Benauwd, lusteloos, paniekaanvallen...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Iejoorr

Berichten: 6255
Geregistreerd: 20-05-10
Woonplaats: Alphen a/d Rijn

Benauwd, lusteloos, paniekaanvallen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-16 10:53

Hoi bokkers!

Sinds een tijdje heb ik dat ik zo nu en dan flink benauwd ben. Aangezien dit eigenlijk steeds vanzelf over ging, heb ik me er niet zo druk over gemaakt.
Nu is het sinds vrijdag verergerd. Ondanks mijn benauwdheid ben ik toch naar school gegaan, en dat heb ik geweten.. Zaterdagochtend was ik nog steeds zo benauwd dat we naar de hap in het ziekenhuis zijn gegaan.
Hij kon eigenlijk niks vinden, longen waren schoon, zuurstofgehalte in het bloed was meer dan prima en mijn hart klonk ook gewoon normaal. Hij constateerde hyperventilatie en heeft me doorverwezen naar de fysio zodat die me kan leren hoe ik juist kan ademen.
En sinds die tijd lijkt het alleen maar erger...
Ik durf niks meer alleen te doen, niet meer te fietsen, niet alleen met de trein naar school. Dit resulteert in paniek/angstaanvallen, veel huilen en nog benauwder worden. Mijn eetlust is ook totaal weg, wat weer resulteert in niks eten en mezelf nog slapper en zieker voelen.
Overigens stap ik wel gewoon op de fiets en ga ik wel gewoon met de trein naar school, maar dit pas na een huilbui en veel support van mijn ouders.
Ook ben ik erg moe, ik heb van 21.30 uur tot 07.00 uur geslapen en ben nogsteeds moe..

Wat kan dit zijn? Stress? Iets anders? Of is het echt iets psychisch wat tussen mijn oren zit?

troi
Berichten: 17005
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 10:57

Tussen je oren zit net zoveel lichaam als in je benen. Dus psychisch is net zo goed lichamelijk, dat als eerste. En ja het klinkt wel als stress klachten. Dat gaat vaak langzaam je lijf binnen en gaat lang goed tot de emmer vol zit en dat komt het er met geweld weer uit. Niks mis mee en iedereen maakt het wel een keer mee. Neem het vooral net zo serieus als dat je een longontsteking zou nemen!

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33790
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 10:58

Lekker een paar dagjes thuis zitten, pepernoten eten en films kijken. Je moet jezelf wel de rust gunnen om jezelf te herpakken. Desnoods ga je leuke dingen doen zodat je wat meer ontspant, lekker wandelen in het bos of met vriendinnen afspreken. :j
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 31-10-16 11:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Benauwd, lusteloos, paniekaanvallen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 11:00

Allereerst sterkte TS. :(:)

Het klinkt als stress, dit kan je misschien niet gemerkt hebben maar als het eenmaal propvol zit in je hoofd komt dat er idd met geweld weer uit.

Neem rust, ga even ontspannen en zet je even af van het drukke leven. :(:)

xxStitchxx

Berichten: 852
Geregistreerd: 23-03-08
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 11:02

Herkenbaar, ik heb dit al een aantal jaar. Wat troi zegt, neem het serieus anders is er een kans dat het erger wordt. Dit zal inderdaad stress zijn en je emmertje zit vol, vroeg of laat komt dit eruit. Probeer jezelf te ontspannen en luister goed naar jezelf. Misschien kan psycholoog je helpen. Veel sterkte!

Anoniem

Re: Benauwd, lusteloos, paniekaanvallen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 11:16

Wat is sinds een tijdje? :)
Als je constant hyperventileert is je lijf eigenlijk constant in stressmodus. Jij hebt blijkbaar het punt van een paniekaanval al bereikt, en dat is natuurlijk ontzettend vervelend :n Echter sluipt nu wel het gevaar dat je bang qordt om in paniek te raken en hiermee de angst verergert. Het lijkt me een goede zaak inderdaad aan de hyperventilatie te werken, maar ook te vragen om een doorverwijzing naar een eerstelijns psycholoog of een POH-Ggz. Het zit waarschijnlijk deels tussen je oren, maar ook hersenen kunnen "ziek" worden dus dat heeft niets te maken met aanstellerij oid. Er is gewoon daadwerkelijk iets wat niet klopt. :)

Tink89
Berichten: 2934
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 11:27

Chronische of latente hyperventilatie kan echt alles verklaren. Heb er ook last van gehad en had dezelfde klachten. Een fysiotherapeut kan je zeker helpen! Succes.

