wedstrijden rijden

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sardientje

Berichten: 1210
Geregistreerd: 07-03-15
Woonplaats: In de stal van Lum

wedstrijden rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-16 19:52

hai iedereen! ik ben van plan om binnenkort ( geeeeeeen idee wanneer ;) ) te starten met simpele dressuur wedstrijden. het paardje waarmee het zou moeten gebeuren is alweer 27 jaartjes jong, maar omdat hij super loopt, wou ik er misschien wat mee doen. hij heeft echt talent voor wijken. ik heb dit laats in de galop gedaan en dit ging super! paardje zakt niet door zijn benen hoor, mag dan wel oud zijn maar zie je niet aan hem <3 nu heb ik een paar vraagjes:

op welk niveau moet ik beginnen? of wat zou handig zijn?

zou ik met een trailer kunnen? of zou de druk te veel worden voor zijn leeftijd? (dat ie ineens een hart aanval krijgt oid en overlijd, zou niet zo fijn zijn)

MOET je op verschillende plekken rijden?
ik hoor het graag! groetjes *\o/*

Special_Da
Berichten: 150
Geregistreerd: 14-01-16
Woonplaats: België

Re: wedstrijden rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 20:17

Hallo Sardientje

Als zowel jij als jouw paardje nog geen wedstrijden hebben gereden moet je volgens mij in de B beginnen. Je kan er niet zomaar voor kiezen om L niveau te rijden daarvoor moet je eerst een aantal punten behalen. Jouw paardje is al vrij oud. Persoonlijk zou ik hem niet teveel meer belasten. Nu een wedstrijdje kan wel eens maar elke week trainen voor elke week wedstrijd te rijden zou ik niet doen. Ik denk dat hij eerder zal genieten van zijn plaatsje op de wei en af en toe een wandeling.

Arabier

Berichten: 2920
Geregistreerd: 01-03-16
Woonplaats: wonderland

Re: wedstrijden rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 21:32

Heey!
Persoonlijk zou ik, net als mijn voorganger, hem niet teveel belasten, ik zou geen wedstrijden meer rijden.
Als je het echt wilt, kan je Misschien F proefjes doen? Dat zijn losse kleine proefjes.
Want de wedstrijdjes zijn bij zo'n oud paard niet het probleem, maar het trainen, voor een wedstrijd moet je trainen en je kan op een paard van 27 niet 2 of 3x per week trainen natuurlijk.

sardientje

Berichten: 1210
Geregistreerd: 07-03-15
Woonplaats: In de stal van Lum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-16 22:39

Sorry, maar hier word ik een beetje kriegelig van. Kijk, ik snap best dat jullie denken dat arme paard Is 27 en zakt door zijn beentjes heen, maar dat Is niet zo. Van de hele dag op de wei staan en stapritjes word hij echt niet gelukkig. 3/4 keer per week trainen (rijden) doe ik sowieso. Anemoon ik vind je een schat van een meid maar ik snap niet waarom je blijft denken dat hij te oud Is? Het Is voor hem geen belasting. Wist je dat als je oude paarden stil laat staan terwijl ze nog fit zijn, ze sneller achteruit gaan? ze worden sneller oud, met bewegen houd je ze een beetje jong. Bedankt @special_Da voor de tips

Roosje1606
Berichten: 207
Geregistreerd: 15-12-13

Re: wedstrijden rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 22:48

Ik zou als ik jou was, zou ik eerst een paar keer BB starten om te kijken of je de wedstrijden echt leuk vindt en hoe je paard zich daar gedraagt. Als het voor zowel jou als het paard leuk is, zou ik af en toe een B proefje mee pakken :j

Renske_W

Berichten: 13842
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 22:52

madhatter schreef:
Heey!
Persoonlijk zou ik, net als mijn voorganger, hem niet teveel belasten, ik zou geen wedstrijden meer rijden.
Als je het echt wilt, kan je Misschien F proefjes doen? Dat zijn losse kleine proefjes.
Want de wedstrijdjes zijn bij zo'n oud paard niet het probleem, maar het trainen, voor een wedstrijd moet je trainen en je kan op een paard van 27 niet 2 of 3x per week trainen natuurlijk.


