Poezenvoer: van supermarktvoer naar kwalitatiever voer: hoe?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bhriseis

Berichten: 6869
Geregistreerd: 22-08-11

Poezenvoer: van supermarktvoer naar kwalitatiever voer: hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-16 13:09

Hoi mede-bokkers-poezeneigenaren :)

Ik zit met enkele vraagjes over kattenvoer.
Sinds een klein jaar hebben wij een kat in huis, Boo. We hebben haar bij het asiel gehaald en momenteel is ze anderhalf jaar oud. Toen wij haar adopteerden had ze een enorm doffe, niet-ruivende vacht en woog ze 1.100 kg. Beestje zat vol met wormen en was zo klein dat ze gewoon op de hand van mijn vriend paste, ik had nog nooit zo'n klein poesje gezien van zes maanden :(:) Ze vrat ook echt alles op wanneer we niet keken: van droog oud brood tot bedorven voedsel uit de vuilnisbak (inmiddels hebben we natuurlijk al veel betere anti-Boo skills zodat ze nergens meer bij kan wat ze niet mag hebben :+ )

Inmiddels zijn we wat dierenartsenbezoeken en ontwormingskuren verder en is Boo een gezond jong poesje van 2.8 kg met een zwarte vacht die glanst als een spiegel, boordevol energie en bijhorend kattenkwaad. Wij voeren haar brokjes naar behoeven (ik wissel tussen de iets duurdere merken uit de supermarkt) en meestal eet ze een bakje op twee dagen op. Elke avond krijgt ze een doosje natvoer (paté, zonder saus) van Sheba. Als snacks voor ik haar wel eens een plakje kippenwit, een poezensnoepje/stick en heel soms een theelepeltje magere kwark (had gelezen dat dit geen kwaad kan en zelfs gezond is, mits ze er geen diarree oid van krijgen, waar zij dus geen last van heeft). Ik let er strikt op dat zij nooit iets zouts te snoepen krijgt.

Aangezien we het nu financieel iets ruimer hebben, wil ik graag de overstap maken naar Orijen droogvoer en (misschien?) ook duurder natvoer. Qua natvoer zat ik te denken aan Lily's Kitchen. Maar ik heb enkele vraagjes:

- Bootje maakt mooi regelmatig stoelgang, heeft nooit diarree oid, heeft altijd een gezonde appetijt, dus ik wil haar ingewanden niet danig overstuur maken door plots de overstap te maken naar 'zwaardere' gezonde kattenvoeding. Hoe doseer ik dit het beste? Gewoon half om half met haar gewone brokken?

- Mag ik het Orijen voer ook naar behoeven voederen? Ze is nu net mooi op gewicht, heeft heel lang 2.600 kg gewogen en heeft nu met haar 2.850 een klein vetlaagje hier en daar, wat ik prima vind. Maar ik wil ook niet dat ze zich zo vol zou vreten dat ze plots overgewicht zou krijgen, omdat het nieuwe voer zoveel lekkerder is :+

- Is het nodig om ook qua natvoer over te schakelen? Of voldoet een bakje Sheba voer eigenlijk best aan de natvoer vereisten? Indien ik toch Lily's Kitchen voer, mag zij dan nog gewoon zo één plat doosje per dag, of wordt dat dan te zwaar voor haar?


Een hele hoop vragen over het voerbeleid van zo'n klein poesje, maar jullie begrijpen natuurlijk dat ik een overbezorgde poezenmama ben geworden :)) En ik lees veel verschillende dingen op internet, dat ik jullie meningen graag zou horen.

Ik waardeer alle reacties, maar ben er wel al 100% zeker van dat ik niet de overstap ga maken naar het voeren van rauw vlees oid.

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Poezenvoer: van supermarktvoer naar kwalitatiever voer: hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 13:13

1/4 bijmengen en elke paar dagen 1/4 meer tot je volledig op het nieuwe voer zit.
Let wel op dat je waarschijnlijk minder gewicht hoeft te voeren van je duurdere voer. Gebruik dus een weegschaal om te bepalen hoeveel die 1/4 is ipv je oude maatschepje te gebruiken en kijk hoeveel je nu van dit voer geeft in vergelijking met advies op de verpakking.

Autumnn

Berichten: 8029
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 13:14

Zo licht was ze niet toch met 1.100 kg :))

Ik zou inderdaad gewoon het voer de eerste paar dagen om en om geven, handje van oude voer en handje van nieuwe voer. Daarna steeds minder oude voer geven.

