Paard overleeft steekpartij in kaak

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13998
Geregistreerd: 20-04-16

Paard overleeft steekpartij in kaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-16 18:31

bokt.nl / horses24.be
Afbeelding
De kaak van een veulen. Foto: ellepel.


Vorige week is in de nacht van donderdag op vrijdag de zesjarige ruin Adwoa onder in zijn kaak gestoken met een puntig voorwerp. Het dier stond die nacht in zijn eigen stal in Laag Soeren. Wonder boven wonder heeft hij de steekpartij overleefd.

Sabine de Beer, eigenaresse van de ruin: "Het steekvoorwerp is een halve centimeter in zijn kaak gegaan. Ik hoop maar dat hij herstelt." De Beer ontdekte de wond op vrijdagochtend. "Ik zag meteen dat het geen wonde was die hij in de stal had opgelopen. Daar zijn geen voorwerpen waar hij zich zo aan kan bezeren dat het een steekwonde van enkele centimeters diep kan maken." Het voorwerp dat gebruikt is, is vermoedelijk een mestvork of priem geweest.

Omdat de dierenarts de ontsteking aan de wond niet onder controle kreeg, is de ruin naar de Universiteitskliniek voor Paarden in Utrecht gebracht. Ook daar werd geconcludeerd dat het paard moedwillig is gestoken. Op een scan was te zien dat er binnen in de wond een abces had gevormd, dat met spoed verwijderd moest worden. De wond moet meerdere keren per dag worden uitgespoeld en er is een drain aangelegd. “Er blijft troep uitkomen, dus we moeten afwachten hoe hij herstelt”, aldus De Beer.

De politie is telefonisch op de hoogte gebracht. “Ze zijn niet bij de stal komen kijken”, vertelt de eigenaresse. De politiewoordvoerder reageert dat ze inderdaad een melding hebben binnen gekregen, maar dat er geen aangifte is gedaan. Zodoende wordt er geen concreet onderzoek gedaan. Wel zal de politie de omgeving van de stal extra in de gaten houden.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 19:01

Sneu voor het paard maar eerst is het een halve cm diep en daarna gaat het ineens over meerdere centimeters? Vaag verhaal, lijkt me niet dat er al dit drama is voor een sneetje van een halve cm...
Ik hoop dat hij snel herstelt!

Supervixen

Berichten: 12816
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Paard overleeft steekpartij in kaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 19:19

Inderdaad. Is het nou een halve cm of centimeters??

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa

Benfan

Berichten: 4005
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Re: Paard overleeft steekpartij in kaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 19:41

Ik denk eigenlijk dat het niet een moedwillige 'aanval' is geweest, maar een ongeluk in het land/ op stal. een abces vormt zich niet binnen enkele uurtjes lijkt me. Het is tegenwoordig wel een beetje een hype om direct te roepen dat een paard is aangevallen.

https://www.facebook.com/HyperPhilicAvium
Everything about parrots and parakeets!

Shalimar

Berichten: 1518
Geregistreerd: 24-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 19:50

Wat ik begreep van Facebook wordt gesteld dat een scherp voorwerp het kaakbot is binnengedrongen en dat het abces vlakbij de hersenen zat, wat gevaar opleverde en geloof ik mogelijk nog steeds oplevert.

linky

Berichten: 3625
Geregistreerd: 29-08-05
Woonplaats: Grun'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 20:16

In de nacht gebeurd, dan de eerste dag al een volgroeid inwendig abces? Beetje vreemd verhaal, erg voor het dier uiteraard, maar wat kan er in de voorgaande dagen gebeurd zijn? Vork ergens gestaan? Ik ga met Benfan mee.

In the circle of life, you should never take more than you need....................

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Paard overleeft steekpartij in kaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 20:28

Sneu voor het paard, maar bewuste aanval vind ik ook niet erg aannemelijk.

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Re: Paard overleeft steekpartij in kaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 20:53

Vreemd verhaal.

