Welke therapie?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Deeks93
Berichten: 1106
Geregistreerd: 22-09-13
Woonplaats: Nijverdal

Welke therapie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-16 10:03

Hoihoi,

Geen idee of het hier goed staat?

Ik ben op zoek naar ideeën wat voor therapie mij het best zal helpen...

In 2012 ben ik met een paard achterover geslagen. Hierbij heb ik mijn bekken gebroken maar ben ik er verder goed af gekomen. In het ziekenhuis was het even de vraag of ik geopereerd zou worden maar helaas hebben ze gekozen voor natuurlijke genezing. Met volledige bedrust op mijn lijstje werd ik naar huis gestuurd. Ondertussen kreeg ik een blinde darm ontsteking maar uiteindelijk na 11 weken kreeg ik groen licht om alles rustig op te gaan bouwen. Dit natuurlijk gedaan. Eerst de dagelijkse dingen en vervolgens rustig de paarden weer.
Maar na een jaar had ik nog steeds last van m'n bekken. Was al meerdere keren terug geweest en steeds werd mij gezegd dat alles goed was. Toen bedacht ik me een second optinion te doen bij een ander ziekenhuis. De oude foto's mee genomen en daar naar de arts. Deze vertelde mij dat ik absoluut geopereerd had moeten worden. Ik kreeg oefeningen mee en we gingen aankijken hoe het ging anders moesten ze het opnieuw breken en alsnog opereren. Gelukkig gig het even wat beter. Maar na een tijdje en een klein ongelukje te paard wat echt helemaal niks voorstelde maar waarbij het me er wel inschoot kon ik amper nog lopen. Ik liep slechter dan een 80-jarige achter een rollator met 2 kunstheupen.
Toen ben ik gaan zoeken en bij de rugpoli terecht gekomen omdat ze dachten dat het deze keer niet m'n bekken waren.
Bij de rugpoli heb ik een mri gehad en nog een aantal onderzoeken waar helaas niks uitkwam. Tot ik bij hun fysio kwam. Die vertelde mij dat er in m'n bekken een ontsteking heeft gezeten en deze is door dat kleine ongelukje 'geknapt' waardoor die boven water kwam en ik al die tijd al last gehad heb van mijn bekken omdat ie er altijd al gezeten heeft.
Het kan een jaar duren voordat ie knapt maar ook 20 jaar.
Ook daar kreeg ik weer oefeningen en ik moest een week later laten weten hoe het ging.
Dit alles was eind 2014, ik ging naar huis, deed m'n oefeningen en alles ging super goed! Had na mijn bekkenbreuk nog nooit weer gehad dat het zo goed voelde!!

Maar helaas kwam er begin 2016 weer een zeurend gevoel in mijn onderrug/bekken.

Inmiddels ben ik bij de volgende therapieën geweest;
-chiropractie
-fysiotherapie, hielp het beste
-sporttherapeut die van alles heeft getapet
- sesamtherapie was niks heeft uitgehaald.

Inmiddels zit ik bovenaan m'n rug ook vast en heb ik dit weekend 2 kleine ongelukjes gehad waarbij het me bovenin de rug is geschoten.
Maar nu vraag ik me af, naar wat voor therapie kan ik het beste gaan?
Ik wil er sowieso vanaf want ik heb hier met rijden ook last van en helemaal als ik er 3 achter elkaar rijdt.
Minder rijden is momenteel even geen optie maar dit moet wel veranderen aangezien ik er echt last van heb en als het erger wordt ik het ga overbrengen op de paarden tijdens het rijden.

Even kort de problemen op een rijtje;
- oude bekkenbreuk 2012
- ontsteking in de bekken gehad in 2014
- spieren zitten erg vast bovenin de rug en schouders


Waar zouden jullie naar toe gaan?

Bedankt voor het lezen van dit lange verhaal. Ik heb geprobeerd het zo kort mogelijk te houden en mocht je nog vragen hebben beantwoord ik ze graag!


Fish_n_Chips
Berichten: 1215
Geregistreerd: 27-08-15

Re: Welke therapie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 10:15

Dry needling heeft mij geholpen voor vastzittende spieren. En ben je wel eens bij een manueel therapeut geweest? Die kijken net iets verder dan een fysiotherapeut en ze hebben er meer verstand van.