Wij hebben altijd een bakje knabbels staan wat onze kater echt niet altijd leeg eet. Ja, soms wel, maar dan krijgt hij s'avonds gewoon een bakje. Als je het nieuwe voer gedoseerd eet zal ze het echt niet in eens zoveel meer gaan eten. Orijen zit ook meer vlees in waardoor het ook meer vult. En anders blijf je toch gewoon gedoseerd voeren.

Natvoer hoef je volgens mij niet voor over te schakelen

kiwiwitje

Berichten: 20105
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 13:21

Als je natvoer gaat voeren zul je in brok een beetje naar beneden moeten. Wij hebben ook Orijen gevoerd. Wel aan gecastreerde katers, en die werden er dik van.. Dus dat is wel iets in in de gaten te houden. Het makkelijkste is om in het begin een beetje te wegen wat je voert.
Natvoer is prima, of je nu kvv voert, blik of ''supermarkt'' het gaat vooral om het vocht. Uiteraard heeft het ene meer voedingswaarde dan het andere.
Gewoon steeds een beetje meer mengen is met de overstap meestal wel goed. al gaan ze hier allemaal direct over op ander voer, zowel brok als vlees(kvv) en het maakt hier niet uit. :)

Bhriseis

Berichten: 6869
Geregistreerd: 22-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-16 13:24

Bedankt voor de reacties!

Tamary: Oke, dan ga ik haar voer eens afwegen de komende dagen

Lizzy, er was geen botje in haar lichaam dat je niet voelde. Leek wel een hoopje skelet... Het was zo'n scharminkeltje haha. Haar broertje dat even oud was was ook dubbel zo groot.
Hier ook geen leeg-eter, ze speelt ook eerder met haar eten. Oke, jij denkt dus ook dat de natvoer prima is. Goed om weten!

Kiwiwitje, wij voeren nu ook al elke dag natvoer. Dit eet ze dan naar eigen keuze verdeeld over de avond/nacht/ochtend op, ze schrokt het nooit in eens naar binnen.
Maar ook volgens jou is zo'n doosje sheba paté dus prima, goed om weten!

kiwiwitje

Berichten: 20105
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Poezenvoer: van supermarktvoer naar kwalitatiever voer: hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 13:32

Wij voeren hier zelf kvv. Daarnaast krijgen ze nu applaws. Maar ze hebben ook een tijdje een sterilcat iets versie gehad :)
Ik ben niet tegen graan oid. Voer het alleen zo min mogelijk. Maar ze krijgen hier bijv ook gewoon whiskas oid snoepjes ipv gedroogd vlees ofzo.
Meestal zit er in het "vlees" uit blik van de supermarkt veel graan, weinig vlees en (veel)suiker/zout.
Iets wat niet mijn voorkeur heeft, maar voor het vocht, en naast ''goede'' brok als hoofdvoer heb ik er minder moeite mee. Ik snap ook best dat niet iedere kat kvv eet, en dat alle ''betere'' blikvoeren een stuk duurder zijn vaak..

Bhriseis

Berichten: 6869
Geregistreerd: 22-08-11

Re: Poezenvoer: van supermarktvoer naar kwalitatiever voer: hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-16 13:39

Hmm maar jij vind het kwalitatieve blikvoer op zich wel beter?

Het ding is dat mijn hondje na veertien jaar is overleden aan nierfalen. Het beestje is zo zwaar ziek geweest, dat wil ik mijn kat echt niet aandoen. Daarnaast eet ik zelf (en mijn paarden) ook zo gezond en natuurlijk mogelijk, dus goh, ik heb die extra 30 euro per maand er wel voor over.

Collega's verklaren me gek om te veranderen van voer omdat ze zo mooi in haar vacht zit, maar dat kan alleen maar nog beter worden met kwaliteitsvoer, lijkt me :)

KVV is voor mij echt te veel gedoe; ik heb een onregelmatige en een té tijdrovende hobby, bovendien wonen we in een klein stadshuisje en komt de poes enkel in ons mini-tuintje wanneer we thuis zijn. Dus als vegetariër met smetvrees zou het een nachtmerrie zijn om haar met zo'n bot of rauw vlees door het huis te zien scheuren. Ik vind nu al regelmatig kattensnacks en kippenwit onder de kasten terug, omdat ze altijd met haar voer speelt :')

Wel respect voor wie het wel doet, vind dat heel knap.

Autumnn

Berichten: 8029
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 14:01

Bhriseis schreef:
Bedankt voor de reacties!

