Sint Maarten lopen - Waarom woon ik nou zo ongeliefd?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Sint Maarten lopen - Waarom woon ik nou zo ongeliefd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-16 15:25

Als kind vond ik Sint Maarten lopen echt zo ongeveer het hoogtepunt van het jaar. :D

Helaas was het wat mij betreft al veel te vroeg afgelopen met het lopen, want hoewel ik klein van stuk ben (en was) en altijd en overal jonger geschat werd kreeg ik op 11 november ineens overal te horen dat ik echt wel te groot/oud was -:(-

Afgelopen jaren heb ik met mijn neefjes langs de deuren gelopen. Heerlijk, net alsof je er zelf weer bij bent. Maar helaas kinderen groeien. De oudste is inmiddels te groot en de jongste vond zich vorig jaar ook al te oud. Dit jaar blijkt zijn hele (nieuwe) klas nog te gaan, dus hij gaat ook, maar daar heeft hij zijn tante natuurlijk niet meer bij nodig |(

Nou vind ik gewoon het hele sfeertje geweldig, en zou me dus ook best vermaken met gewoon de deur open doen en snoep uitdelen. Uit mijn eigen jeugd heb ik vooral goede herinneringen aan de mensen die er echt iets bijzonders van maakten. Mensen die hele zakjes snoep maakten of er zelf een leuke verpakking aan gaven. Voelde alsof je een kleine schat had getroffen.
Nu loop ik door de Action en zie ik allerlei mogelijkheden om ook iets bijzonders te maken om uit te delen. Ik heb het in gedachten al helemaal lopen bedenken. Maaaaaaaaarrrrrrr....

Wij wonen in onze straat compleet ongeliefd. Niet eens achteraf of buitenaf ofzo, gewoon een straat in een woonwijk. Maar als er hier 5 tot 10 kinderen komen heb je het gehad :(
Twee straten verderop is het echt veeeeeeel drukker. Maar het lijkt wel alsof er aan het begin van onze straat een bordje "Deze overslaan" staat. (Maar ik heb het nog niet ontdekt haha).

Meer mensen die het jammer vinden dat ze het feestje een beetje missen zo?

<3 A HOUSE is not a HOME without a WESTIE <3


Merel_Brit

Berichten: 630
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Sint Maarten lopen - Waarom woon ik nou zo ongeliefd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 15:30

Gisteren stonden er ineens kinderen aan de deur, Trick or Treat! M`n vriend kon ze enkel een banaan aanbieden, maar die hoefden ze niet :') Hier is nog nooit Halloween of sint Maarten gevierd. Ik heb zelfs geen idee wanneer het is, of waarom, en wat de bedoeling is. Is Sint Maarten ook "eng" zoals Halloween?

[o]
"Great friends are hard to find, difficult to leave, and impossible to forget"
Highness B+10, L1+20, L2+12, M1+16, M2+11, Z1+12, Z2+11

Azmay

Berichten: 17989
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 15:30

Is dat een soort halloween idee dan met snoep uitdelen?
Ik heb nog nooit iemand aan de deur gehad, vind mensen die gaan staan zingen (dat was het toch?) aan mijn deur ook intens ongemakkelijk denk ik :')

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 15:30

Ohhhh....dan kom je een avondje hier zitten.

Kan je je hart ophalen.

50 kids haal je zo hier aan de deur.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Goof

Berichten: 28732
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 15:32

Goh, ik heb in mijn 36-jarig bestaan nog nooit iets mee gekregen van St Maarten of Halloween.
Ben zelf nooit langs deuren geweest (serieus; aanbellen en vragen om snoepjes?? :') ) en heb ook nog nooit kinderen aan de deur gehad zowel vroeger bij mijn ouders thuis als nu.
Dat hele fenomeen gaat langs me heen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110621
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Sint Maarten lopen - Waarom woon ik nou zo ongeliefd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 15:33

Toen ik nog in Noord-Holland woonde werd er massaal aan Sint Maarten gedaan, maar in Noord-Brabant lijken ze het niet te kennen :?

