Vissen smakken, help

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
linn1502

Berichten: 735
Geregistreerd: 28-05-13
Woonplaats: Veluwe

Vissen smakken, help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-16 20:59

Hoi hoi,

Wij hebben al een aantal jaren wat goudvisjes. Hartstikke leuk en gezellig :j en zou je denken, hoe kunnen die beestjes nou voor "problemen" zorgen.

Maar het is toch echt zo. :Y) Sinds tijdje maken de vissen een soort smak geluiden en dit blijft aan een stuk doorgaan. Zelfs zo erg dat we ze boven de tv uit horen :o

Nu hebben wij de kom vervangen want we hadden een rond. Toen dachten dat dit misschien een beetje klein voor ze was en naar wat Googlewerk blijkt dat deze langwerpige bak beter is voor ze.

Nu hebben we dus gelijj een grotere,langwerpige bak gekocht. Daar hebben we twee zuurstofstenen aan toegevoegd (ipv één) en een zuurstof/ waterplantje. Ook voegen wij nog speciale druppels toe vanwege het kraanwater. ( dit bevat ook vitamine voor de visjes)

Nadat wij een derde visje toevoegde en alle bovenstaande aanpassing gedaan waren, Leek het probleem even opgelost! Joepie!!


Dit was echter niet van hele lange duur. Van de week stonden ze weer op de trap. Ze hadden straf volgens mijn vriend :+

Haha klinkt natuurlijk wel grappig maar nu staan ze dus boven en dat vind ik nou niet bepaald gezellig/ fijn. Hier hebben we ze natuurlijk niet voor.

Ondertussen is het een heel verhaal geworren maar Wie van jullie heeft de gouden tip, of een idee wat het kan zijn en waarom ze dit doen.

Alvast bedankt voor het lezen van dit hele verhaal! _/-\o_

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Re: Vissen smakken, help

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 21:05

Bij het woord 'kom' gaat het al mis. Lees ik door, fijn een langwerpige bak! Hoeveel liter? Wacht, bak op de trap zetten?

Een goudvis heeft veel ruimte nodig. Hoeveel liter is je bak?

Dimphyl

Berichten: 2138
Geregistreerd: 09-12-11
Woonplaats: Zeeland

Re: Vissen smakken, help

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 21:07

Aangezien je je bak op de trap kan zetten ga ik ervanuit dat deze gewoon echt te klein is.. een bak voor 3 goudvissen/sluierstaarten is minimaal 120 liter en dat verplaats je dus niet zomaar even.

Verder zijn bruissteentjes ook niet echt geschikt, beter kun je een pomp gebruiken zodat de afvalstoffen (poep en evt niet opgegeten voer) er uit gefilterd worden waardoor de bak zelf schoner blijft. Met bruissteentjes zul je je water alsnog heel veel moeten verversen..

linn1502

Berichten: 735
Geregistreerd: 28-05-13
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-16 21:09

Ojee geen idee eigenlijk. Was de middelmaat.

Hoe groot zou hij moeten zijn voor 2 volwassen vissen en een kleintje ( zit er net maandje bij)

Echter past hij niet goed op de trap. Is te zwaar, en staat niet veilig. Daarom staat hij nu boven

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 21:09

Dagelijks een kwart van het water verschonen. En een goed filter erin doen. Naar adem happen is zuurstofgebrek.

linn1502

Berichten: 735
Geregistreerd: 28-05-13
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-16 21:10

Ojee geen idee eigenlijk. Was de middelmaat.

Hoe groot zou hij moeten zijn voor 2 volwassen vissen en een kleintje ( zit er net maandje bij)

Echter past hij niet goed op de trap. Is te zwaar, en staat niet veilig. Daarom staat hij nu boven

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 21:11

Oh gut, daar gaan we weer.

De bak is natuurlijk veel te klein voor drie goudvissen als je hem zo op kan tillen. Verder hebben ze een pomp en een filter nodig en zit er lood aan het plantje?

linn1502

Berichten: 735
Geregistreerd: 28-05-13
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-16 21:12

Floortz schreef:
Dagelijks een kwart van het water verschonen. En een goed filter erin doen. Naar adem happen is zuurstofgebrek.