Waarom kan je een paard van 27 geen 2 of 3 keer per week rijden???

Als je wedstrijden wil gaan rijden zal je in de B moeten beginnen.
er van uitgaande dat je zelf nog nooit gestart hebt.
Je hoeft niet naar verschillenden locaties.
Je kan zelf kiezen wanneer en waar je start.
Als het paard gewend is om met de trailer vervoert te worden zal dit ook geen belemmering zijn.

Jodhi

Berichten: 329
Geregistreerd: 17-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 22:54

Als je paard nog gewoon lekker fit is zou het moeten kunnen denk ik :)
Gewoon eens proberen en kijken hoe je paard het vind, ik ken zelf ook iemand die L2 rijd met haar 24 jarige KWPN'er :j

TapijtRol
Berichten: 4
Geregistreerd: 31-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 22:56

Als ik jou was zou ik geen wedstrijden meer gaan rijden. Je zegt dat een oud paard sneller aftakelt als ze stil staan, dit kan waar zijn maar hoeft niet voor elk paard zo te zijn. Af en toe een (rustig) buitenritje en wat licht bakwerk, maar niet teveel gaan trainen/focussen op wedstrijden rijden. Dan kan je beter een wat jonger dier kopen.

Als je je al zorgen maakt of hij op de trailer kan of dat het misschien teveel voor hem is, zijn wedstrijden geen goed plan en is dat ook teveel voor hem.

Doutz16

Berichten: 1015
Geregistreerd: 30-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 22:56

Je moet inderdaad in de B beginnen met wedstrijden als je nog nooit eerder wedstrijden hebt gereden.

Je moet natuurlijk wel rekening houden met het paard, een wedstrijd kan nog best maar dan eens in de 2 maanden oid. Misschien is het nog een gezond en fit paard voor zijn leeftijd, en het is heus niet zo dat je een paard boven de 25 stil moet zetten. Maar paarden gaan wel achteruit qua botten, bespiering etc. als ze ouder worden

DaraBariton

Berichten: 1304
Geregistreerd: 15-12-11
Woonplaats: Noord holland

Re: wedstrijden rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 23:03

B wedstrijdjes zouden toch nog wel kunnen? als je normaal gesproken op B niveau rijdt waarom niet. Wel goed kijken naar wat het paard aan kan en niet te veel willen.

LisaFalco

Berichten: 770
Geregistreerd: 02-04-11
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 23:05

Als je paard nog fit is kun je best wat wedstrijdjes rijden. Ik zou wel niet meer te veel van je paard verwachten. Ga lekker oefenwedstrijdjes rijden op B niveau of eventueel als dat heel goed gaat officiele wedstrijden, maar doe gewoon rustig aan.
Je kunt zelf bepalen hoe vaak, wanneer en waar je wedstrijden wil rijden. Als je paard de trailer niet gewend is, zou ik daar wel van tevoren mee oefenen.
Maar nogmaals, hou het simpel en verwacht niet teveel meer van je paard

Arabier

Berichten: 2920
Geregistreerd: 01-03-16
Woonplaats: wonderland

Re: wedstrijden rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 23:08

Ja, b wedstrijdjes zou kunnen, en ik denk ook dat je 27 jaar jonge paardje nog prima rijd!
Maar trainen, moet echt goed gebeuren. Net zoals als je een oud paard stil laat staan het achteruit gaat, gaat het ook achteruit als je niet traint. Dus moet je voor een wedstrijd 3 of wel 4x per week intensief oefenen. Dat kan voor zo'n oudje niet meer denk ik, want teveel belasting is heel slecht en dan houd ie t niet lang meer vol.
Wil je niet veel liever gewoon lol hebben??