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert


Anoniem

Re: Sint Maarten lopen - Waarom woon ik nou zo ongeliefd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 15:35

Hier is het ook niet enorm veel , ik weet niet of ik het dit jaar doe mijn gang ziet er niet uit ivm wat geklust :')

Devil_ina

Berichten: 743
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: In een dorp

Re: Sint Maarten lopen - Waarom woon ik nou zo ongeliefd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 15:38

Hier komen alle kindjes uit het dorp langs :j , eerst de kleintjes, en later de grote kinderen {:)

Vind dat wel gezellig, is toch een bepaald sfeertje, en uit mijn eigen jeugd ken ik het helemaal niet :)

Dag lieve mam, love you always
De rooie schurk en het kleine meisje. Lieve Bibi rust zacht, zo plotseling uit het leven gerukt. je hebt nog geen 4 jaar mogen worden.

Laura82
Berichten: 7465
Geregistreerd: 05-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 15:39

Ons huis word ook vaak overgeslagen, onze buren zijn engels en doen niet open, degene daarnaast is nooit thuis en het laatste huis heeft jaren leeggestaan. Inmiddels is dat weer bewoond dus misschien wordt het weer populairder nu :')
Gelukkig heb ik inmiddels zelf kleine kinderen, dus ik kan mn hart weer ophalen :D De oudste heeft er helemaal zin in, ze is al druk aan het oefenen met zingen. De jongste is nog te jong, maar gaat voor de lol mee naar een paar huizen van bekenden.

Het is volgens mij ook vooral Noord-Holland waar het gevierd wordt, of niet?
Overigens is het niet aanbellen en vragen om snoep, maar zingen voor de deur en een snoepje krijgen :)

Edit: zie dat TS niet uit Noord-Holland komt, dus mn opmerking klopt niet :')

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110621
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Sint Maarten lopen - Waarom woon ik nou zo ongeliefd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 15:40

Het hielp bij ons goed om een kaarsje in een lantaarntje bij de deur te branden. Dan weten ze dat je thuis bent.
(En natuurlijk het licht in de gang aan laten).

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-16 15:44

Laura82 schreef:
Ons huis word ook vaak overgeslagen, onze buren zijn engels en doen niet open, degene daarnaast is nooit thuis en het laatste huis heeft jaren leeggestaan. Inmiddels is dat weer bewoond dus misschien wordt het weer populairder nu :')
Gelukkig heb ik inmiddels zelf kleine kinderen, dus ik kan mn hart weer ophalen :D De oudste heeft er helemaal zin in, ze is al druk aan het oefenen met zingen. De jongste is nog te jong, maar gaat voor de lol mee naar een paar huizen van bekenden.

Het is volgens mij ook vooral Noord-Holland waar het gevierd wordt, of niet?
Overigens is het niet aanbellen en vragen om snoep, maar zingen voor de deur en een snoepje krijgen :)

Edit: zie dat TS niet uit Noord-Holland komt, dus mn opmerking klopt niet :')


Nee is niet specifiek Noord-Holland hoor :) Ik ben opgegroeid in Almere en Hattem (nabij Zwolle) en daar werd het overal gevierd. Hier in Zwolle zelf vieren ze het ook gewoon. En wij zijn toch niet bepaald Noord Holland. Ik heb in Castricum gewoond, maar dusdanig afgelegen dat we daar echt geen kinderen hoefden te verwachten dus hoe het daar was heb ik geen idee van.

Halloween is eng, Sint Maarten is niet eng. Sint maarten is gewoon leuk. Kindjes met lampions (zelfgemaakt of gekocht) of soms uitgeholde pompoenen met lampje erin die langs de deuren gaan en een Sint Maarten liedje zingen. Daar krijgen ze dan een snoepje voor. Daar hoeven ze niet om te vragen als het goed is. :D

Ik had drie jaar geleden ofzo ook ineens een groepje kinderen met Trick or Treat voor de deur staan. Had toen echt zoiets van WTF? XD Maar dit jaar voor de zekerheid gezorgd dat het snoep vast in huis was met Halloween, voor het geval dat. Nu geen kind gezien natuurlijk :+

Het is dat De Bilt me een beetje te ver weg is in de 45 KM mobiel haha.

Ik ben in staat om met mijn campingtafeltje en stoeltje ergens op een hoek van de drukke straten te gaan zitten ofzo :')
Laatst bijgewerkt door Alwiene op 01-11-16 15:46, in het totaal 1 keer bewerkt

<3 A HOUSE is not a HOME without a WESTIE <3

Jilletje

Berichten: 8172
Geregistreerd: 18-11-06
Woonplaats: Limmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 15:46

St maarten is toch iets echt noord hollands? :o?

