1e keer erop, aan de longe of los?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
lies

Berichten: 9616
Geregistreerd: 09-11-01

1e keer erop, aan de longe of los?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-02 22:40

De eerste keer op een jong paard; aan de longe of juist niet?

Ik ben zelf niet zo'n voorstander van de 1e x erop aan de longe. Maar bij het paard (Fries) waar ik binnenkort op zal gaan zitten, weet ik het niet.
Er heeft een aantal x een meisje op gezeten, maar zij sprong er steeds af, omdat ie heeel hard ging rennen.

Wat is nu het meest verstandig, los of aan de longe?

זכור


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 22:59

Aan de longe, als je niet weet wat hij gaat doen. Dan heb je tenminste nog een beetje controle over hem. Laar de ruiter eerst hangen en dan voorzichting in het zadel glijden.

Als je het paard kent, en weet wat hij doet zou ik zeker met een longe werken. Hoofdstel in en longe aan het bit vast. Is niet helemaal zoals het hoort, maar dan heb je in ieder geval een beetje controle....helemaal bij zo'n paard dat gaat rennen.

Ik zou dat dus niet accepteren. Zet hem desnoods tegen een hek, maar rennen om eronderuit te komen is gewoon hartstikke fout!

Je suis Charlie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 23:01

Ligt eraan hoe handig je zelf er mee bent, ik ken mensen die zo gaan zitten, maar die maken er ook een stuk of 100 per jaar zadelmak. Als je niet zoveel ervaring hebt, en hij is wat ril, zou ik aan de longe gaan. Maak je het voor jezelf en voor je paard een stuk veiliger.

lies

Berichten: 9616
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-02 08:08

Ik ken het paard niet zo heel erg goed. Ik ben nu zo'n anderhalve maand ongeveer 3 x per week met haar bezig (ze wordt trouwens in april 4). Het zadel erop was al een grote ellende.

Normaal gesproken wil ik niet aan de longe als ik er de 1e x op ga, omdat ik een beetje bang ben om eraf gezeist te worden door de longeerlijn. Maar bij deze twijfel ik dus. Omdat ze dus gaat rennen en niet meer wil stoppen en er geen stuur meer op zit. Ik heb het idee dat ze misschien rustiger zal blijven omdat ze aan het touwtje zit. Maar stel dat ze gaat rennen met de longeerlijn erachter aan of erger nog; met longeerlijn en persoon eraan vast, dan is helemaal het hek van de dam, denk ik. Scheve mond

זכור

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 09:03

De persoon naast het paard is belangrijker dan de persoon die erop gaat. Als jij vertrouwen hebt in degene die ernaast staat zou ik dus gewoon met longe erop gaan. Heb je geen vertrouwen in degene die erop gaat moet je dus gewoon los...met alle gevolgen van dien...

Zorg ervoor dat je in een omheinde omgevind zit (en dan degelijke omheining, geen schrikdraadje. Doe de poort van de wei of de deur van de binnenbak dicht. Zorg dat alle storende factoren (kinderen, honden, flapperende stukjes zeil) even opgeborgen worden

Reageert het paard op de stemcommando's als je longeert?

Trouwens, als het opzadelen al een probleem is, heeft dit paard een trauma opgelopen tijdens het inrijden, en ik denk dat het even gaat duren voordat je dat er weer uithebt...

Om eerlijk te zijn zou ik hem naar een professional brengen, en niet door zelf nog aan te modderen de boel nog te verergeren...

Je suis Charlie.

lies

Berichten: 9616
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-02 09:18

Ik begin langzaamaan in diezelfde richting te denken. Ik ken het paard dus maar kort en weet alleen uit verhalen wat er mee gebeurd is, maar zelfs de eigenaar weet het niet precies. Ze heeft het meisje er twee x op zien zitten (en er af zien springen). Wat er dus precies allemaal mee is gebeurd is niet duidelijk. Toen de eigenaar het inrijden met haar besprak en vertelde dat ze niet zo tevreden was, is het meisje ermee gestopt. Ze heeft daarna 3 maanden op het land gestaan.

Misschien heb je gelijk en moet ik het met de eigenaar bespreken. Liever nu in één keer goed, dan dat ik het nu weer ga verpesten en het dier wéér een slechte ervaring heeft.

