naaimachine action

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

naaimachine action

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-16 00:51

Vanmiddag zag ik een naaimachine van 50 euro staan bij de Action. Nu snap ik dat dit geen prof kwaliteit is en je niet teveel kan verwachten, maar wilde toch eens kijken of het voor mij voldoende zou kunnen zijn.

Ik zou namelijk wel een naaimachine willen om te leren met een naaimachine om te gaan en wat kleine dingen te maken of te repareren. Ik begrijp dat paardendekens daar dan niet onder vallen.

Wat ie kan, weet ik niet, want ik heb er echt geen verstand van.

Tilmar

Berichten: 3314
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 09:49

Tja.. wat zal ik zeggen.
Als je echt wat wil gaan doen dan zou ik een iets betere kopen. Je krijgt er anders echt spijt van.

Ik heb pas een nieuwe naaimachine gekocht en ik maak geen kleding of mooie quilts, ik maak broeken korter, repareer van alles, zet ritsen in en repareer paardendekens.

Ben uiteindelijk op een best dure Janome uitgekomen, maar ik hou van hem!

Je kan ook die van de action kopen, kijken of je er wat mee kan, maar als je het leuk vindt zal je dan toch een andere moeten kopen. Mijn ervaring is dat het veel leuker is om met een wat betere naaimachine te werken. Maar ik snap ook wel dat het een gok is als je het toch niet leuk vindt.

jorika1986

Berichten: 5217
Geregistreerd: 10-10-11
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 09:57

Zeker als je wilt leren naaien is een machine die niet altijd mee wil werken best lastig.
Goedkoop is duurkoop over het algemeen.
Kijk dan of je een goede tweedehands kunt vinden op marktplaats van iemand die er tabak van heeft of omdat hij overbodig id geworden.

lizy29

Berichten: 6238
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: naaimachine action

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 10:00

Zoals hier boven al gezegd, een slechte naaimachine verpest spontaan echt elke vorm van lol in het naaien.

Ik heb zelf een oude Singer van mijn oma geërfd en dat is echt een heerlijk ding. Heb ook een lichte Toyota gehad maar dat was echt een rot ding. Snel de deur uit gedaan en alsnog een simpele Singer gekocht die al veel fijner werkte. En nu dus die van mijn oma. Dat is gewoon echt weer een wereld van verschil. Ouderwetse degelijkheid ten top :')

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 10:01

Ik lees even mee.
Ik zou ook graag aan naaimachine willen, voor inderdaad wat simpel herstelwerk voornamelijk bij de paarden.
Maar het ook nog steeds niet gedaan omdat ik niet weet wat goed is voor toch een fijne prijs.
http://www.kijkshop.nl/product/149920/t ... uperj17xl/
Deze had ik in gedachte.
Een stuk duurder dan wat TS nu aangeeft, maar zelfs dan ben ik bang dat het niet goed werkt.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: naaimachine action

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 10:14

Goedkoop is meestal duurkoop.
Kijk voor een Singer of een Silvercrest. Staan er veel op marktplaats.
Wil je echt een machine die simpel is en niet slijt duik dan een oude Vendomatic op. Ze zijn zwaar maar daar ligt een motor in die zelfs paardendekens aankan.

Sleeper

Berichten: 3955
Geregistreerd: 21-11-06

Re: naaimachine action

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 10:17

Om uit te proberen is het prima toch. Voor hetzelfde geldt heb je hier hartstikke plezier van en kan je wat dingen leren voordat je een duurdere koopt. Straks vind je er misschien niks aan en dan zit je niet met een dure machine waar je niks mee doet. Persoonlijk zou ik dat wel doen ipv ingewikkeld mp afspeuren en ook niet weten wat je krijgt.

Sylkai

Berichten: 1098
Geregistreerd: 11-02-14
Woonplaats: Loenhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 10:19

Ik heb een singer voor niet al te duur (99,-) bij de aldi of liddle gekocht een 2 jaar terug,
nog steeds zeer tevreden mee en zie de zelfde afbeelding vaker voorkomen nog steeds.
Die van de action ken ik niet.

