welke hengst voor merrie v. Elcaro

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Kady1
Berichten: 2505
Geregistreerd: 03-06-07

welke hengst voor merrie v. Elcaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-16 20:10

Mijn vriend heeft sinds dit jaar een nieuw paard. Ze is 10 jaar fokmerrie geweest, de laatste twee jaar niet meer gedekt en word nu weer recreatief gereden en af en toe een onderlinge wedstrijd door mijn vriend. Het paard is nu 23 jaar, wat aan de oudere kant. Fokken zal alleen gebeuren na goedkeuring dierenarts. Maar in principe is ze in zeer goede gezondheid en conditie , al zie je wel aan haar lijf dat ze fokmerrie is geweest. Als de dierenarts groen licht geeft dan willen we volgend jaar haar laten dekken.

Graag zouden we uit haar een dressuur veulen fokken. In theorie voor eigen gebruik maar in de praktijk moet het veulen ook verkoopbaar blijven mocht er ooit iets gebeuren waardoor we beslissen om het veulen te verkopen.

De afstamming van de merrie is Elcaro x Joost x Abgar xx http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/259723

Graag fokken we iets meer maat, maar ook wat hoogbeniger en eleganter, de merrie is van het wat oudere fokmodel, een wat groffer hoofd, groot breed lijf, groffere benen, opzich niets mis mee, maar wat chiquer zou niet misstaan. Verder zou de ruimte uit de schouder van de merrie wat verbeterd mogen worden, en heeft ze niet zo'n super stap.
Daarnaast graag een hengst uit bewezen bloedlijnen, maar mag een jongere hengst zijn.
De merrie zelf is zwart de kleur terug fokken zou ook leuk zijn, maar geen must. Alleen willen we niet dekken met een schimmel.


Foto: https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/t3 ... 0085_o.jpg

Ik heb al wat hengsten in gedachten maar ben heel benieuwd waar jullie mee komen.
Laatst bijgewerkt door Kady1 op 25-10-16 20:19, in het totaal 2 keer bewerkt


pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: welke hengst voor oudere merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 20:13

23 lijkt mij te oud om mee te fokken! Een bevalling is zwaar voor een paard! Ik kan je verder niet adviseren..Voor een gedegen advies zou ik het kwpn raadplegen.

Kady1
Berichten: 2505
Geregistreerd: 03-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-16 20:16

Ik heb betreft haar leeftijd al contact gehad met de dierenarts. Als een paard nog nooit een veulen heeft gehad dan is 23 idd te oud om mee te beginnen met fokken. Maar als een dier in verdere goede gezondheid verkeerd ziet mijn dierenarts geen problemen, zeker omdat zij al 10 veulens heeft gehad en de boel dus al behoorlijk is opgerekt. Voor inseminatie zal zij eerst grondig onderzocht worden van binnen of alles nog wel werkt naar behoren ;)

NatasjavE

Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: welke hengst voor oudere merrie v. Elcaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 20:24

Paard op die foto toont niet grof of ouderwets. Maar dit is dan ook niet een foto waarop je dat echt kan beoordelen.

Maar ik denk dat Apache wel naar je smaak zou kunnen zijn.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

gomir

Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: welke hengst voor merrie v. Elcaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 20:35

Hou er wel rekening mee dat oudere merries relatief vaker een kleinere nakomeling krijgen. Gebeurt niet zelden dat de laatste nakomelingen van een oude fokmerrie in de ponymaat blijven hangen. Lijkt me gezien de wens om te vergroten wel iets om rekening mee te houden.

Van dressuurpaarden heb ik verder weinig verstand dus inhoudelijk heb je aan mij weinig.

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Elisa2

Berichten: 36697
Geregistreerd: 31-08-04

Re: welke hengst voor merrie v. Elcaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 08:13

Met die bloedlijn zou ik zeker voor een hengst met een nuchter en braaf karakter gaan..voor verder advies graag meer info..betere foto's e.d.

Staat trouwens maar een nakomeling geregistreerd op horsetelex.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

NatasjavE

Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: welke hengst voor merrie v. Elcaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 09:09

In de KWPN database staan er 6. De laatste in 2014

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Pebblea

Berichten: 238
Geregistreerd: 02-11-15
Woonplaats: Naast Gucci ♥

Re: welke hengst voor merrie v. Elcaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 09:15

Grand Galaxy Win misschien (Apache x Jazz x Zeoliet), dan fok je wel iets terug op Zeoliet.

Taken by the most beautiful horse <3

Kady1
Berichten: 2505
Geregistreerd: 03-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-10-16 09:21

Vorige eigenaren zeiden 10 jr als fokmerrie gebruikt, dus misschien wel minder veulens dan 10 maar in iedergeval wel al vrij veel veulens gehad, maar kan ook zijn dat ze niet allemaal KWPN gefokt zijn geen idee, ik zal het nog eens na vragen. De laatste in 2014 wist ik, dat is er bij verteld.

Ik zal nieuwe foto's maken. Wat voor info moet je nog meer weten?
Merrie zelf heeft een fijn karakter, maar kan ook natuurlijk komen doordat ze al stuk ouder is en het scherpe randje er door de jaren heen wat minder is geworden. Het is mij bekend dat deze bloedlijn best een hengst kan gebruiken met een nuchter en braaf karakter. Als we het nog gaan doen dan wil je geen bom fokken :P

NatasjavE

Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 09:25

6 veulens in 10 jaar is niet gek hoor.

