Gekneusde ribben

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Rennie89
Berichten: 37245
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Gekneusde ribben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-16 02:47

Afgelopen maandag heb ik een ongeluk gehad waardoor ik nu met gekneusde ribben zit. Deze week heb ik mijn rust proberen te nemen en zo min mogelijk doen. In elk geval niet gewerkt. Vandaag heb ik thuis opgeruimd, wel intensief en blijkbaar dusdanig intensief dat ik net bijna met knikkende knieën de vaat stond te doen. Mijn ribben, rug, hele lijf deed pijn. Nu ik weer lig gaat het wel maar probleem is ik heb mij voor volgende week beter gemeld, iig om het aan te kijken. Ik zal wel met een beperking werken, want het is lichamelijk behoorlijk zwaar werk, veel staan en fouilleren. Ik hoef sowieso niet te fouilleren, dit is al besproken. Maar ik weet echt niet of ik wel voldoende rist heb genomen. Ik heb nog nooit mijn ribben gekneusd, enkel been en knie en pols blessures :+ en mij kennende nam ik daar ook niet mijn rust bij...

Wie heeft er hier ervaring met gekneusde ribben en kan mij vertellen hoe zij dot hebben aangepakt qua rust?


loez

Berichten: 11067
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Re: Gekneusde ribben

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 08:49

Ook hier gekneusde ribben gehad na een auto ongeluk. Ik heb er ruim 6 weken last van gehad en heb zeker 2 weken bijna niets kunnen doen.

[o]

Rennie89
Berichten: 37245
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Gekneusde ribben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-16 14:20

Ik verwachte toch wel meer reacties op een paardenforum met wilde paarden :p

Loez, dus ik kan er nog wel even van uit gaan dat de pijn aanhoud ? Vervelend... Ga over 2 weken op vakantie...

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 14:25

Ik heb er eens een paar gekneusd nadat ik in een dronken bui met de fiets tegen een paaltje ben gefietst :o
Heb er ook echt wel 6 weken last van gehad, een kneuzing duurt nou eenmaal even.
Ik heb gewoon gewerkt(schoonmaak) kon ook wel.
Je lichaam zegt je zelf wel wat je wel en niet kunt doen, goed luisteren en zoveel mogelijk rust proberen te nemen :(:)

Chinas

Berichten: 817
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 14:34

Ik heb ook gekneusde ribben gehad, al ben ik niet het goede voorbeeld denk ik. Ik leefde die tijd op pijnstillers en ging gewoon door met mijn gebruikelijke taken :'). Ik kan je dat in ieder geval zeker niet aanraden, want nog geen maand nadat het over was waren ze weer gekneusd doordat ze waarschijnlijk niet goed genezen waren..

loez

Berichten: 11067
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Re: Gekneusde ribben

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 20:45

Het gaat wel ff duren voor de ergste pijn weg is inderdaad. En hoe meer dingen je blijft doen, hoe langer die last blijft verwacht ik.

[o]


Nachocheese
Berichten: 782
Geregistreerd: 01-04-15

Re: Gekneusde ribben

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 20:56

Lang geleden een trap gehad van m'n toenmalige pony, kan me alleen herinneren dat ik ten tijde vd trap geen lucht meer kon krijgen. Weet niet of dat bij de symptomen van gekneusde ribben hoort haha.

Daarna er niet heel erg veel last meer van gehad, alleen met bukken en hoesten. In m'n herinnering een week of twee..

Tieneke

Berichten: 21671
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Gekneusde ribben

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 20:59

Van een kneuzing kan je soms langer en meer last hebben dan van een effectieve breuk.
Reken er dus maar op dat je er nog even mee zit..

Rennie89
Berichten: 37245
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Gekneusde ribben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-16 21:09

Nachocheese, dat is het dichtklappen van de longen wat heel normaal is bij zon klap. Geen symptoom van een kneuzing van ribben overigens. Ik heb eens wen heel harde klap gemaakt met schaatsen tegen een muur, bocht verkeerd ingeschat. Maar kon toen ook niet ademen. Geen gekneusde ribben toen.

Pff dus dat gaat een lange genezingsproject worden zie ik al gezien ik toch dingen moet blijven doen... Ik ga dinsdag kijken hoe het met werk gaat, hopelijk valt het mee...

Nachocheese
Berichten: 782
Geregistreerd: 01-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 21:17

lifaya schreef:
Nachocheese, dat is het dichtklappen van de longen wat heel normaal is bij zon klap. Geen symptoom van een kneuzing van ribben overigens. Ik heb eens wen heel harde klap gemaakt met schaatsen tegen een muur, bocht verkeerd ingeschat. Maar kon toen ook niet ademen. Geen gekneusde ribben toen.