BloemBloem

Berichten: 16578
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 10:22

wijkhuijs schreef:
Ik heb een singer voor niet al te duur (99,-) bij de aldi of liddle gekocht een 2 jaar terug,
nog steeds zeer tevreden mee en zie de zelfde afbeelding vaker voorkomen nog steeds.
Die van de action ken ik niet.


Die heb ik ook, en ben zeer tevreden :)

petra8
Berichten: 1134
Geregistreerd: 08-06-09

Re: naaimachine action

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 10:26

Ik heb er een voor 40 euro bij de kringloopwinkel gekocht waar ik ook paardendekens mee kan repareren.

Zoolgangster

Berichten: 9571
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 10:27

Ik zou als eerste aanraden naar een speciaalzaak te gaan voor naaimachines, vaak hebben ze daar ook tweedehands naaimachines te koop, ook degelijke ouderwetse,vaak voor heel schappelijke prijzen, en die machines zijn nagekeken op mankementen, en mocht er onderhoud nodig zijn, kunnen ze daar ook mee helpen.
Als je vertelt wat je er mee wil gaan doen, weten zij wel wat je het beste voor type naaimachine aan kunt schaffen, en vaak willen ze ook demonstreren/uitleggen hoe het ding werkt, hoe hij onderhouden moet worden (uitleggen op welke onderdelen naaimachine olie nodig is) en ze kunnen het ding ook repareren en extra onderdelen (extra naaivoetjes bijvoorbeeld) leveren.

Ook op Youtube staan veel filmpjes over hoe je met een bepaald type naaimachine kunt werken of hoe je iets kunt repareren.

Zelf heb ik als eerste naaimachine een stokoude Pfaff bij een naaimachinewinkel (Lantinga Zwolle) vandaan, geen spijt van gehad. Kostte iets van 85 gulden of Euro destijds (weet niet meer of het voor of na de Euro was, kocht hem rond die tijd).
Enige nadeel: ik heb een slechte rug en op den duur kon ik een lichtgewicht naaimachine krijgen (Toyota Eco) en daarom doe ik nu het meeste naaiwerk met die Toyota. (Bij V&D gehaald, was de aller allerlaatste naaimachine die ze nog hadden daar...)
Laatst bijgewerkt door Zoolgangster op 01-11-16 10:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 10:29

Ik heb de oude naaimachine van m'n moeder gekregen. Ik denk dat deze bijna 40 jaar oud is. Toen de tijd de Mercedes onder de naaimachines. En hij doet het nog steeds super. Mijn moeder probeert mij wel eens achter die van haar te krijgen maar dat wil ik niet. Van deze weet ik precies wat hij kan en wat hij niet kan (weinig). Ik heb er als klein kind op leren naaien. En gebruik hem niet genoeg om echt te wennen asn een nieuwe. Hier ook vooral voor inkorten, repareren enz.

Baloedebeer
Berichten: 228
Geregistreerd: 09-02-14

Re: naaimachine action

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 10:32

Scoor een oude (loeizware) degelijke van marktplaats, meestal zit je dan aan dezelfde prijs en deze zijn oerdegelijk. het verschil met de goedkopere nieuwe machines is dat er aan de oudere niet veel kapot kan, zijn echt degelijk en gaan altijd door. Ik naai met een oude anker, was 35 euro heb hem schoon laten maken door iemand voor een doosje bonbons en kan er al jaren mee vooruit.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: naaimachine action

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 11:02

Ja ik heb ook een overbejaarde naaimachine :D Een Pfaff 362, ding weegt dieplood, en is na schatting een jaar of 50 oud. Maar hij rost echt bijna overal doorheen. Dekens geen punt, zelfs leer tot een bepaalde dikte kan hij hebben. Het was toen hij nieuw gemaakt is een semi-fabrieks machine, en dr is idd heel veel verschil in wat zo een kan en wat zon goedkope kan. Ik heb een jaar of 2 geleden de condensator moeten laten vervangen, maar zelfs dat was hij nog waard.

