Ook RoR diskwalificeert te zware ruiters

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14021
Geregistreerd: 20-04-16

Ook RoR diskwalificeert te zware ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-16 19:00

bokt.nl / horseandhound.co.uk
Ingezonden door Melissa1996
Afbeelding
Renpaarden komen uit de startboxen bij de start van de race. Foto: Dave Ellis



De organisatie Retraining of Racehorses (RoR) heeft deze week besloten om ruiters die te zwaar zijn te diskwalificeren op de wedstrijden. De RoR behoudt zich het recht voor om deelnemers te diskwalificeren als, naar het oordeel van de officals, er een wanverhouding is tussen het gewicht en de grootte van de ruiter en het paard.

"Er is een aantal ruiters opgemerkt waarvan het gewicht en het rijniveau niet passen bij het omgeschoolde racepaard," zegt RoR welzijnsconsultant Brigadier Paul Jepson tegen Horse&Hound. "Ik denk dat het een probleem is binnen de gehele hippische wereld, maar het draait erom een goede match te krijgen tussen ruiters en paarden."

Het beleid van RoR stelt dat het gewicht van ruiter en zadel niet meer mag zijn dan 17% van het optimale gewicht van het paard. "Het is een algemene richtlijn, maar er zijn veel variabelen," zegt Jepson. "Een ervaren ruiter met licht overgewicht op een fit paard zal veel beter zijn dan een te zwaar paard met een slechte conditie dat gereden wordt door een ruiter met weinig balans of door een kundige ruiter met overgewicht."

"Het is een begeleidende richtlijn, we proberen mensen niet te laten stoppen met rijden. Sommige mensen genieten er echt van, maar of de paarden er van genieten is een andere zaak. Wij zeggen alleen, rijd alsjeblieft op een paard dat geschikt is voor jouw grootte en ervaring."

Als een ruiter te zwaar wordt bevonden op een wedstrijd van de RoR, zal hij of zij aangesproken worden door een official. "We hopen dat dit met gevoel en diplomatie gedaan kan worden. We willen niemand in het gezicht slaan. Dat de ruiters in zo'n situatie zitten, komt waarschijnlijk door onwetendheid, en ze zullen begeleiding nodig hebben. Het beste zou zijn als we de boodschap over kunnen brengen om ze te stoppen met het rijden op ongepaste paarden."

De uiteindelijke beslissing ligt bij de jury. "Als de jury besluit dat een ruiter niet met een paard zou moeten starten, dan is dat zo."

Verwante artikelen:
[ON] Britse dierenarts laat te zware wedstrijdruiters afstijgen

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 19:28

Goed initiatief!!

Erger me regelmatig aan de veelal volwassen veel te zware ruiters die meest op fjorden en haflingers voorbij komen. Dat ze relatief sterk zijn klopt, maar het gaat soms veel te ver.

Ashleytjuhh

Berichten: 6659
Geregistreerd: 24-06-08

Re: Ook RoR diskwalificeert te zware ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 19:43

Ben benieuwd hoe ze dit in de praktijk gaan brengen.
Iemand waar van ze denken dat die te zwaar is op de weegschaal te laten staan of?
En dus ook het paard?
Want anders gaat woord tegen woord worden als iemand niet te zwaar is

En zouden ze het dan ook bij de lange "normaal"( wist het even niet zo snel anders te verwoorden) uit ziende mensen gaan doen? Deze zien er vaak voor het oog niet te zwaar uit maar zijn stiekem door de lengte vaak nog best wat wegen.

Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 19:52

Goed initiatief :j

janouk
Blogger

Berichten: 17865
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Ook RoR diskwalificeert te zware ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 19:56

Dit is redelijk objectief. Je moet ergens beginnen.

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: Ook RoR diskwalificeert te zware ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 21:18

Goede start, vind ik helaas ook wel. Ook al snap ik dat voor zware mensen best lastig kan zijn natuurlijk. Maar een goede motivatie om misschien af te vallen.

Cowgirl

Berichten: 23740
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 21:22

Engeland is geloof ik het dikste europese land dus ik snap wel dat ze iets willen.

Eduard007
Berichten: 168
Geregistreerd: 13-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 00:04

Dus ik mag met 92 kilo op mijn paard van 160 zitten die zelf 550 kilo weegt? Nou dat vind ik nog erg schappelijk.... goed om te lezen dat er richtlijnen komen

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 00:07

Sanneloes schreef:
Dus ik mag met 92 kilo op mijn paard van 160 zitten die zelf 550 kilo weegt? Nou dat vind ik nog erg schappelijk.... goed om te lezen dat er richtlijnen komen

Incl getuig... Vergis je niet in het totaal gewicht van zadel, laarzen enz.

tamary

Berichten: 29173
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 02:12

Sanneloes schreef:
Dus ik mag met 92 kilo op mijn paard van 160 zitten die zelf 550 kilo weegt? Nou dat vind ik nog erg schappelijk.... goed om te lezen dat er richtlijnen komen

Zadel weegt zo al 7kg en je kleding al snel 3kg (optimistisch gerekend).
Komt nog eens bij dat de lengte van de rug en dus de maximale inch (dus kont) maat zadel altijd de beperkende factor blijft. Alles bij elkaar kom je mits je eerlijk kijkt naar passend wel binnen de grenzen uit. Lengte idem trouwens, want ook lengte bovenbeen bepaald maat zadel (factor waar je helaas veel minder invloed op hebt).

paddraigh
Berichten: 3694
Geregistreerd: 10-08-07

Re: Ook RoR diskwalificeert te zware ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 08:03

Goed initiatief!

