Gebroken of gekneusde neus?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
sienemien

Berichten: 171
Geregistreerd: 04-04-16
Woonplaats: België

Gebroken of gekneusde neus?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-16 16:33

Hallo bokkers,

Ik heb vrijdagmiddag een harde slag op mijn neus gehad van mijn paard haar hoofd tijdens een hoefsmidbezoek. Ik denk dat ze me langs onder heeft geraakt en me zo een soort ‘uppercut’ heeft gegeven om het zo maar te noemen.

Mijn neus heeft heel lichtjes gebloed uit mijn linkerneusgat, maar dit was zo weinig dat ik het zelfs pas merkte toen ik in de spiegel keek even erna.

Nu doet mijn neus nog altijd pijn vandaag (zondag), maar ze is niet verstopt en ze staat naar mijn weten niet echt scheef, ook van een zwelling heb ik niet echt last gehad.. Ik heb vooral pijn aan het stukje onder de neusbrug, en dan vooral als ik eraan kom, als ik er vanaf blijf dan voel ik nauwelijks iets..

Denken jullie dat het beter is om naar de dokter te gaan morgen of zou ik het nog enkele dagen aankijken?
Laatst bijgewerkt door sienemien op 30-10-16 16:37, in het totaal 1 keer bewerkt


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 16:35

Misschien toch even langs de dokter gaan als je last blijft houden, er kan ook een scheurtje in zitten.

Zelf heb ik vorig jaar Mei (of is het al weer 2 jaar terug) mijn neus gebroken gehad.
Deze stond wel scheef en werd ook enorm dik.
De pijn was wel uit te houden, maar je voelde het wel flink.
Ze hebben hem toen gezet en heb een tijdje zo'n kapje gehad.

Maar als ik het zo lees, hoeft dat bij jou niet, als hij gewoon recht staat.
Als je het niet vertrouwt, gewoon even langs gaan. :j

Debbels

Berichten: 937
Geregistreerd: 02-10-11
Woonplaats: Op een eilandje

Re: Gebroken of gekneusde neus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 16:39

Ik heb dit een paar jaar geleden ook gehad (kopstoot van paard), neus ook dik en hard aan het bloeden, stond ook scheef (door de zwelling bleek uiteindelijk), was uiteindelijk alleen gekneusd. Als ik er nu hard tegenaan kom is het nog wel licht gevoelig.
Zou het persoonlijk even afwachten als hij niet scheef staat, doet het over een paar dagen nog erg zeer kun je altijd de dokter nog bellen.

Work hard, play hard.

xLoki

Berichten: 3488
Geregistreerd: 16-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 16:40

Zeker naar de huisarts gaan voor een doorverwijzing naar het ziekenhuis.
Ik heb ook door een kopstoot van een paard mijn neus gebroken gehad, maar wist ik zelf niet.
Hij stond niet scheef en had niet gebloed, was wel heel dik en pijnlijk. Heb er toen niks aan gedaan of laten doen, dacht dat het 'gewoon' gekneusd was.
Achteraf gezien baal ik als een stekker, want in de loop der jaren is er een flinke bult (soort extra bot) op mijn neus ontstaan en deze zal nooit meer weggaan. :(

Loki Z2+2 (met wedstrijdpensioen)
Maddox (Dream Boy x Uphill) M2+7

sienemien

Berichten: 171
Geregistreerd: 04-04-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-16 16:42

@KoudbloedKim: ja denk toch dat hij recht staat :D soms als ik in de spiegel kijk denk ik, is hij dan toch krom? en als ik later kijk dan denk ik weer nee, hij staat toch recht :D

Misschien toch maar beter een afspraak maken, niet dat ik zoveel zin heb om naar de dokter te gaan _/-\o_

@Debbels: inderdaad een harde kopstoot, en zo heel even een seconde het gevoel dat je van de wereld bent .. Het vreemde bij mij vind ik dat mijn neus niet dik wordt en dat het amper gebloed heeft..


@xLoki: oei das wel heel naar.. Ben je zeker dat die extra bult door dat voorval is gekomen?

xLoki

Berichten: 3488
Geregistreerd: 16-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 16:54

Jep zeker weten.

