Onze 1e clinic in NL bij Rieky Young....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Paint_Lover

Berichten: 3699
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Daar waar de zon altijd schijnt ;)

Onze 1e clinic in NL bij Rieky Young....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-16 18:46

Onze 1e clinic stond al n paar weken gepland op 25 Sept, samen met een stalgenootje zijn we afgereisd naar Vorstenbosch, zenuwen? Neuh, die had ik niet maar was wel n heel klein beetje gespannen!

Wat zou ze vinden, hoe zou ze zijn, zou het klikken???? Allemaal vragen die door mn koppie spookte en allemaal voor niets!!! Jeetje, wat kan die vrouw niet alleen rijden maar ook lesgeven! Meteen kunnen schakelen tussen 2 verschillende combinaties en ook nog eens heel duidelijk alles over weten te brengen!

Ik heb heerlijk gereden, goede tips gekregen en daar kunnen mijn Jilly en ik weer even aan gaan werken om dan hopelijk de volgende keer weer nieuwe aanwijzingen en dingen te doen krijgen! Want 1 ding is wel zeker: Ik ga zeker terug!

Mijn man was mee om te filmen en een hele goede vriendin is zo lief geweest om foto´s te komen maken!

Klein paspoortje voor degene die ons nog niet kennen (Kan dat nog???)

PAARD:
DG DRY JILL (Jill of JillyBean voor ingewijden!)
APHA (Solid Paint Bred)
8 jaar
Sire: FLITS GOLD DOLLAR
Dam: AMIGAS DRY TINK
Mama van A DOLLAR FOR A ROSE (staat nu in de opfok)
1.45m
geimporteerd uit de VS (oke, met ons mee terug verhuisd ;))
Vroeger Reining, Cutting, Barrelrace etc gedaan en sinds ze van mij is ook succesvol uitgebracht in de Pleasure (in de VS!).

IK:
35
25 jaar dressuur gereden
sinds n dikke 2 jaar overgestapt naar de western
1.71m
nog geen 60kg (niet omdat ik dat zo graag wil ;))
Nuchter maar wel heel nieuwsgierig naar wat andere mensen denken en vinden van ons als combinatie :D

Loswerken..... Jill is heel erg gewend om zichzelf kwa hoofd/halshouding bovenin te zetten, dit is iets dat ze altijd al gedaan heeft en is ook wel n dingetje van de stijl die ik heb geleerd....
Afbeelding

Dus dat was meteen onze 1e aanwijzing: Jill lager en langer in zien te stellen.... Daardoor komt haar hals meer tussen haar schouders ipv erop en dat maakt t vele malen makkelijker voor haar maar ook voor mij want dan heb ik minder druk op mijn hand en dat is waar we uiteindelijk naar toe willen, n ontspannen paard die op een mega losse teugel alles doet wat er van haar gevraagd word

Na het loswerken zijn we met balkjes gaan spelen.... eerst in stap over 4 balkjes, daarna in draf en zo verder totdat we nog maar 2 balken hadden liggen en toen mochten we in galop eroverheen, na de balken stoppen, rollback doen en terug over de balken..... Over de 1e balk in galop, stoppen, turnback en terug over de balk etc.

Jill werd rete enthousiast en hoe meer we deden hoe makkelijker ze kwa hoofd/halshouding werd!

Impressie van ons balkjes werk:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Toen we bijna klaar waren hebben we lekker uitgedraafd en voila! Daar had ik ineens een Jilly die uit zichzelf meer lengte in haar hals zocht <3

Afbeelding

Volgens mij was Jill erg happy!

Afbeelding
Op alle foto's rust een ©!!!

Commentaar mag maar hou het aub netjes!
Ik ben mezelf er heel goed van bewust dat ik heel anders rij dan de meeste mensen in NL gewend zijn! Ik doe wat ik geleerd heb en sta open voor meningen, tips etc maar we hebben voor nu meer dan genoeg huiswerk gekregen waarmee we hard aan de gang gaan! Ik ben heel erg blij met hoe mijn meisje gister alles op nam en haar uiterste best heeft gedaan! We gaan gewoon lekker verder en zien dan wel waar we uit gaan komen, voor nu staat alles nog open :D

FLASHY GOLD ON BLACK aka Frosty 06/05/2019


Hobbyhorse

Berichten: 1315
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 18:53

Ziet er fijn uit hoor, en de roze deken staat dr ook prima!
Ben je tevreden over die pad trouwens? Is ie goed?

emil01

Berichten: 754
Geregistreerd: 13-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 18:53

Vindt iedere keer weer dat je een prachtig paardje hebt. Volgens mij hebben jullie genoten en veel geleerd!