Tamary: Oke, dan ga ik haar voer eens afwegen de komende dagen

Lizzy, er was geen botje in haar lichaam dat je niet voelde. Leek wel een hoopje skelet... Het was zo'n scharminkeltje haha. Haar broertje dat even oud was was ook dubbel zo groot.
Hier ook geen leeg-eter, ze speelt ook eerder met haar eten. Oke, jij denkt dus ook dat de natvoer prima is. Goed om weten!

Kiwiwitje, wij voeren nu ook al elke dag natvoer. Dit eet ze dan naar eigen keuze verdeeld over de avond/nacht/ochtend op, ze schrokt het nooit in eens naar binnen.
Maar ook volgens jou is zo'n doosje sheba paté dus prima, goed om weten!


Ik bedoel meer dat er een verschil zit tussen 1,100 kg en 1.100 kg :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 14:06

Lizzyy schreef:
Bhriseis schreef:
Bedankt voor de reacties!

Tamary: Oke, dan ga ik haar voer eens afwegen de komende dagen

Lizzy, er was geen botje in haar lichaam dat je niet voelde. Leek wel een hoopje skelet... Het was zo'n scharminkeltje haha. Haar broertje dat even oud was was ook dubbel zo groot.
Hier ook geen leeg-eter, ze speelt ook eerder met haar eten. Oke, jij denkt dus ook dat de natvoer prima is. Goed om weten!

Kiwiwitje, wij voeren nu ook al elke dag natvoer. Dit eet ze dan naar eigen keuze verdeeld over de avond/nacht/ochtend op, ze schrokt het nooit in eens naar binnen.
Maar ook volgens jou is zo'n doosje sheba paté dus prima, goed om weten!


Ik bedoel meer dat er een verschil zit tussen 1,100 kg en 1.100 kg :Y)


Ik dacht ook al, wauw, een kat van elfhonderd kilo :wow:

Bhriseis

Berichten: 6869
Geregistreerd: 22-08-11

Re: Poezenvoer: van supermarktvoer naar kwalitatiever voer: hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-16 14:35

Typo hoor dames *D Ik dacht al, hoe klein en licht zijn die katjes in Nederland dan wel niet? :o?

Soez

Berichten: 494
Geregistreerd: 07-03-14
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Re: Poezenvoer: van supermarktvoer naar kwalitatiever voer: hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 16:00

Duurder is niet altijd beter, dus kijk vooral wat je wil gaan voeren, vooral nu ze het op dit voer goed doet.
Kijk dus niet alleen naar een merk. Wil je hoger eiwitgehalte? Suikervrij? Graanvrij? Ga daarna pas een voer zoeken.

Wij hebben voor de katten al jaren Royal Canin oral care. Niet dat dat nu perse duur voer is, maar onze poes begon wat tandsteen te ontwikkelen en sinds ze op deze brok staat geen opmerkingen meer gehad. Ze smullen er beiden van en zien er goed uit. Af en toe haal eens eens een proefzakje andere brok en dat geen ik dan als een extra, een soort strooisnoep ;)
Natvoer let ik op suiker, omdat ik het als lekker erbij geef en niet om extra ronde katten te krijgen. Gek genoeg zijn de zakjes die ik in Duitsland koop een van de favorieten. Zonder suiker en 12 zakjes voor nog geen 3 euro.

BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Re: Poezenvoer: van supermarktvoer naar kwalitatiever voer: hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 16:26

De overstap zou ik rustig maken, eerst een paar brokjes en vervolgens 1/4 om 3/4 oud voer. Dan na een aantal dagen 1/2 om 1/2 en zo voort. Orijen is vrij rijk, toen wij het in de praktijk verkochten werden de katten die het kregen erg dik. Mijn eigen katten hebben het ook staan en die worden niet dikker dan van het andere voer (T/D Hill's). Zal dus per kat verschillend zijn.

Natvoer zou ik niet te veel geven, kunnen ze erg veel tandproblemen van krijgen. Wij geven soms als lekker extraatje de blikjes van Applaws, dit is 75% puur vlees. Als je het blikje opentrekt dan zie en ruik je ook precies wat je geeft, kom zelfs hele (mini) garnalen er in tegen :D

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Poezenvoer: van supermarktvoer naar kwalitatiever voer: hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 16:36

Waarom? Kun je niet gewoon blijven voeren wat je nu voert en gewoon jaarlijks een check up incl bloedonderzoek op lever en nierwaarden doen. Ik heb al veertig jaar katten, van alles gevoerd door diverse aandoeningen maar nu heb ik jong en oud op perfect fit staan en ze doen het er prima op, oudste is 18.

kiwiwitje

Berichten: 20105
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 16:43

Bhriseis schreef:
Hmm maar jij vind het kwalitatieve blikvoer op zich wel beter?

