Prioriteiten, verwachtingen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rennie89
Berichten: 37246
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Prioriteiten, verwachtingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-16 16:33

Iets waar ik mij heel erg aan stoor. Ik heb blijkbaar verkeerde verwachtingen van andere.

Ik schets de situatie even. Ik heb voor de verjaardag van mijn beste vriendin vrij gevraagd, verlofdag dus ingeleverd. Twee om precies te zijn. We gingen stappen en ik had eigenlijk helemaal geen zin, rugpijn en buikpijn maar ik deed het voor haar. Eenmaal in de club bleek ik dus ongesteld te zijn geworden en de pijn werd erger. Ik ben gaan zitten waar ik kon maar ik was "ongezellig" .. Ik ben wel mooi gebleven voor háár. Ook nog drama met het terug vervoer. Ik kon er niet bij met de auto dus mocht toen maar met de trein terug. nouja het zij zo als het moet...

Nu ben ik jarig. Ik heb weinig te besteden, veel tegenvallers gehad afgelopen maand maar ik wil voor mijn verjaardag graag uit eten gaan en sushi eten. Nou heeft zij dus blijkbaar ook niet veel te besteden maar heeft het er dus ook niet voor over. Zij zei, dan doen we dat een andere keer en eten we nu ergens goedkoper. Dus die 15 euro extra is het blijkbaar niet waard in haar ogen.

Is haar goed recht, moet ze helemaal zelf weten, maar het kwetst mij als persoon dat er blijkbaar minder moeite word gedaan voor mij als dat ik voor haar zou doen. Dit merk ik wel vaker en het steekt gewoon. Ik ben niet perfect , verre van. Maar voor vrienden heb ik een hoop over en schiet ik mijzelf vaak tekort.

Meer mensen die dit hebben?

Goof

Berichten: 28770
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Prioriteiten, verwachtingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 16:35

Tja, als je geen verwachtingen van een ander hebt kun je ook niet teleurgesteld worden ;)
Zoals je zelf al zegt is zij volledig vrij in haar keuze waaraan ze haar geld wil spenderen. Dat jij je hebt 'opgeofferd' voor haar wil niet zeggen dat zij exact hetzelfde voor jou over moet hebben.
Als je het vervelend vindt; bespreek het met haar.

Rennie89
Berichten: 37246
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Prioriteiten, verwachtingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-16 16:40

misschoen heb je helemaal gelijk maar geen verwachtingen hebben van iemand met wie je lang bevriend bent... Ik denk dat je altijd wel een beetje iets verwacht van elkaar. Zoals bijvoorbeeld dat als je vriendin iemand verloren is dat je haar steunt en er voor bent. Ga mij niet zeggen dat dat je niet zou steken als dit niet gebeurd en er onverschillig over word gedaan :)

Goof

Berichten: 28770
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Prioriteiten, verwachtingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 16:46

Tuurlijk, ik heb ook verwachtingen van een ander, iedereen heeft die.
Alleen; hoe minder of lager je verwachtingen, hoe minder kwetsend het is. Als je weinig verwachtingen hebt kun je ook niet teleurgesteld worden.
Zij is je simpelweg helemaal niets verplicht.

Doubtless

Berichten: 8465
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 16:47

Jullie gaan wel uit eten, maar je moppert omdat zij sushi te duur vindt?

Jij kan niet bepalen waar zij haar geld aan uit geeft, simpel zat. Ik vind dat je het een beetje opblaast... zou overigens in haar positie niet blij zijn met jouw houding.

Rennie89
Berichten: 37246
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-16 16:55

Doubtless schreef:
Jullie gaan wel uit eten, maar je moppert omdat zij sushi te duur vindt?

Jij kan niet bepalen waar zij haar geld aan uit geeft, simpel zat. Ik vind dat je het een beetje opblaast... zou overigens in haar positie niet blij zijn met jouw houding.

Mijn houding... Oke :')

Het gaat mij er om dat ik mij zelf letterlijk links laat liggen als zij wil afspreken, ik kom uit mijn nachtdiensten etc of spreek ervoor af. Het punt is dat ik blijkbaar verwacht dat dit ook voor mij word gedaan maar niet word gedaan en dát doet pijn. Ik doe heel veel moeite voor een vriendschap, lever veel in. Wat ik ook helemaal niet erg vind om te doen.

