Winter voeren en bijvoeren? Help!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
white_flame
Berichten: 1308
Geregistreerd: 23-11-14

Winter voeren en bijvoeren? Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-16 10:04

Halloooo,

Ik heb mijn paardje nu ergens staan maar de wei word schaars en ik wil dus vanaf deze week toch gaan bijvoeren.
Het is een kruising Tinker/ Painthorse van 10 jaar oud, een grote D.
Hij heeft aanleg om wat snel dik te worden.

Ik kan hem sowieso hooi voeren. Maar hoeveel moet hij dan hebben?
Ik kan ook niet zoveel meenemen want ik moet op de brommer steeds vandaar kan ik hem wel wat hooi geven (half hooinet) maar wil ik hem wel wat extra's geven.

Hij kreeg eerst pulp maar hier werd hij dus behoorlijk rond van.

Ik heb nu wel deze gevonden:

Afbeelding

Wat kan ik het beste voeren en hoeveel?

Alvast bedankt!

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33794
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Winter voeren en bijvoeren? Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 10:05

Ik zou toch onbeperkt hooi gaan voeren als de wei schraal is! :j
Zijn er geen stalgenootjes? Staan er geen andere paarden? Misschien dat je daarmee kan overleggen?

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 10:06

Alleen hooi en eventueel vitaminebrokjes, geen musli oid. Als het koud is zou ik ongeveer 10kg hooi geven en als hij het op krijgt nog meer.

white_flame
Berichten: 1308
Geregistreerd: 23-11-14

Re: Winter voeren en bijvoeren? Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-16 10:09

Ik zeg al ik kan dus maar elke x een half hooinet vervoeren.
Wat voor vitamine brokjes zouden dan eventuweel goed zijn?

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33794
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 10:10

white_flame schreef:
Ik zeg al ik kan dus maar elke x een half hooinet vervoeren.
Wat voor vitamine brokjes zouden dan eventuweel goed zijn?

Dan heel vaak op en neer rijden... Een paard heeft gewoon meer ruwvoer nodig dan 1x of 2x een half hooitnet per dag.

Je kent niemand met een auto die een keer een stapel hooi daar heen kan brengen?

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 10:11

white_flame schreef:
Ik zeg al ik kan dus maar elke x een half hooinet vervoeren.
Wat voor vitamine brokjes zouden dan eventuweel goed zijn?


Maar je paard kan niet warm blijven op krachtvoer of vitaminebrokjes. Wel dik worden op krachtvoer overigens.

Voor het warm blijven moeten de darmen in werking blijven, dus moet hij ruwvoer eten.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 10:11

Ik zou toch op de wei een plekje maken waar je wat hooi op kan slaan. Want hooi is gewoon het beste. Een paar pallets, hooi erop en afdekken met een zeil.
Musli ed is leuk maar hooi is wat ze nodig zijn. Musli is nl zo op, en hooi hebben ze veel langer om aan te eten en warm te blijven.

white_flame
Berichten: 1308
Geregistreerd: 23-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-16 10:13

Ja het probleem daar mee is dus dat ik mijn hooi daar niet neem mocht leggen met als antwoord ze moet er zelf maar wat voor overhebben?
(als er wat voor over hebben elke dag 5km heen en terug rijden voor het steeds halen van hooi op een andere locatie is dat een beetje een rare optie van over hebben voor? Maar dat is een lang verhaal)

Maar ik kan het thuis dus nergens laten dus moet ik steeds op en neer naar mijn opa halen. en dan weer terug. Anders had ik gewoon een pak in de wei gedumpt

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 10:14

Hooi, hooi en nog eens hooi dat heeft tie nodig. Zorg voor een opslag en klaar is kees

white_flame
Berichten: 1308
Geregistreerd: 23-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-16 10:15

Azmay schreef:
white_flame schreef:
Ik zeg al ik kan dus maar elke x een half hooinet vervoeren.
Wat voor vitamine brokjes zouden dan eventuweel goed zijn?


Maar je paard kan niet warm blijven op krachtvoer of vitaminebrokjes. Wel dik worden op krachtvoer overigens.

Voor het warm blijven moeten de darmen in werking blijven, dus moet hij ruwvoer eten.



Ik ga zoveel mogelijk hooi geven.
Maar wat ik er het beste bij kan geven?

Want zo snel als ie dik word kan hij ook weer dun worden heb ik gemerkt....

