[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 23:38

Kan dat niet geloven. Dan moet of je paard ziek zijn of je hebt met koude handen gevoeld...

Die van mij staat onder 50, oke niet geschoren maar stond vanmiddag gewoon zonder deken.

En als het vriest? Leg je dan 1000 gram op? Ga je dan niet na denken om toch maar eens niet te scheren?

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 23:47

Ik zou dan de dekens niet eens af durven halen om te poetsen. Dan vat hij meteen kou

nicky_rilana

Berichten: 6110
Geregistreerd: 26-07-10
Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 00:09

Ik hoef aan jullie geen verantwoord af te leggen over hoe en wat. Dat wil ik best maar dan moet ik natuurlijk heel de situatie uitleggen. Waarom ik hem scheer en hoe ik het regel met dekens en hoe hij gehuisvest staat. Daar heb ik eigenlijk niet zo'n zin in want dan typ ik nog een paar uur.

Ik kan me helemaal voorstellen dat jullie het raar vinden hoor.

Maar ik zou een klein deel uitleggen.

Ik wilde proberen om zijn haren een beetje tegen te houden vandaar dat hij al 300 gram op had liggen. Dit was toch niet helemaal gelukt en vandaar dat hij toen 500 op kreeg na het scheren.
Nu weet ik voor volgendjaar dat ik hem gewoon geen deken op doe en meteen scheer. Vorigjaar stond hij namelijk ergens anders en is toen in de winter verhuist waardoor hij meer naar buiten kon en meer in de wint stond. Dus toen heb ik hem ook moeten scheren. En het jaar daar voor heb ik hem niet geschoren. Omdat hij toen ongeveer een zomervachtje had

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 08:54

Toch denk ik serieus dat 700 met 15 graden niet gezond is voor een paard, het gaat broeien en de huid verstikt.
En vachtgroei houd je ook niet tegen met een dikke deken, alleen met goed licht.

Hier stonden ze gisteren onder de 50 grams al te zweten toen de zon door kwam...

Susanne

Berichten: 11611
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 09:05

700 gram met 15 graden en zonnig weer is gewoon in geen enkele situatie gezond, arm dier.

Willem staat momenteel weer onder 50 gram (geschoren), daarvoor onder 200 gram maar het was toch zeker met het zonnetje erbij best warm.
Volgende week wordt hij nogmaals geschoren en dan gaat er, even afhankelijk van het weer natuurlijk, meteen de 400 grams halsdeken op.

Naath86
Berichten: 3876
Geregistreerd: 27-12-08

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 10:31

Ik snap dat je geen verantwoording wil afleggen en tuurlijk iedereen moet het voor zich weten. Maar 700 grams met 15 graden, vind ik echt niet normaal.. Wat ga je dan van de winter opleggen?? Die van mij is geschoren en heeft nu 100 grams op..
Dikke deken opleggen werkt gewoon niet altijd om een wintervacht tegen te gaan.. Sorry, maar ik vind het echt niet normaal..

Eline_S_S

Berichten: 3524
Geregistreerd: 13-12-11
Woonplaats: Groningen

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 11:26

700? :wow:
Die van mij (geschoren) staat nu onder 200gr met hals. Voelde ze lekker warm onder, maar klam oid.

nicky_rilana

Berichten: 6110
Geregistreerd: 26-07-10
Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 11:47

Lezen blijft moeilijk maar gisteren stond hij ook onder 200. Zullen we de discussie hier bij laten? Als iemand graag wil komen zien. Nodig ik iedereen uit, om mijn situatie uitleggen

lelberse

Berichten: 328
Geregistreerd: 18-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 11:54

Er was toch ook een topic over alle scheerresultaten? Met allemaal foto's. Kan hem ineens niet meer vinden iemand een linkje? :+

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 12:40


lelberse

Berichten: 328
Geregistreerd: 18-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 13:20


Lancelot07
Berichten: 40
Geregistreerd: 05-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 14:40

Mijn pony is 2 weken geleden terug helemaal geschoren, staat onder 200 gram (al regelmatig gewassen en kan dus iets minder warm zijn). Maar gisteren had ik les en stond hij na een halfuur opnieuw in het zweet. Is dit wel normaal aangezien hij volledig is geschoren? Het is wel snel opgedroogd maar vond het toch eigenaardig..

Anoniem

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 15:56

Ik denk dat dat niet heel raar is, het is nog behoorlijk warm he voor de tijd van het jaar.

Die van mij staat voor het eerst in jaren ongeschoren zonder deken in de wei nog, gisteren zweette ze wel iets na een buitenritje maar ik kijk het nog even aan, misschien ga ik over een maandje deels scheren en krijgt ze dan een ongevoerde regendeken op.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 16:24

Het is echt heel warm, elk paard dat nu serieus gewerkt wordt zweet, sommige zweten zelfs al als ze niets doen...

