Oefeningen aanleren tijdens het rijden (met verschillende op

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Ratties4life

Berichten: 519
Geregistreerd: 03-09-12

Oefeningen aanleren tijdens het rijden (met verschillende op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-16 22:01

Hallo allemaal! Als het hier niet goed staat spijt me dat ten eerste heel erg! Ten tweede ben ik dan heel benieuwd waar het wel hoort! :D


Afbeelding


Mijn paardje is een beetje een aparte, dat wist ik al, maar laatst merkte ik toch iets heel bijzonders op.

Laat ik bij het begin beginnen, toen ik hem kreeg in 2014 was hij nog gewend met bit te rijden, hij accepteerde dit alleen echt niet (tot op het punt dat als je aan de teugels kwam hij bijna achterover klapte).

Toen ben ik dus snel overgestapt op bitloos. (Ik heb hem wel verder doorgetraind om normaal op bit te lopen, hij vind het nog steeds niet chill dus ik doe het ook niet meer , maar hij wil je er iig niet meer vanaf gooien als hij het bit in heeft.) Hij deed het hier super op, we rijden altijd met een boogje in de teugels, maar hij blijft nageeflijk.

Maar een flinke tijd terug wou ik hem leren spinnen, dit vond hij erg moelijk. Toen ik een keer op neckrope reed en hem een bochtje vroeg, maakte hij opeens een redelijk nette (iig voor de eerste keer) spin. Nu zijn we bezig met het aanleren van de vliegende galopwissel en ook hier vroeg ik hem tijdens het spelen met neckrope een wisseltje te maken. Ineens lukte het hem veel makkelijker!

Weten jullie misschien een (of meerdere) reden(en) waarom hij sneller dingen lijkt aan te leren op neckrope? Hij kan dan na een paar keer op neckrope ook op bitloze optoming (sidepull, bosal en touwhalster) beter spinnen/wisselen.

En hebben jullie dan ook mogelijk manieren waarop ik het hem evt. op hoofdstel ook makkelijker dit soort oefeningen kan laten begrijpen?


Heel erg bedankt!


Anoniem

Re: Oefeningen aanleren tijdens het rijden (met verschillende op

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 22:03

Ik denk niet zo zeer dat het aan het paard ligt, maar dat jij hem betere hulpen geeft. Misschien probeer je met hoofdstel teveel te compenseren bijv, door te scheef te gaan zitten. Met Neckrope neem je een paard veel meer mee in je beweging, wellicht dat het voordeel is.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 22:07

Waarschijnlijk door de duidelijke zijwaartse hulp tegen de hals en je eigen lichaam die dan waarschijnlijk beter in de beweging meegaat.

Ik heb je niet zien rijden, maar bij het rijden met teugels is het in de spin belangrijk dat je goed je buitenteugel aan de hals hebt en daarnaast zeker niet over de hals (omgekeerd effect).
Het goed aan de buitenreugel rijden is niet eenvoudig.

Is je paard op blinde wolfstanden geröntgent trouwens?


Ratties4life

Berichten: 519
Geregistreerd: 03-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-16 22:12

Joolien schreef:
Ik denk niet zo zeer dat het aan het paard ligt, maar dat jij hem betere hulpen geeft. Misschien probeer je met hoofdstel teveel te compenseren bijv, door te scheef te gaan zitten. Met Neckrope neem je een paard veel meer mee in je beweging, wellicht dat het voordeel is.


Daar had ik nog niet aan gedacht... Bedankt voor de reactie! Heb je ook een tip hoe ik dat dan aan kan pakken?


Sizzle schreef:
Waarschijnlijk door de duidelijke zijwaartse hulp tegen de hals en je eigen lichaam die dan waarschijnlijk beter in de beweging meegaat.

Ik heb je niet zien rijden, maar bij het rijden met teugels is het in de spin belangrijk dat je goed je buitenteugel aan de hals hebt en daarnaast zeker niet over de hals (omgekeerd effect).
Het goed aan de buitenreugel rijden is niet eenvoudig.

Is je paard op blinde wolfstanden geröntgent trouwens?


Nee dat is hij niet, ik dacht gewoon, hij vind het bit niet fijn: Dan halen we dat eruit! Houdt een blinde wolfstand in dat de tand nog niet is doorgekomen ofzo? Ik ken het begrip niet. Ik probeer eigenlijk ook vooral te spinnen op beenhulpen omdat ik 'bang' (is een groot woord :P ) ben dat ik hem hinder als ik aan zijn hoofd ga zitten prutsen.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 22:27

Daar heb je je antwoord al.
Bij spinnen moet je zeker in de leerfase de buitenkant duidelijk begrenzen.
Verdiep je eens in neck raining.

Blinde wolftanden komen soms nooit door, maar een typisch symptoom is dat paarden zo ongeveer achterover slaan als ze het bit voelen.
Het geeft het gevoel van een zilverfolie op je grijze vulling of een zenuw raken bij het boren.

Ratties4life

Berichten: 519
Geregistreerd: 03-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-16 22:44

Sizzle schreef:
Daar heb je je antwoord al.
Bij spinnen moet je zeker in de leerfase de buitenkant duidelijk begrenzen.
Verdiep je eens in neck raining.


Ik rijd zegmaar western, dus ik weet hoe neckreining werkt :P . Daarom kan ik ook op neckrope rijden (En dit is echt niet vervelend bedoeld!)

En die blinde wolfstand lijkt me echt heel erg naar om te hebben, maar ik zou denken dat Buck dan nu nog steeds heel heftig zou reageren op het bit. Dus ik denk (en hoop) dat hij er dan dus geen heeft!

tamary

Berichten: 29163
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 22:49

Bij spinnen en wisselen moet de schouder mee, op neckrope neem je die kennelijk beter mee dan op bitloos.

Filmpje over sturen van de 5 lichaamsdelen van paard en waarom :
https://www.youtube.com/watch?v=8htdzsETss0

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Oefeningen aanleren tijdens het rijden (met verschillende op

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 22:52

1 röntgenfoto en je hebt je antwoord.

Ik denk dat je dan inderdaad met je teugels gewoon te voorzichtig/niet duidelijk genoeg gegrenst.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 bezoekers