paard ziet spoken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

paard ziet spoken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-16 09:43

Goede morgen!

Titel klinkt een beetje raar, maar misschien is er iemand op bokt die enig idee heeft wat dit kan zijn.
Of wellicht heeft iemand ook een paard wat wel eens zo raar doet.

Het gaat om mijn merrie, 16 jaar oud, eigenlijk altijd top fit, heel fijn karakter, altijd eerder 100 kilo te dik geweest dan te dun. dol op eten. Wij zeiden altijd, nou als zij stopt met eten, dan gaan alle alarm bellen af.

Nu zit het dus zo, het is vorig jaar einde zomer voor de eerste keer begonnen. toen had ze nog een veulen aan de voet. eigenaresse van stal belde, of ik naar stal wilde komen. het lijkt wel alsof Cacharel koliek heeft, ze stond mega onrustig op stal, zeiknat van het zweet, niet willen eten en rond te kijken in haar stal alsof ze ''spoken'' zag. ze had ze op dat moment in de bak gezet toen ik aan kwam, zodat cacharel even kon bewegen, maar dat bewegen was een soort van autistisch rond rennen door de bak met het veulen achter zich aan. ze had op dat moment geen koorts en mestte gewoon normaal, koliek leek het toch niet. Daarna weer op stal gezet, en haar met de camera in de gaten gehouden, ze is de verdere avond onrustig gebleven. Volgende dag niks aan de hand en ze at ook gewoon weer.

Nu is het zo dat dit gedrag zich vaker voordoet.

Cacharel is momenteel 4 maanden drachtig, maar is heel erg afgevallen, waar ze normaal veel te dik was, begint ze nu juist wat te tekenen. ze staat iedere dag in de wei en wordt een keer of 3 bereden/gelongeerd in de week. Ook is ze erg veel spieren verloren.

Ik voer haar al juist meer bij, maar dikker wordt ze niet.

Ik heb wel eens gedacht aan spierbevangen, maar er is geen pijl op te trekken wanneer dit gedrag zich voor doet, het kan gaan van 1/2 keer per week tot 1 x per maand.

We hebben haar afgelopen maand van stal gewisseld, om te kijken of het aan de stal lag (je gaat toch van alles proberen) Dit ging dus een maand goed, tot ik vanmorgen weer gebeld werd. Ik heb dit verhaal al een aantal keer uitgelegd aan de dierenarts, maar het is zo moeilijk als je er geen beeld bij hebt. vanmorgen dus gelijk de dierenarts gebeld om hem te laten beoordelen. inderdaad hij zag ook een paard dat flink afgevallen was en super druk op stal stond, zeiknat van het zweet , met hooi en brok in haar stal. hij heeft bloed afgenomen (is al eens eerder gedaan en niks uitgekomen) en hij gaat in overleg met Utrecht, hij vind het een heel raar iets. hij dacht zelf eventueel aan rustgevende supplementen, om te proberen, maar mijn idee is, cacharel is nooit druk, zo is haar karakter helemaal niet, dus mij lijkt dat juist ''iets'' dit gedrag veroorzaakt, maar wat??

Even kort uitgelegd; paard begint super erg te draaien in haar stal, wil niet meer eten, kijkt rond in de stal alsof ze spoken ziet, wil heel graag haar stal uit, zet je haar dan in de bak/paddock/wei dan gaat ze als een gek rennen. ze heeft op dat moment geen koorts. vaak staat ze ook nog te trillen. Paard staat trouwens met deken(s) op stal.


bedankt als je dit verhaal gelezen hebt.

Ik hoop vandaag of morgen iets te horen wbt het bloedonderzoek.

maar wellicht dat iemand een idee heeft hier?


Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Re: paard ziet spoken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 09:50

Hoe gedraagt je paard zich buiten ??


MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33748
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: paard ziet spoken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 09:53

Voer je sindsdien ander brok? Heeft ze nu ander ruwvoer? Liggen er geen dode dieren in de omgeving die ze toevallig ruikt? Zijn er veel muizen / ratten?

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-16 10:00

Ik ben niet veranderd van voer.

Paarden krijgen bij ons van goede kwaliteit ruwvoer, dit is de ene keer wat meer tegen t hooi aan, andere keer voor droog, beide eet ze normaal altijd erg goed.

Paard is onder het zadel super, de rust zelve.

In de wei kan ze met iedereen, nu staat ze al lange tijd met mijn andere paard (haar nakomeling van 8) dit gaat goed. ze eet gewoon gras of ze staat op rust in de wei. het is geen paard voor dag en nacht buiten, want na een halve dag wil ze ook wel weer graag naar binnen.

Anoniem

Re: paard ziet spoken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 14:03

Iets met de ogen? Dat als het bewolkt is, ze geen contrast meer ziet en in paniek raakt?
Noem maar iets geks.

Kan ook iets in de hersenen zijn? Een soort aanval.