Iejoorr

Berichten: 6255
Geregistreerd: 20-05-10
Woonplaats: Alphen a/d Rijn

Re: Benauwd, lusteloos, paniekaanvallen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-16 11:52

Al een tijdje is denk ik ongeveer 4/5 weken. Maar toen was het niet dagelijks, eerder vrij zelden eens een dagje of ochtendje.

Ik vind het heel lastig om thuis te blijven en rustig aan te doen. Ik zit in het laatste jaar van mijn opleiding, heb volgende week tentamenweek en kan dus eigenlijk niks missen.
Naar school gaan is dus stress, maar niet naar school gaan ook...
Ik ga sowieso naar een fysiotherapeut en een psycholoog is ook nog een goede optie.

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 12:12

MarlindeRooz schreef:
Lekker een paar dagjes thuis zitten, pepernoten eten en films kijken. Je moet jezelf wel de rust gunnen om jezelf te herpakken. Desnoods ga je leuke dingen doen zodat je wat meer ontspant, lekker wandelen in het bos of met vriendinnen afspreken. :j


Dit dus wat ik al 2 weken doe :')

Ondertussen volg ik ook gewoon mijn verplichtingen maar het helpt echt als je op tijd je rust pakt.
Na je tentamens lekker asociaal uitslapen en over op de kerstkransjes :j soms heb je gewoon een tijd nodig om bij te komen.
Ik spreek helaas uit ervaring en kan best even duren horen, bij mij was lichamelijk ook niets te vinden terwijl ik toch echt deels een wrak ben :j

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 12:22

Iejoorr schreef:
Hij kon eigenlijk niks vinden, longen waren schoon, zuurstofgehalte in het bloed was meer dan prima en mijn hart klonk ook gewoon normaal. Hij constateerde hyperventilatie en heeft me doorverwezen naar de fysio zodat die me kan leren hoe ik juist kan ademen.
En sinds die tijd lijkt het alleen maar erger...
Ik durf niks meer alleen te doen, niet meer te fietsen, niet alleen met de trein naar school. Dit resulteert in paniek/angstaanvallen, veel huilen en nog benauwder worden. Mijn eetlust is ook totaal weg, wat weer resulteert in niks eten en mezelf nog slapper en zieker voelen.
Overigens stap ik wel gewoon op de fiets en ga ik wel gewoon met de trein naar school, maar dit pas na een huilbui en veel support van mijn ouders.
Ook ben ik erg moe, ik heb van 21.30 uur tot 07.00 uur geslapen en ben nogsteeds moe..

Wat kan dit zijn? Stress? Iets anders? Of is het echt iets psychisch wat tussen mijn oren zit?


Je lichaam weet heus wel hoe ze moet ademen, dat doe je ook als je slaapt (ik kan zo boos worden op dit soort nonsense die artsen kunnen uitkramen! )

Er is weleen 'ehbo oefening' wat te doen bij benauwdheid, ik zal m zo opschrijven.

En als je denkt dat er stress meespeelt, die de hyperventilatie mede veroorzaakt, dan gewoon naar een psycholoog en de oorzaak aanpakken.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 12:27

Wat van belang is bij chronische hyperventilatie is de conditie van je middenrifspieren.
Gelukkig kun je daar zelf dingen mee doen. Werkt het totaal niet, stel de vragen dan aan de fysiotherapeut.

Soms weet een lichaam zelf prima hoe te ademen, maar moet je de ademhalingsspieren wat helpen...!
De belangrijkste ademhalings'spier' is je middenrif. (Dus niet de spieren waarmee je je ribben of je borstbeen optilt.)
Nou is je middenrif een peesplaat maar die peesplaat beweeg je met behulp van spieren.
En die spieren zijn regelmatig (ook bij atleten en zangers, lui die normaliter veel van hun lichaam weten en er veel van vragen) hypertoon. Potjeslatijn voor: de spier werkt niet meer goed omdat er te veel spanning op staat.

Oefening 1 is yoga achtig.

