Spierversterkers bij oude hond. Ervaringen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nyaleti

Berichten: 6096
Geregistreerd: 05-04-10

Spierversterkers bij oude hond. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-16 16:38

Hello

Onze hond, een Berner senner kruising van 30 kilo en 10 jaar heeft de laatste steeds meer last van zijn artrose / HD. De laatste tijd eet hij zijn brokken niet meer (lekkernijen wel) en poept hij slecht en moeizaam. We zijn hiervoor bij de DA geweest. Door middel van bloedonderzoek andere dingen uitgesloten en komt de pijn van uit zijn achterhand waar waarschijnlijk iets wordt afgekneld in zijn zenuwen; dubbel tredend reflex was erg traag, gevoelig op z'n achterhand en daardoor waarschijnlijk moeite met poepen.
Waarom hij z'n brokken niet eet is een raadsel (schrokte altijd alles naar binnen), maar hij heeft nu Metacam (pijnstiller & ontstekingsremmer) mee gekregen voor de komende 2 weken, kijken hoe het dan gaat. Ook gaat hij weer terug op de RC Mobility brokken die z'n artrose ondersteunen en krijgt ie net zoals normaal 1 tablet Glucosamine per dag.
Nu is het van voor nog een mooie, brede hond maar vanaf achter is het net een klein hondje zegmaar. Erg smal, instabiel en duidelijk last in sommige houdingen. Valt dan zo af en toe ook om.

De dierenarts kwam ook met het idee om, als het niet verbeterd met de pijnstillers, hem wat spierversterkende injectie te geven. Heeft iemand ervaring met zulke injecties? Ik vraag me af of je dan niet alleen maar een grote rotzooi in je hond spuit.. En of het echt werkt :=

Bedankt!


BigOne
Berichten: 38177
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Spierversterkers bij oude hond. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 16:42

Met het inspuiten is het naar mijn idee alleen het onvermijdelijk uitstellen, natuurlijk is dat een paardenmiddel want spieren versterk je door oefeningen of anabolen. Het is inderdaad de vraag of je er dus aan moet beginnen, kan wel helpen en misschien dan nog een periode waarvan je van je hond kunt genieten. Andere optie is het zo laten en voorbereiden op het afscheid. (Hoe treurig dat ook is)

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Goof

Berichten: 28728
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Spierversterkers bij oude hond. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 16:46

Ben ik misschien de boeman, maar een 10 jaar oude berner senner met artrose en HD?
Ik denk dat het dier gewoon aangeeft dat het pijn heeft en dat het klaar is.

xU_Blinghx
Berichten: 1780
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 16:47

Wij hebben een Landseer gehad die ook toen hij ouder werd moeite kreeg met opstaan en door zijn poten zakte. Hij heeft toen spierversterkers ingespoten gekregen waar hij ong. een jaar lang baat bij had (Na 1x spuiten). Verder had hij geen last van bijwerkingen.

Voor onze hond werkte het in iedere geval zeer goed :)

Insta: yl_aerial

Nyaleti

Berichten: 6096
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-16 23:15

Goof schreef:
Ben ik misschien de boeman, maar een 10 jaar oude berner senner met artrose en HD?
Ik denk dat het dier gewoon aangeeft dat het pijn heeft en dat het klaar is.



Hij is nog erg fit en jong in z'n hoofd, dus zeker niet klaar om in te laten slapen. Zou, als ik dat nu al zou doen zeker schuldig voelen. Verder geeft hij ons en de DA niet het gevoel dat hij 'constant in pijn' leeft.
Mocht de behandeling met Metacam en evt de spierversterkers niet werken dan is voor mij uiteindelijk de keuze ook duidelijk, maar dat is nu nog niet.

xLeoniee

Berichten: 2427
Geregistreerd: 16-01-12
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 23:20

Bij onze hond hebben ze ook spierversterkers (anabolen) ingespoten. Hij heeft het 1x gehad begin van het jaar en is er echt van opgeknapt.

Edit: Onze hond heeft lichte artrose aan het einde van zijn rug, dus ongeveer waar de achterhand begint. Hij zakte soms door zijn poten doordat er dan kort een zenuw bekneld raakte. Ook wou hij zijn brokken niet meer eten maar dit leek toch door het gebit te komen. Hij krijgt nu vlees en dat eet hij wel goed. Het is niet zo dat je door het inspuiten ineens weer een gespierde achterkant krijgt zoals het vroeger was. Bij onze hond is het gewoon gedaan om de spieren rondom de rug wat sterker te maken zodat de zenuw minder snel afknelde

Abby oet de Broekstreek v. Liz. Neustar
Catell van 't Jansveld v. Liz. Steuermann
†Mareja van Steenbergen Elite, Sport | v. Adidas | Z1+14
IG: @dutchhaflingers

loez

Berichten: 11066
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Re: Spierversterkers bij oude hond. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 11:14

Wij geven onderstaand 2x daags 1 tablet aan onze boerboelreu van een jaar met lichte artrose in zijn voorbenen.

https://www.kruidvat.nl/kruidvat-glucos ... /p/1124929

De fokker geeft standaard 1 tablet dagelijks bij elk van hun boerboels. En bij de zoals de onze die last heeft van lichte artrose 2x daags. Nergens last van nu alleen als hij écht ontzettend veel gedaan heeft die dag. Dan begint hij lichtjes te manken.

[o]

Nyaleti

Berichten: 6096
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Spierversterkers bij oude hond. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-10-16 14:39

Loez; Glucosamine krijgt hij ook al een tijdje elke dag. Werkte goed maar dit ondersteunt alleen maar en voorkomt niet dat het erger wordt.

