halthouden..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Margje

Berichten: 2534
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Etten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-01 18:07

Het halthouden is bij Spot de laatste tijd dus echt een ramp. Ze blijft niet staan, als ze eindelijk staat draait ze een pirouette *LOL* . De enige keer dat ze wel goed stilstaat i sals ze met haar hoofd naar het hek toestat,waardoor ze de andere paarden kan zien lopen Frusty Ze snapt het dus wel, maar wil het gewoon niet. Zal ff vertellen wat ik doe: ik maak me lang, ga diep zitten, bovenlichaam naar achteren en knieen aan. Als ze hier niet op reageert kom ik ook met mijn hande in, maar ik kan nog zoveel doen, ze luistert gewoon echt niet...*zucht*. Als zij bij de eerste hulpen dekt: ik wil het niet, dan reageert ze gewoon niet (welsh cob he..).
Dit si natuurlijk weer een van haar puberperiodes, en het zal ook zeker weer over gaan, maar het zo verschrikkelijk irritant..Vooral omdat ik er niet veel etgen kan doen, de verleiding is heel groot om gewoon trug te trekken, maar ik hou me maar in want dat is ook niet echt slim..Misschien dat jullie tips hebben ofzo???Vraag het ook mijn instructrice, die helpt ook, maar wie weet hebben jullie ergens nog een trucje liggen Haha!



visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-01 18:20

Is het probleem wanneer je stilstaat, dat je paardje dan begint te trappelen, of is het 'naar stilstaan gaan' dat moeilijk is?

Voor het eerste geld: heel erg belonen als ze goed stilstaat. Oefen misschien met op en afstappen terwijl ze stil blijft staan. Veel oefenen en overgangen maken

Voor het tweede: Niet proberen te hangen in de mond, want dan trekt het paardje gewoon terug. Goed tegen beweging inzitten en ook veel overgangen maken. Als je aan je teugels zit, altijd met een impuls werken en niet aan één stuk 'trekken'.
Femke

Margje

Berichten: 2534
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Etten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-01 18:26

Het halthouden zelf lukt meestal wel, met moeite. Dat doet ze alleen zo kort dat ik de tijd niet krijg om te belonen Haha! Als ze stilstaat laat ik haar ook gewoon ff lekker staan, beloon haar en dan mag ze ff rondkijken. Niet helemaal zoals het hoort, maar anders vertikt ze het de volgende keer zeker. Op- en afstappen doe ik maar ff niet, bij opstappen blijft ze namelijk ook vaak niet staan Bloos Frusty Als er echt een reden is om stil te staan, dan doe ik dat voor het hek, dan luistert ze wel, he nadeel is alleen dat als ze scxhrikt van iets in de bak (is niet echt bijzonder) dat we dan door het hek heenvligen...En ik maak ook altijd ophoudinkjes, trekken werkt zeker bij zo'n welsh cob beest niet..

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-01 19:23

"it's never the horse, it's always the rider"...begin ALTIJD bij jezelf!
Zit je niet teveel in haar rug als je halthoudt?
Span je niet teveel als je halthoudt?
Geef je de hulp niet te grof?

Ik heb zelf ook heel veel problemen (gehad) met halthouden, en bij mij is het meestal gewoon het geval dat ik *te* veel doe, en dan gaat ze lopen drammen.

Ik zou veel afwisseling houden en gewoon regelmatig 1 keertje stilstaan gedurende je training. En heel erg belonen en even lang geven als ze het goed doet. Belonen werkt vaak beter dan straffen!

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-01 20:07

Het halthouden doe ik dus wel op mijn hand. Twee handen sluiten is halt, wanneer mijn paard stil staat open ik meteen mijn hand [geef meteen lucht]. Ik ga niet achterover zitten.
Je paard mag niet door je hand heen lopen, wanneer hij dat wel doet blijf je weerstand bieden en bij het ene paard is dat meer dan bij het anderen. Het belangrijkste is dat je onmiddelijk lucht geeft wanneer hij halt houdt.
Dit is de manier waarop ik het heb geleerd maar mischien heb jij het wel heel adners geleerd. Bij mijn paard werkt het super.

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-01 20:10

Ik zit eens na te denken.......ik ga altijd alleen stil zitten. gewoon boem en dan staat ze, als het goed is.
Soms heb ik m'n hand wel nodig, maar als ze echt scherp is niet.
Vind ik logisch dat ik het niet op de hand doe, als je op de hand halthoudt, kun je dan wel halthouden op het achterbeen? Lijkt me toch moeilijker.

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-01 20:11

ik doe het precies als Jippie.
Ik rijd 'm er naar toe met mijn zithulp vang daarmee al op sluit hand en is halt.
ik maak me wel lang maar ga zeker niet achterover met m'n bovenlichaam (achter de beweging) die probeer ik ten alle tijden zoveel mogelijk recht te houden)
Voordatvie er zo netjes op reageerde speelde ik ook erg veel in m'n hand om 'm los te houden

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-01 22:30

Ik zou er toch eens over denken om het probleem van het begin op te lossen. d.w.z., ook stilstaan bij het opstijgen! Daar begint de les mee en een goed begonnen is half gewonnen. Mijn paard stijgerde wanneer ik opstapte en nu doet hij nauwlijks nog iets. Gewoon opstappen een haldhouden, afstappen. Eenvoudig en het werkt. Goed belonen als het lukt en absoluut niet toestaan dat het paard begin te stappen wanneer je er net opzit (dus direct tegenhouden). Probeer wanneer hij achteruit loopt zijdens het opstappen haar te negeren en héél zacht in het zadel te gaan zitten. Ik ging zelfs eerst in de 2de stijgbeugel voor ik in het zadel zat (wel even oefenen als je dat niet gewoon bent Knipoog Haha! )


Heeft je paard geen zadelvrees? En ben je zeker dat het zadel perfect op de rug ligt? Dan zou het moeten lukken.
Femke

Caballo

Berichten: 1160
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Texas, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-01 06:48

Ik had dat probleem ook met mijn paardje. Je kan een aantal dingen doen. Ga rijden in de bak of buiten. Stop dan en zeg whoa... Stopt ze niet ( en dit is het beste als je in de bak rijdt) ga net zo lang door tot ze het wel doet. Zodra ze stopt (en vergeet niet om de teugels "los" te laten als ze stopt)beloon haar goed, stap af en breng haar naar haar stal of weiland. Je kan ze ook eerst longeren en goed moe maken. Ga dan rijden. Stopt ze zodra jij whoa zegt (of wat dan ook) en ze stopt meteen, dan stop jij ook meteen. Afstappen en wegbrengen naar de stal. Of gooi haar desnoods los in de bak zodat ze lekker kan rennen of spelen. In haar ogen ziet ze dat als ze wat goeds doet, dat daar iets prettigs aan vast zit. Zo heb ik dat met mijn paardje gedaan en dat werkte perfect bij die van mij. Ik wens je heel veel geluk en succes daarmee. ik weet hoe vervelend dat kan zijn...
groetjes, Caballo

Life is all about ass; you're either covering it, laughing it off, kicking it, kissing it, busting it, trying to get a piece of it or behaving like one.

Margje

Berichten: 2534
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Etten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-01 13:18

Femke:ik weet zeker dat ze geen zadelvrees heeft en dat het zadel goed ligt, ze reageert helemaal niet als je anakomt met het zadel ofzo en het is precies afgemeten niet zo lang geleden. Het is vooral dwarsigheid en ik denk idd, zoals Rieja zegt dat ik zelf niet helemaal ontspannen ben.
Caballo:zal het e proberen, klinkt wel goed..


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 bezoekers