Stap 1: zet je 2 handen in je zij, ter hoogte van je onderste ribben, zodat je je adembeweging voelt. Voel gewoon of je handen bewegen. (Idealiter gaan ze ietsje naar buiten en naar binnen, bij zwangerschapsgym leer je allerlei varianten ademhaling, maar dat hoeft nu niet.)
Het kan zittend, het mag staand en je kunt het eventueel (als je er handig in bent) ook liggend.
In feite doe je nog niets, je voelt alleen, zodat je een benul hebt van je adembeweging.

Stap 2: tijdens het inademen,
als je handen uit elkaar gaan,
houd je je ribben een KLEIN beetje tegen.
Er zijn lui die deze oefening 'het wedstrijdje' noemen: je ribben winnen de wedstrijd!!! Je handen gaan ietsje uiteen. (Hoeveel precies is NIET belangrijk en het kan verschillen van wat je tijdens stap 1 voelde.)

Stap 3 is het moeilijkste: als je inademing stopt, stop je.
Dwz.: ga niet door met lucht innemen "Het is gewoon goed".
EN: je handen stoppen ook.

Stap 4: tijdens de uitademing doe je niets met je handen. (Nu ja, ze liggen gewoon op je ribben, net als in stap 1, maar er wordt niet geduwd of getrokken, "die wedstrijd" is alleen tijdens het inademen.)

...en als je uitademing klaar is, is de uitademing gewoon klaar, je doet niets en je WACHT (...dit is een moeilijk punt...) op de inademing.

Zodra je inademing VANZELF begint, ga je weer een heel klein beetje tegenhouden.

Doe in het begin zo 2 of 3 keer "in en uit". En daarna ga je iets anders doen en evt. een paar uur later doe je het nog weer eens, als je zin hebt.
(Yoga oefeningen werken het beste "als je zin hebt", spieren trainen werkt het beste als je het met regelmaat doet - probeer daar een tussenweg in te vinden...!)

Gaat het goed, dwz. voelt het prettig (en ALLEEN dan!!) dan kun je de oefening steeds langer achter elkaar doen en steeds vaker - maar de optimist zegt, dat je soms na twee keer al geen hypertoon middenrif meer hebt. (Dat geldt voor de boffers, voor wanboffers kan het iets langer duren.)
Denkbaar merk je, dat je dieper of langzamer gaat ademen - dat is prima.
Soms merk je in feite niets - ook niet erg. (= Soms werkt de oefening wel degelijk, maar merk je simpelweg geen resultaat.)

Gaat dit goed, is er een aanvullende oefening.
Deze is meer een 'work out'.

;) koop ballonnen - en ga die opblazen.
Het belangrijkste is, ze net voorbij dat eerste punt te krijgen. Ben je niet in feeststemming, laat je het ding daarna weer leeg lopen. - En persoonlijk houd ik NIET van knappende ballonnen!!

De work out gaat over spieren sterk maken, dat doe je het beste met regelmaat. Maar wacht even tot je middenrifspieren hun werk echt weer aankunnen.

Tink89
Berichten: 2934
Geregistreerd: 16-02-14

Re: Benauwd, lusteloos, paniekaanvallen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 12:40

Wow Janneke, je ademcentrum kan wel degelijk ingesteld worden op een te hoog zuurstofgehalte in je bloed. Dan weet je lichaam dus niet meer hoe het moet ademen. Dat gebeurt als je lange tijd te snel en/of te diep ademhaalt. Dat is dus helemaal geen onzin!

Iejoorr

Berichten: 6255
Geregistreerd: 20-05-10
Woonplaats: Alphen a/d Rijn

Re: Benauwd, lusteloos, paniekaanvallen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-16 16:03

Wat ik heb begrepen is dat ik teveel koolzuur vasthoud (of juist teveel uitadem) en te weinig zuurstof krijg. Daardoor wordt ik benauwd.
Ik heb nu voor volgende week maandag pas een afspraak bij de fysio -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 16:21

Tink89 schreef:
Wow Janneke, je ademcentrum kan wel degelijk ingesteld worden op een te hoog zuurstofgehalte in je bloed. Dan weet je lichaam dus niet meer hoe het moet ademen. Dat gebeurt als je lange tijd te snel en/of te diep ademhaalt. Dat is dus helemaal geen onzin!