Dat ze niets op stal kunnen vinden zegt niets. Mijn merrie had een keer een flink gat in haar heup (kootje van je pink paste er helemaal in), was op stal gebeurd, maar kon toch echt niets vinden.

Maar zeker sneu voor het paard.

"There are many wonderful places in the world, but one of my favorite places is on the back of my horse." ~ Rolf Kopfle [o]

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 21:02

Benfan schreef:
Ik denk eigenlijk dat het niet een moedwillige 'aanval' is geweest, maar een ongeluk in het land/ op stal. een abces vormt zich niet binnen enkele uurtjes lijkt me. Het is tegenwoordig wel een beetje een hype om direct te roepen dat een paard is aangevallen.


Er staat toch nadat de dierenarts de wond niet onder controle kreeg zijn ze naar de kliniek gegaan? Daar is wel wat langer overheen gegaan dan een dag denk ik. In die tijd kan er best een abces ontstaan zijn.

Anoniem

Re: Paard overleeft steekpartij in kaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 23:32



khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Paard overleeft steekpartij in kaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 02:33

dan doe je toch meteen aangifte? Al zal er dan niets uit het onderzoek komen...

Hoe het ook zij- toch een ongeluk of mishandeling- vreselijk voor het paard en de eigenaresse. Hopelijk herstelt hij er goed van.

Jester_

Berichten: 12258
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Paard overleeft steekpartij in kaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 03:43

" Daar komt nog bij dat ze niet kan meedoen aan de dressuurwedstrijden, over vier weken, waarvoor ze met het paard aan het trainen was. "


Oh hemel toch..

When you're with me, no judgement
You can get that from anyone else
You don't have to prove nothing
You can just be yourself

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Re: Paard overleeft steekpartij in kaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 07:14

Ik betwijfel ook of het paard wel echt gestoken is.

Volgens mij onderschatten heel veel paardeneigenaren de lompheid van hun paard. Of eigenlijk de handigheid waarmee ze zichzelfs soms aan bijna niets helemaal open kunnen halen.
Geen verklaring voor de wond, "Dan zal het de paardenbeul wel wel geweest zijn, want paarden doen zichzelf of soortgenootjes zoiets niet aan toch?!"

Evengoed sneu, maar de locatie van de wond lijkt mij op een gevalletje onhandig kopstoten. En misschien niet op de stal gebeurd, maar al in weide/paddock/binnenbak (mag toch hopen dat het dier zn box wel eens uitkomt) en pas later ontdekt toen het begon te zwellen en te etteren

CoonArt

Berichten: 23287
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Re: Paard overleeft steekpartij in kaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 17:24

True story of niet, je hoort paarden niet te steken.

Have You Hugged Your Horse Today?

AnoukvE

Berichten: 26
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: Zwartsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 20:22

Raar of niet. Tegenwoordig komt het helaas veel te veel voor. En mag je alles wel op slot gooien. Waar komt die hype om paarden te mishandelen vandaan. Zelfs camera's bij de wei is geen overbodige luxe.

Dus of het waar of niet is, vandaag de dag moet je enorm uitkijken met je prachtige paard.

purny

Berichten: 27460
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Paard overleeft steekpartij in kaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 20:37

Wat gek dat de eigenaresse geen aangifte heeft gedaan. Dat had ik toch op z'n minst wel gedaan.

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt

Flevolander

Berichten: 3839
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Utrecht

Re: Paard overleeft steekpartij in kaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 21:19

Zo'n steek van onderen lijkt mij in het meest waarschijnlijke door een riek oid komen.. Wellicht is het paard stomweg geprikt met opstrooien of het opschudden van hooi ? Vast niet met een intentie om het dier opzettelijk te verwonden..

Doe je oordeel weg, en weg is je gevoel. Neem dat gevoel weg en weg is het nadeel zelf.
Marcus Aurelius

Horses2005

Berichten: 55
Geregistreerd: 27-10-16

Re: Paard overleeft steekpartij in kaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 21:24

is hij door een mens gestoken of door iets scherps in zijn stal? :?