Vorig jaar had ik een schaal helemaal leuk opgemaakt kwam er een jongentje zonder lampion voor de deur schreeuwen, die heb ik niks gegeven :x
Ik schatte hem een jaar of 15.

Dit jaar ben ik mevrouw kikkerbil die niks geven wil.
We wonen in een hofje dat blijkbaar niet leuk genoeg is.

Laura82
Berichten: 7465
Geregistreerd: 05-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 15:47

Het valt me op dat mn bekenden buiten de provincie het vaak niet kennen, vandaar dat ik dat dacht :+

Ik vind het ook echt super gezellig, maak met de meeste kinderen/ouders ook wel even kort praatje en al die zingende kindjes zijn gewoon super schattig <3

Muronia

Berichten: 19491
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 15:48

Sint Maarten wordt hier in het noorden van het land ook uitgebreid gevierd. Ik vind het altijd mooi. Vroeger als kind langs de deuren en nu met mijn eigen dochter meewandelen. Helaas moet ik dit jaar werken en moet paps dus met dochter mee.

Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), voor 2024 drachtig van Leffe (Lenard x Onno S) - Elonia (v. Ecksteins Eminenz) voor 2025 gedekt met Major (Mylord x Valentin) - Florentino (v. Florencio) - Wainonia (v. Oliver) - Elmira (v. Krimh)
[KS-MK] Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje

AmberG
Berichten: 197
Geregistreerd: 29-01-15

Re: Sint Maarten lopen - Waarom woon ik nou zo ongeliefd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 15:54

Ik heb het ook altijd gevierd, maar kom uit Zwolle, dus niet echt in de buurt van Noord-Holland :') Aangezien wij best wel buitenaf woonden en de huizen te ver stonden om echt te lopen, ging ik altijd naar de bebouwde kom om Sint Maarten te lopen en ik vond het geweldig

Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-16 15:58

AmberG schreef:
Ik heb het ook altijd gevierd, maar kom uit Zwolle, dus niet echt in de buurt van Noord-Holland :') Aangezien wij best wel buitenaf woonden en de huizen te ver stonden om echt te lopen, ging ik altijd naar de bebouwde kom om Sint Maarten te lopen en ik vond het geweldig


Grappig, welke wijk? Ik zit in Berkum en hier leeft het dus wel degelijk, maar niet in mijn straat :')

Wij hebben trouwens standaard twee lantaarntjes naast de deur hangen, die ook aan gaan dan. Maar wij hebben de deur aan de zijkant niet aan de voorkant. Huis is overduidelijk verlicht. (Grote glaspartij voor, kan niet missen). Maar als die kinderen gewoon de straat niet eens inkomen kan je verlichten wat je wil, maar gaat het niet helpen :')

<3 A HOUSE is not a HOME without a WESTIE <3

Hilli

Berichten: 22946
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 15:58

Jammer dat je niet dichterbij woont, anders had je wel een avondje bij mij thuis kunnen komen.

Ik vind het verschrikkelijk, tig onbekende kinderen met grote plastic tassen propvol snoep aan de deur. Dat gaat voor mijn gevoel echt voorbij aan de charme van Sint Maarten. Ik zorg dus dat ik niet thuis ben, want een donkere keuken en gang (onze huiskamer ligt aan de achterkant van het huis) wordt ook niet geaccepteerd als "wij doen niet mee". Het principe kaarsje bij de deur als je meedoet kennen ze in onze buurt niet helaas.

Te koop: 7-jarige Arabische ruin

Met een beetje duwen past alles.
En rekt het niet, dan scheurt het wel.