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: Winter voeren en bijvoeren? Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 10:23

Als je nog iets anders wil geven zou je het beste naar andere ruwvoervervanger kunnen kijken en dan kom je dus bij iets als bietenpulp of luzerne terecht.
Is er niet iemand die je kan helpen om een pakje hooi naar het weiland te brengen? En hoe doen de andere mensen die op wei staan het? Anders opzoek naar een weide waar wel meer voorzieningen zijn.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 10:24

Maar je kan wel een grote hooizak vullen met een heel of half pak hooi en dat bv 1 of 2 keer per week doen, ze eten wat ze nodig hebben...en als je komt geef je vot.min korrel bij, hoeft ook maar een paar keer per week.

Sleeper

Berichten: 3955
Geregistreerd: 21-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 10:25

Allereerst: denken in mogelijkheden :)

Want je paard gaat hoe dan ook dun worden als je de winter met een half hooinet wil doorkomen. Dan kan je er 1x per dag een slobber/muesli/brokje gaan geven maar dat is toch te weinig. Dat ernaast geven kan natuurlijk altijd. Vitalbix heeft bv mooie producten.

Ik begrijp uit je verhaal dat het lastig is om bij je paard hooi te hebben liggen maar zou toch kijken of er ergens iets te regelen is. Vergt misschien wat creatief denken maar het is echt in het belang van je paard. Succes!

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 10:26

Evelijn schreef:
Als je nog iets anders wil geven zou je het beste naar andere ruwvoervervanger kunnen kijken en dan kom je dus bij iets als bietenpulp of luzerne terecht.
Is er niet iemand die je kan helpen om een pakje hooi naar het weiland te brengen? En hoe doen de andere mensen die op wei staan het? Anders opzoek naar een weide waar wel meer voorzieningen zijn.


Lucerne of bietenpulp hebben ze zo op en zit nog teveel in waardoor hij dik zou kunnen worden. Als 1x per dag voer met een plukje hooi is dat echt niet genoeg.

Een plak hooi brengen 2x per week? Hele zware plak dan als je 8 kilo of meer op een dag wil voeren :o

white_flame
Berichten: 1308
Geregistreerd: 23-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-16 10:26

Hij staat nou ergens waar hij gratis kan staan (als ik uitleg moet gaan geven word het een lang verhaal) zijn nu wel bezig voor een andere wei. Maar dat kan nog even duren. De andere ponys word niet naar omgekeken. (minishetjes)

Pulp wil ik best bijvoeren want ik kan de emmer wel tussen mijn benen zetten op de brommer.

En ik denk niet dat er iemand is die elke dag met mij mee wil rijden.

Wat voor pulp en welk merk kan ik dan het beste nemen?

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 10:26

Krachtvoer geef je om de vitamines, mineralen en eventueel de energie aan te vullen die ze niet uit het ruwvoer kunnen halen. Zomers is het ruwvoer voornamelijk gras natuurlijk, winters het is hooi of voordroog. Dat is de basis en daarmee zorg je dat je paard op gewicht blijft. Het krachtvoer is wat je erbij voert. Deze muesli ziet er niet gek uit, maar je paard kan niet leven op kilo's muesli en een half hooinet per dag wanneer de weide schraal is.

Is het geen optie één plastic pak voordroog neer te zetten achter een draadje en daaruit te voeren. Dan moet je wel telkens een nieuw pak laten plaatsen, maar je hebt niet echt opslag op de weide. Of een groot pak hooi op pallets en afdekken? Ik zie ook wel eens pakken voordroog met gaten in weides staan waar ze onbeperkt uit kunnen eten.

Lukt dat allemaal niet en je kan alleen maar een half net hooi per dag brengen, dan zal je paard zeer waarschijnlijk gaan afvallen, puur omdat ie voedingsstoffen tekort krijgt en zichzelf niet warm kan eten. Dat kan je niet oplossen met een meusli. In dat geval zou je kunnen denken aan het zoeken van een winterstalling en van het voorjaar weer terug komen op dit weiland..

white_flame
Berichten: 1308
Geregistreerd: 23-11-14

Re: Winter voeren en bijvoeren? Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-16 10:29

Ik heb het er overgehad met mijn vriend en we gaan er gewoon schijt aan hebben.
We leggen wat pellets neer en leggen daar een pak op onder een zijl!

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Winter voeren en bijvoeren? Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 10:30

Verstandig!

white_flame
Berichten: 1308
Geregistreerd: 23-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-16 10:31

RianneH schreef:
Krachtvoer geef je om de vitamines, mineralen en eventueel de energie aan te vullen die ze niet uit het ruwvoer kunnen halen. Zomers is het ruwvoer voornamelijk gras natuurlijk, winters het is hooi of voordroog. Dat is de basis en daarmee zorg je dat je paard op gewicht blijft. Het krachtvoer is wat je erbij voert. Deze muesli ziet er niet gek uit, maar je paard kan niet leven op kilo's muesli en een half hooinet per dag wanneer de weide schraal is.