Leonie; Ik had ook heel erg gehoopt dat hij gebitsproblemen had, dan was het zo opgelost zegmaar maar helaas.. Het zou bij mijn hond inderdaad ook gaan om er voor te zorgen dat een zenuw minder wordt afgekneld.


Solleke_Noah

Berichten: 11077
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 14:42

xU_Blinghx schreef:
Wij hebben een Landseer gehad die ook toen hij ouder werd moeite kreeg met opstaan en door zijn poten zakte. Hij heeft toen spierversterkers ingespoten gekregen waar hij ong. een jaar lang baat bij had (Na 1x spuiten). Verder had hij geen last van bijwerkingen.

Voor onze hond werkte het in iedere geval zeer goed :)


Onze koningspoedel van 12 jaar kreeg ook een zwakke achterhand en anabolen ingespoten.

Het heeft bij hem wel enig positief effect gehad, maar helaas lag uitgezaaide kanker aan de basis van zijn verslechtering (dat wisten we toen nog niet, DA wou pas röntgen onderzoek doen na lang aandringen van onze kant) en hij is overleden.

Dus voor de korte periode dat hij ze kreeg, hier wel positief effect..

Meer pyrografie zien? : https://www.facebook.com/de-Vuurboom-10 ... _todo_tour

"Op jou wachten? Geen sprake van. Ik heb altijd al voor je uit moeten lopen om je de weg te wijzen." - Nachtogen

SincereQ
Berichten: 906
Geregistreerd: 22-02-11

Re: Spierversterkers bij oude hond. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 19:14

Onze vorige stabij heeft op 13 jarige leeftijd ook een injectie met spierversterkers gehad. Hij had precies wat jij benoemd qua achterhand. Erg iel en af en toe omvallen. Na de injectie heb ik niet het gevoel gekregen dat hij veel sterker werd, het plotseling door de poten vallen werd wat minder, maar hij bleef erg instabiel.
Hij kreeg toen al carpodyl (of zoiets), hij was nog jong in z'n koppie maar zijn licham gaf het op. Op 14 jarige leeftijd hebben we hem laten inslapen, hij gaf zelf aan dat het genoeg was geweest. Achteraf bleek hij een enorme tumor in zijn buik te hebben, wat van binnen alles verdrukte.

zodiacje

Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Spierversterkers bij oude hond. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 21:53

Mijn labrador heeft om deze reden anabolen gekregen. Hij was daarmee 5 jaar jonger. Heeft niet echt spieren bij gekregen maar hij is dan ook al ruim 14 en was in zijn geval om verdere spier afbraak tegen te gaan.
ik ben er iig erg over te spreken. Hij liep veel soepeler en voelde zich het heertje.

Overigens kan ik gluco pro van pharmahorse zeer van harte aanraden. Merk aanzienlijk veel verschil

Nyaleti

Berichten: 6096
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Spierversterkers bij oude hond. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-16 17:41

Fijn om te lezen dat hier vooral positieve ervaringen van komen :) ben zelf ook wel wat bang dat het een tumor kan zijn..

Nu in ieder geval nog geen verbetering Helaas, hopen dat het snel wat beter gaat.

annepaardoes

Berichten: 7153
Geregistreerd: 05-06-05
Woonplaats: Omgeving Apeldoorn

Re: Spierversterkers bij oude hond. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 16:23

Is buiten de behandeling om een dierfysiotherapeut niet een idee?

Nyaleti

Berichten: 6096
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-16 00:54

annepaardoes schreef:
Is buiten de behandeling om een dierfysiotherapeut niet een idee?


Denk dat de hond er niet zo blij van wordt, therapeut ook niet :') wij mogen ook niet alles met m, bv niet z'n poten vast pakken of hem optillen (vanaf jongs af aan al gehad, niet nu door pijn). En vi nden mijn ouders niet zo'n leuk idee door de hoge kosten :o in ieder geval kijken hoe deze behandeling gaat aanslaan.

JPS
Berichten: 2231
Geregistreerd: 10-12-09

Re: Spierversterkers bij oude hond. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 01:06

Mijn oudste doberreu ( bijna 12) heeft voor soortgelijke klachten een injectie met anabolen gehad en het helpt al maanden heel erg goed! Hij knapte er enorm van op dus ook hier een positieve ervaring.

Every man must decide whether he will walk in the light of creative altruism or in the darkness of destructive selfishness.

Anoniem

Re: Spierversterkers bij oude hond. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 02:14

Bij twee oudere honden laten doen toen hun achterhand verslapte. Ze konden er nog jarenlang op doorlopen. De ene had wegens zware hd meer nodig dan de andere maar ik zou het zo weer doen. Het verbetert de levenskwaliteit aanzienlijk en hun karakter werd er niets anders van.

Ocean_Child

Berichten: 2111
Geregistreerd: 30-10-08
Woonplaats: Aan het strand :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 02:24

Onze Duitse herder kreeg vanaf 12-jarige leeftijd anabolen toen ze zwak was geworden in de achterhand, maar zich nog gedroeg als een jonge hond.
Het heeft haar enorm geholpen en op deze leeftijd was ik niet bang voor de gevolgen op de lange termijn om "troep" in mijn hond te spuiten.
Ze heeft nog anderhalf jaar achter stokken aan gerend op het strand. Uiteindelijk hebben we afscheid van haar genomen ivm kanker op 13,5 jarige leeftijd.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Femke_Tweety, idylle en 104 bezoekers