Kan gras medisch negatief/slecht zijn voor een paard ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Kan gras medisch negatief/slecht zijn voor een paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-16 09:38

De vraag is misschien een beetje raar gesteld maar wat ik me afvraag is of er gevallen bekend zijn van paarden/pony's die het niet goed doen op gras, die er "ziek" van worden.
En dan bedoel ik niet allergie in de zin van bulten of dat soort dingen maar echt lamlendig ervan worden :-)

Dit vraag ik ivm het volgende:
Mijn 5 jarige shetlander is Cushing patiënt bevonden.
De symptomen:
- veel drinken/plassen
- slechte/weinig bespiering
- komt slecht tot niet uit wintervacht, maakt vervolgens binnen 2 weken weer nieuwe dikke wintervacht aan
- suf, niet willen werken
- ontstekingen, virusjes, bloedarmoede
- opeens gevoelig lopen op voetjes

Echter, en daardoor komt mijn vraag; verleden jaar deed hij het vanaf het paddock seizoen (dus overdag in paddock, niet meer op het gras) echt super goed. Goed in zijn vel, veel energie etc.
En viel in het weide seizoen weer terug (staat met graasmasker).
Dit jaar viel de start van de Prascend samen met de overgang naar de paddock en binnen 2 weken is hij weer zo aan het veranderen.
Kan dus van de Prascend komen maar hé wat toevallig, hij is ook weer van het gras af.

Ik ga morgen mijn veearts eens hierover contacten maar ik vraag me echt af of dit zou kunnen überhaupt of dat het puur toeval is.

Misschien zitten hier gras deskundigen :-)

Lori

Berichten: 3564
Geregistreerd: 11-08-10

Re: Kan gras medisch negatief/slecht zijn voor een paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 09:40

Ik weet dat er meerdere zijn die de paardnatuurlijk groep volgen die hun paard nooit op gras hebben. Zit hier iemand op bokt ook nog waar ze nooit op gras komen misschien meld ze zich nog.

Babootje

Berichten: 26254
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Kan gras medisch negatief/slecht zijn voor een paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 09:46

Zeker is in sommige gevallen (vers) gras niet goed voor je paard. Paarden die niet goed tegen suikers kunnen (insulineresistent zijn) worden ziek van suikers en kun je ook niet op vol gras zetten. Paarden die cushing hebben zijn in de regel ook insulineresistent. Net als paarden die snel hoefbevangen worden. Er is een aantal topics over Ir (insuline resistentie) en cushing.
Daar kun je je licht wel even opsteken voor tips hoe om te gaan met cushing.

Mariett

Berichten: 4424
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Kan gras medisch negatief/slecht zijn voor een paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 09:49

Op mijn vorige stal was (vlak voor ik er kwam trouwens) een paard die echt niet tegen gras kon. Die werd er serieus ziek van! De stalhouder was hier achter gekomen en heeft het paard toen op de paddock (in- uitloopstalletje) gezet.

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Kan gras medisch negatief/slecht zijn voor een paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 09:56

Ik denk dat bepaalde soorten gras (waaronder de Nederlandse weides) voor sommige paarden inderdaad ongeschikt kunnen zijn. Ik zie hier hele andere weides (veel schraler en gevarieerder) en die zijn dan vaak juist weer wel geschikt.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 09:57

Lori schreef:
Ik weet dat er meerdere zijn die de paardnatuurlijk groep volgen die hun paard nooit op gras hebben. Zit hier iemand op bokt ook nog waar ze nooit op gras komen misschien meld ze zich nog.


Pn is niet geen gras. Paddock paradise zijn de "niet grassers" :+ er zijn er die van mening zijn dat een paard geen gras (zoals wij in nl hebben) horen te eten. De steppes waar paarden vandaan komen is dor/droog gras en dat is wel geschikt (dat is de redenatie erachter, niet perse de mijne)

mala26

Berichten: 5000
Geregistreerd: 05-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 09:59

ik denk dat dat wel kan. heb zelf de theorie dat 1 van de paarden die ik rij ook niet tegen gras kan en er hoefzweren door ontwikkeld.

het gras wat er in nederland meestal groeit is dat raaigras en dat schijnt niet het beste voor paarden te zijn. dus denk dat sommige paarden hier idd verkeerd op kunnen reageren.

Lori

Berichten: 3564
Geregistreerd: 11-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 10:03

Maartje1990 schreef:
Lori schreef:
Ik weet dat er meerdere zijn die de paardnatuurlijk groep volgen die hun paard nooit op gras hebben. Zit hier iemand op bokt ook nog waar ze nooit op gras komen misschien meld ze zich nog.


Pn is niet geen gras. Paddock paradise zijn de "niet grassers" :+ er zijn er die van mening zijn dat een paard geen gras (zoals wij in nl hebben) horen te eten. De steppes waar paarden vandaan komen is dor/droog gras en dat is wel geschikt (dat is de redenatie erachter, niet perse de mijne)


Dat bedoel ik ook niet, ik bedoel dat er daar enkele mensen zijn waarvan ik afweet dat hun paarden bewust niet op gras staan.... Niet dat het iets typisch pn is totaal niet.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-16 10:16

Babootje schreef:
Zeker is in sommige gevallen (vers) gras niet goed voor je paard. Paarden die niet goed tegen suikers kunnen (insulineresistent zijn) worden ziek van suikers en kun je ook niet op vol gras zetten. Paarden die cushing hebben zijn in de regel ook insulineresistent. Net als paarden die snel hoefbevangen worden. Er is een aantal topics over Ir (insuline resistentie) en cushing.
Daar kun je je licht wel even opsteken voor tips hoe om te gaan met cushing.