Die sushi boeit mij niet. Dit was een voorbeeld. Maar nee, er staat nog niks vast voor uit eten. Het moet in haar budget vallen. Ik heb bijna de neiging om te zeggen dat ik dan dat extra deel betaal, ookal kan ik het zelf eigenlijk ook niet missen.

Maar nee het is mijn houding :')

Goof

Berichten: 28770
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Prioriteiten, verwachtingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 17:00

Tip: offer jezelf niet op voor een ander. Nergens voor nodig.

Memories

Berichten: 2629
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 17:41

Dat jij superveel voor je vriendin overhebt is natuurlijk hartstikke lief, maar zij heeft daar waarschijnlijk ook niet om gevraagd en wil of kan misschien niet hetzelfde voor jou overhebben. En dat hoeft niks te maken te hebben met jou als persoon. Jezelf opofferen voor een ander is een best erg groot commitment is en er zijn maar weinig mensen die dat onvoorwaardelijk voor een ander overhebben. En het is ook niet altijd even leuk als een ander altijd maar gelijk alles voor je opzij schuift.

Ik zou eens een gesprek aangaan met die vriendin en aangeven dat jij het gevoel hebt veel moeite en aandacht in de vriendschap te steken maar daar in jouw ogen niet heel veel voor terugkrijgt en eigenlijk wel wat meer zou verwachten. Misschien ziet zij het wel heel anders of heeft ze daadwerkelijk niet veel zin/tijd om aan jou te besteden. Dan kun je altijd nog beslissen om de vriendschap op een lager pitje te zetten of te verbreken.

En zoals al is genoemd: offer jezelf niet op voor een ander als die ander dat niet voor jou doet. Daar heb je enkel en alleen jezelf mee. Steek meer tijd in contacten die je er wel meer voor teruggeven :)

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 17:44

Heeft ze je gevraagd om ondanks je buikpijn en ellendig voelen, je op te offeren en te gaan stappen? Of was het ook oké geweest als jij gewoon gezegd had dat je je niet lekker voelde en dat jullie het nog wel goed maakte?

Dat jij ten koste van jezelf dingen wil doen is jouw keuze maar dat "mag" je IMO niet van anderen verwachten (enfin, mogen wel maar dan krijg je teleurstellingen.)
Bovendien geeft ze aan wel te willen gaan eten maar gewoon niet zo duur als jij wil. Weet jij HOE haar financiele situatie is? Misschien ís gaan eten al een opoffering financieel gezien... Kan duurder er simpelweg écht niet van af. Op het eind van de maand kan 15 euro bij een moeilijke maand het verschil zijn tussen het net wel of net niet redden.

xSCWx
Berichten: 7058
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 17:50

Wat Goof inderdaad al zei, hoe minder verwachtingen je hebt, hoe minder je teleurgesteld kan worden.
Ik begrijp opzich wel dat zij wellicht geen 15 euro kan missen om uit eten te gaan (we hebben allemaal wel een krap bij kas gezeten toch?), en ze bied een alternatief aan: goedkoper uit eten en later de sushi. Daar haal ik uit dat je vriendin best wat wil doen, maar dat ze simpelweg niet teveel geld momenteel kan uitgeven.
Ik begrijp jouw gevoel ook, maar waarschijnlijk weet jouw vriendin niet eens dat je op haar verjaardag 2 diensten hebt afgezegd en ook nog ongesteld was geworden (want anders zou ze niet zeggen dat je ongezellig was toch?)
Bespreek het gewoon even met haar, je gevoelens hoe je het in dit topic hebt gezet. Communicatie is toch de basis van vriendschappen en relaties, en ik maak uit jouw tekst op dat wellicht niet alles besproken is.

troi
Berichten: 17004
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Prioriteiten, verwachtingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 18:00

Ik zou in alle eerlijkheid nooit een vrije dag opnemen voor een verjaardag van een vriendin (als ze halfdood in het ziekenhuis ligt wel natuurlijk maar das anders) en ik gok dat ik daarin niet de enige ben. Wat ik bedoel te zeggen is dat ik denk dat je idd andere verwachtingen hebt van vriendschap en daar nu tegen aan loopt. Het advies om minder te verwachten (en dus ook minder te investeren) is best een hele goede denk ik.

