Antibiotica bij acute bronchitus

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
marleen_usar

Berichten: 24620
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Antibiotica bij acute bronchitus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-16 09:40

Wat zouden jullie doen in dit geval, vroeger had mijn dochter bronchitis vanwege melk allergie.Ging jaren goed, tot gisteravond ik bijna naar de HAP wilde gaan met haar.

Nu heeft de huisarts zo juist antibiotica voor geschreven, maar bij een virale virus infectie werkt dat toch niet? Zouden jullie het nemen of niet, want echt goed voor je weerstand is antibiotica niet.


Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Re: Antibiotica bij acute bronchitus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 09:41

Antibiotica helpt niet tegen virussen, de meeste antibiotica die je van de huisarts voorgeschreven krijgt remmen op de wand van de bacterie daar heb je bij een virus dus helemaal niets aan.. Veel beterschap met je dochter!

hafjelinger

Berichten: 4375
Geregistreerd: 02-02-08
Woonplaats: Utrecht

Re: Antibiotica bij acute bronchitus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 09:44

Het klopt dat AB niet tegen virussen werkt. Echter, wanneer je dochter een bronchitis heeft door een virus is haar weerstand wel verminderd, waardoor bacteriën een kans krijgen om ook 'aan te vallen'. De AB is dus tegen de secundaire infecties, veroorzaakt door bacteriën.
Veel beterschap!

ellepel

Berichten: 47257
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 09:44

Ja hoor,zou het wel nemen.
heb net zelf een kuur amoxxiline gehad voor hetzelfde.

Je weet niet of het een virus is of dat de oorzaak een bacterie is , dan zou je bloedonderzoek moeten doen toch?
Maar omdat dat langer duurt en antibiotica sneller werkt geven ze in dit geval soms liever eerst antibiotica.
Zo is het mij verteld :j

BloemBloem

Berichten: 16555
Geregistreerd: 21-05-03

Re: Antibiotica bij acute bronchitus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 09:49

Mijn dochter heeft al sinds haar geboorte last van "viraal piepen" want ze durven het nog steeds geen bronchitus of astma te noemen gezien haar leeftijd.

Ik zou de AB niet geven :n

Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Re: Antibiotica bij acute bronchitus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 09:53

De antibiotica maakt ook veel andere goede bacteriën kapot, en die heb je hard nodig. Niet zo gek dat veel mensen na een antibioticakuur zwaar aan de diarree staan of een schimmelinfectie hebben etc. Ook in verband met resistente preventie zou ik geen antibiotica nemen uit 'voorzorg' :)

marleen_usar

Berichten: 24620
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-16 09:55

Oké nee ik geef het toch maar niet,ik heb Curcuma gegeven dat moet ook goed werken.Helpt ook bij ontstekingen.

Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Re: Antibiotica bij acute bronchitus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 09:57

Ja curcuma werkt inderdaad ontstekingsremmend, helemaal in combinatie met zwarte peper :j en dan gaat de rest van de darm- en overige floras er niet aan kapot :)

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Antibiotica bij acute bronchitus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 10:16

Jullie zouden dokters moeten worden, met zoveel medische kennis.
TS, waarom ga je überhaupt naar de huisarts als je het niet eens bent met de behandeling? En waarom zeg je dan niet gelijk tegen de arts dat je het beter weet, in plaats van wel netjes de medicijnen op te halen en vervolgens op Bokt bevestiging te zoeken voor je keuze om die niet te gebruiken?

Schoentje, kerstmuts en [o]

BigOne
Berichten: 38038
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Antibiotica bij acute bronchitus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 10:19

Waarom niet meteen duidelijk aangevraagd bij de huisarts(of nu alsnog) waarom hij/zij antibiotica voor schreef. Dan kun je aangeven of je het wel of niet nuttig vind. Nu neem je zelf een medische beslissing voor je dochter dus had je helemaal niet naar de huisarts hoeven gaan.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Mars

Berichten: 33223
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 10:20

@oomens, blij dat ik niet de enige ben die zich zat te verbazen.

Wel naar de HA maar intussen lekker aanrommelen in de kruidentuin, klinkt allemaal heel verstandig. Je kunt ook gewoon de telefoon pakken en de vraag aan de HA stellen als je twijfels hebt. Of is dat een te bizar voorstel?

In het verleden gebeurd niets (meer)
In de toekomst gebeurd (nog) niets
Er is alleen maar nu

Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 10:33

Ik ben aan het afstuderen voor microbiologie en veel mensen hebben gewoon te weinig kennis over microbiologie en pakken te snel naar antibiotica, dat is serieus een best probleem aan het worden. Interessant om je eens in te verdiepen. Verder zijn er onderzoeken naar kurkuma/peper dus aantonen waar het allemaal goed voor is. Met kanker of iets dergelijks zou ik niet voor homeopathisch gaan :) antibiotica is echt niet zulk best spul voor je lichaam, ga er wijs mee om. Acute bronchitis komt vaak na griep, griep is een virus waar antibiotica helemaal niets mee kan. Vaak gaat dit na twee weken vanzelf over. Ook kan het voorkomen dat de bronchitis wel door bacteriën komt, maar eigenlijk moet een arts gewoon een kweek laten maken! Dan weet je het meteen en kunnen ze smallspectrum antibiotica voorschrijven. Daar gaat je eigen flora minder van kapot. Ik zou persoonlijk breed spectrum antibiotica niet uit voorzorg slikken ivm resistente.