En als mensen mij vragen voor een beginnersmachine, zeg ik altijd koop zon oud ding, die zijn vele malen beter dan die goedkope dingen.

Tilmar

Berichten: 3314
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 11:16

Klopt ja, ik ben ook met zo'n oud zwaar ding begonnen! Kon alleen rechtdoor en zigzag :D
Die ging inderdaad overal doorheen.

Toen heb ik 20 jaar een lewenstein gehad, was op zich wel een sterke machine.

Het viel niet mee om een degelijke nieuwe te vinden. Dat is een Janome geworden en daar ben ik heel blij mee.

De tip om op Marktplaats te kijken is een goeie!

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: naaimachine action

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-16 14:33

Bedankt voor alle reacties! Ik zal eens kijken. Geen idee waar je een naaiwinkel vindt.

Die van de action lijkt me ook goedkoop, maar ik dacht misschien goed genoeg voor iemand die er verder nog niet veel mee kan. En hij lijkt me lekker klein en makkelijk weg te zetten.

Voor een groot zwaar ding moet je toch wel wat ruimte hebben, lijkt me.

Ik dacht zelf dat je voor paardendekens echt een professioneel ding moet hebben. Wist niet dat er thuismachines zijn, die paardendekens kunnen naaien. Waar moet ik dan op letten? Welke gegevens?

En ritssluitingen bijv had ik het nog over. Mijn moeder zegt dat dat echt heel moeilijk is om zelf te doen.

Verder gaat het echt om kleine dingetjes netjes repareren of zelf maken. Geen hele kledingstukken. Daarvan weet ik zo ongeveer wel zeker dat dat me echt nooit gaat lukken.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 14:41

Ik heb een bernina Nova en die repareerd ook dingetjes aan dekens e.d. en hij staat onderin m'n kleding kast.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: naaimachine action

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-16 14:52

Oke, hoe weet je dat hij dat kan? Welke gegevens maken dat duidelijk? Ik heb laatst met de hand klitteband op fleece genaaid. Dat was behoorlijk hard en pittig. Of moet je dan speciale naalden in je machine doen ofzo?
Bij paardendekens denk ik dat een 0gr nog gaat, maar 300gr lijkt me er ook niet tussendoor te passen?

Twilight

Berichten: 5503
Geregistreerd: 26-08-07
Woonplaats: Somewhere over the Rainbow

Re: naaimachine action

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 15:06

Je zou evt naar brother machines kunnen kijken nieuw. Degelijke machines die klittwnband op fleece perfect aankan. Mijn machine kan klittenband of nepbont prima aan.

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 15:12

superpony schreef:
Oke, hoe weet je dat hij dat kan? Welke gegevens maken dat duidelijk? Ik heb laatst met de hand klitteband op fleece genaaid. Dat was behoorlijk hard en pittig. Of moet je dan speciale naalden in je machine doen ofzo?
Bij paardendekens denk ik dat een 0gr nog gaat, maar 300gr lijkt me er ook niet tussendoor te passen?


Daar pas je dan je naalden (70-80-90-100-jeans enz) en draad op aan. Klitteband is erg hard, een beetje flutmachine red dat niet, de naalden zullen je om je oren vliegen (breken).
Mijn ervaring is hoe ouder de machine, hoe simpeler het gebruik. Ze worden alleen moeilijker ook al kunnen ze dan wel borduren en quilten.
Ik zou ook voor een tweedehands gaan of een Singer bij de Lidl of Aldi vandaan. Boekje voor beginners kopen en youtube erbij!

Jackie82

Berichten: 639
Geregistreerd: 05-10-15
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 15:13

Die van de action heb ik ook geen ervaring mee, maar ik heb 1 van de aldi.
Was toen in de aanbieding en zitten ook veel functies op, en ding werkt super!!
Was toen ook iets van 60 euro dacht ik??