Overigens vind ik het wel echt een rot streek dat jij na het stapavondje in de trein terug moest. Dan maar wat proppen op de achterbank toch?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 18:01

troi schreef:
Ik zou in alle eerlijkheid nooit een vrije dag opnemen voor een verjaardag van een vriendin (als ze halfdood in het ziekenhuis ligt wel natuurlijk maar das anders) en ik gok dat ik daarin niet de enige ben. Wat ik bedoel te zeggen is dat ik denk dat je idd andere verwachtingen hebt van vriendschap en daar nu tegen aan loopt. Het advies om minder te verwachten (en dus ook minder te investeren) is best een hele goede denk ik.

Overigens vind ik het wel echt een rot streek dat jij na het stapavondje in de trein terug moest. Dan maar wat proppen op de achterbank toch?

En dan krijg je wat aan de hand en trekt de verzekering zich terug omdat je met te veel in één auto zat. Zeer goed advies dat je hier geeft.

Snap alleen niet goed hoe je met z'n allen eerst wel in die auto past en vervolgens niet meer...

Mars

Berichten: 33261
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Prioriteiten, verwachtingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 18:06

Laat ik dan zeggen dat ik TS wel begrijp. Of in ieder geval, ik ken het gevoel van investeren en weinig terugkrijgen. Nee, niemand heeft TS gedwongen om vrije dagen op te nemen of mee te gaan stappen. Maar TS heeft haar vriendin niet tekort willen doen en haar een leuke verjaardag willen bezorgen door er toch bij te zijn. En vriendin lijkt daar een beetje aan voorbij te gaan, ik proef ook een beetje uit de OP dat er meer achter zit dan alleen dit incident.

Ik kan alleen maar adviseren om een stapje terug te nemen en vriendin weer wat initiatief laten nemen. Of je zorgen eens bespreekbaar te maken, wellicht heeft vriendin niet eens door dat jij je zo voelt. Een vriendschap is geven en nemen, soms het een wat meer dan het ander maar uiteindelijk wil je wel iets van een balans.

Rennie89
Berichten: 37246
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-16 18:15

Betreft het stappen. Ik wou naar huis, daar werd zij geïrriteerd van. Zij vond het raar dat ik naar huis wou, het was haar verjaardag. en werd er niet blij van. Betreft terug reis, geen idee wat de bedoeling was, we gingen heen met de trein en zouden terug met de trein gaan met z'n Allen maar opeens kwam toch een auto en kon de helft maar mee en moest ik en nog 1 vriendin met de trein die haar fiets op het station had staan. Verschil was alleen dat mijn spullen nog bij haar thuis lagen dus ik heb mij toen in een gigantische bocht moeten wringen om eerst naar station te gaan en dan met scooter naar haar huis ok mijn spullen op te halen. oftewel word er wel van mij een hoop verwacht.

Het is overigens niet dat ze niks doet. Maandag heb ik een ongeluk gehad en moest naar het ziekenhuis. Ik had geen vervoer naar huis. Toen zei ze dat ze mij wel zou brengen als ze de auto had gehad. Heel lief natuurlijk. Dus ik vraag of ze anders gewoon zin heeft om bij mij te komen (ze heeft gewoon een scooter) als ik met bus naar huis ben gegaan maar nee, dat kon niet want het was haar enige uitslaapdag en ze wou lekker niks doen..


Maar ik begrijp jullie heel goed. Ik zou minder moeten opofferen en verwachten voor vriendschap, maar vriendschap is al zo schaars, wat het moeilijk maakt om een stap terug te doen.

czarina

Berichten: 1265
Geregistreerd: 07-10-08
Woonplaats: Aan het einde van de wereld..

Re: Prioriteiten, verwachtingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 18:41

Het is natuurlijk heel erg lief dat je zoveel over hebt voor je vriendin. Maar pas op dat je daarmee niet jezelf voorbij rent.
Praat eens goed met haar, mogelijk is zei een heel ander type en heeft ze het geeneens in de gaten dat jij meer van haar verwacht.
Nu is het natuurlijk lastig oordelen en lezen we alleen jou kant van het verhaal.