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 08:18

Ashleytjuhh schreef:
Ben benieuwd hoe ze dit in de praktijk gaan brengen.
Iemand waar van ze denken dat die te zwaar is op de weegschaal te laten staan of?
En dus ook het paard?
Want anders gaat woord tegen woord worden als iemand niet te zwaar is

En zouden ze het dan ook bij de lange "normaal"( wist het even niet zo snel anders te verwoorden) uit ziende mensen gaan doen? Deze zien er vaak voor het oog niet te zwaar uit maar zijn stiekem door de lengte vaak nog best wat wegen.


iig niet het paard, want het gaat om het gezonde gewicht, niet het huidige gewicht.
Daar kun je dus een lijst van maken, want de stokmaat en zijn wel bekend.

Ik denk ook dat alleen de mensen eruit gekozen worden die zichtbaar te zwaar zijn voor hun paard of pony en dat mensen die iets te zwaar zijn, geen problemen zullen ondervinden. Tenminste dat hoop ik.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 09:05

Dat denk ik ook sneeuwpop.
Ze zullen vast niet bij elke combinatie de weegschaal klaar hebben staan.
Maar als ze zien dat mensen niet in het zadel passen of anderzijds erg zwaar overkomen in vergelijk met hun paard. Dat ze dan vragen of ze alles mogen wegen.

AnoukvE

Berichten: 26
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: Zwartsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 20:05

Dan mogen ze daar wel hele goede richtlijnen aan geven, want wanneer ben je te zwaar en te dik. Ik hoop dat er niet te algemeen gekeken word anders ga je veel mensen kwetsen. Al Ben ik wel echt mee eens dat men niet elk ras langzaam berijden omdat de combi's soms echt niet kloppen qua gewicht.

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 11:09

Sanneloes schreef:
Dus ik mag met 92 kilo op mijn paard van 160 zitten die zelf 550 kilo weegt? Nou dat vind ik nog erg schappelijk.... goed om te lezen dat er richtlijnen komen

een paard van 160 op 550 kg lijkt mij goed doorvoed. Ik heb geen inzicht in bespiering en jouw rijkwaliteiten maar ik lees in de strekking van dit bericht meer dan het simpele rekensommetje :

De RoR is specifiek voor EV, gewichtdragers als koudbloeden zoals Fjord, ijslander maar bv ook een arabier mag je niet op hetzelfde rekensommetje zetten. Het belangrijkste is inzicht dat er een balans moet zijn tussen paard en rijder. goed werk

Citaat:
"Er is een aantal ruiters opgemerkt waarvan het gewicht en het rijniveau niet passen bij het omgeschoolde racepaard," zegt RoR welzijnsconsultant Brigadier Paul Jepson tegen Horse&Hound. "Ik denk dat het een probleem is binnen de gehele hippische wereld, maar het draait erom een goede match te krijgen tussen ruiters en paarden."
Het beleid van RoR stelt dat het gewicht van ruiter en zadel niet meer mag zijn dan 17% van het optimale gewicht van het paard. "Het is een algemene richtlijn, maar er zijn veel variabelen," zegt Jepson. "Een ervaren ruiter met licht overgewicht op een fit paard zal veel beter zijn dan een te zwaar paard met een slechte conditie dat gereden wordt door een ruiter met weinig balans of door een kundige ruiter met overgewicht."

Pepper32
Berichten: 247
Geregistreerd: 14-07-13

Re: Ook RoR diskwalificeert te zware ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 17:50

Blijft een gevoelig onderwerp, maar denk dat het ook belangrijk is dat ze kijken naar wat het paard hoort te wegen en niet wat het dan misschien weegt.
Als het paard namelijk overgewicht heeft vind ik dat dat ook mee moet tellen en eerder van het draagvermogen afgetrokken moet worden ivm dat de ruiter zwaarder mag zijn omdat hij paard meer weegt.
Als je dan een veel te dikke tinker hebt die bv 550kg weegt en die eigenlijk 50kg te zwaar is, kun je er geen ruiter opzetten van 90 kg. Voor z'n eigen gewicht komt je dan op een ruiter uit van 80kg, maar vind dat je er ook nog een aantal kg af moet trekken wat hij zelf al meesjouwd aan kilo's teveel.
En vind zelf 17% gehoorlijk veel. Hier hanteren ze meestal tussen de 10en15%.

Anna04

Berichten: 368
Geregistreerd: 07-02-16
Woonplaats: Vaassen

Re: Ook RoR diskwalificeert te zware ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 20:00

Ik denk dat het zeker goed is op de renbaan.

Ashleytjuhh

Berichten: 6659
Geregistreerd: 24-06-08

Re: Ook RoR diskwalificeert te zware ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 21:55


BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 14:41

Ashleytjuhh schreef:
Kwam net dit tegen
http://www.msn.com/nl-nl/lifestyle/stij ... li=BBoPOOe

Deze vrouwen wegen allemaal het zelfde dus als ze gaan kijken er naar is dat raar eigenlijk want zo zie je het grote verschil.


Ja, eigenlijk is het heel moeilijk en meestal zijn het onze ogen die het begin zijn van alle commentaar.
lang leve de weegschaal, die ziet die verschillen niet.