זכור

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 12:36

Ik ga altijd aan de longer erop dan heeft teminste iemand 'm vast. de longe laat je minder snel los dan alleen maar een teugel

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Katja
Blogger

Berichten: 42171
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 12:46

Ik ben ook voor de longe. Deed het vroeger ook wel zonder maar ben een keer door de ruit van de kantine gegaan omdat het beest niet te remmen of sturen was. Wil niet zeggen dat een longe de oplossing was geweest maar ik voel me met (en de juiste persoon aan het uiteinde) wel een stuk veiliger.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 13:02

Ik ging er ook altijd aan de longe op. Gewoon weg omdat ik niet het lef had zonder.

Alleen let goed op dat het paard niet in de lijn draait, dat is ooit bij mij gebeurt en dan komt er rottigheid, geloof me.

Een ervaren iemand die je helpt lijkt me wel zo handig!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 17:04

Ik ken genoeg mensen die em even rondslingeren met een zadel erop en er daarna in hun eentje opgaan, ik probeer dat maar niet, ben ik nog niet handig genoeg voor.

Dus bij mij gaat ie aan de longe, maar ik wil niet elke gek aan de longeerlijn hebben hangen, het liefst doe ik het met een sterke man erbij, die hem zo naar zich toe kan trekken, ik heb ooit een keer een paard zadelmak gemaakt met een iel meisje van 160, nou, dan voel je je niet prettig als je paard van over de 170 gaat rennen aan de longe terwijl zij eraan hangt. Als ik nog een keer met zoiemand moet zadelmak maken gaat de longeerlijn er gewoon af! Maar zowiezo als ze niet rennen of bokken dan gaat de longeerlijn er na 2 rondjes af, zoveel kunnen ze dan niet meer leren aan de longeerlijn.

Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 17:08

De eerste keer dat ik op misty ging was dat ook zonder longeerlijn, maar dat praten we ook wel even over een superbraaf paard hoor! Ik denk eigenlijk dat het een beetje per paard verschild. Zo werd ik de eerste keer op de pony van mijn vriendin ook maar even vastgehouden (was ook de eerste keer dat er iemand op ging).

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 17:10

Ligt er maar net aan wat voor paard het is,
vorig jaar had ik een hele fijne om zadlemak te maken, ik stapte er zo op en kon los wegrijden.
Achteraf hoorde ik dat die mensen er zelf al mee geknutseld hadden en dat dat beest alleen al op het zadel door het lint was gegaan.
Bleek dus achteraf ontzettend mee te vallen, misschien dat dat meisje waar jij het over hebt wel helemaal niets gewend is, ik vind het wel lekker als ze een beetje galopperen, gewoon de kop omhooghouden en ze stoppen uiteindelijk (tot nog toe Haha!) altijd.

lies

Berichten: 9616
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-02 19:21

Bedankt voor jullie antwoorden.
Ik ga erover nadenken Lachen

זכור

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 19:24

mijn persoonlijke mening. iemand erop, iemand ernaast, just in case. Dan hoeft de persoon erop niet bij het paard in de mond te gaan hangen waar het paard toch niks van begrijpt. Lijn naar mate het vordert steeds langer laten.
Hoewel ik wel moet bekennen dat ik bij jamaica nooit vast gereden heb


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 20:59

Aan de longe. De eerste keren dat je erop gaat, alleen maar paar keer hangen, paar keer je been over de achterhand heenzwaaien, en paar keer zitten. Is genoeg, stappen komt wel als je een paar keer gezeten hebt. En dan nog, de eerste keer stappen gaat de longe ook niet lang, maar blijft het paard aan de hand van de begeleider. Als dat goed gaat, en hij schrikt er ook niet (meer) van dat de stemcommando's ineens vanaf z'n eigen rug komen, dan kan de lijn langer.

Ik heb wel verschillende paarden echt in m'n eentje klaargemaakt, maar als je het nog niet al te vaak gedaan hebt, zou ik daar zeker niet aan beginnen. Voelt toch minder veilig aan, en jij weet al dat het al eerder misgegaan is, dus moet je voor jezelf de omstandigheden zo optimaal mogelijk maken. Zorg wel voor een vertrouwde, goede helper op de grond, geen tienjarig manegemiepje die 'm wel effe vasthoudt.... Haha!

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30594
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-02 11:36

Ik ben het helemaal eens met Sonja. Zo heb ik pas nog een WelshCob beleerd. Door een man de pony vast te laten houden met een longe. En als het goed blijft gaan langer tot hij los kan.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Akshay, Belker, boemel, idion, RoRo44, Wopkebrok en 87 bezoekers