Mijn pony is gelukkig niet IR, zat zelfs super netjes laag in zijn waardes. Ik voer ook zo weinig mogelijk suikers en zetmeel etc :-)

Babootje

Berichten: 26254
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Kan gras medisch negatief/slecht zijn voor een paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 10:29

Ben benieuwd wat je veearts ervan zegt. IR gaat vaak hand in hand met Cushing. Is wel moeilijk te prikken omdat het pieken heeft.
Ik denk trouwens wel dat je bij cushing niet ontkomt aan pracend.

ramasso
Berichten: 31
Geregistreerd: 03-09-09
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 10:32

Laatst bijgewerkt door ramasso op 01-11-16 10:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Otti1977

Berichten: 3041
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 10:38

Ik heb een shet met eczeem. Is al jaren een drama. Laat hem homeopathisch behandelen waar hij het stukje beter mee doet. Dit jaar heb ik hem voor het eerst niet op het gras gehad. Maar hele zomerperiode met hooi in z'n paddock. Ik heb nog nooit zo'n blije shet gehad. Bijna jeukvrij. Dat zou met cushing natuurlijk ook heel goed kunnen.

Baloedebeer
Berichten: 228
Geregistreerd: 09-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 10:45

maar het ligt aan het soort gras, niet gras an sich.. heb je een weide met veel engels raaigras (de koeien graslanden) die snel groeien en flink bemest worden dat is inderdaad niet bevorderlijk voor het systeem van het paard. Maar gewoon hoog, stengelig gras daar doen ze het goed op. Ze moeten structuur hebben, geen graspulp die ze naar binnen slobberen. onze weiden zijn eigenlijk de fastfood van de grassen. Ik kan zelf zo bewust, homeopatisch leven als ik wil, maar als ik iedere avond friet en pizza eet dan trekt mijn lichaam dit ook niet.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-16 11:58

Babootje schreef:
Ben benieuwd wat je veearts ervan zegt. IR gaat vaak hand in hand met Cushing. Is wel moeilijk te prikken omdat het pieken heeft.
Ik denk trouwens wel dat je bij cushing niet ontkomt aan pracend.


Ik had ook geschreven dat hij op de Prascend staat :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 12:00

Ik heb er eentje die ik bewust van het gras hou omdat hij erop reageert, hij krijgt er een dikke tong van en heel erg jeuk (vooral manen en staart, daardoor jaren gedacht dat hij zomereczeem had). Heeft in de zomer ook last van headshaking (graspollen?).

Werd hij er echt ziek van is moeilijk te zeggen. Als ik over de jaren heen kijk is hij de laatste jaren (grasloos) heel erg verandert in positieve zin (vrolijker, meer zin om iets te ondernemen, vlotter) maar ik heb tegelijk ook andere medische dingen ontdekt (oa vitamine E tekort) dus het is moeilijk te zeggen of het gras daar wat mee te maken heeft...

Die website die eerder genoemd is ga ik ook eens doorlezen, lijkt interessant :)

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-16 12:02

Otti1977 schreef:
Ik heb een shet met eczeem. Is al jaren een drama. Laat hem homeopathisch behandelen waar hij het stukje beter mee doet. Dit jaar heb ik hem voor het eerst niet op het gras gehad. Maar hele zomerperiode met hooi in z'n paddock. Ik heb nog nooit zo'n blije shet gehad. Bijna jeukvrij. Dat zou met cushing natuurlijk ook heel goed kunnen.


Bedankt voor je antwoord! Fijn dat het afgelopen jaar goed is gegaan :-)

Het gaat mij echter niet om of hij beter af zou zijn op paddock ipv op gras omdat hij cushing heeft, het gaat mij er meer om dat ik me afvraag of gras bij paarden ook zulke klachten kan veroorzaken.

Ramasso bedankt ga het op gemak lezen

ramasso
Berichten: 31
Geregistreerd: 03-09-09
Woonplaats: Voorburg

Re: Kan gras medisch negatief/slecht zijn voor een paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 13:23


ElCid

Berichten: 9228
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 13:38


Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 21:38

ik heb een fjord die niet meer op het gras kan.
Word lamlendig, krijgt enorm veel vetophopingen, tegen bevangenheid aan, lusteloos, niet willen werken.

Ik zeg dat het een schade is opgelopen na 2x een leverbot besmetting te hebben gehad. |Daarvoor nooit problemen gehad.

PPID en Insuline resistentie was dit jaar negatief getest.

Momenteel gaat het wel goed. Hij is 18 jaar.

fluffyfox

Berichten: 1793
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 08:10

Die van mij.
Insuline resistent. Zodra hij paar min gras eet krijgt hij jeuk. Wordt extreem sloom, in zichzelf gekeerd en stijf.
Ik heb meerdere soorten gras kunnen proberen met hem op verschillende locaties voor langere tijd. Niks werkt. Overal zelfde reactie.
Dus nu 3e jaar Zonder weidegang.
En zit super in zn vel!

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-16 09:11

Wat vervelend voor jullie! Maar fijn dat jullie erachter zijn dat gras niet goed is voor ze.
Maar antwoord op mijn vraag is dus dat het inderdaad kan.....
Bedankt voor jullie reacties!