BigOne
Berichten: 38038
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Antibiotica bij acute bronchitus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 10:28

Ts, valt wel op op bokt dat wanneer iemand niet de gewenste antwoorden krijgt ze maar gewoon wegblijven. Hoe gaat het met je dochter??

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Antibiotica bij acute bronchitus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 10:47

het klopt dat AB niet werkt bij een virale infectie. Maar heeft die arts ook gezegd dat het een virus is?

Heb je ook overlegd met de arts dat je het niet geeft? Het lijkt me beter je twijfels te bespreken met een medicus en niet met een forum vol 'internetmedici'

[o]

ellepel

Berichten: 47257
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 10:56

Huisartsen schrijven echt niet zomaar antibiotica voor hoor, bij mij was het de eerste keer in meer dan 6 jaar,en het moest nu wel want er zat een longontsteking.
Stel dat het met haar dochter zo is,dan zou ik er echt geen kurkuma in stoppen :(


Popstra
Berichten: 13612
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 12:11

Kurkuma werkt toch alleen tegen ontstekingen in het maag darm stelsel?? Ben zelf COPD patiënt en heb werkelijk nog nooit van kurkuma voor de luchtwegen gehoord.
Ik vind dat maar vaag dat je dat gaat geven.

Ik l*l niet met de wind mee nee...

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Antibiotica bij acute bronchitus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 12:28

Ik heb zelf te laat Ab gekregen bij een bronchitus omdat onze arts er ook niet voor was,daardoor was ik 3/4 jaar verder voordat ik er van afwas,de infectie heeft zich toen uitgebreid naar mijn sinussen en alles .Ik ben toen een ellende van medische mallemolen moeten doorgaan om er vanaf te komen.

Vind het ook een beetje vreemd dat je zo weinig vertrouwen in je huisarts hebt,vraag idd gewoon naar de reden ,AB is geen snoepgoed maar soms heb je het nodig.

CharleyT
Berichten: 3970
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 12:57

marleen_usar schreef:
Wat zouden jullie doen in dit geval, vroeger had mijn dochter bronchitis vanwege melk allergie.Ging jaren goed, tot gisteravond ik bijna naar de HAP wilde gaan met haar.

Nu heeft de huisarts zo juist antibiotica voor geschreven, maar bij een virale virus infectie werkt dat toch niet? Zouden jullie het nemen of niet, want echt goed voor je weerstand is antibiotica niet.


Wat ik zou doen: mijn dochter die medicijnen geven! Persoonlijk heb ik toch meer vertrouwen in mijn huisarts dan goedwillende Bokt adviseurs, al of niet afgestudeerd.
En een volgende keer de HA duidelijk maken dat je antibiotica flauwekul vind en sorry dat je zijn tijd in beslag nam.

Vera96

Berichten: 2164
Geregistreerd: 15-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 13:16

bigone schreef:
Waarom niet meteen duidelijk aangevraagd bij de huisarts(of nu alsnog) waarom hij/zij antibiotica voor schreef. Dan kun je aangeven of je het wel of niet nuttig vind. Nu neem je zelf een medische beslissing voor je dochter dus had je helemaal niet naar de huisarts hoeven gaan.

In mijn ogen zou het bokbeheer dit soort topics gewoon moeten verbieden, het gaat notabene om een kind.
Maar misschien dat ik te heftig reageer, mijn moeder had een kennis die antibiotica onzin vond voor haar kind. Alternatiev geprobeerd en een paar dagen laten was haar kind dood. Ze was niet eens zieker geworden dan ze al was, ze werd gewoon in de ochtend niet meer wakker. Alsof dat nog niet genoeg was heeft de moeder zich ook nog kunnen verantwoorden voor het onthouden van medische zorg (en ik geloof dat ze wel gestraft is).

Nu zal dat in dit geval niet kunnen gebeuren denk ik (ben geen dokter), maar het zegt wel genoeg denk ik.

-

Sannens
Berichten: 1386
Geregistreerd: 20-08-13
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 13:23

Eight schreef:
Ik ben aan het afstuderen voor microbiologie en veel mensen hebben gewoon te weinig kennis over microbiologie en pakken te snel naar antibiotica, dat is serieus een best probleem aan het worden. Interessant om je eens in te verdiepen. Verder zijn er onderzoeken naar kurkuma/peper dus aantonen waar het allemaal goed voor is. Met kanker of iets dergelijks zou ik niet voor homeopathisch gaan :) antibiotica is echt niet zulk best spul voor je lichaam, ga er wijs mee om. Acute bronchitis komt vaak na griep, griep is een virus waar antibiotica helemaal niets mee kan. Vaak gaat dit na twee weken vanzelf over. Ook kan het voorkomen dat de bronchitis wel door bacteriën komt, maar eigenlijk moet een arts gewoon een kweek laten maken! Dan weet je het meteen en kunnen ze smallspectrum antibiotica voorschrijven. Daar gaat je eigen flora minder van kapot. Ik zou persoonlijk breed spectrum antibiotica niet uit voorzorg slikken ivm resistente.


