Nieuw zadel & mijn dekjes blijven niet liggen, help!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NAV

Berichten: 250
Geregistreerd: 15-09-08
Woonplaats: Driebergen

Nieuw zadel & mijn dekjes blijven niet liggen, help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-16 21:14

Ik heb net een nieuw Harry Dabbs zadel, aangemeten door een erkende zadelmaker. Helaas kan ik bij dit zadel mijn dekjes niet vastmaken aan de singelstoten.

Als ik ga rijden schuift mijn dekje enorm naar achter, soms tot onder mijn zadel. Dat probleem had ik met mijn oude zadel soms ook, maar was redelijk binnen de perken te houden als ik de dekjes goed naar voren legde en heel strak vast maakte met de lussen.

Het enige dekje waar ik dit probleem nooit mee heb gehad, was mijn Anky pad met anti slip. Die ga ik morgen maar eens onder mijn nieuwe zadel leggen om te kijken hoe het gaat, maar zijn er wellicht bokkers die dit probleem herkennen? Zijn er opties die ik over het hoofd zie?
Ik zou het jammer vinden als ik afscheid moet nemen van mijn dekjes en geheel over moet stappen op pads..

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: Nieuw zadel & mijn dekjes blijven niet liggen, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 21:17

Ik heb dit probleem ook, maar kwam er achter dat het aan mij ligt. Als mijn trainster hem rijdt gebeurt het namelijk niet.
Heb je dat al een getest?

Drico

Berichten: 4492
Geregistreerd: 14-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 21:19

Heb je een foto van je zadel/singelstoten hoe dat zit dan?

Wat voor dekjes je er ook nog eventueel op zou kunnen doen zijn zulk soort:
Afbeelding

Die gaan op deze manier vast:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Drico op 26-10-16 21:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Flicka12

Berichten: 3112
Geregistreerd: 05-12-10
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 21:19

Misschien een anti-slip matje tussen je zadel en je dekje?

YoeriTinker

Berichten: 257
Geregistreerd: 02-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 21:20

Ik las je verhaal en toen dacht ik meteen: Anky pad met anti slip letters! Maar toen zag ik dat je dat al gaat proberen haha! Ik vind die dekjes erg fijn en het werkt heel goed!

NAV

Berichten: 250
Geregistreerd: 15-09-08
Woonplaats: Driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-16 21:26

Jotoma schreef:
Ik heb dit probleem ook, maar kwam er achter dat het aan mij ligt. Als mijn trainster hem rijdt gebeurt het namelijk niet.
Heb je dat al een getest?


Dat vind ik heel interessant. Morgen heb ik voor het eerst les met mijn zadel, maar ik ga deze tip zeker in gedachten houden want misschien ligt het wel aan mij.

NAV

Berichten: 250
Geregistreerd: 15-09-08
Woonplaats: Driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-16 21:28

Flicka12 schreef:
Misschien een anti-slip matje tussen je zadel en je dekje?


Heb je speciale matjes voor paarden? Of zou een stukje anti-slip wat ik ook onder mijn bank heb liggen werken? Het is het proberen waard, bedankt voor de tip!

smurffie

Berichten: 11126
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: Nieuw zadel & mijn dekjes blijven niet liggen, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 21:33

Ik zou eerst even kijken naar de oorzaak voor je het op wil lossen met antislip. In princiepe kan bij een passend zadel er namelijk geen wrijving zijn die het dekje naar achter schuift..
Wellicht toch nog iets laten aanpassen aan je zadel?

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Nieuw zadel & mijn dekjes blijven niet liggen, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 21:35

Ik sommige gevallen past het dekje niet met de bovenlijn van het paard en dan gaat het zijn middelpunt zoeken.

Flicka12

Berichten: 3112
Geregistreerd: 05-12-10
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 22:25

NAV schreef:
Flicka12 schreef:
Misschien een anti-slip matje tussen je zadel en je dekje?


Heb je speciale matjes voor paarden? Of zou een stukje anti-slip wat ik ook onder mijn bank heb liggen werken? Het is het proberen waard, bedankt voor de tip!

Ja die zijn er! :j
https://www.agradi.nl/premiere-zadelond ... -zwart.htm

Johnnydepony
Berichten: 1415
Geregistreerd: 15-05-11

Re: Nieuw zadel & mijn dekjes blijven niet liggen, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 07:57

Een barnsby grip pad of ecogold kan dit ook oplossen.

janouk
Blogger

Berichten: 17853
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 08:28

Zelf andere lusjes met klittenband maken op je dekje, zodat je het wel vast kan zetten. Zo gemaakt.

Easy_Rider
Berichten: 170
Geregistreerd: 29-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 08:38

Mijn ervaring is dat die sjabrakken alleen schuiven onder een zadel wat niet goed (stil) ligt.
Als mijn sjabrak gaat schuiven is dat voor mij een teken dat de zadelmaker weer moet komen aanpassen.

NAV

Berichten: 250
Geregistreerd: 15-09-08
Woonplaats: Driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-16 08:54

Easy_Rider schreef:
Mijn ervaring is dat die sjabrakken alleen schuiven onder een zadel wat niet goed (stil) ligt.
Als mijn sjabrak gaat schuiven is dat voor mij een teken dat de zadelmaker weer moet komen aanpassen.


Mijn zadel is nog geen week oud, nieuw en aangemeten door een goede zadelmaker.
Daarnaast had ik het schuifprobleem ook met mijn oude zadel en met mn springzadel. Die zadels zijn gecheckt door 2 verschillende zadelmakers.
Ik snap je reply maar voor mij ligt de oplossing dus niet in het aanpassen van mijn zadel.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 09:12

Ben echt benieuwd of een ander het met jouw zadel ook heeft.
Ik had het met mijn oude zadel niet en met mijn nieuwe zadel wel. Het zadel en de singel blijft echt keurig liggen, alleen t dekje schuift weg.
Maar bij mij kwam heel duidelijk mijn balansprobleem naar voren na mn opgelopen whiplash. Rijden mag ik heel langzaamaan opbouwen en het is nu wel stukken minder.
Ik had eerder ook dat hij tot bijna de helft van mn zadel kwam. Ik ben er voor nu nog niet helemaal content mee, maar ik ben zelf ook nog verre van genezen.
Ik heb overigens de goedkoopste dekjes van Horze aangeschaft. Dit zijn behoorlijk stugge dekjes, maar die schoven minimaal.