Deeks93
Berichten: 1106
Geregistreerd: 22-09-13
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-16 10:19

Fish_n_Chips schreef:
Dry needling heeft mij geholpen voor vastzittende spieren. En ben je wel eens bij een manueel therapeut geweest? Die kijken net iets verder dan een fysiotherapeut en ze hebben er meer verstand van.


Mee nooit geweest, wel eens van gehoord maar eigenlijk ook nooit in verdiept. Wat doen hun dan precies?

Fish_n_Chips
Berichten: 1215
Geregistreerd: 27-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 10:24

Adrienne93 schreef:
Fish_n_Chips schreef:
Dry needling heeft mij geholpen voor vastzittende spieren. En ben je wel eens bij een manueel therapeut geweest? Die kijken net iets verder dan een fysiotherapeut en ze hebben er meer verstand van.


Mee nooit geweest, wel eens van gehoord maar eigenlijk ook nooit in verdiept. Wat doen hun dan precies?

Ze zetten naaldjes in "knoopjes" in de spieren, waardoor die "los laten".

http://www.dryneedling.nl/pages/informa ... ienten.php

Tink89
Berichten: 2919
Geregistreerd: 16-02-14

Re: Welke therapie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 10:46

Ik heb veel baat gehad bij een manueel therapeut (fysio hielp niet) en bij een osteopaat. Die laatste kijkt naar je lichaam als geheel. Dat was bij mij echt een verademing.

Sinds 29 april 2017 zijn wij gelukkig getrouwd :)

PollyJarig
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23407
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Welke therapie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 10:59

Ik ben altijd bij een manueel therapeut geweest die ook shiatsu deed. Als ik nu weer helemaal vast zit ga ik daarheen en zij haalt me weer uit de knoop.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

lovebelly

Berichten: 1114
Geregistreerd: 13-05-09
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 11:04

Jeetje wat een verhaal!

Over je therapie: Waarom niet terug naar de fysio als dat zo goed hielp?
Osteopaat zou mijn aanraden niet zijn, dit is in Nederland namelijk geen erkend beroep waardoor zij geen BIG registratie hebben en dus ook geen wetten en regels. Bij wijze van kan een timmerman zich dus ook osteopaat noemen. Voor verduidelijking hierover; Zembla heeft een aflevering erover gemaakt, deze staat op YouTube (levensgevaarlijke genezers heet die).

Manuele therapie zou je ook voor kunnen kiezen maar het kan ook zijn dat je je bewegingspatroon zodanig hebt aangepast aan de toestand van je bekken, wat logisch is, dat op basis daarvan klachten zijn ontstaan. Dan ben je er dus niet vanaf na enkele manipulaties. Maar een manueel therapeut blijft ook een algemeen fysiotherapeut dus hij/zij kan dat waarschijnlijk het beste vaststellen.

Succes met je zoektocht!

Janneke2

Berichten: 22712
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 11:23

lovebelly schreef:
Osteopaat zou mijn aanraden niet zijn, dit is in Nederland namelijk geen erkend beroep waardoor zij geen BIG registratie hebben en dus ook geen wetten en regels. Bij wijze van kan een timmerman zich dus ook osteopaat noemen. Voor verduidelijking hierover; Zembla heeft een aflevering erover gemaakt, deze staat op YouTube (levensgevaarlijke genezers heet die).

Arts is een wettelijk erkende titel / beroep en BIG registratie zegt ook dat een fysiotherapeut oid een erkende opleiding heeft gevolgd.

Schakel buiten de BIG geregistreerde beroepen je zorgverzekering in.
Die hebben lijsten van verenigingen waar een gedegen osteopaath (of wat voor therapeut dan ook) bij is aangesloten.