Voor: Afbeelding

1,5 Jaar later: Afbeelding

Nu:Afbeelding

Loki Z2+2 (met wedstrijdpensioen)
Maddox (Dream Boy x Uphill) M2+7

sienemien

Berichten: 171
Geregistreerd: 04-04-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-16 17:01

xLoki schreef:
Jep zeker weten.



Ik sta er eigenlijk van versteld dat dit zomaar kan gebeuren!
maar wat ik niet begrijp, heb je dan geen blijvende pijn aan je neus, als deze dan toch gebroken was? En hadden ze er dan iets aan kunnen doen, indien je wel naar het ziekenhuis was geweest?
Laatst bijgewerkt door sienemien op 30-10-16 17:15, in het totaal 1 keer bewerkt

xLoki

Berichten: 3488
Geregistreerd: 16-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 17:06

Heb denk ik een jaar of 3 wel regelmatig pijn gehad (bijvoorbeeld bij flinke kou of hitte, of als iemand er tegen stootte), het is ook lang dik gebleven. Nu doet het geen pijn meer.
En omdat die bult zo langzaam 'groeit', denk je niet aan een breuk oid, het valt pas op als je oude foto's naast nieuwe foto's gaat leggen.
Ik denk wel dat er iets gedaan aan had kunnen worden, iets als een spalk bijvoorbeeld.

Loki Z2+2 (met wedstrijdpensioen)
Maddox (Dream Boy x Uphill) M2+7

sienemien

Berichten: 171
Geregistreerd: 04-04-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-16 17:17

xLoki schreef:
Heb denk ik een jaar of 3 wel regelmatig pijn gehad (bijvoorbeeld bij flinke kou of hitte, of als iemand er tegen stootte), het is ook lang dik gebleven. Nu doet het geen pijn meer.
En omdat die bult zo langzaam 'groeit', denk je niet aan een breuk oid, het valt pas op als je oude foto's naast nieuwe foto's gaat leggen.
Ik denk wel dat er iets gedaan aan had kunnen worden, iets als een spalk bijvoorbeeld.



Misschien een scheur die verkeer terug dicht is gegroeid.. Vind het wel erg voor je :(:)
Bij mij is het wel helemaal niet dik, dat is het vreemde aan mijn verhaal.. Zelfs al is het gewoon een kneuzing, dan zou het toch dik moeten zijn?

Toch maar een afspraak bij de dokter maken..

Lente
Berichten: 27769
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Re: Gebroken of gekneusde neus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 19:23

Ik heb ook een bult op mijn neus. Waarschijnlijk óók gebroken gehad (in mijn geval toen mijn kind zich achterover liet vallen en met haar achterhoofd vól op mijn neus klapte).
Bij mij heeft het wel gebloed en het deed kneiterzeer maar dacht niet dat ik het gebroken had...

sienemien

Berichten: 171
Geregistreerd: 04-04-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-16 19:30

Lente schreef:
Ik heb ook een bult op mijn neus. Waarschijnlijk óók gebroken gehad (in mijn geval toen mijn kind zich achterover liet vallen en met haar achterhoofd vól op mijn neus klapte).
Bij mij heeft het wel gebloed en het deed kneiterzeer maar dacht niet dat ik het gebroken had...



Deed het dan zoveel pijn dat je je neus niet meer kon aanraken?

Met al die verhalen vertrouw ik het ook nietmeer..
Spijtig genoeg heb ik ook weinig vertrouwen in dokters ed.. Aangezien ze meestal ook geen foto's maken van neusbreuken kunnen ze zich toch wel eens degelijk vergissen..

Lente
Berichten: 27769
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Re: Gebroken of gekneusde neus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 20:16

Nou ja ik heb een vrij hoge pijngrens (toen ik mijn enkelband had gescheurd bij de val van een paard ben ik terug opgestapt, naar huis gereden, afgestegen, afgezadeld, paard naar de wei gebracht en toen maar door naar de SEH :+ ) ... Aanraken deed zeer maar er was vooral een enorme druk op mijn neus en een branderig gevoel. En het straalde wat door naar mijn voorhoofd en bovenlip.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Re: Gebroken of gekneusde neus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 20:31

Heb je ook blauwe ogen? Dat is vaak een aanwijzing dat hij gebroken is heb ik begrepen.