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: naaimachine action

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-16 15:22

Oke, thanx!! Mijn oma had een machine en werkte daar echt veel op. Die had een soort koffer er overheen.

Maar er zal toch iets van een motor in zitten die aangeeft hoeveel kracht hij heeft om door dikke stof te gaan?
OOk een goed merk, zal toch instap modellen hebben, die dat niet kunnen?

Remy

Berichten: 2722
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Sint Anthonis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 15:34

bruintje123 schreef:
Ik lees even mee.
Ik zou ook graag aan naaimachine willen, voor inderdaad wat simpel herstelwerk voornamelijk bij de paarden.
Maar het ook nog steeds niet gedaan omdat ik niet weet wat goed is voor toch een fijne prijs.
http://www.kijkshop.nl/product/149920/t ... uperj17xl/
Deze had ik in gedachte.
Een stuk duurder dan wat TS nu aangeeft, maar zelfs dan ben ik bang dat het niet goed werkt.


Die heb ik ook, hij staat in mijn tuigmakerij waar ik hem gebruik voor snelle reparaties aan mijn eigen dekens. Gaat ook prima door dun leder (wel een ledernaald gebruiken) en zeker door jeans en canvas.

Verder beperkt vwb bepaalde steken enzo, maar heeft mij al een paar dure reparaties gescheeld.

Review:
http://degelukkigenaaister.blogspot.nl/2013/10/toyota-super-jeans-naaimachine-review.html

Hier is hij trouwens goedkoper:
http://muldernaaimachine.nl/index.php?item=toyota-super-jeans-black-naait-zware-stoffen-kado-naaiboekje&action=article&aid=757&lang=nl

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 16:51

Margee schreef:
Mijn ervaring is hoe ouder de machine, hoe simpeler het gebruik. Ze worden alleen moeilijker ook al kunnen ze dan wel borduren en quilten.


Grinnik borduren dan die van mij zelfs al :+ Zitten een hoop steken op die hij kan. Maar ik gebruik het nooit.

Op zich is het gewoon zo dat de oude machines vroeger meer kracht hadden dan die goedkope dingetjes van tegenwoordig. Ze werden ook veel meer, vaker en voor zwaardere dingen gebruikt.
De mijne heeft een koffer waar hij in kan. Maar mijn moeder heeft een broertje van de mijne en die heeft wel een koffer die er overheen gaat. Dat is een beetje de leeftijd, de mijne is net even ouder dan die van mijn moeder.

Klitteband ed. gebruik je idd speciale naalden voor.

jorika1986

Berichten: 5217
Geregistreerd: 10-10-11
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 16:57

superpony schreef:
Bedankt voor alle reacties! Ik zal eens kijken. Geen idee waar je een naaiwinkel vindt.

Die van de action lijkt me ook goedkoop, maar ik dacht misschien goed genoeg voor iemand die er verder nog niet veel mee kan. En hij lijkt me lekker klein en makkelijk weg te zetten.

Voor een groot zwaar ding moet je toch wel wat ruimte hebben, lijkt me.

Ik dacht zelf dat je voor paardendekens echt een professioneel ding moet hebben. Wist niet dat er thuismachines zijn, die paardendekens kunnen naaien. Waar moet ik dan op letten? Welke gegevens?

En ritssluitingen bijv had ik het nog over. Mijn moeder zegt dat dat echt heel moeilijk is om zelf te doen.

Verder gaat het echt om kleine dingetjes netjes repareren of zelf maken. Geen hele kledingstukken. Daarvan weet ik zo ongeveer wel zeker dat dat me echt nooit gaat lukken.


Voor klittenband heb je gewoon een hele scherpe naald nodig. ook op de machine. Ik neem dan meestal een jeans naald. Die zijn ook nog eens lekker sterk.
Ik heb een machine uit de middenmoot. Zal er geen 600 grams deken mee kunnen naaien maar een losgeraakte buiksingel of bilkoord is geen probleem over het algemeen.
Zag verderop de tip van de kringloop. Ook zeker een aanrader om er eens te kijken voor een machine.