Het ding is dat mijn hondje na veertien jaar is overleden aan nierfalen. Het beestje is zo zwaar ziek geweest, dat wil ik mijn kat echt niet aandoen. Daarnaast eet ik zelf (en mijn paarden) ook zo gezond en natuurlijk mogelijk, dus goh, ik heb die extra 30 euro per maand er wel voor over.

Collega's verklaren me gek om te veranderen van voer omdat ze zo mooi in haar vacht zit, maar dat kan alleen maar nog beter worden met kwaliteitsvoer, lijkt me :)

KVV is voor mij echt te veel gedoe; ik heb een onregelmatige en een té tijdrovende hobby, bovendien wonen we in een klein stadshuisje en komt de poes enkel in ons mini-tuintje wanneer we thuis zijn. Dus als vegetariër met smetvrees zou het een nachtmerrie zijn om haar met zo'n bot of rauw vlees door het huis te zien scheuren. Ik vind nu al regelmatig kattensnacks en kippenwit onder de kasten terug, omdat ze altijd met haar voer speelt :')

Wel respect voor wie het wel doet, vind dat heel knap.

Kvv is vrij simpel. Ik voer het namelijk als vervanging van blik. Naast brok. In principe is het net zoveel werk als blik, of net zo"vies" als beter blikvoer. Je haalt het in rollen of bakjes oid je ontdooit het(gewoon in een afgesloten bakje in de koelkast) je prikt er met een vork in en gooit het in het bakje:p that's all. Blikjes staan wel braaf altijd te wachten, en die kan je niet vergeten te ontdooien. Is vaak makkelijker aan te komen, maar lang niet goedkoper. Smuldier bijv zit op 1,55/1,65 per kilo hier tenminste. Nu zijn er vast en zeker merken die nog betere kwaliteit vlees hebben. Maar de prijs kwaliteit verhouding is prima. Niet dat ik nu perse vind dat je dat moet voeren hoor. Bij kvv krijgen ze in principe geen prooidieren of is het niet perse uitpuzzelen. Dat is meer voor Barf. Het enige is dat de compleet versies van kvv 9vd10 keer niet compleet zijn voor de kat. Vandaar mijn keuze om brok als hoofdvoer te hebben. Of in ieder geval 50/50 te doen. Iets wat ook niet ieders voorkeur heeft.

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 16:57

Ik voer zelf als basis natvoer, om precies te zijn: animonda carny, 200g per dag.

Indien de kat meer nodig heeft, dan voer ik Royal Canin Sensible 33. Een flink stuk goedkoper dan orijen (afhankelijk van hoe je het inkoopt 4.33-6.50€/kg t.o.v. 7.79-12.33€/kg), je voert er evenveel of minder van en het bevat minder calcium, fosfor en magnesium (3 componenten die samen met weinig vocht binnen krijgen kunnen zorgen voor blaasproblemen). Applaws raad ik om het calcium en fosfor-gehalte af.

Onze kat kregen we een jaar terug als gratenbaal van ±15 jaar. Niet gewogen (boerderijkat die bleef toen we de boerderij kochten. Ongewenst aan haar zitten betekende nagels in je huid), maar echt vel over been. Ze kreeg onbeperkt tuinenhal budgetvoer. Door haar op deze producten over te zetten is ze goed op gewicht gekomen. Helaas vandaag vanwege grote hoeveelheden vocht in haar buik in moeten laten slapen (groeide de afgelopen anderhalve week extreem, we twijfelden of ze drachtig was), maar dit voer heeft haar echt nog een fijn laatste jaar gegeven.

Goed natvoer in een flinke hoeveelheid vind ik belangrijk omdat je daarmee de nieren zo min mogelijk belast. Een hoog eiwitgehalte is voor de kat goed, niet belastend voor de nieren (ook nierkatten blijken met voldoende vocht een hoog eiwitgehalte goed aan te kunnen = bij een dierproef met verminderde nierwerking bleken katten met een hoog eiwitgehalte langer te leven dan de katten die op een laag eiwitgehalte gezet werden en bleven ze ook in betere algehele gezondheid), maar kan wel zorgen voor verhoogd ammonium in de blaas wat weer kan zorgen voor blaasproblemen. Ik zoek zelf voer met ±35% eiwit op droge stof basis (brok bevat ±10% vocht) om die reden.