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3031
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Onze 1e clinic in NL bij Rieky Young....

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 19:09

Leuk om te zien! Bevalt rieky gied zoals ik lees?

Be happy eat a snackkie

Paint_Lover

Berichten: 3699
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Daar waar de zon altijd schijnt ;)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-16 19:29

@HobbyHorse: Die deken vind ik haar ook goed passen, komt dr kleur zo mooi uit ;)
Deze pad heb ik gekocht op de laatste DRHA show in Grathem en hij bevalt mij heel erg goed! Als ik er nog een paar van deze kan vinden zou ik heel blij zijn!

@emil01: Thanks! We hebben zeker genoten en heel veel geleerd.... nu daarmee lekker aan de slag gaan en dan de volgende keer zien of we hard genoeg gewerkt hebben :D

@speedfiets: Voor mij bevalt Rieky prima! Er zullen ook mensen zijn die het niets vinden maar dat blijf je toch houden! Ik ben vooral blij dat ze zo goed kan schakelen en dat het voor haar geen enkel probleem is als je daar aankomt met een pleasure paard (zoals Rieky gister zei: Zij (Jill) is echt GEEN pleasure paard O:) )

FLASHY GOLD ON BLACK aka Frosty 06/05/2019

Hobbyhorse

Berichten: 1315
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 19:59

CubaLibre schreef:
Deze pad heb ik gekocht op de laatste DRHA show in Grathem en hij bevalt mij heel erg goed! Als ik er nog een paar van deze kan vinden zou ik heel blij zijn!)


Ze heten Lakota pad en zijn er in flitsende kleurtjes :D

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27957
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: Onze 1e clinic in NL bij Rieky Young....

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 20:42

Zooo goed om balkjes te zien liggen! En wat pakt ze dat goed op! Top hoor!

Ben je van plan om die lage halshouding aan te gaan houden in je training of wil je liever op de manier rijden zoals je in de usa deed?

Heb jij een Arabisch volbloed (of minstens 50%) en rij je western? Word lid van de gezellige en sportieve DAWRA!

Paint_Lover

Berichten: 3699
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Daar waar de zon altijd schijnt ;)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-16 21:22

Voor nu ga ik iig werken op de lagere halshouding omdat dat ook voor haar beter is dan constant bovenin te lopen... ik weet zelf nog niet volledig welke kant ik op wil, pleasure is er gewoon heel weinig in mijn omgeving en ik weet dat ik er sowieso tegenaan zal gaan lopen dat Jilly makkelijker in die hogere halshouding loopt....

Voor nu ga ik aan de slag met haar langer en lager in te stellen, dan kan ik over n tijdje haar ook weer wat hoger instellen maar alleen als ik dat wil en vraag en niet omdat dat haar makkelijke houding is....

En nu hoop ik maar dat je begrijpt wat ik bedoel ;)

Jill vond de balkjes echt heel erg leuk om te doen en ik moet zeggen dat ik het ook erg leuke en leerzaam vond!

FLASHY GOLD ON BLACK aka Frosty 06/05/2019

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27957
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: Onze 1e clinic in NL bij Rieky Young....

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 10:04

Ik snap je absoluut. Ik denk nog niet eens dat je óf het ene, óf het andere als ultiem doel moet willen hebben, maar dat je meer kunt focussen op je paard op elk moment kunnen 'vormen' zoals jij dat wilt. Dat kan de ene keer stukjes hoog zijn, maar ook langer en lager. Die afwisseling is belangrijk.

Ben het wel met je eens dat de hogere halshouding hier in Nederland niet graag gezien is, en mocht je willen gaan showen, dan zul je dat inderdaad terug gaan zien in je plaatsingen. Maar dat betekent niet dat je niet thuis gewoon lekker aan de slag kunt gaan met oefenen op langer en lager, en met die balkjes. En wie weet: misschien gewoon wel trail starten? :)* :))

Heb jij een Arabisch volbloed (of minstens 50%) en rij je western? Word lid van de gezellige en sportieve DAWRA!