Is het geen optie één plastic pak voordroog neer te zetten achter een draadje en daaruit te voeren. Dan moet je wel telkens een nieuw pak laten plaatsen, maar je hebt niet echt opslag op de weide. Of een groot pak hooi op pallets en afdekken? Ik zie ook wel eens pakken voordroog met gaten in weides staan waar ze onbeperkt uit kunnen eten.

Lukt dat allemaal niet en je kan alleen maar een half net hooi per dag brengen, dan zal je paard zeer waarschijnlijk gaan afvallen, puur omdat ie voedingsstoffen tekort krijgt en zichzelf niet warm kan eten. Dat kan je niet oplossen met een meusli. In dat geval zou je kunnen denken aan het zoeken van een winterstalling en van het voorjaar weer terug komen op dit weiland..


Maar zn 300 gram van deze musli voor de vitamine kan geen kwaat?

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Winter voeren en bijvoeren? Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 10:32

300 gram musli haalt hij bij lange niet genoeg vitamine uit, probeer iets als Vitalbix. Daar voer je ook maar weinig van en er zit weinig suiker enzo in.

white_flame
Berichten: 1308
Geregistreerd: 23-11-14

Re: Winter voeren en bijvoeren? Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-16 10:33

Oh ja dat voert een vriendin van mij ook bij.
Maar welke hoeveelheid zou hij daar van moeten?

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 10:33

Meestal staat op het pak wel de aanbevolen hoeveelheid om de juiste vitamines en mineralen binnen te krijgen. Maar, dat is denk ik wel meer dan een halve schep. Het is vaak voordeliger om een zak vitaminekorrel te halen en dat te voeren. Je voert veel minder omdat het geconcentreerd is, waardoor je langer met de zak doet en je dus goedkoper uit bent uiteindelijk. Persoonlijk zou ik dat doen, maar ik kan me ook goed voorstellen dat je hem wat lekkers wilt geven en dan is een volle emmer muesli natuurlijk een grotere maaltijd dan 100gram vitaminekorrel ;)

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 10:38

Als je paard in de winter mager wordt kan je best wel pulp voeren. Eventueel met grasbrok er bij door heen. Je hoeft natuurlijk geen zakken vol te voeren maar een kwart schep pulp weken in ruim water kan hij best wel hebben. Daar wordt hij echt niet vet van.
Zou zeker een vitamine korrel voeren, ongeacht wat je je paard gaat voeren in de winter. In de winter zit namelijk niet zo veel vitamientjes in het gras.

Die müsli zou ik laten staan. Veel suiker en om aan de juiste hoeveelheid vitamines te komen moet je er veel van voeren.

rommulus

Berichten: 11522
Geregistreerd: 11-12-04
Woonplaats: gooi een emmer leeg volg het water daar woon ik :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 10:42

Heb je wel eens nagedacht aan een fiets karretje voor achter je brommer ??
Ben je van het vervoersprobleem af.

Wat ik zou doen is een gewone goede basis brok en daar niet teveel van (mijn tinker zal van't winter op een halfje per voerbeurt komen denk ik, dus 1 kg per dag) en het hooi..
De mijne krijgt gastro van pavo geloof ik trouwens, ivm wat gevoelige darmen na een zware worm besmetting.
Heel veel mensen zeggen minimaal zoveel per kg paard of minimaal 10 kg per dag etc etc..
Als ik dat bij mijn paarden ga doen ontploft de een en vermagert de ander..
Ik zou gewoon kijken naar je paard, word ie wat schraal heeft ie wat meer nodig voer je wat meer word ie wat vol voer je minder..
Op het oog voeren vind ik altijd nog het beste en dat doe ik met al mijn beesten.

Wel kun je de genoemde hoeveelheden als leidraad aanhouden ;)

octavodia
Berichten: 303
Geregistreerd: 12-04-05

Re: Winter voeren en bijvoeren? Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 10:53

brrr, lastig dat je met vervoersproblemen zit, maar zoals de meesten hierboven al zeggen. Een paard heeft hooi nodig, onbeperkt ruwvoer. Dit is met geen mogelijheid te vervangen door krachtvoer!!! DAt gaat vroeg of laat ook een keer flink mis...Mijn paarden hebben een grote baal in hun schuilstal staan, daar doen ze zoń week of 3 mee, ik heb een fries en een tinker..zij krijgen niets bijgevoerd verder. Alleen als het echt kouder wordt, bietenpulp met luzerne en zemelen. Geen krachtvoer verder. En ze hebben een mineralen liksteen. Zijn nooit ziek . Maar hooi is het het enige goede wat je paard echt nodig heeft om zich goed te voelen, zich warm te kunnen houden etc...dus iets op bedenken zou ik zo zeggen..je hebt geen keus.