Dochter voor het eerst een lease pony

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Koekie73

Berichten: 2658
Geregistreerd: 30-10-16

Dochter voor het eerst een lease pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-16 14:26

Hallo allemaal,

mijn dochter van bijna 11 rijdt 1,5 op een manege. Doet alle proefjes, regelmatig privéles. In de vakantie heeft ze een week lang elke dag op een pittige Haflinger merrie gereden en tot mijn verbazing deed ze dit super.
Ze heeft een rottijd achter de rug (scheiding van ons, haar ouders) en gaat nu ook nog wisselen van school omdat ze er gepest wordt en er doodongelukkig is.

Het viel me 1,5 jaar geleden al op; de manege, bij de paardjes, is 1 van de weinige plekken waar ze totaal ontspande en ik mijn meiske weer zag.
Omdat ze uitdaging mist in de lessen van de manege, mag ze nu van mij een pony leasen voor 2 dagen. Kind helemaal gelukkig.

Ik heb helemaal geen paarden achtergrond maar ben door haar aangestoken en sinds 3 maanden ook aan het lessen. We hebben alleen geen idee van hoe vaak voer, wanneer stallen uitmesten en hoe, hoe lang je je pony mag rijden op een dag etc. Degene die ons de pony verleast gaat ons dat vast uitleggen, maar ik hoop dat jullie ons vast op weg helpen?
Vanaf dit weekend mag ze lekker rijden, poetsen, knuffelen, stal uitmesten (ja ook dat vindt ze leuk!)

Wesco

Berichten: 5066
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 14:29

Ik rijd altijd gemiddeld een half uurtje. En de stal word elke dag gemest, de drollen en natte plekken eruit.

prugelpiet

Berichten: 12562
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Dochter voor het eerst een lease pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 14:38

Ik rijd ook vaak een halfuurtje/3 kwartier. Dit mag natuurlijk langer als je pony dat volhoud, maar een uur trainen is niet nodig. Het bos rijd ik gerust 3 uur rond. Er zit dus geen max aan hoelang je mag rijden, maar ook dit zou ik even navragen aan de eigenaar :) Voeren moeten jullie zelf doen? Als dat wel het geval is moet je de eigenaresse vragen wat ze voert en wanneer, dit moeten jullie hetzelfde gaan doen.
De stal uitmesten kan ik je niet vertellen, hier hanteren we een ander systeem.

Warboel
Berichten: 14682
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Re: Dochter voor het eerst een lease pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 14:45

Als ik bij m'n bijrijdpaard ben die ik ook 2x in de week rijd, doe ik het volgende:

Eerst haal ik 'm binnen uit het land en zet ik 'm nog even in de paddock voor een half uurtje ofzo
Dan mest ik z'n stal uit en zet ik zijn bakjes voer klaar
Daarna poets ik 'm
Dan rijden, meestal rij ik ongeveer 3 kwartier
Na het rijden weer poetsen en weer naar stal of het land op.

Uitmesten doen we hier elke dag. Voer hoef ik enkel klaar te zetten in bakjes, zijn eigenaresse zorgt dat er voldoende voer in de voerton zit. Het voeren zelf hoef ik dus niet te doen, dat wordt gewoon door de staleigenaar gedaan. Rijden moet je gewoon goede afspraken over maken, over hoe lang e.d. De eigenaresse van mijn bijrijdpaard traint zelf ook meestal zo'n 3 kwartier tot een uur, dus dat doe ik ook. Neem aan dat de eigenaresse de eerste paar keer ook wel mee zal gaan, dus dan kan ze alles even voordoen :)

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 14:52

Overleggen en vragen waar onduidelijkheden zijn!

De eigenaar zal jullie echt niet in het diepe gooien en jullie vragen graag beantwoorden, doet 'ie dat niet, dan rap op zoek naar een ander paard ;)

Veel plezier ermee, dochter zal je vast dankbaar zijn voor deze leuke kans :j

Anoniem

Re: Dochter voor het eerst een lease pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 15:00

Wat ontzettend tof dat je dit voor je dochter gaat zoeken!

Verder verschil alles wat je vraagt eigenlijk per paard, dus ik zou gewoon heel duidelijk en eerlijk zijn tegen de eigenaar van het paard, zodat hij/zijn jullie gewoon goed op weg kan helpen :)

Koekie73

Berichten: 2658
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Dochter voor het eerst een lease pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-16 13:14

Dank allemaal! Uiteraard gaat de eigenaresse ons ook alle info geven. Ze gaat mijn dochter ook les geven. Ze is op de hoogte van het niveau van dochter, ook zelf kunnen zien toen ze op de pony heeft gereden laatst.
Dochter is bijna 11, maar heel zelfstandig dus opzadelen, poetsen en rijden is sowieso geen probleem.

Leuk, ze heeft er zo'n zin in en daar geniet ik weer van :-)