Pff dus dat gaat een lange genezingsproject worden zie ik al gezien ik toch dingen moet blijven doen... Ik ga dinsdag kijken hoe het met werk gaat, hopelijk valt het mee...


Ah oke.. wellicht had ik dan geen gekneusde ribben want in m'n beleving heb ik er niet heel erg lang last van gehad. Ben toen nog wel naar de huisartsenpost geweest en die zei wel gekneusde ribben, maar lijkt me lastig te beoordelen! En na zon trap heb je sowieso wel pijn haha.

Hopelijk herstel je snel!

EmmyJoycee

Berichten: 5045
Geregistreerd: 03-11-11
Woonplaats: Oude bildtzijl

Re: Gekneusde ribben

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 21:22

Yes, zwaar gekneusde ribben. Paard trok me zo hard achteruit dat ik blijkbaar mn ribben kneusde. Eerst viel het mee, maar kreeg later amper adem en kon m'n arm niet meer op tillen. Liep ook nog eens stage op paarden bedrijf, en had hulp nodig met op en af zadelen ik kon amper wat. Heb er wel z'n 8/9 weken echt onwijs veel pijn aan gehad..

Rennie89
Berichten: 37245
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Gekneusde ribben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-16 00:20

De pijn lijkt wel erger geworden, recht staan lukt amper, ik kan niet normaal slapen omdat elke manier poedersuiker ligt. Ik denk dat ik veel te positief was ingesteld toen ik mij beter melde... Ik was toen nog aan de dyclofynac maar ik begon ontzettend last van mijn maag te krijgen (maagpatient) dus ermee gestopt en nu enkel paracetamol. Ik heb dit wel erg onderschat... Overweeg om morgen of maandag te bellen met wat ik het beste kan doen. Of thuis blijven deze week en daarna op vakantie gaan (hopelijk trek ik dat... Maar ik ga voor het eerst in 10 kaar met mijn familie op vakantie en dan ook nog eens voor het eerst op familiebezoek in Israël dus ik kan het niet maken niet te gaan) of dat ik probeer te werken maar als het toch niet gaat ik zonder problemen naar huis kan... Pfff.. Ik haat dit soort dingen echt, het gebeurt altijd wanneer het totaal niet uitkomt.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Gekneusde ribben

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 00:28

Als het erger wordt, kun je misschien beter rust nemen.

Ik neem aan dat je naar het ziekenhuis bent geweest en dat ze je daar hebben onderzocht?

Rennie89
Berichten: 37245
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-16 00:33

Ik ben idd bij het ongeluk met ambu opgepikt en naar ziekenhuis gebracht. Daar hebben ze foto's en echo genaakt. Bij echo was wel een gebied wat ze niet goed konden beoordelen waarvoor ik terug moet komen maar had geen spoed. Ik heb dus echt enkel gekneusde ribben, niks gebroken of inwendig, dat zou allemaal goed zitten.

Ik word er ook een beetje gek van. Ik ben ontzettend streng voor mijzelf, te bang dat mensen mij een aansteller vinden, vinden overdrijven of noem maar op. Ik vind ziekmelden ansicht al vreselijk omdat ik mij dat schuldig voel. In mijn ogen moet ik zeg maar op de blaren zitten omdat ik mij heb beter gemeld, zo relativeer ik. Ik ben bang dag ik niet serieus word genomen als ik mij alsnog ziek ga melden....

Edit: ik heb gebeld, ik moet maandag bellen als ik zeker weet of ik het wel of niet trek.
Laatst bijgewerkt door Rennie89 op 30-10-16 00:46, in het totaal 1 keer bewerkt

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Gekneusde ribben

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 00:46

Heel begrijpelijk...misschien een dagje proberen, dan zien je collega's hoe je je voelt.

Rennie89
Berichten: 37245
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Gekneusde ribben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-16 00:48

Probleem is dat het heel veel staan is of veel sta zit. Ik heb aangegeven dat ik het wou proberen maar dan zeg maar boven de sterkte zodat mocht het echt niet gaan ik zonder mij schuldig te voelen naar huis kan.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 03:19

Hier een paar jaar terug aantal gebroken ribben en aantal zwaar gekneusde ribben na klap met twee achterbenen van jonge hengst.

Gebroken ribben had ik niet zo heel veel last van, alleen als ze over elkaar heen schoven. Bizar gevoel vooral ook haha. Pijn viel dan eigenlijk nog wel mee.
Gekneusde ribben toch wel maand of twee echt last van gehad, maar niet zodanig dat ik niet kon werken. Na kleine week rust (woensdag gebeurd, dinsdag terug) weer aan t werk op stal met de paarden. Enige wat ik echt niet voor elkaar kreeg de eerste twee/drie weken was dekens op en af doen en zware kruiwagen rijden was ook pijnlijk, mesten zelf ging wel wonderbaarlijk goed. :+

Overigens had ik wel echt meer pijn wanneer ik lag of in een "luie stoel" zat, dan wanneer ik gewoon bezig en aan t werk was. Wel iets rustiger tempo dan normaal, maar dan toch wel echt duidelijk minder pijn dan in bed of iets.