Spekkie01

Berichten: 663
Geregistreerd: 07-11-08
Woonplaats: In de polder

Re: Onze 1e clinic in NL bij Rieky Young....

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 10:13

Ik vind het er vooral uitzien alsof jullie genoten hebben.

Tja die hoofd hals houding is in Nederland een ding ja. Voor hier wordt dat echt als te hoog gezien. Zeker als je shows wilt starten zal je daar toch echt wel op afgestraft worden en zeker in de pleasure.

Ik vind het wel fijn om te zien dat je gewoon streeft naar een fijne en ontspannen manier van rijden voor jou en je paard en op zoek bent naar de vorm die jou en haar past.

Uiteindelijk gaat het erom dat jullie samen lol hebben in wat jullie doen en begeleiding die voor jullie samen passend is.

My horse is like whipped cream on a pie, sweet and irresistible

Mabotje

Berichten: 2112
Geregistreerd: 08-11-08
Woonplaats: Brabant

Re: Onze 1e clinic in NL bij Rieky Young....

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 11:34

Leuk paard en super dat jullie zo genoten hebben. Heb een aantal jaar maandelijks bij Rieky gereden en niet alleen ik maar ook mijn paard vond het heerlijk! Kwam steeds hinnikend van de trailer als ik daar was.
Persoonlijke meningen heb je altijd, maar je haalt er gewoon uit wat voor jullie goed werkt en van toepasssing is. Verder heeft Rieky humor en dat vond ik altijd heel prettig.
Veel plezier nog samen!

FB fotografie-pagina
Op zoek naar een supergave paardrijvakantie? Kijk snel op http://www.oosting-horseriding.com en vindt ons leuk op Facebook

Ykay

Berichten: 4
Geregistreerd: 08-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 23:09

Wat leuk om te zien!
Mooi paard ook!

Rieky is leuk om te lessen en ook erg leerzaam.

Devil_ina

Berichten: 743
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: In een dorp

Re: Onze 1e clinic in NL bij Rieky Young....

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 23:14

Wat een beauty :wow: , leuke foto's.

Dag lieve mam, love you always
De rooie schurk en het kleine meisje. Lieve Bibi rust zacht, zo plotseling uit het leven gerukt. je hebt nog geen 4 jaar mogen worden.

Paint_Lover

Berichten: 3699
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Daar waar de zon altijd schijnt ;)

Re: Onze 1e clinic in NL bij Rieky Young....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-16 18:59

Thanks all!

Nog even n weekje wachten en dan mogen we weer :D

Heb er echt heel veel zin in! Mn dame loopt nu in de dagelijkse training al zoveel anders... Ligt gedeeltelijk ook wel aan de osteopaat behandeling die ze vorige week zaterdag last minute heeft gehad maar ook kwa hoofd/halshouding gaat ze meer met haar hals mooi lang en laag lopen vanaf het begin dus we hebben weer nieuw huiswerk nodig :+

FLASHY GOLD ON BLACK aka Frosty 06/05/2019

canisia

Berichten: 788
Geregistreerd: 13-10-12
Woonplaats: Brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 16:39

Kom toevallig je topic nu nog eens tegen en wat zijn jullie al vooruit gegaan zeg! Ik volg het 'show je tack' topic en zag jullie regelmatig voorbij komen.

Waanzinnig paardje heb je onder je kont :)) en leuk dat jullie naar Rieky zijn gegaan! (Inmiddels al een vervolg op gekomen? )

De lage halshouding is misschien hier meer gewenst, maar denk het belangrijkste dat dat ervoor gaat zorgen dat ze meer over haar rug gaat lopen en hierdoor gewoon sterker en beter zal kunnen worden. Ik train, zeker met loswerken, altijd heel laag. Erna gaat de halshouding wat omhoog tijdens verzameling, om meer gewicht op achter te zetten, maar dit kan alleen als ze dit volhouden.
Plus, een lage hoofdhouding zorgt uiteindelijk voor meer ontspanning, dat is altijd mooi meegenomen :Y)

Persoonlijk zou ik met dit soort lessen de shank eruit halen en haar gewoon op snaffle rijden. Het is in westernland vrij gewoon om zodra het mag/kan op shank te rijden, maar het gros van de trainers traint thuis zijn paarden ook nog op snaffle zodra ze nieuwe dingen/lateraal werk gaan vragen.
Zeker met een paard wat zelf nog hoog blijft hangen met het hoofd, lekker op een snaffletje pakken, is rustiger, zachter en je kan haar veel meer gaan begeleiden om met haar hoofd laag in balans te blijven. Dit kunnen ze niet van de ene op de andere dag en hierin wil je ze kunnen ondersteunen, met een shank gaat dit veel lastiger.