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 21:30

Geschoren of niet...je zweet sowieso maar je droogt sneller op als je geschoren ben (als ik een half uur ren zweet ik me kapot en is ben helemaal haarloos hahaha)

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 21:40

Ik ben ook nog in dubio. De vos zit niet extreem dik int haar maar is wel elke keer heel nat. Nu ist ook warm, maarja ik scheer liever nu dan met 0 graden..

Hij is al zo fris dus liever scheer ik helemaal niet :')

Amiigo

Berichten: 7310
Geregistreerd: 03-11-07
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 21:47

Jester_ schreef:
Ik ben ook nog in dubio. De vos zit niet extreem dik int haar maar is wel elke keer heel nat. Nu ist ook warm, maarja ik scheer liever nu dan met 0 graden..

Hij is al zo fris dus liever scheer ik helemaal niet :')

Scheren die hap }>

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16231
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 21:56

Aankomende woensdag wordt mijn paard geschoren :D
Ik heb er over na zitten denken wat ik allemaal geschoren wil hebben maar wil toch het hele lijf behalve het zadeldekje en ik weet niet of het zinvol is om de benen te scheren of niet. Hoe denken jullie daarover?

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 22:55

Zinvol niet, wel mooier vaak

Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 01:11

nicky_rilana schreef:
Maar ik zou een klein deel uitleggen.

Ik wilde proberen om zijn haren een beetje tegen te houden vandaar dat hij al 300 gram op had liggen. Dit was toch niet helemaal gelukt en vandaar dat hij toen 500 op kreeg na het scheren.
Nu weet ik voor volgendjaar dat ik hem gewoon geen deken op doe en meteen scheer. Vorigjaar stond hij namelijk ergens anders en is toen in de winter verhuist waardoor hij meer naar buiten kon en meer in de wint stond. Dus toen heb ik hem ook moeten scheren. En het jaar daar voor heb ik hem niet geschoren. Omdat hij toen ongeveer een zomervachtje had

al pak je hem helemaal in zelfs dat helpt niet
"zijn natuur" werkt gewoon goed en als de dagen korter worden dan gaan ze vacht aanmaken
en als je dus vroeg in het jaar scheert, zoals ik, en de avonden zijn snel donker, ja dan groeit het als een malle
mijn pony is 20 september geschoren en heeft nu al weer een fiks dikke vacht, nog dikker dan de grote niet geschoren paarden bij ons op stal.
Heeft alles te maken met de korte dagen, want de temperatuur is nog aangenaam voor de tijd van het jaar

A_nouk

Berichten: 11632
Geregistreerd: 02-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 08:39

Hier is gisteren de wintervacht er ook vanaf gegaan :) in een week schoot de vacht hier ook ineens vol.

Dit jaar voor t eerst helemaal zelf gedaan, mijn rechterhand trilt nog steeds maar resultaat mag er zijn :)

Afbeelding

Zit alleen te dubben of ik hem nu al 100 gram extra geef. Hij stond al onder 200 waar hij met vacht lekker onder voelde..

bontejames

Berichten: 542
Geregistreerd: 17-02-16
Woonplaats: Apeldoorn

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 10:21

Ik heb mijn pony nu 2 weken geleden geschoren. Het haar is al iets aangegroeid maar niet dik. Hij zweet toch nog heel erg na het rijden. Is dat normaal? Of ligt het zweet dan zegmaar op de huid en is hij toch nog sneller droog nu die geschoren is? Afbeelding

horsii

Berichten: 7601
Geregistreerd: 06-11-05

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 10:25

Hier zweten ze geschoren ook nog behoorlijk, maar zijn veel sneller droog.
Mijne staan nu zonder deken. Eind vd dag weer op. Zd hadden her net al warm.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 10:28

ik denk dat alle paarden zweten bij een temp van 15 graden met een zonnetje en veel vocht in de lucht, voordeel van scheren is dat ze dan een stuk sneller droog zijn met dit weer

baukiiee
Berichten: 83
Geregistreerd: 17-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 14:00

Mijn heeft alweer een dikke vacht aangemaakt en hierdoor zweet ze ontzettend met rijden.

Ik zou haar vacht daarom willen scheren met een jachtpatroon, ik zou dan ook graag de benen willen scheren.
Zou dit kunnen of is dit te koud? Ze staat overdag van 's morgens 7 uur tot 's avonds 7 uur op de wei zonder schuilstal en 's nachts staat ze binnen op stal.