Toen de bak beneden stond, dronken de katten er uit dus vulde hem dagelijks met water bij.

Verder zitten er van die zuurstof stenen in;2 en nog z'n plantje.
Dacht dus dat we al aardig op weg waren. Maar dit is dan nog niet genoeg ??

Eleadoras
Berichten: 482
Geregistreerd: 27-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 21:13

Dat smakken is denk ik gewoon dat ze naar zuurstof aan het happen zijn.
Het water moet je zeer regelmatig (deels) verschonen en ik raad je aan om er een zuurstof pompje in te hangen, zoiets als dit:
Afbeelding
Dit is niet zo heel duur en kun je kopen bij bijvoorbeeld een intratuin o.i.d., ik denk dat je visjes dan al een heel stuk gelukkiger zijn ;)

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 21:14

Katten uit je vissenbak laten drinken lijkt me ook niet zo'n succes voor ze :=

Verder vraag ik me af hoe groot je bak is? 3 goudvissen hebben een bak van 180 liter nodig :j ze kunnen zo'n 40/50cm lang worden dus de bak moet minimaal een meter lang zijn.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 28-10-16 21:19, in het totaal 1 keer bewerkt

linn1502

Berichten: 735
Geregistreerd: 28-05-13
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-16 21:15

verootjoo schreef:
Oh gut, daar gaan we weer.

De bak is natuurlijk veel te klein voor drie goudvissen als je hem zo op kan tillen. Verder hebben ze een pomp en een filter nodig en zit er lood aan het plantje?


Daarom vraag ik het nu ook, omdat we dit sneu vinden. Weet niet goed wat de afmeting moet zijn voor 3 visjes. Maar kan zo de onze wel opmeten hij is iig bijna niet te tillen.

Aan de onderkant van het plantje zit een soort schuim ding wat je erom heen rolt. Een ijzer dingetje, stiekje en dan nog en soort rondje/ loodje? Is wit

linn1502

Berichten: 735
Geregistreerd: 28-05-13
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-16 21:16

Eleadoras schreef:
Dat smakken is denk ik gewoon dat ze naar zuurstof aan het happen zijn.
Het water moet je zeer regelmatig (deels) verschonen en ik raad je aan om er een zuurstof pompje in te hangen, zoiets als dit:
[ Afbeelding ]
Dit is niet zo heel duur en kun je kopen bij bijvoorbeeld een intratuin o.i.d., ik denk dat je visjes dan al een heel stuk gelukkiger zijn ;)


Hmm zal hier eens naar gaan kijken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 21:16

Je weet hoeveel schadelijke bacteriën in een kattenbek zitten? :* Niet echt gezond voor je visjes...

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 21:17

Genoeg water is dus 120 tot liever 180 liter dus dat is evenveel kilo, dan ook nog het glas erbij. Dat til je niet even op de trap.

Dat is bijvoorbeeld een bak van 100x40x40.
Laatst bijgewerkt door Azmay op 28-10-16 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt

linn1502

Berichten: 735
Geregistreerd: 28-05-13
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-16 21:17

verootjoo schreef:
Katten uit je vissenbak laten drinken lijkt me ook niet zo'n succes voor ze :=

Verder vraagbaak me af hoe groot je bak is? 3 goudvissen hebben een bak van 180 liter nodig :j ze kunnen zo'n 40/50cm lang worden dus de bak moet minimaal een meter lang zijn.


Haha ze doen de vissen niks hoor! Alles blijft netjes in de bak maar op een of andere manier blijven ze daar naar toe gaan ipv hun eigen drinken :')

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 21:18

Een geschikte bak van 120 liter is zo'n 60x40x60

dat je katten eruit drinken lijkt me niet handig- katten eten vis :)

troi
Berichten: 17004
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 21:18

linn1502 schreef:
verootjoo schreef:
Oh gut, daar gaan we weer.

De bak is natuurlijk veel te klein voor drie goudvissen als je hem zo op kan tillen. Verder hebben ze een pomp en een filter nodig en zit er lood aan het plantje?


Daarom vraag ik het nu ook, omdat we dit sneu vinden. Weet niet goed wat de afmeting moet zijn voor 3 visjes. Maar kan zo de onze wel opmeten hij is iig bijna niet te tillen.