Kwa sushi is het begrijpelijk dat als zij minder te besteden heeft dat het net dat ene extratje is die 15 euro. Maar zij bied toch al een alternatief en probeert jou daar wel in tegemoet te komen door toch uit eten te gaan maar dan minder duur.

Jessix

Berichten: 16433
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Prioriteiten, verwachtingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 18:50

Alles wat jij voor een ander doet moet je doen omdat jij dat wil. Verwacht het nooit terug, want je zult dan vaak teleurgesteld worden.

Ga gewoon lekker met haar uiteten. Wat maakt het uit of het nou sushi is of een pannenkoek. Maak plezier samen. Die sushi komt een andere keer wel.

Urielle

Berichten: 50071
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 18:53

Ik herken je situatie heel goed. Ik ben ook altijd degene die meer doet, meer investeert, contact opneemt, afspraken regelt. En dat vervolgens niet terug ziet. Het gaat niet om de sushi maar om de inzet die er voor de zoveelste keer niet is.

Ik heb een aantal mensen waarmee ik het besproken heb, die er van schrokken, maar niet in staat zijn om iets te veranderen,en die me toch zoveel waard zijn dat ik ze zelf achterna loop.

Van de andere mensen heb ik afscheid genomen. Hun plaats is vanzelf opgevuld met mensen die op dezelfde manier over vriendschap denken.

Met veel verdriet gedaan maar het was een goede keuze.

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 18:55

Ik herken het wel en wordt ook teleurgesteld, maar het is mijn keuze om bepaalde dingen wel te doen en een vriendin niet. Maar tot op heden heeft dat geen afbreuk gedaan in vriendschappen. Er komt altijd een moment dat een vriendin mij ineens verrast op haar manier. Niemand doet alles hetzelfde.


Soms hebben mensen dat helemaal niet in de gaten dat jij er zo in zit. Enige manier om daar achter te komen is uit te spreken.

luuntje

Berichten: 13969
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Prioriteiten, verwachtingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 19:11

Zoals Goof al schrijft, offer jezelf niet op voor een ander.

Ik snap jou. Zat zelf vaak in dezelfde situatie.
Tegenwoordig zeg ik vaker nee.
Eerst ik en dan de rest.

Ik slaap vaak s middags. Probeer afspraken dan niet te plannen.
Verjaardag van een vriendin ga ik graag heen. Offe ik mijn slaap voor op.

Skyex

Berichten: 382
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Hoeven

Re: Prioriteiten, verwachtingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 19:21

Hier ook iemand die je helemaal begrijpt. De reacties van sommige vind ik ook wel een beetje flauw. Iedereen gaat zo door op de voorbeeldsituaties hoewel je heel duidelijk aan geeft dat het maar voorbeelden zijn en dat het je niet om die ene keren gaat maar dat het vaker voor komt.

Eigenlijk heb je niet echt iets aan mijn berichtje want hoe je hier anders mee om zou kunnen gaan weet ik ook niet zo goed. Het steekt als je keer op keer merkt dat jij wel net dat ene stapje meer doet en een ander niet of minder.

Het enige wat bij mij helpt is bewust wat afstand nemen van mensen waarbij het gebeurd. Maar dan trek ik heel snel een hele stevige muur om me heen wat ook niet ideaal is in vriendschappen.

Wel zou je kunnen proberen minder over je eigen grenzen heen te gaan. Het wordt door mensen toch niet gewaardeerd en jij gaat je er niet beter door voelen. Hoe beter je voor jezelf zorgt hoe makkelijker dat soort dingen denk ik worden.

Urielle

Berichten: 50071
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Prioriteiten, verwachtingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 19:26

Ik kan niet spreken voor TS maar ik vind het zelf juist een mooie eigenschap dat ik loyaal, lief en zorgzaam ben. Ik ben daar trots op en wil niet verharden of veranderen door andermans egocentrisme.

Goof

Berichten: 28770
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 19:40

Urielle schreef:
Ik kan niet spreken voor TS maar ik vind het zelf juist een mooie eigenschap dat ik loyaal, lief en zorgzaam ben. Ik ben daar trots op en wil niet verharden of veranderen door andermans egocentrisme.


Je hoeft ook niet te verharden, maar je mag soms wel voor jezelf kiezen.
Opofferen voor een ander is nooit goed voor je.