[PP] [VOLG] The Beach Ranch, paarden vakantie stalling opzetten / canisia @ [RIJ-ITP] AV Raff zijn 2e wedstrijd seizoen en nu wel officieel gup áf
WRAN: L5 +24 - L4 +95 - L3 +58
DAWRA: Walk en jog +20 - Beginners +69 - Amateur +3
Dressuur: B+11 - L1

Paint_Lover

Berichten: 3699
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Daar waar de zon altijd schijnt ;)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-16 17:52

Thanks! Ben ook nog elke dag heel blij met mijn waanzinnige zwarte parel :D
We hebben as zondag weer een clinic gepland staan....

Aan de lage halshouding zijn we hard aan het werken, nu dat ze ondertussen ook naar de osteopaat is geweest scheelt alles al een hele hoop, ze loopt weer netjes over haar rug en zet haar achterhand er ook netjes terug onder.... Is ook niet gek dat ze dat niet goed meer kon als je nagaat dat ze vanaf November 2015 tot begin September 2016 nagenoeg niets gedaan heeft (eerst Quarantaine in de VS, toen naar NL gekomen, veulen gekregen en niet echt getraind geworden).

Een hele lage halshouding zoals je bij veel ruiters hier ziet gaat zij sowieso niet krijgen want daar is haar hals te kort voor....
Voorlopig moet haar hals naar beneden en dan kunnen we m tzt wel weer wat meer op gaan rijden maar alleen als ik dat van haar vraag en niet zoals ze nu gewend is om standaard te doen. Ze word sowieso met de dag sterker in haar achterhand maar ik kan ook niet verwachten dat ze ineens weer alles doet zoals ze dat in Amerika deed aangezien ze toen vol in training stond en eigenlijk sinds haar aankomst in NL heeft ze niets meer gedaan, dr spieren in dr achterhand komen ook weer terug momenteel dus alles komt vanzelf weer goed.

Het is gewoon voor ons beide heel erg wennen en we zijn n gulden middenweg aan het zoeken, iets dat voor ons beide werkt en waarin we ons beide kunnen vinden :j

Gaat er mij meer om dat ik gewoon wat handvaten krijg en dat ik daarmee verder kom, ik heb momenteel geen show ambities, sowieso nog niet omdat ik nog niet weet welke richting ik in wil gaan.

Haar hoofd/halshouding is nu in de dagelijkse trainingen al een heel stuk langer en lager dan dat t was en dat gaat prima op een shank (heb nu ook al hele stukken ertussen zitten waarbij ze n echt losse teugel heeft), ik hoef daarvoor niet terug te gaan op een snaffle bitje. Op een snaffle bit word ze onrustig in haar mond en gaat ze alleen maar meer op mijn hand hangen en dat is nu juist hetgeen waar we haar vanaf willen hebben, maar thanks voor de tip ;).

FLASHY GOLD ON BLACK aka Frosty 06/05/2019

AstridJ

Berichten: 2217
Geregistreerd: 11-02-10
Woonplaats: Wintelre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 01:39

Leuk paard heb je! Rieky heeft gelijk, je hebt geen pleasure paard. ;) Neemt niet weg dat je er best Pleasure mee kan rijden natuurlijk. Maar ik ben het eens met Rieky dat de hals wat meer mag zakken en dat ze meer van het bit af mag komen. Hoe was de 2e les bij Rieky?