Als je het zeker wilt weten kun je altijd even langs de dokter. Maar als je geen zwelling hebt en niet heel veel pijn zou je ook nog even kunnen afwachten. Ze kunnen er toch niet veel aan doen als er niets scheef is gaa staan, behalve pijnstilling geven

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 20:37

Ik heb vorig jaar ook mijn neus gebroken door klap van been paard.
Bloedde vrij heftig en lang, na een paar dagen kwam er een bult op van bot, wat langzaam weer is gevormd tot mijn normale neus. (in een paar maanden) Je voelt het nog wel. Had ook wel een heel blauw oog erbij.

Dokter constateerde gebroken neus, maar kon er niks aan doen. Was wel na een paar dagen, want eerst dacht ik gewoon gekneusd. Maar bleef bloeden/pus geven en pijn en ik had een geheugen van een vergiet wat hersenschudding bleek.

Bijkomstigheidje was wel dat mijn neus nu weer redelijk recht staat, hij stond nl. scheef na 2 eerdere breuken. Die beide ook lang en veel bloedden en veel pijn gaven.
:D
Laatst bijgewerkt door Freya6 op 30-10-16 20:46, in het totaal 6 keer bewerkt

'Techniques are nothing if you can't read the horse' Pat Parelli

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 20:37

Ik ben benieuwd of ze je laten komen. Mijn dochtertje heeft op de trampoline een tijd terug een knie van mijn oudste per ongeluk vol op haar neus gehad. Hij bloedde flink en was gezwollen en wat blauw. Hij leek mij ook iets scheef.
Het was al avond dus ik heb de HAP gebeld. Ik wilde niet riskeren dat het scheef ging staan en da er gezegd werd ''had maar gelijk langsgekomen, dan hadden we het gelijk recht kunnen zetten''.
Maar er werd mij verteld dat er eigenlijk niets aan gedaan werd dus dat ik niet langs hoefde te komen.
Bij haar is het helemaal goed gekomen. Als je goed gaat kijken zie je bij iedere neus wel dat er iets scheef is ;)
Als het niet gezwollen of blauw is lijkt mij de kans klein dat het echt gebroken is.

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Gebroken of gekneusde neus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 20:43

Je kunt altijd bellen om te overleggen toch. :)

Ik heb ook een écht harde kopstoot gehad van een paard jaren terug. Ik heb er toen niet eens bij stilgestaan dat mijn neus gebroken zou kunnen zijn. Maar achteraf denk ik wel dat dat toen gebeurd is. Neus staat scheef, is soms gevoelig; 'klopt niet' en dat na zo lang... Dus kan idd twee kanten op. :)

Op de hoogte blijven van paardgerelateerde activiteiten? Tips over houding en zit ontvangen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!
paardplus.nl
Paardplus op Facebook

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Re: Gebroken of gekneusde neus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 20:44

Een neus is best snel gebroken denk ik. In meer of mindere mate en afhankelijk van de plek.

'Techniques are nothing if you can't read the horse' Pat Parelli

sienemien

Berichten: 171
Geregistreerd: 04-04-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-16 20:46

Lente schreef:
Nou ja ik heb een vrij hoge pijngrens (toen ik mijn enkelband had gescheurd bij de val van een paard ben ik terug opgestapt, naar huis gereden, afgestegen, afgezadeld, paard naar de wei gebracht en toen maar door naar de SEH :+ ) ... Aanraken deed zeer maar er was vooral een enorme druk op mijn neus en een branderig gevoel. En het straalde wat door naar mijn voorhoofd en bovenlip.


Amai, heel hoge pijngrens! :D
Ik heb wel een lichte druk op mijn voorhoofd, maar dacht eerst dat dit van de stress en vermoeidheid kwam (zit midden in de examenperiode _/-\o_ )
Een branderig gevoel heb ik niet en ook geen uitstraling naar mijn bovenlip..


