Ontwormen, hoe doen jullie het?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Doef

Berichten: 1736
Geregistreerd: 25-09-12
Woonplaats: Midden Nederland

Ontwormen, hoe doen jullie het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-16 07:10

Sinds ik mijn paard heb doe ik mestonderzoeken, zo heeft de vorige eigenaar het ook altijd gedaan. Nu las ik dat zo'n onderzoek niet altijd betrouwbaar is... Moet ik dan toch op wormenkuren? Hoe doen jullie dat? Hoor ook weer slechte verhalen over zo'n kuur...

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Re: Ontwormen, hoe doen jullie het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 08:08

wat goed dat je hierover nadenkt, ik heb wel een tip: ga erover lezen!
verdiep je in wormen bij paarden!
mestonderzoek is op zich een prima idee, naast kijken naar je paard(en mest) én een Equest Pramox standaard 1x per jaar in nov/dec hoort daar m.i. bij
er zijn zoveel factoren die meespelen:
wordt het weiland uitgemest? zo ja hoe vaak?
is er veel wisseling in de kudde, komen er vaak (besmette) paarden van buitenaf?
enz....

keeyzie

Berichten: 5717
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Ontwormen, hoe doen jullie het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 08:15

Ik deed ook netjes het mestonderzoek zoals werd aangeraden. Nu niet meer...
Mijn paard was ziek, uit het mestonderzoek kwam niets. Uit het bloedonderzoek bleek hij helemaal vol bloedwormen te zitten. Deze waren ingekapseld waardoor ze niet in de mest zaten.

Ik ben nu gewoon weer overgegaan op preventief ontwormen, als is de dierenarts het nog niet helemaal met me eens.. Dus elke keer heb ik weer opnieuw een discussie.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70520
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 08:32

VSW -> MD omdat het medisch is.

Doef

Berichten: 1736
Geregistreerd: 25-09-12
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Ontwormen, hoe doen jullie het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-16 09:44

Hmm ja het is lastig, waar is die Equest Pramox precies goed voor? Stel ik zou toch overgaan op de kuren, kan je die gewoon krijgen bij je DA, of moet dat op recept?

Josien_

Berichten: 9003
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: Ontwormen, hoe doen jullie het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 09:46

Ik zit hier ook nog een beetje mee te worstelen.
Er zijn veel verschillende dingen over te lezen.
Uiteindelijk heb ik besloten om in het najaar Nov/dec en eventueel voorjaar maart/april een kuur te doen en in de zomermaanden mestonderzoek te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 10:06

Doef schreef:
Hmm ja het is lastig, waar is die Equest Pramox precies goed voor? Stel ik zou toch overgaan op de kuren, kan je die gewoon krijgen bij je DA, of moet dat op recept?


Ik twijfel hier ook over. Ik wil denk ik ook gewoon preventief ontwormen voortaan. En toen werd Pramox mij aangeraden. Die neem volgens mij "alles" mee. Horzellarven, lintwormen etc etc.

tamary

Berichten: 29173
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Ontwormen, hoe doen jullie het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 11:20

Als het gras begint met groeien -> ontwormen. Als het gras stopt met groeien/insecten weg zijn -> ontwormen. Beide met ivermectine en praziquantel (lintworm)
Na 1e flinke (nacht)vorst/jaarwisseling -> ontwormen met moxidectine (dan ben je de explosie van ingekapselde bloedworm voor die anders in het voorjaar naar buiten wil).

Kan zijn dat je bv bij slecht weidebeleid midden in de zomer nog een keer ivermectine geeft tegen bloedworm, maar dan heeft het eventueel zin om mestonderzoek te doen.

Afwezig
Berichten: 3725
Geregistreerd: 17-01-08

Re: Ontwormen, hoe doen jullie het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 11:22

Ik hou de mest in de gaten en doe om de drie maanden mest onderzoek.
Als ik het niet vertrouw overleg in met mijn DA. Ook doe ik een keer per jaar bloed onderzoek, omdat het indd niet altijd na voren komt met mest onderzoek.

Want preventief ontworden is ook slecht.

davinci2412

Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 11:25

keeyzie schreef:
Ik deed ook netjes het mestonderzoek zoals werd aangeraden. Nu niet meer...
Mijn paard was ziek, uit het mestonderzoek kwam niets. Uit het bloedonderzoek bleek hij helemaal vol bloedwormen te zitten. Deze waren ingekapseld waardoor ze niet in de mest zaten.

Ik ben nu gewoon weer overgegaan op preventief ontwormen, als is de dierenarts het nog niet helemaal met me eens.. Dus elke keer heb ik weer opnieuw een discussie.