Ik heb ook een cutting gefokte merrie met een nog kortere en dikkere nek dan jouw paard. :o Een hele lage halshouding hoeft niet, maar ook met een korte hals kunnen ze best wat zakken met de hals. Ik vind trouwens dat ze op eerst op een snaffle 100% moeten lopen voordat je naar shanks gaat. Ook mijn paard was eerst onrustig in haar mond met snaffle en wilde gaan hangen, maar dit kan je heel goed rijtechnisch oplossen. Natuurlijk moet je dit zelf weten en als je met shanks wil blijven rijden moet je dat doen. Ik wil alleen even aangeven dat het wel kan met snaffle. ;)

Dit is mijn merrie met snaffle, gereden met 1 hand. Ik pak af en toe wel iets op als ze 'uit frame' loopt.

Afbeelding

Afbeelding


Hier pak ik even op voor buiging. Dat doe ik overigens heel veel, buiging vragen naar buiten en binnen met lengtebuiging, schoudervoor, wijken (rechtrichten). Hoe soepeler je paard hoe makkelijker hij/zij zichzelf kan dragen en je met een losse teugel kan rijden zonder dat ie op je hand gaat hangen.


Afbeelding

http://www.level-upmagazine.nl Hét horsemanship magazine waarin o.a. dieper ingegaan wordt op R+ trainen, grondwerk, bitloos/neckrope rijden, gedrag, connectie & communicatie, welzijn en gezondheid. http://www.facebook.com/leveluphorsemanshipmagazine/
The Western Rider magazine, voor elke westernruiter! http://www.facebook.com/WesternRidermagazine/

Paint_Lover

Berichten: 3699
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Daar waar de zon altijd schijnt ;)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-16 10:14

Ik wist ook al langer dat ik geen echt pleasure paard had ;)

Sowieso heeft ze vanalles gedaan en hebben ze haar verkocht onder het mom van: we krijgen haar niet langzaam genoeg voor de pleasure.... Daar hebben de vorige eigenaren dus n foutje mee gemaakt want na minder dan 3 maanden trainen was ze zo langzaam als ze kon worden :D

Ik ben het ook met Rieky eens dat ze lager kan en dat dat uiteindelijk ook beter voor haarzelf is, we werken erg hard aan de punten die we tijdens n clinic meekrijgen en nu na de 2e clinic zijn we ook met andere oefeningen bezig....

Ondertussen onze 2e clinic gehad, complimenten gekregen over onze vooruitgang en over de hoofd, hals houding van Jill. Geoefend op rollbacks (waar Jill rete fanatiek van wordt :):) ), spins etc.
Rieky was tevreden en ik ook dus zolang dat zo is gaan we lekker verder op deze manier....

Ben het eens met je dat ze ook op n snaffle zou moeten kunnen lopen, echter loopt Jill gewoon niet lekker erop en liep ze in Amerika ook gewoon op n shank, ik heb snaffle geprobeerd maar werkte lang niet zo fijn als op een shank bit, dus overstap naar shank (en naar 1 hand, wel met romal reins) gemaakt en dat werkt gewoon beter..... Ik ga dus niet weer terugstappen naar een snaffle, Jill doet t prima op een low port shank bit *never change a winning team ;)*.

Mijn merrie in Amerika:
Afbeelding
Afbeelding

En tijdens onze 1e clinic bij Rieky:
Afbeelding

Aan de hand van deze 3 foto's zie ik al heel veel veranderingen :D

Zijn we er al??? Nee, nog lang niet maar we zijn imo op de goede weg. Ik kan ook niet meteen verwachten dat we na 1 of 2 clinic's al meteen een heel ander beeld krijgen maar zolang we vooruitgang boeken en samen plezier hebben is het prima!

Ze is er natuurlijk ook bijna 1 jaar helemaal uitgeweest, eerst in quarantaine voor n maand, toen naar NL gevlogen, veulen gekregen en eigenlijk niet of nauwelijks getraind.... Spiertechnisch word ze met de dag sterker en we doen onze rek, strek en buig oefeningen ook gewoon elke dag tijdens de training.