Lieke schreef:
Heb je ook blauwe ogen? Dat is vaak een aanwijzing dat hij gebroken is heb ik begrepen.

Als je het zeker wilt weten kun je altijd even langs de dokter. Maar als je geen zwelling hebt en niet heel veel pijn zou je ook nog even kunnen afwachten. Ze kunnen er toch niet veel aan doen als er niets scheef is gaa staan, behalve pijnstilling geven


Nee heb geen blauwe plekken onder mijn ogen..
Dat is net waar ik dan bang voor ben, dat de dokter gaat zeggen van pak een pijnstiller, het gaat wel over.. Maar wat als hij echt gebroken is.. Zou later liever geen bult op mijn neus krijgen zoals anderen hier wel aan de hand hebben..


Delphi schreef:
Ik ben benieuwd of ze je laten komen. Mijn dochtertje heeft op de trampoline een tijd terug een knie van mijn oudste per ongeluk vol op haar neus gehad. Hij bloedde flink en was gezwollen en wat blauw. Hij leek mij ook iets scheef.
Het was al avond dus ik heb de HAP gebeld. Ik wilde niet riskeren dat het scheef ging staan en da er gezegd werd ''had maar gelijk langsgekomen, dan hadden we het gelijk recht kunnen zetten''.
Maar er werd mij verteld dat er eigenlijk niets aan gedaan werd dus dat ik niet langs hoefde te komen.
Bij haar is het helemaal goed gekomen. Als je goed gaat kijken zie je bij iedere neus wel dat er iets scheef is ;)
Als het niet gezwollen of blauw is lijkt mij de kans klein dat het echt gebroken is.


Dat er aan iedere neus iets scheef is, dat is de reden waarom ik niet precies zie of ze nu krom staat of niet :D maar ik denk het niet.. Ook van zwelling weinig sprake vreemd genoeg, enkel die pijn..


Freya6 schreef:
Ik heb vorig jaar ook mijn neus gebroken door klap van been paard.
Bloedde vrij heftig en lang, na een paar dagen kwam er een bult op van bot, wat langzaam weer is gevormd tot mijn normale neus. Je voelt het nog wel. Had ook wel een heel blauw oog erbij.

Dokter constateerde gebroken neus, maar kon er niks aan doen. Was wel na een paar dagen, want eerst dacht ik gewoon gekneusd. Maar bleef bloeden/pus geven en ik had een geheugen van een vergiet wat hersenschudding bleek.

Bijkomstigheidje was wel dat mijn neus nu weer redelijk recht staat, hij stond nl. krom na een eerdere breuk.
:D


Klinkt wel als een veel heftiger verhaal dan dat van mij! Eigenlijk is de conclusie dat ze er niet veel aan kunnen doen, behalve als hij scheef staat..

Haha een geluk bij een ongeluk zoals ze zeggen! :D


TurdusMerula schreef:
Je kunt altijd bellen om te overleggen toch. :)

Ik heb ook een écht harde kopstoot gehad van een paard jaren terug. Ik heb er toen niet eens bij stilgestaan dat mijn neus gebroken zou kunnen zijn. Maar achteraf denk ik wel dat dat toen gebeurd is. Neus staat scheef, is soms gevoelig; 'klopt niet' en dat na zo lang... Dus kan idd twee kanten op. :)


En heb je je dan nooit gestoord aan je scheve neus?
Laatst bijgewerkt door sienemien op 30-10-16 20:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Livawi
Berichten: 143
Geregistreerd: 18-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 20:46

heb mijn neus 3 jaar geleden ook gebroken gehad en heb zoals hierboven beschreven staat nu nog steeds een soort bot op mijn neus. ik was er wel gelijk bij aangezien mijn neus als een malle aan het bloeden was. mijn vader had gelijk door dat hij gebroken was ( ik was met een salto bij de landing met mijn neus tegen mijn knieen gekomen. gelijk door naar de huis arts helaas heb ik hem 2x moeten laten zetten omdat hij nog steeds scheef stond na de 1ste keer. ik zal dus ook altijd last blijven hebben van dit bot om mijn neus. al klinkt het misschien raar maar ik ben blij dat er nog iemand is die er last van heeft ik heb me er een hele tijd onzeker door gevoeld en gedacht dat dat alleen bij mij het geval was.
ik raad je aan om morgen gewoon even langs te gaan bij de huis arts just in case

sienemien

Berichten: 171
Geregistreerd: 04-04-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-16 20:49