Ja, mensen in de wereld pakken te snel antibiotica. In Nederland zijn deze regels over het krijgen van antibiotica vele malen strenger dan in de veehouderij en in veel andere landen. Artsen mogen dus echt niet voor elk wissewasje antibiotica voorschrijven.
Bij risicogroepen wordt inderdaad sneller antibiotica voorgeschreven dan bij een gezonde volwassene. Omdat een risicogroep veel kwetsbaarder is. Je wilt een kind niet te veel risico laten lopen. Als het uit de hand loopt dan zit je met een doodziek kind.

Aangezien je ervoor studeert, weet je waarschijnlijk ook wel hoe lang het duurt om een kweek te laten maken? En dat een kweek van een acute bronchitis vele malen lastiger is, want hoe maak je een uitstrijkje van de bronchiën?

orkaan
Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Everywhere

Re: Antibiotica bij acute bronchitus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 14:06

Kinderen kunnen inderdaad zeer moeilijk sputum ophoesten.

Echter ik ben wel van mening dat de arts goed moet onderbouwen waarom hij/zij toch AB voorschrijft....... preventief vind ik echt niet altijd een optie. Wellicht bij zuigelingen maar bij oudere kinderen kun je soms ook echt wel even 2 dagen afwachten.

Daarnaast is de kennis van een HA maar relatief beperkt op het gebied van de microbiologie

Resistentie is echt een enorm probleem en ja in Nederland zijn wij relatief heel streng maar bacteriën houden zich nu eenmaal niet aan land grenzen. En iedere AB kuur is weer een trigger om bepaalde genen aan/uit te zetten.

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 17:03

studiemiep schreef:
Kinderen kunnen inderdaad zeer moeilijk sputum ophoesten.

Echter ik ben wel van mening dat de arts goed moet onderbouwen waarom hij/zij toch AB voorschrijft....... preventief vind ik echt niet altijd een optie. Wellicht bij zuigelingen maar bij oudere kinderen kun je soms ook echt wel even 2 dagen afwachten.

Daarnaast is de kennis van een HA maar relatief beperkt op het gebied van de microbiologie

Resistentie is echt een enorm probleem en ja in Nederland zijn wij relatief heel streng maar bacteriën houden zich nu eenmaal niet aan land grenzen. En iedere AB kuur is weer een trigger om bepaalde genen aan/uit te zetten.


Ik geloof echt dat jij het snapt hoor, en ik ben het heus met je eens maar imo moeten we dergelijke afwegingen aan de arts overlaten en niet via internet andermans kind gaan beoordelen.
Als je vragen hebt over het medisch beleid van je arts moet je daar wezen en niet op internet.

Zelfde als met die hype over niet vaccineren waar Arjan lubach het ook over had: heb je meer vertrouwen in de medische wetenschap die het pokkenvirus heeft uitgeroeid of in de moeder van jantje die een avondje heeft gefacebookt....

[o]

Mars

Berichten: 33223
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Antibiotica bij acute bronchitus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 17:12

Wat verootjoo zegt :j

Prima en hartstikke goed om alert te zijn op AB gebruik, je te informeren over de voors en tegens. Maar als je vragen of bedenkingen hebt leg die dan neer daar waar ze horen: bij de arts die je ze voorschreef. Niet stronteigenwijs in grootmoeders kruidentuin duiken of mensen op internet wat laten roepen.

In het verleden gebeurd niets (meer)
In de toekomst gebeurd (nog) niets
Er is alleen maar nu

Eline_S_S

Berichten: 3517
Geregistreerd: 13-12-11
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 17:15

Infecties beginnen vaak viraal en de ha schrijft alleen antibiotica als het echt om een bacterie gaat. Vaak hebben mensen dan koorts.

Dit zijn even de woorden van mijn moeder die arts is :o

Starlight van 't Olle Stee <3
Lucky Luuk <3

Gianti

Berichten: 10940
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 17:18

Ik snap totaal niet dat je wel de moeite neemt om topic op bokt te openen en niet je huisarts vraagt om uit te leggen waarom die ervoor kiest... niemand hier heeft je kind op spreekuur gehad en annamese gesprek uit gevoerd.

@studiemiep, tuurlijk kennis van ha is beperkt op vlak microbiologie. Maar in NL wordt vanaf eerste jaar geneeskunde opleiding aandacht besteed aan ab resistentie, hoe gevaarlijk en hoe groot probleem het is.

Gianti fotografie - http://Www.gianti-fotografie.nl - online basis fotografie cursus - PB voor info!
glamour&beauty: http://www.instagram.com/gianti_photography
Honden&paarden: http://Www.instagram.com/gianti_fotografie


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BETUWE, Gwenvd, IASCrawler, Nescio18, NicoleKelos en 57 bezoekers