Aan de onderkant van het plantje zit een soort schuim ding wat je erom heen rolt. Een ijzer dingetje, stiekje en dan nog en soort rondje/ gloodje? Is wit


Water is een kilo per liter. Bijna niet te tillen zal een kilo of 30/35 max zijn, dus 30/35 liter. Das veel minder dan de 120 liter die hier aangeraden wordt..

linn1502

Berichten: 735
Geregistreerd: 28-05-13
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-16 21:18

Azmay schreef:
Genoeg water is dus 120 tot liever 180 liter dus dat is evenveel kilo, dan ook nog het glas erbij. Dat til je niet even op de trap.

Dat is bijvoorbeeld een bak van 100x40x40.


Ik krijg het zelf ook niet voor elkaar. Mijn vriend heeft dit gedaan.

Zal hem zo is opmeten, dan is het gelijk duidelijk.

linn1502

Berichten: 735
Geregistreerd: 28-05-13
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-16 21:20

khirshanta schreef:
Een geschikte bak van 120 liter is zo'n 60x40x60

dat je katten eruit drinken lijkt me niet handig- katten eten vis :)


Ja ik weet dat katten vis eten :)
Mijne eten ze echter niet levend! EN Vinden achter een vlieg aan gaan al te vermoeiend :')

HappyBuddha

Berichten: 4783
Geregistreerd: 07-06-09
Woonplaats: Goor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 21:22

linn1502 schreef:
khirshanta schreef:
Een geschikte bak van 120 liter is zo'n 60x40x60

dat je katten eruit drinken lijkt me niet handig- katten eten vis :)


Ja ik weet dat katten vis eten :)
Mijne eten ze echter niet levend! EN Vinden achter een vlieg aan gaan al te vermoeiend :')

Het gaat niet om dat ze ze eten, maar al die schadelijke bacteriën komen in het water terecht. Het is gewoon echt veel te klein.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 21:24

Heb je al eens een beetje voer gegeven als ze aan het oppervlakte happen? Ik neem aan dat zij voer krijgen wat drijft? Zo ja, dan zou dat een "dingetje" kunnen zijn. (Zoeken om voer dus) :-)

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 21:27

khirshanta schreef:
Een geschikte bak van 120 liter is zo'n 60x40x60

dat je katten eruit drinken lijkt me niet handig- katten eten vis :)


Gezien goudvissen zo'n 50cm kunnen worden is een bak van 60cm lang alsnog veel te kort imo :=

linn1502

Berichten: 735
Geregistreerd: 28-05-13
Woonplaats: Veluwe

Re: Vissen smakken, help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-16 21:31

Ja ze krijgen van die vlokken. Had eerst van dat voer wat naar de bodem ging maar had niet echt idee dat s3 dat aten. Kan het fout hebben

nienke555

Berichten: 4924
Geregistreerd: 16-05-13

Re: Vissen smakken, help

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 21:37

Heb je de bak al opgemeten?

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 21:38

ik denk dat TS zo'n medium plastic bakje heeft?

heb hier een jewel 180, vind dat zelf een medium bak..
net tussen klein aquarium en type 'je zou er bijna een hypotheek voor af gaan sluiten'

denk idd dat het een dertig liter bakje is of iets dergelijks.. groter dan dat heb je niet alleen meer met het gewicht te maken, maar ook dat ie door de omvang vol gewoon niet van zijn plek te krijgen is met goed fatsoen... lol en zeker niet op de trap te zetten.

verootjoo schreef:
Katten uit je vissenbak laten drinken lijkt me ook niet zo'n succes voor ze :=

Verder vraag ik me af hoe groot je bak is? 3 goudvissen hebben een bak van 180 liter nodig :j ze kunnen zo'n 40/50cm lang worden dus de bak moet minimaal een meter lang zijn.


bij ons komen er slechts enkele vissen in die de 4 cm paseren, goudvissen sowieso niet, dan kunnen we er niets meer bijstoppen :') .. t idee dat ze maar een paar keer hun maximale lichaamslengte overhouden staat mij tegen..
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 28-10-16 21:42, in het totaal 1 keer bewerkt