Nah zij kraamt wel vaker zulke dingen uit. Je kunt na een tijdje stress namelijk zeker op automatische stand verkeerd gaan ademhalen, beetje vergelijkbaar met een verkeerde houding aannemen.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Benauwd, lusteloos, paniekaanvallen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 16:38

Uiteraard kraam ik nonsens uit en kraak ik beroepshalve artsen af , is het nou goed...?

Zelfs als je ademcentrum die foute instelling heeft (ik heb niet gelezen dat dit onderzocht is, maar stel dat - dan nog is de volgende vraag, waar komt die dan vandaan?)

Not to mention dat ik idd enigzins allergisch ben voor hotemetoten die gaan beweren 'dat je iets moet leren', zonder dat dus maar is aangetoond dat je dat niet kunt.
(Voor de psychologen onder ons: men denke aan het verschijnsel aangeleerde hulpeloosheid.)

Iemand die het benauwd heeft vertellen dat ze moet gaan leren ademhalen - dat kan voldoende zijn voor extra paniek.
Iatrogenic inducted, jawel.

Kirrr

Berichten: 6193
Geregistreerd: 30-07-07

Re: Benauwd, lusteloos, paniekaanvallen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 16:44

Of net het tegenovergestelde.
Beseffen dat de oplossing in 'beter ademen' zit kan net heel veel rust geven.

Ik ben er van overtuigd dat er naast een mentale oorzaak ook vaak een lichamelijke zit. Kan ik beide richtingen werken, maar het is sowieso een cirkeltje.
Alleen het lichamelijke oplossing helpt niet, maar alleen het mentale oplossen ook niet.
Dus je zou hiervan een combinatie moeten kunnen maken.

En je eigen lichaam beter leren kennen. Het wil je iets vertellen.

Je mag me altijd een pb sturen, ga niet alle details online gooien.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 16:57

Hoi Kirr,
mij schoot de (kleinerende) woordkeuze in het verkeerde keelgat.
Ik ben het met iedereen eens dat er heel vaak zowel een lichamelijk als een psychologisch aspect is.
Iemand, fysio, cesartherapeut, etc. die helpt bij benauwdheid en technieken leert om je lichaam te helpen - niets mis mee.
(...zodat een eventuele verkeerde instelling in het ademcentrum kan herstellen, want dit is doorgaans een kwestie van gewenning, etc etc....) prima.

Maar iemand vertellen dat ze 'moet leren ademhalen' en daarna schreef TS ook nog eens dat ze nu echt paniek voelt - nee.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 31-10-16 16:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Kirrr

Berichten: 6193
Geregistreerd: 30-07-07

Re: Benauwd, lusteloos, paniekaanvallen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 16:58

Zo heb ik TS haar post niet begrepen..

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Benauwd, lusteloos, paniekaanvallen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 17:00

:) ;) Accoord - en hoe het precies zit kan alleen TS zelf zeggen, maar dit was mijn motivatie voor datgene waar sommigen kritiek op hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 17:02

Janneke2 schreef:
Uiteraard kraam ik nonsens uit en kraak ik beroepshalve artsen af , is het nou goed...?

Zelfs als je ademcentrum die foute instelling heeft (ik heb niet gelezen dat dit onderzocht is, maar stel dat - dan nog is de volgende vraag, waar komt die dan vandaan?)

Not to mention dat ik idd enigzins allergisch ben voor hotemetoten die gaan beweren 'dat je iets moet leren', zonder dat dus maar is aangetoond dat je dat niet kunt.
(Voor de psychologen onder ons: men denke aan het verschijnsel aangeleerde hulpeloosheid.)

Iemand die het benauwd heeft vertellen dat ze moet gaan leren ademhalen - dat kan voldoende zijn voor extra paniek.
Iatrogenic inducted, jawel.


Dit heeft echt niks met aangeleerde hulpeloosheid te maken. Leren ademhalen = leren corrigeren, dus gewoon het "naar de fysio gaan" om weer een correcte ademhaling te krijgen. Ik vind het jammer dat je vaak puntjes lijkt te zoeken om te corrigeren terwijl je uiteindelijk hetzelfde verhaal vertelt maar er andere woorden voor gebruikt.