Op Zeoliet terugpakken zou ik dan persoonlijk niet doen. + Grand Galaxi heeft lijnenteelt op Jazz en naast zeoliet gaat ie ook terug op Aktion.

Deze merrie voert ook al Joost x Abgar XX...

Kwee nie.
Dat vind ik wel veel heet en moeilijk op het papier.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Kady1
Berichten: 2505
Geregistreerd: 03-06-07

Re: welke hengst voor merrie v. Elcaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-10-16 09:31

De vorige eigenaren hebben er zoals ik begreep voornamelijk spring lijnen mee gefokt.
Bloedlijnen met Jazz er in heeft ook niet mijn voorkeur.

Zelf zat ik te kijken naar United, heb nog een merrie die van deze hengst is, maar dat is ook een mega heet paard. Ik zelf kan het prima handelen en vind zoiets leuk, maar met oog op ooit verkopen wellicht beter voor wat rustiger bloed er in te fokken. De vraag is dan alleen welke lijnen he haha

Misschien toch eens naar duitse hengsten kijken. We hebben als het door gaat nog maar 1 kans denk ik gezien haar leeftijd, dus dan moet het wel een echt goede keuze zijn qua hengst.

Elisa2

Berichten: 36697
Geregistreerd: 31-08-04

Re: welke hengst voor merrie v. Elcaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 12:59

Dan kun je het beste voor een bewezen hengst gaan..

Heb je betere foto's van haar?

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

lisch

Berichten: 4648
Geregistreerd: 28-04-09
Woonplaats: schoonebeek

Re: welke hengst voor merrie v. Elcaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 20:01


KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 11:28

Als je haar volgend jaar laat dekken is ze 25 !
... een bevalling en het zogen van een veulen is ''topsport'' ;waarom zou je een merrie dat op die leeftijd nog aan willen doen ? :\

Kahlua:Ster D-OC M2~Feel Good x Elite D-OC Jetset D
Opium: Elite D-OC Z dr~Jetset D x Ster Sport Dr Record

Ramazzotti~Ferguson x Feel Good
:verkocht aan een Inter II ruiter.

Kady1
Berichten: 2505
Geregistreerd: 03-06-07

Re: welke hengst voor merrie v. Elcaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-16 13:46

Als mijn dierenarts groen licht geeft dat zij het qua gezondheid aan kan zie ik geen problemen. Ze zal goed ondersteund worden qua voeding. Zegt mijn dierenarts niet meer aan beginnen dan houd het op.

Ik heb bij verschillende fokkers gewerkt en met een echt goed merrie dekken ze vaak zo lang als het kan door en daar zijn echt wel vaker 20+ merries bij.

Roodvos

Berichten: 6617
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 15:22

Kady1 schreef:
Als mijn dierenarts groen licht geeft dat zij het qua gezondheid aan kan zie ik geen problemen. Ze zal goed ondersteund worden qua voeding. Zegt mijn dierenarts niet meer aan beginnen dan houd het op.

Ik heb bij verschillende fokkers gewerkt en met een echt goed merrie dekken ze vaak zo lang als het kan door en daar zijn echt wel vaker 20+ merries bij.

Ja, wij hebben ook zo’n merrie op stal. Net zo oud als die van jullie, heeft dit jaar haar laatste veulen gegeven. Veulen was trouwens ook niet gezond en is na een paar dagen ingeslapen. En van de 3 veulens van voorgaande jaren zijn er 2 kleintjes. De dierenarts zei dit voorjaar ook over deze merrie dat ze nog wel weer een keer gedekt kon worden. Hebben ze gelukkig niet gedaan, want de merrie is inmiddels helemaal versleten en kan bijna niet meer lopen. Als de paarden weer op stal komen wordt ze ingeslapen.

De dierenarts kan alleen maar een oordeel geven over de gezondheidstoestand van je merrie op dat moment. Hij/zij heeft echter geen glazen bol en kan niet voorspellen hoe een paard, en zeker een drachtige merrie, van die leeftijd zich gedurende het daarop volgende 1,5 jaar ontwikkeld (dracht + zoogperiode).

Als je incalculeert dat je ergens in het traject zowel je merrie als veulen kwijtraakt, en dat niet erg vindt, dan moet je het zeker doen. Anders zou ik de kosten voor dekgeld en veterinaire begeleiding apart leggen en volgend jaar een veulen dat je aanspreekt aankopen. En ondertussen gewoon lekker genieten van je dame zolang als het nog kan.

Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]




Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

Kady1
Berichten: 2505
Geregistreerd: 03-06-07

Re: welke hengst voor merrie v. Elcaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-16 17:19

Wel iets om inderdaad in de overweging mee te nemen om wel of niet te dekken. Sowieso is het paard van mijn vriend dus hij heeft het laatste woord er in en als hij liever wil blijven rijden dan houd dekken op. Want en en dat gaat niet


Ragdollcat
Berichten: 14662
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: welke hengst voor merrie v. Elcaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 17:26

Volgend jaar is ze 24 en dan wordt ze gedekt en is ze 25 als de veulen geboren gaat worden.

Dat vind ik persoonlijk wel behoorlijk oud of ze nou eerder veulens heeft gehad of niet.
Ze is behoorlijk uitgerekt en zie je het eraan dat ze fokmerrie is geweest dan zou ik het haar niet meer aandoen.......zeker niet op deze leeftijd.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 0 bezoekers