(Want dat bordje mag helaas iedereen aan de deur spijkeren - lid van zo'n vereniging wordt je niet zomaar. En als klap op de vuurpijl: het wordt (deels) vergoed.)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

maliejane

Berichten: 612
Geregistreerd: 17-05-15
Woonplaats: Noordwijk

Re: Welke therapie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 11:33

Ikzelf ga altijd naar sickensz om mijn rug recht te laten zetten (en ook vaak mijn knie) net als derest van mijn familie. Aanvullend met de masages van mijn masseur die ook accupunctuur en andere technieken kent en constant doorleert ben ik eigenlijk altijd goed van mijn klachten (RSI, rugklachten en knieproblemen) afgekomen. Ik loop nu voor het eerst met een blessure aan mijn knie waar niks voor helpt, maar verder altijd heel veel baad bij gehad.

Sickesz zit in Scheveningen, maar er zijn meer therapeuten die de sickesz methoden toepassen. Mijn masseur zit nabij Utrecht. Mocht je van één van de twee meer gegevens willen kan ik dat via pb sturen eventueel ;) Ik denk dat doordat ze bij sickesz naar je algehele botstand kijken en op een meer nauwkeurige manier corrigeren dan kraken dat dat je heel erg kan helpen bij je rug en nekklachten. Als alles weer goed zit is het wel goed de spieren weer los te maken omdat deze anders de botten weer in de scheve positie trekken. Dus ik zou zeker een combie aanbevelen.

Helaas valt het wel beide onder alternatieve geneeskunde waardoor het beperkt wordt vergoed door de verzekering.. Dit zou ik dus wel nakijken, want zeker de sickesz methode is duur..

ClaudiaHS

Berichten: 8055
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Welke therapie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 11:42

Ik lees even mee.
Altijd handig mocht ik het nodig hebben.
ik heb 2 weken geleden m'n bekken gebroken op 3 plekken.
Ik ben wel geopereerd en heb een schroef links achterin. De 2 breuken vooraan moeten natuurlijk genezen.
Heb 10 dgn in het zkh gelegen en de dag na de operatie moest ik gelijk uit bed en in beweging komen.
Sinds woensdag ben ik weer thuis en loop eigenlijk verrassend goed.
Vanmiddag komt de fysio hier aan huis voor oefeningen.
Ik heb ook het kapsel van mijn schouder gescheurd en daar krijg ik ook fysio voor.

Wbt jouw bekken.
Over dry needling hoor ik verschillende verhalen.
De meeste zijn erg positief.
Mijn moeder daarintegen niet, zij heeft er geen baat bij.
Is het niet mogelijk om met behulp van fysio je rugspieren sterker te maken??

MarliesV

Berichten: 15171
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Welke therapie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 11:47

Dry needling ben ik ook erg positief over.

Ik zit in Nijverdal bij De Haere, praktijk zit boven in het Medisch Centrum.
Onno Knobbe wordt ik door behandeld, doet ook manueel en fysio. Heeft iemand in de praktijk lopen die dry needling doet, was ik ook erg tevreden over.

Life is short....SMILE while you still have teeth!

ClaudiaHS

Berichten: 8055
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Welke therapie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 11:53

Mijn moeder is in Almelo geweest.
ik kan zo even niet op zijn naam komen maar meeste mensen zijn erg positief over hem.

Deeks93
Berichten: 1106
Geregistreerd: 22-09-13
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-16 11:54

MarliesV schreef:
Dry needling ben ik ook erg positief over.

Ik zit in Nijverdal bij De Haere, praktijk zit boven in het Medisch Centrum.
Onno Knobbe wordt ik door behandeld, doet ook manueel en fysio. Heeft iemand in de praktijk lopen die dry needling doet, was ik ook erg tevreden over.


Hey dit klinkt interessant vooral omdat ik in Nijverdal woon haha
Heb je daar een doorverwijzing voor nodig van de HA, wordt dit vergoedt door de zorgverzekeringen?
Kan ik gewoon een afspraak maken bij Onno en als het nodig is stuurt hij me door voor dry needling? of moet ik 2 verschillende afspraken maken?

Deeks93
Berichten: 1106
Geregistreerd: 22-09-13
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-16 11:54

ClaudiaHS schreef:
Mijn moeder is in Almelo geweest.
ik kan zo even niet op zijn naam komen maar meeste mensen zijn erg positief over hem.


