Paard is aan het schuimbekken?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Eline_S_S

Berichten: 3519
Geregistreerd: 13-12-11
Woonplaats: Groningen

Paard is aan het schuimbekken?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-16 15:52

Eergisteren toen ik het bit in ging doen kwam er een grote hoeveelheid speeksel uit mijn paard haar mond. Vond het raar maar daarna verder niets meer vernomen.
Nou stond ze net schuimbekkend op de wei. Ik dacht eerst dat een voorbijganger haar een appeltje oid had gegeven, maar eenmaal op stal blijft het eruit lopen...
Ik heb al gegoogled en kom alleen uit op enge hondsdolheid ed.
Moet ik me zorgen maken?
Afbeelding
Afbeelding

Starlight van 't Olle Stee <3
Lucky Luuk <3


Moossie90
Berichten: 473
Geregistreerd: 12-01-14

Re: Paard is aan het schuimbekken?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 15:59

Staan er paddenstoelen in het land? Vorig jaar dat ook meegemaakt.
Ik zou sowieso maar de veearts bellen en overleggen.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Paard is aan het schuimbekken?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 16:00

Staat er lang gras in de wei met bruinige verkleuring?
Dat schijnt voor schuimen te kunnen zorgen omdat daar schimmel op zit, kon niet heel veel kwaad maar je kan beter het gras maaien en de paarden er niet op laten.

Eline_S_S

Berichten: 3519
Geregistreerd: 13-12-11
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-16 16:00

Stalgenootje dacht ook al aan eikels oid. Ga straks even een rondje weiland doen. Volgens andere mensen heeft ze net de hele tijd staan hinneken. Misschien daar door?

Starlight van 't Olle Stee <3
Lucky Luuk <3

Floor_maya

Berichten: 22
Geregistreerd: 18-03-16

Re: Paard is aan het schuimbekken?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 16:10

Mijn paarden hebben dit ook. Kan inderdaad geen kwaad, ze moeten wel voldoende water tot hun beschikking hebben. Mij werd verteld dat dit komt door een plantje/kruid waar ze een allergische reactie op geven. (idd iets met schimmel wat erop zit)

ellepel

Berichten: 47325
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 16:11

Niet iets wat tussen de tanden of kiezen vast zit en het veroorzaakt?
Kan ze eten?

Eline_S_S

Berichten: 3519
Geregistreerd: 13-12-11
Woonplaats: Groningen

Re: Paard is aan het schuimbekken?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-16 16:15

Voldoende water heeft ze (automatische drinkbak) en ze eet ook gewoon. Ze is niet zo lang geleden nog naar de tandarts geweest en haar gebit was prima toen.. Ze blijft door kwijlen en heb ook het idee dat het steeds erger wordt.. Ik loop nu een rondje door het land en straks denk ik maar even de da bellen. Ben btw ook bang dat misschien een voorbijganger haar wat verkeerds heeft gegeven.

Starlight van 't Olle Stee <3
Lucky Luuk <3

gezienanas

Berichten: 215
Geregistreerd: 28-08-14

Re: Paard is aan het schuimbekken?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 16:21

Misschien helemaal niet aan de orde bij paarden hoor. Dus weet ook niet of zoiets bestaat bij paarden.
Maar koeien kunnen ook schuimbekken, dit komt dan omdat ze te zuur zijn. Soort van maagzuur zegmaar. Bij koeien komt dat onderandere als ze te veel gras eten en niet genoeg kuil.

Life is like a box of chocolate, You never know what your gonna get

Aniikaa

Berichten: 138
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Biggekerke

Re: Paard is aan het schuimbekken?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 16:27

Heeft ze bv. iets van een slokdarmverstopping/verslapping (gehad)? Ik zou zeker even de dierenarts informeren. Lijkt mij niet heel goed als ze dit al enkele dagen heeft!

Gouden sterretje in de hemel, Atlantic ♡. R.i.p 20-09-2014..
Nieuw haflingervriendje Max, sinds 22-10-2014

Floor_maya

Berichten: 22
Geregistreerd: 18-03-16

Re: Paard is aan het schuimbekken?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 16:45

Bij die van mij duurt het ongeveer een weekje (als ze weer een nieuw stukje land erbij krijgen) Daarna is het weer weg. Het loopt er soms ook echt uit alsof de waterkraan aan staat... Maar mijn DA zei dat dit geen kwaad kan

Eline_S_S

Berichten: 3519
Geregistreerd: 13-12-11
Woonplaats: Groningen

Re: Paard is aan het schuimbekken?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-16 16:50

We zijn er denk ik al uit. We hebben op internet een stuk gevonden over een bepaalde soort rups op die blaadjes. Die haartjes oid? kunnen zorgen voor veel schuim. De paarden gaan nu op een ander land en ik ga morgen weer even kijken. Als het dan erger is ga ik de da bellen. Ze heeft verder geen koorts oid.

Starlight van 't Olle Stee <3
Lucky Luuk <3

Floor_maya

Berichten: 22
Geregistreerd: 18-03-16

Re: Paard is aan het schuimbekken?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 16:51

Gelukkig, hopen dat het snel beter gaat. Succes ermee!