Natvoer geeft alleen tandproblemen op het moment dat er koolhydraten in zitten. Animonda Carny bevat geen koolhydraten.De kat kreeg dus al een jaar voornamelijk natvoer (haar brokjes at ze vaak niet op. Dus 20g brokjes met 200g natvoer) en we kregen een compliment hoe ontzettend goed haar gebit nog was (terwijl ze hard aan het blazen was naar de dierenartsassistente).

Bhriseis

Berichten: 6869
Geregistreerd: 22-08-11

Re: Poezenvoer: van supermarktvoer naar kwalitatiever voer: hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-16 22:55

Ik zit op mijn mobiel, maar wil alvast even bedanken voor het meedenken!

Tieme
Berichten: 4955
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 23:23

Bhriseis schreef:
KVV is voor mij echt te veel gedoe; ik heb een onregelmatige en een té tijdrovende hobby, bovendien wonen we in een klein stadshuisje en komt de poes enkel in ons mini-tuintje wanneer we thuis zijn. Dus als vegetariër met smetvrees zou het een nachtmerrie zijn om haar met zo'n bot of rauw vlees door het huis te zien scheuren. Ik vind nu al regelmatig kattensnacks en kippenwit onder de kasten terug, omdat ze altijd met haar voer speelt :')

Wel respect voor wie het wel doet, vind dat heel knap.


Jij hebt het niet over kvv maar over barf. Bij barf heb je inderdaad botten en moet je alles zelf uitzoeken qua vitamines.

Kvv is Kant en Klaar Vers Vlees. Het zit dus gewoon al helemaal gemalen in een bakje. Net als gehakt. Niks smerigs aan, geen botten of dierenhoofden. Kvv is compleet, je hebt er dus weinig tot geen omkijken naar. Je moet alleen afwisselen. Mijn katten zijn echt ipgeknapt van de kvv. Ruien nog amper, weinig ontlasting en het stinkt niet.

kiwiwitje

Berichten: 20105
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Poezenvoer: van supermarktvoer naar kwalitatiever voer: hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 05:37

Kvv is niet standaard compleet.

Bhriseis

Berichten: 6869
Geregistreerd: 22-08-11

Re: Poezenvoer: van supermarktvoer naar kwalitatiever voer: hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-16 16:01

Nogmaals bedankt voor alle berichten; hier twee dagen familie en vrienden op bezoek gehad, dus ik heb telkens meegelezen op de telefoon, maar had geen tijd om uitgebreid te reageren.

Blijkbaar verwarde ik inderdaad KVV en Barf; mooi dat dat opgehelderd is!

Mizora: goed om weten dat RC Sensible 33 ook goed is. Ik wissel graag na elke zak voer af, zodat ze gewoon alle smaakjes blijft lusten (en ik bij medische problemen geen kat heb die haar 'nieuwe' brok op medisch voorschrift niet zou lusten). Dan schaf ik na de Orijen eens een RC aan, als het basispricipe (veel proteïne, weinig rotzooi) toch hetzelfde is, zal dat geen problemen opleveren.

Ook Animonda Carny zet ik in ons verlanglijstje :)

Kiwiwitje, als jij het ook geeft ter aanvulling bij de brok, zou ik wel eens KVV durven halen.

Britts, thanks voor de tip! Ik zal het idd mooi geleidelijk aan voeren en mengen met haar huidige brok. Mooi om weten dat de jouwe niet dikker werden. Aangezien ze er meer dan een nacht over doet om haar natvoer op te eten en dus totaal niet gulzig is, verwacht ik hier ook niet zo veel problemen mee. Maar je weet nooit he haha.

Soez, ik wil niet perse duurder voer, maar wel voer dat dichter bij de natuur staat dan supermarkt voer. Maar anderszijds niet zo duur dat ze met dode beesten in huis loopt te leuren :o

Bigone, omdat ik er van uit ga dat 'natuurlijker' voer nog beter is dan wat ik nu voer. De DA hier wil ook geen bloedafname doen bij een gezonde kat, dus das sowieso geen optie. Maar bedankt voor de tip!


Mooi dat voor mij één en ander nu duidelijker is. Ik denk als eerste een zak Orijen (omdat ik daar heel goede reviews over gelezen heb in een uitgebreid vergelijkend stuk) te halen en die rustig aan te vermengen met haar huidige brok.