En dan heb ik het nog niet eens over mijzelf.... Ik heb 25 jaar dressuur gereden, in Amerika de overstap gemaakt naar de western en de western daar is heel anders dan de western hier (of iig in het gedeelte van Amerika waar ik het geleerd heb is het heel anders dan hier ;)). Voor mijzelf is dit ook een hele grote omschakeling, ik ben meer aan het denken, meer aan het voelen en veel meer aan het spelen om te kijken wat voor ons als combinatie werkt. We hebben nog meer dan genoeg puntjes om op te werken maar het begin is gemaakt en zolang we n stijgende lijn hebben is het prima! Ik ben geen topruiter en denk ook niet dat ik dat ooit zal worden maar ik wil wel echt samenwerken met mijn paard en tot nu toe werkt ons als combinatie en Rieky als instructeur heel erg goed :D

3e clinic staat gepland voor 6 November.... Benieuwd of we dan weer vooruitgang geboekt hebben al gok ik dat t wel eens iets minder kan zijn dan ik graag zou willen maar dat is meer omdat ik vanaf volgende week een hele erge drukke periode ga krijgen (huis gekocht, daarvan krijgen we de sleutel.... Mn andere paard dat helaas geopereerd zal moeten worden en nog wat andere dingetjes).

Acht, we gaan het wel zien... Manlief is zo vriendelijk om elke keer mee te gaan naar de clinic's en te filmen, zo kan ik naderhand zien waar we aan gewerkt hebben en aan de hand van de aanwijzingen kan ik mn training aanpassen ;)

FLASHY GOLD ON BLACK aka Frosty 06/05/2019

AstridJ

Berichten: 2217
Geregistreerd: 11-02-10
Woonplaats: Wintelre

Re: Onze 1e clinic in NL bij Rieky Young....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 14:20

Wat ik nu zit te denken als ik je foto's zo zie, is western dressage niks voor jou? Heb je daar wel eens aan gedacht? Alleen is dat hier in Nederland weer erg lastig, er zijn hier geen wedstrijden voor. Je kan wel online met wedstrijden meedoen. Ik heb daar ook wel eens over nagedacht. Ik heb ook heel lang dressuur gereden, 20 jaar, en rijd nu 22 jaar western. Ik heb nog heel lang dressuurles gegeven en jureer af en toe nog steeds dressuurwedstrijden. Daarom leek me de western dressage ideaal, dan kan je het combineren. :D

Fijn dat er vooruitgang in zit, natuurlijk kan dat niet in 3 lessen. ;)

Ik bedoel ook niet dat je over moet stappen naar een snaffle (dat moet je helemaal zelf weten natuurlijk), maar af en toe af wisselen van bit is heel goed om te testen hoever je bent in de training. Als een paard niet lekker loopt op een bepaald bit is het of een lichamelijk probleem (tanden, TM gewricht, problemen in de nek enz) of een rijtechnisch probleem. Het kan zo zijn dat jij bv iets rustiger bent in je hand met shanks waardoor je paard daar beter op reageert, of dat de communicatie met een snaffle net niet lekker is waardoor ze onrustig worden in de mond. Ik wissel regelmatig van bit, ook met mijn vorige Quarter. Ik rijd met verschillende bitten of met bosal en af en toe zonder hoofdstel. Mijn vorige Quarter vond zonder hoofdstel zo fijn dat ik met haar ruim een jaar zonder hoofdstel heb gereden, ook Trail parcoursen en gewoon buitenritten. Met shanks rijd ik wel het makkelijkste, omdat je daar de minste hulpen mee hoeft te geven, en daar zijn shanks ook voor bedoeld, verfijning. Dus ik snap ook dat de meeste westernruiters graag met shanks rijden, alhoewel ik het jammer vind dat er dan toch nog veel gerukt en geplukt wordt met shanks. Ik vind dan, rijd eerst een tijdje met snaffle en zorg dat je het daarmee eerst in orde hebt, dan hoef je niet te rukken en te plukken aan de shanks. :+

Las ik dat je in Hoogeloon gaat wonen? Dat is een paar dorpen verder dan waar ik woon (Wintelre). Komen je paarden bij huis te staan?

http://www.level-upmagazine.nl Hét horsemanship magazine waarin o.a. dieper ingegaan wordt op R+ trainen, grondwerk, bitloos/neckrope rijden, gedrag, connectie & communicatie, welzijn en gezondheid. http://www.facebook.com/leveluphorsemanshipmagazine/
The Western Rider magazine, voor elke westernruiter! http://www.facebook.com/WesternRidermagazine/

Paint_Lover

Berichten: 3699
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Daar waar de zon altijd schijnt ;)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-16 23:23

Ik zal morgen iets uitgebreider reageren ;)

We hebben idd n huis gekocht in Hoogeloon maar geen ruimte om de paarden aan huis te zetten... voor nu staan ze nog prima op de huidige stal maar ben al wel rond aan het kijken naar n leuke stal dichterbij :)

FLASHY GOLD ON BLACK aka Frosty 06/05/2019

AstridJ

Berichten: 2217
Geregistreerd: 11-02-10
Woonplaats: Wintelre

Re: Onze 1e clinic in NL bij Rieky Young....