Lienepien95

Berichten: 817
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: omgeving Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 17:05

Wat bij mij erg goed helpt als ik een aanval heb/ voel aankomen is valdispert rust extra sterk. Ik neem er dan 2 of 3 en na een tijdje voel ik dat mijn lichaam weer een stuk rustiger wordt. In sommige situaties zoals tentamen weken neem ik er standaard elke ochtend om een erge aanval 'uit te sluiten'. Het probleem van de hyperventilatie blijft dus wel (zonder de valdispert zou ik nog steeds hyperventileren), alleen helpt mij dit erg goed in stressvolle situaties.

Iejoorr

Berichten: 6255
Geregistreerd: 20-05-10
Woonplaats: Alphen a/d Rijn

Re: Benauwd, lusteloos, paniekaanvallen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-16 17:26

Sorry, misschien ben ik niet duidelijk geweest.
Het is niet zo dat ik na de diagnose van opnieuw leren ademen in paniek ben geraakt.
Ik heb gewoon sinds die zondag paniekaanvallen. Het feit dat dit kan verbeteren door naar de fysio te gaan, maakt mij juist gerust. Het idee dat dat mij kan helpen het te verminderen/ te laten verdwijnen vind ik juist heel prettig.

Valdispert is misschien een goed idee, hoewel ik bang ben dat dat verslavend gaat werken als het eenmaal goed zijn best heeft gedaan. Dan ben ik bang dat ik niet meer zonder durf..

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Benauwd, lusteloos, paniekaanvallen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 13:57

Hoi Iejoor,
fijn dat het in jouw oren prettig klonk! Idd: technieken kennen en toe kunnen passen op een moment dat er dingen mis dreigen te gaan: dat zet zoden aan de dijk!
Balen dat je sinds zondag paniekaanvallen hebt - dat zijn gemene krengen.

De drogist heeft naast valdispert een boel dingen die kunnen helpen (GABA, L-Glutamine, Salvia Officinalis, L-Tryptofaan met vitamine B complex) - en uiteraard zijn dit hulpmiddelen.
Puur fysiek gesproken kun je er niet aan verslaafd raken. Maar "het is wel zaak" dat je op een of andere manier de stress die er somehow is weer "de nek om kan draaien". (Zodat je 'de drogist maar tijdelijk nodig hebt'.)
Wellicht is de fysiotherapeut voldoende, denkbaar dat ook maatschappelijk werk of een psycholoog je kunnen helpen met de oorzaak ("Als er X gebeurt krijg ik het vaak benauwd" - de technieken om je adembeweging weer op orde te krijgen kunnen een zegen zijn; maar wellicht dat de stress van X ook op de een of andere manier uit de weg kan.)

ingeb0rg

Berichten: 850
Geregistreerd: 17-10-08
Woonplaats: IJmuiden.

Re: Benauwd, lusteloos, paniekaanvallen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 14:12

He meid! Wat vervelend om te horen (Ik kom net uit een periode met dezelfde klachten alleen dan eindeloos veel onderzoeken in het ziekenhuis erbij, hartecho's, holterkastjes enz)

Chronische hyperventilatie is een crime om mee te moeten leven, hier ook, benauwd, hartkloppingen de meest rare klachten en dan die vreselijke paniekaanvallen en de hele dag een zenuwachtig gevoel erbij en liever de deur niet meer uitmoeten, de oorzaak is vaak stress of je emmertje is dus gewoon dusdanig vol.

Ik heb een tijd bij de fysio gelopen, en dat ging helemaal nergens over, het hielp niet en werd enkel erger. Ik heb een periode hyperven gevolgd (Te zoeken op google) je betaald geloof ik 80 euro voor vier maanden, en aan de hand daarvan herstel je ademcentrum zich, ik was met twee maanden miraculeus genezen, en voel me alleen nog rot in heftige periodes met veel stress, maar paniekaanvallen heb ik niet meer gehad. Waar ik ongelofelijk blij mee ben.

Zij van hyperven hebben een heel fijn forum met allemaal mensen die ook bang zijn, en ook veel klachten hebben, ik was na drie dagen al niet meer benauwd, en het niet kunnen "doorzuchten" als je begrijpt wat ik bedoel was met vier weken helemaal weg.

Een bezoekje aan de osteopaat heb ik ook gedaan, in combinatie met die therapie, was toch prettiger als de fysio!

Heel veel sterkte, ik weet echt hoe vreselijk rot het is, en die paniekaanvallen is niet meteen een angsstoornis zoals ze tegen mij vertelt hebben, maar echt een gevolg van de chronische hyperventilatie!