BigOne
Berichten: 38223
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 19:45

lifaya schreef:
Doubtless schreef:
Jullie gaan wel uit eten, maar je moppert omdat zij sushi te duur vindt?

Jij kan niet bepalen waar zij haar geld aan uit geeft, simpel zat. Ik vind dat je het een beetje opblaast... zou overigens in haar positie niet blij zijn met jouw houding.

Mijn houding... Oke :')

Het gaat mij er om dat ik mij zelf letterlijk links laat liggen als zij wil afspreken, ik kom uit mijn nachtdiensten etc of spreek ervoor af. Het punt is dat ik blijkbaar verwacht dat dit ook voor mij word gedaan maar niet word gedaan en dát doet pijn. Ik doe heel veel moeite voor een vriendschap, lever veel in. Wat ik ook helemaal niet erg vind om te doen.

Die sushi boeit mij niet. Dit was een voorbeeld. Maar nee, er staat nog niks vast voor uit eten. Het moet in haar budget vallen. Ik heb bijna de neiging om te zeggen dat ik dan dat extra deel betaal, ookal kan ik het zelf eigenlijk ook niet missen.

Maar nee het is mijn houding :')

Inderdaad, het is jouw houding, bij een goede vriendschap hoef je namelijk niet in te leveren. Doe je dat wel dan is dat je eigen probleem en niet van die ander. Lever eens een poos niet in en wees gewoon jezelf met al je hebbelijk en onhebbelijkheden, echte vrienden zullen overblijven, de rest is geen echte vriend.

Urielle

Berichten: 50071
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 19:49

Ik begrijp wat je wil zeggen, maar zelf ben ik een persoon die juist gelukkig wordt van anderen blij maken. Op dat moment voelt het voor mij niet als opoffering, voor mij is het een logische actie als vriendin. Het begint pas pijn te doen als je ontdekt dat het voor anderen niet vanzelfsprekend is. Moet ik mijn standaarden verlagen? Mij maakte dat niet gelukkig want ik hunkerde alsnog naar imo oprechte vriendschap. Daarom heb ik dus, met wat uitzonderingen, gekozen voor mensen die dezelfde hoge lat hanteren. Maar het deed wel pijn, ik kan niet zo goed afscheid nemen.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 19:55

Ik snap je niet ts, maar ik denk dan ook dat het probleem gedeeltelijk bij jou ligt. En dan bedoel ik het bewaken van je grenzen. :)

Als ik een feestje van een vriendin heb ga ik graag mee. Ook als ik niet lekker ben.Maar als ik echt denk: ik trek het niet zeg ik toch echt doei en ga ik weg.

Wat jij doet is om de lieve vredewil/ of omdat jij blijkbaar denkr dat vriendschap zo werkt maar je grenzen oprekken (je bent ziek, maa rje blijft. Je hebt geen geld, maar je zou nog bijna het deel volr je vriendin betalen.) Dat is buiten niet gezond voor jezelf ook geen goede basis voor je vriendschappen en dat wreekt zich. Ik begrijp dat je het lievee loyaal en alle andere mooie termen noemt, maar dat is het niet. Je eigen grens over voor een ander is niet loyaal. Je vraagt echter ook van anderen overschrijdend gedrag omdat jij dat ziet als 'vriendschap en loyaal' zoals meer geld uitgevan dan je hebt. Sorry, maar dat zou ik ook niet doen. Ik geef om mijn vrienden maar hoef dat echt niett e bewijzen door meer geld uit te geven dan ik heb. Dat jij dat blijkbaar ziet als vreemd zegt denk meer over jou als je vriendin.

Basis voor een vriendschap is dat je eerlijk kunt zijn. Je vriendin moet kunnen zeggen:sorry, deze maand even niet. Terwijl jij moet kunnen zeggen: ik voel mij niet goed ik ga naar huis. Je vriendin lijkt goed in staat haar grens te bewaken en jij lijkt daar moeite mee te hebben. Ik zou hier een goed gesprek over aangaan en aangeven hoe jij ernaar kijkt Dan krijgen jullie beels van hoe jullie naar verschillende onderwerpen kijken en kunnen jullie hopelijk een middenweg vinden die voor beide werkt. :)