Zou je eens na willen vragen bij wie ze is geweest? En wat diegene allemaal precies doet?
Almelo is voor mij ook goed te doen!


Janneke2

Berichten: 22712
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 11:55

@TS: ik weet niet precies waar/wat ik je bekken is gebroken. Ook die ontsteking kan ik niet echt plaatsen. En ik begrijp niet helemaal dat de fysio dit zegt en niet de arts. (De medische wereld is om ouderwetse redenen en zonder echte argumenten nogal hiërarchisch. Ik wil best geloven dat de fysio dingen kan voelen die relevant zijn en wellicht kan een fysio zelfs dingen voelen die niet tonen op de MRI. Maar binnen de hiërarchische structuur zou ik dan verwachten dat je eerst onderzocht wordt, inclusief mri en fysio, en dan een gesprek met de arts hebt over wat er zoal aan de hand is en wat er gaat gebeuren.)

Verder is de fysiologie van de rug dat de wervelkolom "rust" op het bekken, dwz het heiligbeen, per wervel heb je telkens twee gewrichtjes met de "bovenbuurvrouw".
Zijn alle gewrichten vrij, kunnen ze allemaal goed bewegen dan is dat in orde. Gecombineerd met sterke buikspieren staat je rug er dan goed voor.

Als het bekken / heiligbeen niet recht staat, bijvoorbeeld, staat je hele wervelkolom nonstop in een zijwaarts soort spiraal/ zigzag (plaatselijk jargon : scoliose).
De meningen over scoliose zijn verdeeld - ik ben geneigd om te zeggen dat het een belasting is, maar een gezond mens kan wel iets hebben, maar hoe meer "gedonder" er is, hoe meer een scoliose last kan gaan veroorzaken.
Er is "in de ruggenwereld" een 'school' die zweert bij het vrij maken van alle wervel gewrichten.
...en er is een school die zweert bij de optelsom van 'sterke buikspieren, goede houding, voldoende beweging'.
Voor beide scholen is iets te zeggen.
(De diehards van de laatste school hebben het over staan achter je bureau, nooit meer dan een uur achtereen zitten en zit als het dan moet op telkens verschillende stoelen.)

En bedenk dat als er iets niet lekker zit in het bekken, dat je wervelkolom hogerop ook kwetsbaarder is. Ook en scheve wervel in je onderrug maakt dat niet alle gewrichten van de "bovenbuurvrouwen" kunnen bewegen zoals het zou horen.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 31-10-16 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Deeks93
Berichten: 1106
Geregistreerd: 22-09-13
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-16 11:56

Zie trouwens enkele keren de vraag terug komen of ik niet weer naar de fysio kan,
Opzich zou het inderdaad kunnen maar de enige fysiotherapeut die geholpen heeft zit bij de rugpoli veluwe, dat is wel een stukje rijden. Het heeft voor mij tot nu toe alleen met dat probleem geholpen. Ben vaker bij de fysio geweest voor andere dingen maar vond het altijd maar weinig helpen... Dus ben zelf nog niet zo enthousiast over fysiotherapie, heb er wel aan zitten denken hoor! en misschien dat ik het ook wel ga proberen maar ik wil eerst eigenlijk wat anders gaan proberen, maar er zijn zoveel verschillende soorten therapieën dat ik door de bomen het bos niet meer zie haha

ClaudiaHS

Berichten: 8055
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 11:58

Adrienne93 schreef:
ClaudiaHS schreef:
Mijn moeder is in Almelo geweest.
ik kan zo even niet op zijn naam komen maar meeste mensen zijn erg positief over hem.


Zou je eens na willen vragen bij wie ze is geweest? En wat diegene allemaal precies doet?
Almelo is voor mij ook goed te doen!


Van Iersel was het.
Maar zoals ik zei heeft het voor mijn moeder niks gedaan maar vrienden van mij waren wel erg positief.
Als het goed is kan je zelf bellen naar zo'n praktijk.
In je zorgpolis kan je zien hoeveel behandelingen je recht op hebt per jaar.
Zij declareren dit dan bij je zorgverzekering.
Dit was bij mij wel het geval.