Dat klopt omdat deze worm alleen kan worden tegen gegaan door goed weide beheer. Deze zit niet in de mest en wanneer hij in de darmwand zit is hij ook imuum voor eventuele wormenkuren...

Persoonlijk ontworm ik 1 keer per jaar preventief. En twee keer per jaar mest onderzoek.
De spoelworm is overigens gedeeltelijk resistent voor ivermectine achtige, de kleine bloedworm kan je dan alleen weer met ivermectine achtige bestrijden, mits ze niet zijn ingekapseld. Ik zou dus ook niet jaarlijks dezelfde wormenkuur gebruiken

Anoniem

Re: Ontwormen, hoe doen jullie het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 11:30

Mag ik vragen wat er wordt verstaan onder slecht weidebeheer?

En is die Pramox ook tegen bloedwormen?

Jord

Berichten: 1561
Geregistreerd: 05-09-06
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 11:30

Hier ook slechte ervaringen met mestonderzoek, heb het een aantal jaar gedaan. Nu 2x per jaar preventief een wormenspuit.

Lori

Berichten: 3564
Geregistreerd: 11-08-10

Re: Ontwormen, hoe doen jullie het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 11:38

Ik volg even, vertrouw mestonderzoek ook niet. Is nu eind oktober maar ben aan het twijfelen wanneer er een equest (promox) in te gooien.

tamary

Berichten: 29173
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 11:39

Annekeee schreef:
Ik hou de mest in de gaten en doe om de drie maanden mest onderzoek.
Als ik het niet vertrouw overleg in met mijn DA. Ook doe ik een keer per jaar bloed onderzoek, omdat het indd niet altijd na voren komt met mest onderzoek.

Want preventief ontworden is ook slecht.

Omgevingsfactoren in overweging nemen. Ik weet dat hier (en buiten het hek waar ik mijn pony's ook wel aan de hand laat grazen) zat aan reeën, muizen, vossen, etc. zitten. Ik kan dus rustig rekenen op in elk geval lintworm.

Braaf elke x weken ontwormen, want er staat in de bijsluiter dat het .. weken werkt is niet nodig, goed kijken naar het hele plaatje wel en daar horen ook de andere dieren in de omgeving bij. Reden hier om de omheining geschikt te maken zodat er schapen op kunnen om een deel wormenbestrijding zonder gif te kunnen (en hopelijk ook onkruidbestrijding).

_Dominique schreef:
Mag ik vragen wat er wordt verstaan onder slecht weidebeheer?

En is die Pramox ook tegen bloedwormen?

Niet uitmesten, zodat het cirkeltje besmetting -> eitjes in het gras -> herbesmetting door opeten door blijft draaien. Lastiger daarbij is dat de boel in de grond jaren "slapend" aanwezig kan zijn. Valt aan te pakken met perlka, maar ook dat heeft weer nadelen.
Pramox = moxidectine + praziquantel, ik kies hier trouwens niet voor. Praziquantel is voor lintworm en die bestrijd je het beste in het voor- en najaar, moxidectine is voor ingekapselde bloedworm (voor de andere stadia werkt ivermectine net zo goed) en die bestrijd je juist in de winter. Toepassingsperiodes overlappen dus niet. Imho niet praktisch, want juiste middel in juiste periode is ook ter voorkoming van resistentie belangrijk.

Jorex

Berichten: 9933
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 11:47

Ik heb equest pramox er net halverwege oktober in gedaan. Alleen nu heeft mijn jaarling opnieuw slappe mest (dus bloedwormen), is het veilig om op zo'n korte tijd alweer te herhalen? Of moet ik nog een paar weken wachten?
Zijn vriend heeft nergens last van.

Verder wordt de paddock hier twee maal daags uitgemest en de weide binnen 24 uur nadat ze erop stonden. En momenteel komen ze niet meer op de weide, want de jaarling komt dan telkens weer onder de bloedwormen te zitten, nu hebben ze afgelopen weekend wel op de weide gestaan (uit nood) en nu is het wederom mis :(

FelineNanet

Berichten: 1630
Geregistreerd: 03-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 11:51

Mijn merrie krijgt promox/Equest als ze van het land afkomt en de paddock op gaat. Hierna wil ik mestonderzoek laten doen tot het voorjaar. Aan de andere kant twijfel ik heel erg: omdat er een enkele uitkomt dat er geen wormen zijn, terwijl ze wél haar staart eraf schuurt. Doe ik hem dan 2 weken later, dan is het wel raak. Kijk goed naar jouw paard is vooral mijn advies. Mijn pony geeft gelukkig gelijk aan als ze wormen heeft.