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-16 14:09

ogen heb ik inderdaad zelf ook al aan gedacht en die zijn nagekeken door de dierenarts maar zien er niks geks aan...

mijn dierenarts heeft contact gehad met een prof uit Utrecht en hij zei, je kunt de merrie wel hier heen brengen maar dikke kans dat ze het nu niet laat zien, zijn advies was dus om haar te filmen, hoe ze normaal is en zodra ze het vreemde gedrag weer laat zien en zo ook als je haar dan los zet.

ze staat sinds vanmiddag weer even buiten, eerste uur erg gehaast lopen rennen op de wei en nu eindelijk weer rustig.

BigOne
Berichten: 38038
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 14:17

rockey schreef:
ogen heb ik inderdaad zelf ook al aan gedacht en die zijn nagekeken door de dierenarts maar zien er niks geks aan...

mijn dierenarts heeft contact gehad met een prof uit Utrecht en hij zei, je kunt de merrie wel hier heen brengen maar dikke kans dat ze het nu niet laat zien, zijn advies was dus om haar te filmen, hoe ze normaal is en zodra ze het vreemde gedrag weer laat zien en zo ook als je haar dan los zet.

ze staat sinds vanmiddag weer even buiten, eerste uur erg gehaast lopen rennen op de wei en nu eindelijk weer rustig.

Zoveel mogelijk filmen en dat inderdaad doorsturen, ik denk dat ze zeker iets onder de leden heeft en vooral het vermageren in combinatie met dracht is zorgwekkend. Ze kan bvb ook een tumor ergens hebben waardoor ze ernstige pijnaanvallen krijgt wanneer die ergens op drukt, zeg maar wat het is maar top dat je verder onderzoek doet want dit is zeker abnormaal gedrag.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Anoniem

Re: paard ziet spoken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 14:22

Is de dierenarts aangesloten bij een kliniek? Anders haar een week ter observatie op de kliniek zetten? Dat ze gewoon naar buiten kan bij de kliniek, in het land of de paddock bijv.

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-16 14:27

ja mijn dierenarts is DAP Moergestel, ze kennen mijn merrie daar al 13 jaar. Vandaar dat hun dit gedrag ook niet kennen. ze heeft daar een tijdje terug nog 4 weken gestaan, toen had ze dit gedrag niet.

Dat is het vervelende, er is geen pijl op te trekken waarom en wanneer ze dit doet..

ellepel

Berichten: 47257
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 17:54

Mijn pony heeft vroeger eens zoiets gehad.
Stond ook te zweten op stal, leek erg bang,paniekerig, rolde ook met de ogen.
Dacht ook dat hij geschrokken was,maar toch een veearts gebeld.

die dacht aan een koliek, in het geval van mijn pony waarschijnlijk een worminfectie ..die kan een krampkoliek veroorzaken.
of toch iets door veel eten en te lang stilstaan in de stal.. weet niet hoe lang ze al binnen stond ten tijde van de aanvallen?
Kijk anders ook of er veel zand in de mest zit.

en je hebt het over veulen, cystes op de eierstokken kunnen soms ook een soort krampen geven waar merries erge pijn van kunnen hebben.
Zij kunnen dan ook zo reageren. zou dat na laten kijken :j

farahdiba46
Berichten: 1420
Geregistreerd: 01-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 18:42

Verstopt wespennestje in de stal misschien?

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Re: paard ziet spoken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 18:49

Geen stroomlek? Staan er andere paarden bij haar op stal? Is ze gescheiden van haar vaste maatje?
Kan het iets zijn met de hormonen vanwege het veulen?
Geen gekke andere paarden op de plek?
Kan ze uberhaupt rustig in een stal staan?

'Techniques are nothing if you can't read the horse' Pat Parelli

Ibbel

Berichten: 48932
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: paard ziet spoken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 18:52

Mijn paard doet dit als er een herteluisvlieg of paardenluisvlieg op haar aast. Geen idee of die er nu nog zijn, maar het is natuurlijk nog steeds erg warm voor de tijd van het jaar.

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-16 19:45

Bedankt voor het mee denken. Vandaag is heftiger dan normaal. Ze is namelijk nu nog van de leg. Ze heeft vanmiddag gewoon in de wei gestaan en heeft daar een hele poos lopen rennen, tot dat ze uiteindelijk ging grazen. Toen ze op stal kwam begon ze eindelijk haar brok van de ochtend te eten , maar helaas maar van korte duur. Ik kwam na mijn werk rond 5 uur op stal en toen stond ze paniekerig te hinniken. En tevens weer zeiknat spokerig op stal. Heb haar weer even los gezet, maar daar bleef ze maar rennen. Heb haar daarna gewassen, want ze was zo vies van de hele dag zweten. Hierna begon ze te trillen en het leek wel soort van pers bewegingen te maken. Nu staat ze met zweet dekens op stal, eten doet ze weer niet en haar hooi kapte ze door heel de stal.... even goed in de gaten houden...

