meer weet ik er uit men hoofd niet van, heb even gekeken maar de presentatie staat niet online... Dus verder kan ik je er zo niet bij helpen. Weet alleen nog dat de docent echt 100x heeft gemeld dat het geldklopperij is


Maar al zou het placebo effect zijn; als het werkt en je bent van je klachten af is het toch prima? ;)

doekenbas
Berichten: 258
Geregistreerd: 29-10-08

Re: Lichttherapie, welke lamp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 23:41

Ohja lichttherapie an sich is zeker wel effectief, als je echt een lamp hebt die het goed doet. Het placebo effect is prima, maar dan zou ik gewoon voor men schemerlamp gaan zitten want die lichtlampen zijn soms best aan de prijs :P
Laten we zeggen dat die docent ook wel enigzins bevooroordeeld was, hij heeft veel onderzoeken gedaan naar die lichttherapie dus hij moet natuurlijk wel zen eigen onderzoeken promoten :=
Hopelijk helpt het je in ieder geval!! Succes met het vinden van een goede lamp!

Duplo

Berichten: 1652
Geregistreerd: 11-12-04

Re: Lichttherapie, welke lamp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 07:28

Ik heb een beurer tl30, zo groot als een iPad mini en ook zo plat omgeveer kan
Komt met een hoesje dus makkelijk mee te nemen
Heb hem nog geen week dus verder nog geen lange termijn ervaring

Deze is nu rond de 70 euro makkelijk te verkrijgen dat vond ik een mooi bedrag om het te proberen

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 08:19

doekenbas schreef:
Ohja lichttherapie an sich is zeker wel effectief, als je echt een lamp hebt die het goed doet. Het placebo effect is prima, maar dan zou ik gewoon voor men schemerlamp gaan zitten want die lichtlampen zijn soms best aan de prijs :P
Laten we zeggen dat die docent ook wel enigzins bevooroordeeld was, hij heeft veel onderzoeken gedaan naar die lichttherapie dus hij moet natuurlijk wel zen eigen onderzoeken promoten :=
Hopelijk helpt het je in ieder geval!! Succes met het vinden van een goede lamp!


Maar dan is het placebo effect want iedereen weet dat gewone lampen niet werken, aangezien je daar de hele dag al in zit :+

Badeendje

Berichten: 3939
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-16 09:56

doekenbas schreef:
Ohja lichttherapie an sich is zeker wel effectief, als je echt een lamp hebt die het goed doet. Het placebo effect is prima, maar dan zou ik gewoon voor men schemerlamp gaan zitten want die lichtlampen zijn soms best aan de prijs :P
Laten we zeggen dat die docent ook wel enigzins bevooroordeeld was, hij heeft veel onderzoeken gedaan naar die lichttherapie dus hij moet natuurlijk wel zen eigen onderzoeken promoten :=
Hopelijk helpt het je in ieder geval!! Succes met het vinden van een goede lamp!

Het is ook niet erg als het niet voor een paar tientjes kan hoor, aangezien dit de derde keer op rij is dat ik in een winterdepressie belandt ga ik er niet vanuit dat dit de laatste keer zou zijn. Zo'n lamp gaat waarschijnlijk nog wel meer gebruikt worden. Welke raad je docent dan wel aan?

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 10:15

doekenbas schreef:
Tip, lees jezelf even in in lichtsterktes (lumen en lux). Ik heb laatst op school een college gehad over licht en lichttherapie en daar bleek uit dat bijna alle lampen alleen maar werken volgens het placebo effect, aangezien de lichtsterkte van deze lampen te laag is om daadwerkelijk iets te betekenen voor het menselijk lichaam. Het heeft te maken met blauw en oranje licht (blauw licht maakt je actief en oranje licht maakt je slomer, activeert de productie van melatonine). Dus je moet een bepaald aantal lumen hebben wil de lamp helpen voor lichtherapie.
Veel meer weet ik er uit men hoofd niet van, heb even gekeken maar de presentatie staat niet online... Dus verder kan ik je er zo niet bij helpen. Weet alleen nog dat de docent echt 100x heeft gemeld dat het geldklopperij is



In mijn tien jaar oude leerboek staat 10.000 lux.

.....en mijn ervaring : "ik voel me net zo'n vlinder rond de lamp" - het ding werkt als een magneet, ik vind het heerlijk om te zonnebaden en wil de eerste tien minuten oid ook beslist niet achter het ding vandaan.

(Lumen is wel Latijn, maar wordt in de medische wereld ook wel gebruikt voor 'hoe wijd is het bloedvat'. Lumen is de hoeveelheid uitgestraald licht door de lichtbron, lux is de verhouding: hoeveel lumen per vierkante meter. Hier maakt jouw afstand tot je lamp dus uit.)