Kortom: Preventief ontwormen doe ik dus sowieso als ze het weiland afkomen en de rest van het jaar met de onderzoeker (en gewoon kijken hoe zij is: wormenbuikje/schuren oid)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 12:01

Oke t land waar mijn paard op stond werd nooit gemest oid.. Ze heeft de laatste tijd wel slappe mest en schuurt soms dr kont.

Ik nen zo vreselijk onzeker. Ze is mijn eerste eigen paard en heb dr net sinds september. Ik heb werkelijk geen flauw benul van goed ontwormen etc..

Edit: dus ik wil nu graag preventief ontwormen en dan verder op mestonderzoek. Maar dan is Pramox dus goed? En haal je dat bijnde DA of.. -O-

Josien_

Berichten: 9003
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 12:17

_Dominique schreef:
Oke t land waar mijn paard op stond werd nooit gemest oid.. Ze heeft de laatste tijd wel slappe mest en schuurt soms dr kont.

Ik nen zo vreselijk onzeker. Ze is mijn eerste eigen paard en heb dr net sinds september. Ik heb werkelijk geen flauw benul van goed ontwormen etc..

Edit: dus ik wil nu graag preventief ontwormen en dan verder op mestonderzoek. Maar dan is Pramox dus goed? En haal je dat bijnde DA of.. -O-


Misschien kun je het beste gewoon even de DA bellen. Daar kun je ook meteen een kuur meekrijgen.

Licor

Berichten: 2944
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 12:19

Ik ontworm 1x per jaar preventief met moxidectine en/of praziquental.. en dan nog 1 of 2 keer per jaar wormonderzoek..
Overigens heb ik vorig jaar een worm besmetting gehad en dan ontworm ik preventief iets vaker zodat ik zeker weet dat de wormen weg zijn voordat ik weer over ga op wormonderzoek

Ik doe ook alles in overleg met de dierenarts en haal daar ook mijn kuren

janouk
Blogger

Berichten: 17865
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 12:38

Ik doe maandelijks zelf mestonderzoek ( niet in winter) op bloedwormen, longwormen, spoelwormen.
Ik mest de wei dagelijks uit. Paarden staan hele dag buiten. De samenstelling van de groep is vast.

1 x per jaar sowieso pramox tegen lintworm en horzellarven.

In de winter heeft mest onderzoek doen geen zin, omdat wormen in de winter geen eieren leggen en je dus niets zal vinden.

Doef

Berichten: 1736
Geregistreerd: 25-09-12
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Ontwormen, hoe doen jullie het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-16 13:32

Dus als ik kuren zou gaan geven, welke moet ik dan en wanneer?

janouk
Blogger

Berichten: 17865
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Ontwormen, hoe doen jullie het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 14:16

Overleggen met je veearts. Door de Wet van 2008 zijn wormenkuren alleen verkrijgbaar op recept van een veearts. De veearts kan met jou beoordelen welk ontwormingsschema voor jouw paard met jouw stal/weide management het meest geschikt is.
In ieder geval zal je recept krijgen Pramox (moxidectine en praziquantel) voor eind november/december.

Afwezig
Berichten: 3725
Geregistreerd: 17-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 14:19

Doef schreef:
Dus als ik kuren zou gaan geven, welke moet ik dan en wanneer?

Zo iets altijd in overleg met de DA.
elk seizoen heeft zijn "eigen" worm.

Dadelijk geef je de "verkeerde" en komen ze er niet van af.......

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 14:28

tamary schreef:
Als het gras begint met groeien -> ontwormen. Als het gras stopt met groeien/insecten weg zijn -> ontwormen. Beide met ivermectine en praziquantel (lintworm)
Na 1e flinke (nacht)vorst/jaarwisseling -> ontwormen met moxidectine (dan ben je de explosie van ingekapselde bloedworm voor die anders in het voorjaar naar buiten wil).

Kan zijn dat je bv bij slecht weidebeleid midden in de zomer nog een keer ivermectine geeft tegen bloedworm, maar dan heeft het eventueel zin om mestonderzoek te doen.

En daarom snap ik dus equest pramox niet.. Ik geef 2x ivermectine + praziquantel (van een willekeurig merk) en inderdaad rond het nieuwe jaar moxidectine (de gewone equest). De combinatie moxidectine + praxiquantel vind ik niet heel logisch gezien je ze op een ander moment wil geven.

Jorex

Berichten: 9933
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Ontwormen, hoe doen jullie het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 17:36

Is er hier niemand die het antwoord weet op mijn vragen, want ik heb een vermoeden dat de bloedworm wederom voor slappe mest zorgt bij mijn jaarling terwijl hij dus twee weken geleden met Pramox is gedaan.