Sanne is mijn nummer 1
Smokey is mijn nummer 2
allebij super lief

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 18:43

dan komt er dus een dierenbeul het terrein op, neemt alle risico's van dien,
sluipt een stal binnen met het risico dat het paard zal reageren en mensen geallarmeerd worden.

loopt vervolgens op het dier af, steekt met iets scherps 'slechts een halve centimeter diep'.. heeft dan waarvoor hij kwam en vertrekt weer zonder opgemerkt te worden..

een paardenbeul die een gaatje van een halve centimeter diep blijkbaar voldoende vind om zijn behoefte aan geweld aan dieren te bevredigen? (want blijkbaar was het gaatje/snede an sich niet diep of groot, maar de gevolgen wel).

heb dan niet het gevoel dat hier sprake is van een dierenbeul.. bedoel, tjakka hier heb je een gaatje.. yesssssssss and off we go? zou hier ook denken van een eerder onopgemerkt ongelukje van het paard of een verzorger eerlijk gezegd.

wellicht heeft het dier zichzelf verwond bij het binnenzetten voor de nacht, zonder dat het de eigenaar opviel?

Benfan

Berichten: 4005
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 19:59

elenaMM77 schreef:
dan komt er dus een dierenbeul het terrein op, neemt alle risico's van dien,
sluipt een stal binnen met het risico dat het paard zal reageren en mensen geallarmeerd worden.

loopt vervolgens op het dier af, steekt met iets scherps 'slechts een halve centimeter diep'.. heeft dan waarvoor hij kwam en vertrekt weer zonder opgemerkt te worden..

een paardenbeul die een gaatje van een halve centimeter diep blijkbaar voldoende vind om zijn behoefte aan geweld aan dieren te bevredigen? (want blijkbaar was het gaatje/snede an sich niet diep of groot, maar de gevolgen wel).

heb dan niet het gevoel dat hier sprake is van een dierenbeul.. bedoel, tjakka hier heb je een gaatje.. yesssssssss and off we go? zou hier ook denken van een eerder onopgemerkt ongelukje van het paard of een verzorger eerlijk gezegd.

wellicht heeft het dier zichzelf verwond bij het binnenzetten voor de nacht, zonder dat het de eigenaar opviel?


:j :j :j

https://www.facebook.com/HyperPhilicAvium
Everything about parrots and parakeets!

santusha
Berichten: 20
Geregistreerd: 07-10-13
Woonplaats: Renkum

Re: Paard overleeft steekpartij in kaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 23:12

Hoop dat jullie paard zo iets niet gaat overkomen maar ik zeg ook beterschap met het paardje en camera's plaatsen is zeker geen luxe tegewoordig

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Re: Paard overleeft steekpartij in kaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 21:06

wat bedoel je daarmee Santusha.. niemand zegt toch dat het niet ontzettend vervelend voor het paard of de eigenaar is dat het dier gewond is geraakt?

GabberGill

Berichten: 5676
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 00:27

elenaMM77 schreef:
dan komt er dus een dierenbeul het terrein op, neemt alle risico's van dien,
sluipt een stal binnen met het risico dat het paard zal reageren en mensen geallarmeerd worden.

loopt vervolgens op het dier af, steekt met iets scherps 'slechts een halve centimeter diep'.. heeft dan waarvoor hij kwam en vertrekt weer zonder opgemerkt te worden..

een paardenbeul die een gaatje van een halve centimeter diep blijkbaar voldoende vind om zijn behoefte aan geweld aan dieren te bevredigen? (want blijkbaar was het gaatje/snede an sich niet diep of groot, maar de gevolgen wel).

heb dan niet het gevoel dat hier sprake is van een dierenbeul.. bedoel, tjakka hier heb je een gaatje.. yesssssssss and off we go? zou hier ook denken van een eerder onopgemerkt ongelukje van het paard of een verzorger eerlijk gezegd.

wellicht heeft het dier zichzelf verwond bij het binnenzetten voor de nacht, zonder dat het de eigenaar opviel?


Amen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Django_Mette, DotBot, Googlebot en 51 bezoekers