Uiteraard is een bril met LEDjes er in veel efficiënter: weinig electra, veel vrijheid - zij het dat fietsen of auto rijden wordt afgeraden. De verhouding/ hoeveelheid lumen moet wel kloppen! )

Badeendje

Berichten: 3939
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-16 10:26

Janneke2 schreef:
doekenbas schreef:
Tip, lees jezelf even in in lichtsterktes (lumen en lux). Ik heb laatst op school een college gehad over licht en lichttherapie en daar bleek uit dat bijna alle lampen alleen maar werken volgens het placebo effect, aangezien de lichtsterkte van deze lampen te laag is om daadwerkelijk iets te betekenen voor het menselijk lichaam. Het heeft te maken met blauw en oranje licht (blauw licht maakt je actief en oranje licht maakt je slomer, activeert de productie van melatonine). Dus je moet een bepaald aantal lumen hebben wil de lamp helpen voor lichtherapie.
Veel meer weet ik er uit men hoofd niet van, heb even gekeken maar de presentatie staat niet online... Dus verder kan ik je er zo niet bij helpen. Weet alleen nog dat de docent echt 100x heeft gemeld dat het geldklopperij is



In mijn tien jaar oude leerboek staat 10.000 lux.

.....en mijn ervaring : "ik voel me net zo'n vlinder rond de lamp" - het ding werkt als een magneet, ik vind het heerlijk om te zonnebaden en wil de eerste tien minuten oid ook beslist niet achter het ding vandaan.

(Lumen is wel Latijn, maar wordt in de medische wereld ook wel gebruikt voor 'hoe wijd is het bloedvat'. Lumen is de hoeveelheid uitgestraald licht door de lichtbron, lux is de verhouding: hoeveel lumen per vierkante meter. Hier maakt jouw afstand tot je lamp dus uit.)

Uiteraard is een bril met LEDjes er in veel efficiënter: weinig electra, veel vrijheid - zij het dat fietsen of auto rijden wordt afgeraden. De verhouding/ hoeveelheid lumen moet wel kloppen! )
Bedankt voor je antwoord! De dokter zei inderdaad dat ik naar een lamp moest kijken die ik op 50 cm afstand kon gebruiken, dus hij moest wel sterk genoeg zijn. Welke heb jij? :)

Barendshoeve
Berichten: 960
Geregistreerd: 10-05-10

Re: Lichttherapie, welke lamp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 10:35

Hey,

Ik heb met jullie mee gelezen. Ik denk er al heel lang over om er 1 aan te schaffen.
Voornamelijk voor de moeheid. Ben ik minder moe dan heb ik meer zin in het leven.
Ik heb al medicatie en dit lijkt me wel een extra hulpmiddel. Na wat zoekwerk en
inlezen op een forum lijkt me de beurer TL30 me een goede keus. Ook lekker compact

maaikemuis
Berichten: 5273
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: Lichttherapie, welke lamp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 10:53

Waarom niet eerst een huren? Werkt het voor je, dan kun je er 1 kopen. Anders is het zo zonde.

dovish

Berichten: 2978
Geregistreerd: 25-05-01
Woonplaats: Oldekerk

Re: Lichttherapie, welke lamp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 11:34

Ik zit nu (hij staat naast mijn beeldscherm) achter deze; http://www.philips.nl/c-p/HF3319_01/energylight . Deze geeft inderdaad de benodigde 10.000 lux. Ik heb wel gekozen voor zo'n duurdere, philips maakt deze lampen al jaren en ik heb er wel wat voor over me weer fris te voelen in de herfst!
Ik weet dat er zelfs lampen zijn geweest die voor behoorlijke schade aan de ogen hebben gezorgd. Dit is voor mij reden om niet een aliexxpres-ding te bestellen ofzo.

Er werd net boven aangehaald dat het in veel gevallen een placebo effect zou opleveren, maar ik geloof dat echt wel is aangetoond dat dat niet zo is met een goede lamp. Ik heb één jaar, toen ik een echte winterdepressie had, lichttherapie gevolgd in het ziekenhuis. Dat werkte als een trein, alleen was dat lastig, 's ochtends eerst drie kwartier reizen en vroeg in het donker vertrekken want je moest in het ziekenhuis beginnen rond zonsopkomst.
Ik heb het jaar daarna zelf een lamp gekocht en ben nu met de tweede bezig. Ik start met gebruik vóórdat ik ook echt depressieve gevoelens krijg, ik gebruik het nu als 'kuur' wanneer ik merk dat ik minder energie krijg, het lastiger vind om tot dingen te komen en wat lusteloos wordt. Ik kan het aftellen dat dat in het najaar gebeurd. En dat werkt voor mij echt prima!
Het eerste jaar dat ik het in het ziekenhuis volgde (10+ jaar geleden) heb ik het twee weken gedaan. Nu ik er eerder bij ben heb ik geloof ik altijd aan vijf dagen genoeg. Bij dag drie merk ik meestal echt verschil in energie. Als ik te lang door ga is het zelfs zo dat ik wat hyper wordt.

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Lichttherapie, welke lamp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 11:51

....ik heb een oude Philips, in 2000 geerfd van mijn moeder.
Ik ben blij met de postuume gift, maar ik had stiekumpjes ook iets van 'dat had je me wel eens mogen vertellen' :o

Luca03

Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Re: Lichttherapie, welke lamp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 11:55

Ik heb vorige winter een tijd zo'n bril mogen proberen, werkte bij mij voor geen meter en zat absoluut niet comfortabel. Wel geen idee welk merk het was want ik mocht hem proberen van mijn psychiater.

doekenbas
Berichten: 258
Geregistreerd: 29-10-08

Re: Lichttherapie, welke lamp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 17:34

Dat heeftie niet verteld, hij had het alleen over dat er voldoende sterkte moest zijn. Hij heeft er in ieder geval wel veel onderzoek naar gedaan, wellicht zijn er artikelen online te vinden, Joost van Hoof heet de beste man...