Celiien

Berichten: 13253
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 16:01

TS, Mogen wij ruilen _O- ?
Wij worden er helemaal gek van (tussen 2 basisscholen in, beide gaan op pad met school). Standaard een briefje op de deur dat ze moeten opsodemieteren (Maar dan netjes :') ). Maar helaas, ze bellen nog steeds aan. En dit terwijl halloween/sint maarten nooit gevierd hier werden. De hype is de laatste jaren over komen vliegen -O- en ik vind t echt net bedelen, dus nee sorry, hier krijgen ze echt helemaal niks :n

A girl from Nashville sings... And the whole world listens <3

kking

Berichten: 1005
Geregistreerd: 24-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 16:06

Ohh geweldig.
In de beginjaren had ik ook weinig kinderen en ik vond het gewoon echt niet leuk.
Vorig jaar had ik er al meer dan 20. Mijn hele voortuin heb ik met lichtjes en de vensterbank ook.
Gordijnen open en klaar voor de start richting de deur. *\o/*

Soms is je blijheid de oorzaak van een glimlach, soms is een glimlach de oorzaak van blijheid.

Palmera

Berichten: 9450
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 16:07

Wees maar blij dat ze slechts snoep willen. Hier willen ze geld. :+

Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-16 16:10

Aaaaaaah het is toch niet eerlijk verdeeld he. Jullie balen van die kinderen, en ik baal dat ze niet langskomen :(

Hebben jullie zelf als kind ook niet het plezier van Sint Maarten gehad dan?

Ik snap wel een klein beetje dat het als bedelen gezien wordt. Maar als kind beleef je dat echt anders. Ik had altijd het idee dat ik door langs de deuren te gaan en liedjes te zingen mijn eigen snoep kon verdienen. Snoep waarover ik dan (tot op zeker hoogte) meer te zeggen had dan het snoep wat ik van mijn ouders kon krijgen. En als je dan heel veel mensen hebt die het leuk vinden en zeggen "Wat een leuk liedje! Wat een mooie lampion!" Dan krijg je toch echt niet het idee dat je aan het bedelen bent maar eerder dat je mensen een plezier doet en ze je daar graag wat lekkers voor geven!

<3 A HOUSE is not a HOME without a WESTIE <3

Celiien

Berichten: 13253
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Re: Sint Maarten lopen - Waarom woon ik nou zo ongeliefd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 16:12

Liedjes zingen :+ ? Hier komen ze gewoon , roepen sint maarten, en als ze niks krijgen krijg je een paar verwende koters die nog net niet gaan schelden (of soms wel). Maar zoals ik zei, het is niet echt iets van 'hier'. Over komen waaien in het kader van gratis snoep of geld gok ik :+

A girl from Nashville sings... And the whole world listens <3

kking

Berichten: 1005
Geregistreerd: 24-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 16:13

Als kind liep ik zelf ook langs de deur.
Ik heb er trouwens een etentje met mijn lagere school voor afgezegd.
Er was er 1 die 11 november wel een mooie datum vond....gelijk gezegd dan zonder mij.

Ik werk als juf en vorig jaar had ik een kleuter bij mij aan de deur....zo leuk <3

Soms is je blijheid de oorzaak van een glimlach, soms is een glimlach de oorzaak van blijheid.

Laura82
Berichten: 7465
Geregistreerd: 05-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 16:17

Nee ze moeten wel leuk zingen, dat hoort er gewoon bij. En eigenlijk vind ik ook dat ze een zelfgemaakte lampion moeten hebben :D

Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-16 16:17

Celiien schreef:
Liedjes zingen :+ ? Hier komen ze gewoon , roepen sint maarten, en als ze niks krijgen krijg je een paar verwende koters die nog net niet gaan schelden (of soms wel). Maar zoals ik zei, het is niet echt iets van 'hier'. Over komen waaien in het kader van gratis snoep of geld gok ik :+


Uhm, Ja? Als ze hier niet zouden zingen zou ik ze dom aankijken en wachten tot ze wel gaan zingen. :')
Het is geen Trick of Treat zeg waar je alleen maar lelijk hoeft te doen om wat te krijgen.

Sint Maarten, Sint Maarten
De koeien hebben staarten
De meisjes hebben rokjes aan
Daar komt Sinte Maarten aan

Dat is de kortste volgens mij :D Die volstaat :)) Maar zingen zullen ze ~~}>

<3 A HOUSE is not a HOME without a WESTIE <3


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ann_Pam, belle_boef, bonnielau, carineken, Eleeke, eshz, eva1969, Fly_high, Googlebot, Jasia, jitskenienke, L_iek, linoleum, lizy29, Lynnepinny, Maanon_, MagicBullet, manou_diablo, pluklief, Pova, RenskeFrea, Tieneke, Typhoon, xxxmh, YandexBot en 182 bezoekers