Wbt jullie vragen en antwoorden; cystes heeft ze niet, vorig jaar werd ze niet drachtig en is ze uitvoerig onderzocht in de kliniek, dit jaar ging het ook niet van harte en is ze weer helemaal van binnen bekeken.

Mest onderzoek zou ik kunnen laten doen. Al worden ze wel correct ontwormt op stal.

Wespen hebben we hier eigenlijk niet, zeker niet in de stal, zover ik kan zien.

Er staan 12 paarden in totaal in het gebouw, ze kunnen elkaar zien. Cacharel staat hier al 8 jaar en sinds 3 weken in de stal tegenover haar oude Stal, mijn andere paard haar weide maat, staat nu in haar oude stal en heeft nergens last van.

Cacharel is normaal echt de rust zelf, een braver paard vind je haast niet, vandaar dat ik dit zo super vreemd vind, iedereen die haar kent , zegt gelijk dat dit alles behalve normaal gedrag is voor haar.

Van die vlieg heb ik nog nooit gehoord, ik ga het eens opzoeken. maar ik moet zeggen dat ik haast geen beesten meer gezien heb hier.

ellepel

Berichten: 47257
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 20:13

En toch klinkt het mij als koliek, en wormen kan wel ondanks goed ontwormen.
Zeker dat trillen en persen.

Maar als ik je zo hoor dan zou ik toch kijken of ze weer naar een kliniek moet.
Er zit duidelijk iets niet goed.

marleen_usar

Berichten: 24620
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 20:23

Je hebt een pb.

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-11-16 15:00

Bloed onderzoek is binnen, daar is (helaas) niks uitgekomen.... -O-

Ze heeft gisteren gewoon rustig op de wei gestaan. in de avond werd ze weer wat gestrest en begon ze te zweten. krachtvoer eet ze nog steeds niet en ruwvoer amper...

Mijn dierenarts heeft alles doorgestuurd naar Utrecht en hopelijk hoor ik vandaag of morgen iets van hun.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 15:06

Als je zelf luistert rond darmen en maag gebied , hoe klinkt het van binnen ?
(Oor er tegenaan leggen :) )

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

luijs

Berichten: 134
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 15:09

Zou haar behandelen voor een maagzweer
Zou zomaar een goede verborgen kunnen zijn zeker omdat ze drachtig is
En evt meer last van maagzuur heeft

luijs

Berichten: 134
Geregistreerd: 06-10-09

Re: paard ziet spoken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 15:17

Je kan bij de kruidvat omeprazol halen gewoon voor mensen
En dan 3 x de dosis geven kijk naar 3/4 dagen of je verbetering ziet
Zelf ook gedaan werkt prima
Een egoscopie vond ik nog stressvoller voor een kwaal die makkelijk te behandelen is
En die pillen kunnen geen kwaad voor de merrie

Rivendell

Berichten: 6803
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Re: paard ziet spoken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 22:54

Kan het ook niet met de dracht te maken hebben? Hormonen of zo?

Welsh Ponies en allerlei soorten kippen

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-16 22:18

Bah, vanmiddag gebeld door stal, Cach had een slokdarm verstopping, dierenarts gelijk gebeld en die heeft haar geholpen. Ik had dat nog nooit gezien en vond het echt akelig... vandaag ook bericht gehad uit Utrecht. Ze willen dat ik haar zondag breng, vanaf maandag gaan ze een EEG onderzoek starten, dan krijgt ze een aantal dagen zon speciaal masker op, hun vermoeden is epelepsie , komt schijnbaar niet vaak voor en ik krijg er ook weinig van op internet gevonden. Maar om het zeker te weten gaan ze haar nu onderzoeken.

En het aller vervelendste is nog, ze is niet meer drachtig. Ze was nu eigenlijk 4 maanden, maar ik denk dat het door alle stress mis is gegaan. Baal er zo van.

Jet

Berichten: 11941
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 22:24

Jeetje, ik had je topic al een tijdje meegelezen, maar dit zijn nare ontwikkelingen hoor. Hopelijk kunnen ze in Utrecht uitvinden wat er mis is. Ik weet dat er een paar jaar geleden nog zo'n topic was, maar ik kan het met geen mogelijkheid meer terugvinden en weet ook totaal niet wat daar de uitslag van was...
Ik wens je heel veel wijsheid en sterkte toe voor nu!

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

ellepel

Berichten: 47257
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 23:16

Jeetje nou dat is wel erg schrikken zeg!
Op bokt zelf is wel veel te vinden over epileptie.heb je de zoekfucntie al gebruikt?
Ontzettend naar ook dat het veulen weg is, voor jullie beiden natuurlijk.
Ik ga duimen dat het mee gaat vallen :(:)

selyna

Berichten: 1118
Geregistreerd: 20-06-12

Re: paard ziet spoken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 23:53

Heel veel sterkte
Ik duim ook mee


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: gerlienke, NikkiB1991, TheWelsh en 39 bezoekers