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 09:31

Als diclofenac wel hielp,haal die dan weer op en een maagbeschermer er bij?
De apotheek heeft dat wel voor je.
Denk dat het erg verschilt waar de kneuzing zit.
Ik was bont en blauw net bij mijn linkerborst zeg maar,daar zaten 2 kneuzingen.
En was wel vervelend, met ademen enzo ,maar kon wel veel doen.

En neem morgen even contact op met je arts,daar zijn ze voor.
:(:)

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Gekneusde ribben

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 10:01

Ai, gekneusde ribben is wel het pijnlijkste wat je kan kneuzen :\ en het duurt ook lang voordat het beter gaat, een week rust is nog niks.
Als je te snel weer doorgaat duurt het alleen maar langer dus echt rustig aandoen en niet door je pijngrens heen gaan.

[o]

Tieneke

Berichten: 21671
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Gekneusde ribben

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 10:11

Ik zou idd ook een maagbeschermer vragen en de diclofenaq dan doornemen.

Rennie89
Berichten: 37245
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Gekneusde ribben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-16 12:41

Ik ben maagpatient. Ik slik al 80mg omeprazol :) met dyclofynac heb ik zelfs daar door heen nog maagklachten.

Dorien66

Berichten: 1647
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 12:51

Wat vervelend voor je.

Mijn ervaring, vers van de pers: vandaag twee weken geleden ben ik niet zachtzinnig gelanceerd door een paard. Direct na de val kon ik geen lucht krijgen, maar dat trok na een paar minuutjes goed bij, dus ik dacht dat het allemaal reuze meeviel. Een paar uur later kon ik niets meer door de pijn. Toch maar naar het ziekenhuis, waar ze een gekneusde of gescheurde rib constateerden. Eerst wilden ze me op de Diclofenac zetten, maar daar reageer ik heel slecht op. Dus 1800 mg Ibuprofen en 20 mg Omeprazol per dag. Dat slik ik tot op heden. Daarnaast gebruik ik een Arnica-oplossing, van de homeopaat. Ik kan nu zo goed als alles, alleen geen kracht zetten met mijn rechterarm hoger dan mijn schouder. Dat wil echt niet. Gaan liggen is ook niet fijn, maar eenmaal plat, gaat het wel.
Maandag ga ik maar eens beginnen met (langzaam!) afbouwen van de pijnstilling, ik ben heel benieuwd hoe dat gaat.

Ik durf je niet te adviseren, ik ben geen medicus, dus vandaar alleen maar mijn eigen ervaring tot nu toe. Misschien heb je er wat aan. In ieder geval wens ik je beterschap!

instagram: @dorien_66

Bloodymary
Berichten: 4531
Geregistreerd: 02-08-08

Re: Gekneusde ribben

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 13:04

Hoe lang het duurt verschilt natuurlijk heel erg op welke plek het is en hoeveel ribben er schade hebben. Maar buiten de pijnstillers helpt arnicazalf smeren enorm goed om kneuzingen sneller te verlichten.

Rennie89
Berichten: 37245
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-16 04:11

Hoeveel ribben gekneusd zijn geen idee, maar m'n hele linkerkant doet pijn het gaat even goed met geen vreemde bewegingen etc overdag maar in de avond word de pijn ondraaglijk. Heb net 2 x ibuprofen genomen, zelfs kleine stukjes lopen zijn een hell. Ik probeer alles om de pijn te ontlopen maar het lukt niet. Het komt echt als "krampen" en "weeën" om het maar zo te zeggen. Gigantische steken. Ga morgen even met de huisarts bellen of ze evt andere pijnstillers hebben want slapen kan ik ook niet. Ik ben een buikslaper, het lukt mij niet om op m'n rug in slaap te vallen. Op mijn zij doet nu ook pijn... Maar op mijn rug dus vrijwel geen pijn .

Jester_

Berichten: 12258
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Gekneusde ribben

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 04:28

Gekneusde ribben staat echt wel 6-8 weken op hoor, dat is echt heel pijnlijk!!

Ik had door een trap van een paard (wat een leuke beesten eigenlijk he) mijn mild doormidden en em ribben gebroken. Daar had ik eigenlijk vrij weinig last van :+

When you're with me, no judgement
You can get that from anyone else
You don't have to prove nothing
You can just be yourself