Renske_W

Berichten: 13842
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: wedstrijden rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 23:12

Het is maar B...
Valt volgens mij best mee qua intensief rijden.
Ik zie niet in waarom zo'n paard geen 2/3 keer per week kan rijden.

Maar goed, we gaan offtopic, dat is niet de bedoeling.

Ik denk dat TS prima nog wat wedstrijdjes kan rijden. Goed naar het paard kijken en luisteren.
Alleen maar leuk dat je nog lekker bezig bent met een 27 jarige!

xVerax

Berichten: 5073
Geregistreerd: 02-05-10
Woonplaats: Deventer

Re: wedstrijden rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 23:14

Als jij lekker een paar keer in de week rijdt met je paard en hij dit goed volhoudt denk ik dat je prima nog wel een B proef kan starten. Dat is gewoon basis stap- draf- galopwerk wat elk paard aan kan.

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 23:19

Weet je..
Er was ooit eens een Brimstone van Graafjanshof..

Een Connemarahengst die beleerd was voor de wagen, maar pas op zijn 24ste (!!!) ingereden werd. Een dikke 2 jaar later, dus op zijn 27ste was hij Z2... En dat is hij niet geworden door in de wei te staan..

TS: Als je paard gezond is, en in goede conditie is kun je er best wat wedstrijden mee rijden.
Alleen als je echt officieel wil starten moet je daar nog wel wat stappen voor zetten. Allereerst moet je lid worden van een rijvereniging. Via de rijvereniging ben je dan lid van het KNHS, waar je een startkaart aan moet vragen. Als je dat hebt kun je je opgeven voor een wedstrijd bij jou in de buurt. Verder even kijken of het paspoort/ de entgeschiedenis van je paard in orde is.
Als je zelf nog nooit eerder een wedstrijd gereden hebt, moet je beginnen in de B. Wat je daar voor moet kunnen kun je terugvinden in het dressuurproeven boekje.

Wel is het verstandig om, als je nog nooit op een wedstrijd bent geweest, eerst eens een paar keer te gaan kijken, ondertussen zelf wat te lessen, en als het mogelijk is voordat je officieel een startkaart hebt BB te starten, of eens een onderlinge wedstrijd te rijden om te kijken of het wat is voor jou en je paard..

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 23:31

Wat je paard kan en wat te belastend is, weten wij niet precies.

Hoe je paard over trailers denkt, ook niet.

Voor 27 jarige paarden is het vaak niet het beste om 3-4 keer per week intensief dressuur te trainen, omdat dit een zware taak is. Je geeft aan dat je nu 3-4 keer per week rijdt, ik denk dat als je serieus gaat trainen, dit het beste in overleg met je instructeur/instructrice gedaan kan worden. Een onafhankelijke blik van de grond is altijd goed. Wij kennen jouw paard niet

Als je jezelf serieus afvraagt of je je paard dood aantreft aan het einde van een trailer rit... lijkt me dat je 'm beter niet op de trailer kan zetten. Als je je afvraagt of het kwaad kan: hoe reageert je paard normaal? Als je paard niet stresst op de trailer en eraan gewend is... waarom niet?

Gezien je vraag op welk niveau je moet beginnen, lijkt me dat je nog geen ervaring met wedstrijden hebt en waarschijnlijk dus ook niet de eisen die gesteld worden.

Mijn mening: laat iemand die je paard kent (je instructeur liefst) beoordelen óf het iets zou kunnen zijn, of niet.