Janneke2

Berichten: 22712
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Welke therapie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 12:05

...je zou het dossier van de rugpoli Veluwe kunnen opvragen, met nadruk op het verslag van de fysio - en dan de fysio's in de buurt, waar je op de fiets heen kan vragen of ze een zelfde soort therapie willen geven.
(Een fysio heeft een serie gereedschappen in de kist zitten, van massage tot warmtestraling tot ultra kort geluid tot oprekken tot jou ('passief') bewegen tot jou aan het werk zetten (= jij beweegt zelf ipv bewogen worden) en wellicht nog meer.)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Deeks93
Berichten: 1106
Geregistreerd: 22-09-13
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-16 12:09

Janneke2 schreef:
...je zou het dossier van de rugpoli Veluwe kunnen opvragen, met nadruk op het verslag van de fysio - en dan de fysio's in de buurt, waar je op de fiets heen kan vragen of ze een zelfde soort therapie willen geven.
(Een fysio heeft een serie gereedschappen in de kist zitten, van massage tot warmtestraling tot ultra kort geluid tot oprekken tot jou ('passief') bewegen tot jou aan het werk zetten (= jij beweegt zelf ipv bewogen worden) en wellicht nog meer.)


Dat is ook wel een slimme! Daar ga ik morgen eens even achteraan! kijken of ze dat dossier nog hebben!

Janneke2

Berichten: 22712
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 12:10

Er is een wettelijke bewaartermijn, ik weet uit mijn hoofd even niet of dat 7 of 15 jaar is. Dus dat horen ze gewoon te hebben!
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 31-10-16 12:11, in het totaal 1 keer bewerkt

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

MarliesV

Berichten: 15171
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 12:11

Adrienne93 schreef:
MarliesV schreef:
Dry needling ben ik ook erg positief over.

Ik zit in Nijverdal bij De Haere, praktijk zit boven in het Medisch Centrum.
Onno Knobbe wordt ik door behandeld, doet ook manueel en fysio. Heeft iemand in de praktijk lopen die dry needling doet, was ik ook erg tevreden over.


Hey dit klinkt interessant vooral omdat ik in Nijverdal woon haha
Heb je daar een doorverwijzing voor nodig van de HA, wordt dit vergoedt door de zorgverzekeringen?
Kan ik gewoon een afspraak maken bij Onno en als het nodig is stuurt hij me door voor dry needling? of moet ik 2 verschillende afspraken maken?


Wordt gewoon onder fysio geschaard voor je zorgverzekering. Dus als je daarvoor verzekerd bent wordt het vergoed, is natuurlijk afhankelijk van je pakket.

Mijn therapeut heet dus Onno Knobbe, wil nooit weer een ander, haha.
Yvonne Kuiper doet dry needling in de praktijk.

Voor beide kan je zelf een afspraak maken maar ik zou eerst naar Onno gaan en dan met hem overleggen wat handig is qua timing.

Alle info vind je hier:
https://www.de-haere.nl/over-de-haere/v ... nijverdal/

Life is short....SMILE while you still have teeth!

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 12:18

Misschien dat Bowen je snel verlichting kan geven.
Vind "de zachte massage", relatief niet duur.
Mijn man die soms last van zijn rug heeft, herstelt zoveel sneller (na 1 behandeling) dat het zeker de moeite waard is.
Ook voor andere problemen kan het een oplossing zijn, maar heb daar geen ervaring mee.
Iig veel sterkte!

Thats_Me

Berichten: 10938
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Re: Welke therapie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 18:19

Laat je eerst eens zooltjes aanmeten bij een podotherapeut als je die nog niet hebt. Die zorgt dat je voor nu recht komt te staan en je je lichaam ook evenredig belast. In het begin krijg je daar vaak wel eerst meer last van. Vraag goed in je omgeving rond en kijk of je een goede manueel therapeut kunt vinden. In overleg zou je dan ook een osteopaat kunnen probere.

All good things are wild and free
Beautifull things don't ask for attention
The earth has music for those who listen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Anke_, Cemlys, Fleur_Laura, Galeobdolon, genja, mamabird, marte_kandia, ontherun, shaddy82, x_Rebecca en 96 bezoekers