Galop is moeilijk tijdens longeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
crazygirl1

Berichten: 1582
Geregistreerd: 04-12-08
Woonplaats: Hoeilaart (België)

Galop is moeilijk tijdens longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-16 12:56

Even voorgeschiedenis:
* gekocht: 4.5j, net zadelmak
* 4.5j tot 5.5j:
--Veel grondwerk voor betere communicatie tussen beide: achteruit, voorhand/achterhand verplaatsen, volgen etc. Slechte bak en gezien het een jong en groen paard was, geen galop in deze bak.
--Daarnaast ook heel veel bosritten ohz: opbouwend en afwisselend, 30min tot 4uur, rustige stapritje tot intensieve met veel rechte lijnen draf en galop. Veel wisselingen in gang dus ook conditieopbouw.

Nu (5.5j) nemen we het dressuurmatig op. Hier heeft hij nog veel last van assymetrie, linksgebogen. Absoluut normaal, lesgever raadt me aan om hem aan de longe (onbelast) te laten werken.

Probleem:
Ik krijg hem niet in galop aan de longe. Moet echt enorme druk uitoefenen om hem in galop te krijgen (grote zweepbeweging etc) om na enkele passen in draf te vallen.
Ohz galoppeert hij (beenhulp + stem 'galop') wel maar links merk je duidelijk onbalans en vindt hij het moeilijk. Het lijkt me geen probleem van 'hij begrijpt galop-stemhulp niet'. Voor mij is het meer veel moeite met het uitvoeren ervan.

Wat raden jullie aan?

Annienke

Berichten: 586
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: Vlagtwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 13:17

In draf rechter en sterker maken. Veel voltes verkleinen en vergroten, slangenvoltes, 8-tjes met binnen en buitenstelling, schouderbinnenwaarts en travers op rechte lijnen en op voltes en hier ook tussen wisselen, wijken/traversalen.

Daarna korte stukjes galop, aanspringen en na 3 sprongen weer terugnemen. Dit in het begin 2x herhalen en opbouwen totdat je het bij wijze van wel 20x kunt herhalen, dan aantal galopsprongen uitbouwen

Pippaa

Berichten: 1617
Geregistreerd: 28-08-11
Woonplaats: Dichtbij het bos

Re: Galop is moeilijk tijdens longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 12:35

Lekker buiten de galop meenemen en verder nog even laten voor wat het is :j galop in de bak is zwaar voor jonkies. Eerst moet het paard meer kracht krijgen zodat hij zich wat meer kan verzamelen, dan komt galop in de bak vanzelf :j Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 12:38

Ik zou zelf eerst uitsluiten of het niet lichamelijk is, vastzitten o.i.d. door er een fysio/osteo of chiro bij te halen.

Verder zou je kunnen kijken of de volte (bij het longeren) niet te klein is. Soms hebben jonge paarden meer ruimte nodig tot ze beter in balans zijn en het makkelijk genoeg vinden.

En wat Annienke zegt, paar passen en weer terugnemen, flink belonen (blije stem) en zo telkens een stapje uitbouwen, werkt ook met het zelfvertrouwen van het paard. :j

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Galop is moeilijk tijdens longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 12:42

Hoe gezond is dat paard? Wat is het voor paard?

Met de vermelde arbeid en leeftijd zou geen enkel RIJpaard veel moeite moeten hebben om in galop te gaan op de longeercirkel. Op 5,5 jarige leeftijd horen ze sterker te zijn dan jij in dit topic beschrijft.
Laat de DA er eens naar kijken.

crazygirl1

Berichten: 1582
Geregistreerd: 04-12-08
Woonplaats: Hoeilaart (België)

Re: Galop is moeilijk tijdens longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-16 15:43

Het is inderdaad bizar, gezien hij op buitenrit en ohz wel een lange galop aankan.

Verder zijn er geen klachten, heeft hij voldoende werk energie en staat hij 24/7 op de weide.

Chinas

Berichten: 817
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 15:50

Ik had hetzelfde bij mijn vorige pony. Als ik hem gewoon longeerde (dus aan het halster) was de galop bijna geen optie, of hij racete door de bak heen door onbalans. Onder het zadel ging het wel altijd goed. Hij miste gewoon de steun van de ruiter, zeker op zo'n volte. Heb het toen opgelost door te longeren met dubbele longeerlijn. Zo kon ik hem meer steun geven, en kon hij fatsoenlijk galopperen.

crazygirl1

Berichten: 1582
Geregistreerd: 04-12-08
Woonplaats: Hoeilaart (België)

Re: Galop is moeilijk tijdens longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-16 01:50

Blijkbaar heeft het, zoals Chinas zegt, te maken met te kort aan steun. Vandaag toevallig (doe ik nooit want veel kleiner) in de binnenbak gelongeerd. Deze is dus volledig omringd door muren. Blijkbaar geeft dit veel meer steun zoals ohz waardoor alles veel gemakkelijker verloopt :)

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Galop is moeilijk tijdens longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 02:16

Alles met een rand is iets waar ze zich aan 'vast' kunnen houden. Probeer anders op de plek waar je longeert te beginnen ohz, misschien met iemand dan met een longeerlijn erbij. Dan teugels weg maar wel erop, dan eraf en dan zadel eraf (evt. Verdeeld over verschillende sessies).

Soms is het zo afbouwen van de extra steun al genoeg.

Anders zijn lange lijnen misschien een goede overgang?

xRiiannex

Berichten: 3138
Geregistreerd: 10-12-12
Woonplaats: Heemskerk

Re: Galop is moeilijk tijdens longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 08:16

Ik heb het zelfde probleem gehad met mijn draver.

Hoe ik dit heb aangepakt.
Onder het zadel vooral met stem werken tijdens de galop.
Na een tijd deed die het helemaal op mijn stem.

Toen ging ik het tijdens longeren proberen.
Dit ging een paar passen goed en had hem toen naar draf terug genomen en super erg belonen.
Nu zijn we best ver er in maar omdat die het moeilijk vind aan de longe vraag ik niet meer dan 1,5 rondje.

crazygirl1

Berichten: 1582
Geregistreerd: 04-12-08
Woonplaats: Hoeilaart (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-16 16:35

Lange lijnen heb ik nooit geprobeerd maar ik ben al niet handig met 1 longeerlijn.

Ik heb vandaag ook met lesgeefster gesproken. Gezien dit probleem en zijn attent/angstig gedrag hebben we een grondwerkles genomen. Net om zijn balans en kracht te versterken waarbij de hiërarchie tussen ons wordt gezet. Heb me kapot gelopen haha

Aan de longe werk ik in stap en draf. Dan verkleinen/vergroten we de cirkel. Hem leren zijn achterbeen onder de massa te brengen. Ook overgangen en tempowisselingen komen aan de orde. Ohz zijn deze oefeningen nog moeilijk gezien hij onbalans ervaart en daardoor ver over het tempo wil lopen.