CestLaVie_97

Berichten: 139
Geregistreerd: 16-03-15

Re: wedstrijden rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 23:49

Lekker wat wedstrijdjes meepakken als je merkt dat je paard er plezier in heeft hoor. En wat is nu B niveau, en volte en een gebroken lijntje is geen dressuur, dat is gewoon een beetje gymnastieken. Al zou je er 6 keer in de week op gaan zitten, zolang je paard er lol in heeft lekker blijven doen. Met de trailer gewoon oefenen als hij daar nog nooit in heeft gestaan, als hij verder goed gezond is krijgt hij daar heus geen hartaanval oid van

Arabier

Berichten: 2920
Geregistreerd: 01-03-16
Woonplaats: wonderland

Re: wedstrijden rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 08:05

Oke, dan neem ik mij woordeneven terug, en ik wil altijd heel aardig zijn,ik probeer in ieder geval heel aardig te zijn. Maar nu even niet.
Mijn verhaaltje. Bijmij op stal stond er een paard van 28 of 29, weet he tniet precies. Ze reden met dit paard 3x per week. Het paard was vrolijk, fit, en deed goed mee met de lessen. Toen iedereen dit paard zo leuk vond konden mensen dit paard 'huren' om wedstrijden mee te rijden, ook gewoon f proefjes of b wedstrijdjes. Dat deed hij, maar op een dag vonden ze een tumor in zijn been die er al minimaal 3 maanden zat. Al die tijd hadden ze gereden terwijl t paard ziek was, het was daardoor 100x erger geworden. En het paard viel letterlijk door z'n benen.

Daarom trauma hier.

Dit is vast niet het

Qimm

Berichten: 15160
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: wedstrijden rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 08:26

Trainen voor een B proef :')

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Re: wedstrijden rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 08:53

Heb je nu ook les? Het verschilt natuurlijk heel erg per paard en voor ons is het moeilijk te beoordelen, maar je eventuele instructrice kan je het ook vragen natuurlijk.

meisje2000
Berichten: 2613
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: ergens in friesland

Re: wedstrijden rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 09:02

Waarom probeer je niet eens een onderlinge of impuls. Dan kun je eerst zien hoe je paardje reageert op de trailer en de spanning. Als hij het dan aankan en leuk vind kun je je in schrijven en aanmelden voor de echte wedstrijden. Zou zonde zijn als je een startpas aanvraagt en er dan na 1 wedstrijd achter komt dat het toch te veel is. En een paard van 27 kan in betere conditie zijn dan een paard van bijv 6 dat zegt helemaal niets. Het paard van mijn nicht is nu bijna 30 en in topconditie.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: wedstrijden rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 09:15

Zware dressuur training? Ts wilt een b proef gaan rijden :+

Ik heb een 26 jarige voor de wagen lopen. Ik weet hoe gezond en fit zo'n "oud beestje" dus nog kan zijn. En 2-3 keer rijden/trainen zou echt geen probleem moeten zijn (zou voor mijn pony ook geen probleem zijn).

BB is volgens mij om uit te proberen? Dus wellicht is dat iets om eerst mee te beginnen en dan door naar de b als het goed gaat en bevalt?

Arabier

Berichten: 2920
Geregistreerd: 01-03-16
Woonplaats: wonderland

Re: wedstrijden rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 15:40

BB valt te proberen, altijd! Maar als het dan goed gaat, wil je op een begeven moment hoger dan deB en dat kan niet, waarom niet gewoon onderlinge wedstrijdjes?

sardientje

Berichten: 1210
Geregistreerd: 07-03-15
Woonplaats: In de stal van Lum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-16 17:21

bedankt voor alle reacties! ik wil het graag met de trailer proberen, paard is koel in het hoofd maar wou even weten wat jullie hiervan denken (niet dat ik denk dat ie zomaar dood gaat hoor ;) )
paardje is nog in goede conditie. leuk om te horen dat sommigen ook nog wedstrijden doen met een wat ouder paardje :)
het was ook mijn plan om te beginnen met B, en anders met onderlinge of f proefjes op een manege in de buurt.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 17:46

madhatter schreef:
BB valt te proberen, altijd! Maar als het dan goed gaat, wil je op een begeven moment hoger dan deB en dat kan niet, waarom niet gewoon onderlinge wedstrijdjes?


Want? Waarom zou dat niet kunnen?