Eline_S_S

Berichten: 3519
Geregistreerd: 13-12-11
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-16 18:30

Mijn instructrice gebeld en zij wou toch nog even kijken. Zij vermoedde namelijk dat er iets met de mond was. Eenmaal aangekomen schrok ze van de hoeveelheid speeksel. Temp. gemeten etc en ze was verder helemaal oke. Toch maar de DA gebeld en die vermoedde ook dat er iets in de mond zat. Instructrice heeft gevoeld en zij vermoed dat er heel ver achterin een takje oid. tussen de kiezen zit. Kunnen we zelf helaas niet bij dus paardje maar weer de wei in gezet, en als het morgen nog niet klaar is (waar ik van uit ga) wil de DA graag even komen kijken.
Gelukkig geen enge vergiftiging oid. Heb eventueel nog wel een filmpje van het kwijlen als mensen dat graag willen zien? Fijn dat mensen meedenken!

Starlight van 't Olle Stee <3
Lucky Luuk <3

Irisjeeh1999

Berichten: 717
Geregistreerd: 10-04-16
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard is aan het schuimbekken?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 18:34

Hoop dat het een takje ofzo is en niets ernstigs..

Heavenly (Armani x Aktion) ~ Together since 2016 <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 18:34

Eline_S_S schreef:
We zijn er denk ik al uit. We hebben op internet een stuk gevonden over een bepaalde soort rups op die blaadjes. Die haartjes oid? kunnen zorgen voor veel schuim. De paarden gaan nu op een ander land en ik ga morgen weer even kijken. Als het dan erger is ga ik de da bellen. Ze heeft verder geen koorts oid.


Gewoon even op dit reageren voor in de toekomst of anderen (of als het toch geen takje blijkt te zijn), die rups is de processierups maar die haartjes komen alleen in juni (misschien iets vroeger/later) + enkel in eikenbomen voor .. dus dat zou nu niet de oorzaak kunnen zijn. Mijn pony heeft dit wel eens gehad, schrok me rot maar kon er volgens de DA niks aan doen dan op een andere weide zetten en afwachten en het ging gelukkig weg ;) .

Shalimar

Berichten: 1518
Geregistreerd: 24-01-09

Re: Paard is aan het schuimbekken?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 20:43

Die van mij heeft hetzelfde gehad en had een splinter in zijn tandvlees, de DA heeft het weggehaald.


HaKuNaMaTa

Berichten: 2405
Geregistreerd: 15-07-12

Re: Paard is aan het schuimbekken?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 20:46

Heb het met me verzorg pony ooit meegemaakt, ze had toen verschimmeld gras op volgens de DA! Maar ik zou sowieso even er naar laten kijken!

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 21:20

Dat is een schimmel in het gras. Heb ik ook net geleerd nadat er enkele paarden bij ons op stal het ook hadden.

Gister nog een van de oudjes die op de wei stond...het leek wel of de kraan open stond. Hij was ook duidelijk niet helemaal lekker. Vanacht binnen gestaan en vandaag liep hij zij kinderlesje weer en was weer een blije pownie.

Dierenarts hoef je niet te bellen. Het enige wat je moet doen is je paard van de wei halen dan is het zo weer over.

Of een ander stukje wei proberen dat wil ook nog wel eens helpen.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Eline_S_S

Berichten: 3519
Geregistreerd: 13-12-11
Woonplaats: Groningen

Re: Paard is aan het schuimbekken?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-16 21:36

Ze staan inmiddels ook op een ander land hoor :) Die van mij had juist heel veel energie. In de bak ging ze gelijk lekker draven en in het land trok ze een sprintje.
Iedereen hier dacht eerst ook verschimmeld gras/bladeren oid., maar mijn instructrice zei dat het kwijlen dan veel minder erg zou moeten zijn. Ook voelen we iets achter in de kaak dus waarschijnlijk zit daar iets.

Starlight van 't Olle Stee <3
Lucky Luuk <3

janouk
Blogger

Berichten: 17850
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 06:45

Het kan ook een keelonsteking zijn, waardoor het paard niet graag wil slikken.
Eet hij wel normaal?

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

Eline_S_S

Berichten: 3519
Geregistreerd: 13-12-11
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-16 11:20

janouk schreef:
Het kan ook een keelonsteking zijn, waardoor het paard niet graag wil slikken.
Eet hij wel normaal?

Ja, ze heeft een paardensnoepje gehad, wat muesli en ze begon op het nieuwe land gelijk gras te eten.

Starlight van 't Olle Stee <3
Lucky Luuk <3

DemiHendriks

Berichten: 573
Geregistreerd: 30-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 11:47

Ik kom even binnen vallen :D

Ik ging woensdag mijn paard longeren gwn zonder iets. Lekker een halster om en haar laten bewegen in de longeercirkel.
Toen ik klaar was had ze allemaal schuim op haar mond en opeens hoeate ze en kwam er een klodder schuim uit . Weet iemand wat dat kan zijn?


Afbeelding

Afbeelding

Hannanas
Berichten: 13007
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 00:55

yke_lover schreef:
Ik kom even binnen vallen :D

Ik ging woensdag mijn paard longeren gwn zonder iets. Lekker een halster om en haar laten bewegen in de longeercirkel.
Toen ik klaar was had ze allemaal schuim op haar mond en opeens hoeate ze en kwam er een klodder schuim uit . Weet iemand wat dat kan zijn?


[ [url=m/VlBKfs.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/lt6kgZ.jpg]Afbeelding[/url] ]


Lijkt mij een worm/ wormen.

Niet banketstaaf maar poetsen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DenB, Evii2018, Faya_barock, Lui_, prii_boy, savieralover en 94 bezoekers