De duurdere soorten natvoer zou ik ook wel willen halen, en dan misschien toch nog eens afwisselen met doosjes Sheba paté mits haar darmen hier niet van overstuur raken. KVV houd ik zeker in mijn hoofd als een optie nu ik weet dat ik geen panter-in-de-jungle-valt-een-hinde-aan-en-vreet-haar-op taferelen ga zien in de woonkamer :')

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 16:06

Er was hier laatst ook een topic over, met een onderzoek van de Consumentenbond er bij.
Het duurdere voer was zeker niet het beste, je betaald dus voor een naam.

Century

Berichten: 5945
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 16:20

Niet alles doorgelezen, maar zag dat je Orijen wilde gaan voeren. Ik voer het zelf ook aan mijn kat, hij kreeg eerst Royal Canin Fit32. Op beide voeren doet hij het goed, ik heb zelf een beter gevoel bij Orijen omdat het qua samenstelling beter is. Gizmo is er ook echt gek op. Ik voerde hem eerst onbeperkt, maar omdat Orijen inderdaad wel wat rijk is werd hij langzamerhand dikker. Nu krijgt hij een afgemeten hoeveelheid en gaat er weer wat grammetjes af. Het is dus even uitzoeken hoeveel je kat moet hebben om het gewicht goed te houden; op de verpakking staat waarschijnlijk een te hoog getal.
Zo'n zak kost wel wat, maar als je een grote zak van 6.8 kg bij Zooplus haalt doe je daar echt wel even mee (Ik zo'n 3 maanden).

Oh, en ik ben gewoon gelijk overgestapt, zonder hem te laten wennen. Had beide brokjes in z'n bakje gedaan en hij at de Orijen er tussenuit. Was voor mij duidelijk. Geen problemen gehad hier.
Laatst bijgewerkt door Century op 01-11-16 16:35, in het totaal 1 keer bewerkt

xMercury

Berichten: 3408
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: Somewhere in time and space

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 16:22

Een kat die brokken en natvoer gewend is, krijg je volgens mij nooit meer op KVV hoor haha. Orijen is een topbrok! Wel duur, maar mijn hond krijgt het en de katten eten zijn brokken maar al te graag haha! Echter vinden niet alle katten duurder eten lekkerder, omdat ze vaak de geur- en kleurstoffen missen :(

kiwiwitje

Berichten: 20105
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 16:28

xMercury schreef:
Een kat die brokken en natvoer gewend is, krijg je volgens mij nooit meer op KVV hoor haha. Orijen is een topbrok! Wel duur, maar mijn hond krijgt het en de katten eten zijn brokken maar al te graag haha! Echter vinden niet alle katten duurder eten lekkerder, omdat ze vaak de geur- en kleurstoffen missen :(

Dat is onzin. Echt complete onzin. Hier is tot nu toe alles over gegaan op kvv. En die waren allemaal anders gewend. Maar niet allemaal even makkelijk. Hier hebben ze rustig in het begin kvv geweigerd. Maar tot nu toe beginnen ze vanzelf als de ander het vervolgens op wil eten. En anders hebben ze dat de volgende keer of na een paar keer vanzelf door. En er is er eentje hier die dat niet doet. Maar die eet bij alles wat ik anders doe gewoon een dag niet. Dus dat ligt niet aan de kvv. Maar als ik haar twee dagen het zelfde geef pakt ze het ook gewoon. Alleen vind ze het niet zo. Maar ze heeft sowieso liever brok. Of ham.

Bhriseis

Berichten: 6869
Geregistreerd: 22-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-16 16:35

3 maanden met een zak is lang zeg!

Margee, ik ga even zoeken naar dat onderzoek! Klinkt interessant

Mercuryx, nou... Boo eet echt alles. Je ziet het er aan dat ze een zwerfkatje is geweest en niet veel te kiezen had... ze jatte in het begin zelfs gekookte broccoli van je bord als je even niet keek. Of uitgedroogd brood, heerlijk! De stakker.

Century

Berichten: 5945
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 16:38

Gizmo is een grote kat en krijgt nu 65 gram per dag. Dat is meer dan 100 dagen dus met een zak van 6.8 kg :) Dus 3 maanden lukt dan wel.
65 gram is voor hem 'te weinig', maar hij krijgt zo weinig omdat hij moet afvallen. Als hij weer op gewicht is ga ik waarschijnlijk tussen de 70 en 80 gram zitten. Meer hoeft hij niet, hij is niet zo actief van zichzelf.