Lisavwijk schreef:
heb mijn neus 3 jaar geleden ook gebroken gehad en heb zoals hierboven beschreven staat nu nog steeds een soort bot op mijn neus. ik was er wel gelijk bij aangezien mijn neus als een malle aan het bloeden was. mijn vader had gelijk door dat hij gebroken was ( ik was met een salto bij de landing met mijn neus tegen mijn knieen gekomen. gelijk door naar de huis arts helaas heb ik hem 2x moeten laten zetten omdat hij nog steeds scheef stond na de 1ste keer. ik zal dus ook altijd last blijven hebben van dit bot om mijn neus. al klinkt het misschien raar maar ik ben blij dat er nog iemand is die er last van heeft ik heb me er een hele tijd onzeker door gevoeld en gedacht dat dat alleen bij mij het geval was.
ik raad je aan om morgen gewoon even langs te gaan bij de huis arts just in case


Dus jouw neus stond ook scheef? Heb ik gelukkig niet aan de hand..

Ben echt bang dat de dokter me niet kan helpen en ik dus ook een bult ga krijgen..

Zirkonia

Berichten: 3632
Geregistreerd: 03-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 20:50

Ik heb eerder dit jaar mijn neus door andere omstandigheden gebroken gehad. Had er geen last van, ondanks een flinke bloeding. Stond minimaal scheef, maar wel een dubbele breuk erin die gezet is. Mijn kraakbeenaanhechting is o.a. verbrijzeld. Had ook geen enkel moment de blauwe kringen rond mijn ogen.
Mijn breuk is pas na twee dagen terug gebroken, dat is geen fijn gevoel kan ik je vertellen. Mijn neus zal ook altijd scheef blijven.

          In my dreams I know you're always by my side..
        Everywhere I go you linger in my mind

          Zirkonia

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Re: Gebroken of gekneusde neus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 20:51

In ieder geval staan al onze neuzen hier niet dezelfde kant op ;)

'Techniques are nothing if you can't read the horse' Pat Parelli


Grit

Berichten: 6146
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 20:52

Ik heb mijn neus gebroken door een softbal die erop kwam. Bloeden als een gek, zoveel zwelling dat mijn ogen halfdicht zaten en twee mooie donkere fikse wallen onder mijn ogen.
Het deed zoveel pijn dat ik vertikte om naar de HA te gaan, het idee dat iemand eraan zou zitten, brrr.

Achteraf dom, je neus zou maar wel scheef genezen, dan zit je achteraf alsnog met gezeur. Vooral als ik het verhaal van xLoki lees.
Ik heb geluk gehad, op het bot voel ik wel een bultje, maar het is niet echt te zien.


Maar als je er niets aan ziet en je er op gevoeligheid na geen last van hebt, denk ik dat een HA ook niet veel actie zal en kan ondernemen.

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 20:53

Misschien hoopvol voor je TS, maar ik kreeg ook een echte bult, maar die is in de loop van de tijd wel veel minder geworden en bijna niet meer zichtbaar. Het is kraakbeen wat de breuk heelt en dan de vorm van de neus zoveel mogelijk weer aanneemt.

'Techniques are nothing if you can't read the horse' Pat Parelli

sienemien

Berichten: 171
Geregistreerd: 04-04-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-16 20:54

Zirkonia schreef:
Mijn breuk is pas na twee dagen terug gebroken, dat is geen fijn gevoel kan ik je vertellen. Mijn neus zal ook altijd scheef blijven.


Bedoel je dat je het na 2 dagen terug hebt laten breken? En valt het dan fel op dat je neus scheef staat?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: bibi1995, ComscoreBot, lizard, quni, RianneH, Talindos, tijger, xdesix en 101 bezoekers