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 00:49

Ik heb wel een tip voor een stal in Hoogeloon. :o Pensionstal de Heibocht. Voorheen stonden er vooral westernruiters maar tegenwoordig ook veel engelse ruiters. Een fijne stal waar gekeken wordt naar het welzijn van het paard.

http://www.level-upmagazine.nl Hét horsemanship magazine waarin o.a. dieper ingegaan wordt op R+ trainen, grondwerk, bitloos/neckrope rijden, gedrag, connectie & communicatie, welzijn en gezondheid. http://www.facebook.com/leveluphorsemanshipmagazine/
The Western Rider magazine, voor elke westernruiter! http://www.facebook.com/WesternRidermagazine/

Noisy

Berichten: 5391
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 12:14

Leuk! Ik zie ineens je topic!
Hoofd hoog, hoofd laag, het is natuurlijk ook paardpersoonlijk. De een draagt het hoofd hoger dan het ander. Joan heeft ook snel de neiging om haar hoofd hoger te houden dan gewenst. Ik ben wel ook weer terug gegaan naar een snaffle nu, ondanks dat Joan ook fijner/makkelijker is op een shank, puur omdat ik haar dan makkelijker kan laten inbuigen ed. Het is effe wennen ja, dat wel, maar nu gaat het prima en loopt ze af en toe bijna te stofzuigen haha. Anders, als je twijfelt, even aan Rieky vragen wat zij ervan denkt :)
Jij reed in USA toch altijd western Dressage wedstrijden? Daar zijn die laatste foto's ook van, meen ik mij te herinneren? Dan is het ook logisch dat jullie daarop meer ingesteld zijn.
Met de hulp van Rieky komen jullie er ongetwijfeld, nooit te oud om te leren en om te schakelen toch?
Ik vind jullie in ieder geval een leuke combinatie om te zien +:)+

Succes met de verhuizing en de operatie van Dazzle..

*edit* Typo :D

Catch My Star B+12 l L1+10 l L2+1 :)
Volg onze avonturen op Instagram

Paint_Lover

Berichten: 3699
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Daar waar de zon altijd schijnt ;)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-10-16 19:27

Ik heb in Amerika western pleasure gereden ;)

Nu dag 2 op rij dat madam op standje ik zie boskabouters en spoken in de bak stond.. pfft, en van al het snelle werk word ze fanatiek ;)

We gaan gewoon kijken of we de 6e vooruitgang geboekt hebben en dan zien we wel weer verder...

Als madam morgen nog zo rete fris is ga ik haar maar weer eens engels optomen om d'r wat in te dammen, te lang lichtrijden op m'n westernzadel is niet te doen voor m'n onderrug helaas.

En nee, je bent nooit te oud om te leren of om om te schakelen... oefening baart kunst enz ;)

En thanks! Moet zeggen dat ik nog even niet wil denken aan de operatie van Dazzle maar wel uit aan het kijken ben naar ons nieuwe huis :)

FLASHY GOLD ON BLACK aka Frosty 06/05/2019

Noisy

Berichten: 5391
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Re: Onze 1e clinic in NL bij Rieky Young....

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 10:43

Ooooo, ok ik dacht Western Dressage, solly :o
Mag ik vragen wat je voor een clinical bij Rieky betaald? Pbtje? Ik wil binnenkort ook weer gaan lessen. Joan begint steeds beter in conditie te komen nu dus we kunnen wel weer een keer een lesje gebruiken

Catch My Star B+12 l L1+10 l L2+1 :)
Volg onze avonturen op Instagram


0407Tamar

Berichten: 599
Geregistreerd: 20-04-14

Re: Onze 1e clinic in NL bij Rieky Young....

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 14:20

Jeeej knappe foto's {:) <3

De dressuurruiter die westernruiter werd maar nog steeds dressuurruiter is?

Valentijn( welsh cob cross breed/10 yo)
RcSmartGenuineChic (Quarter/8 yo)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 bezoekers

cron