Onbeperkt voordroog, dik worden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
orlando9

Berichten: 161
Geregistreerd: 12-06-16
Woonplaats: Hoofddorp

Onbeperkt voordroog, dik worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-16 11:51

Mijn tinker van 8 wordt 2 x daags gevoerd met voordroog dmv slowfeedernetten. Meestal had ze het rond 3 op en dan rond 19.30 werd het weer gevuld.

Nu heb ik een veulen van 5 maanden en ze staan sinds vandaag samen. Die eet natuurlijk veel langzamer dus wil ik 2 grote netten eigenlijk helemaal vullen zodat ze zon beetje onbeperkt krijgen.

Maar zal de grote toch wel eens stoppen met eten of wordt ze er moddervet van? Ze is al iets dikker sinds we al meer in die netten doen.

Het is wel mooi droog spul.

Kaitlyn

Berichten: 9726
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: Onbeperkt voordroog, dik worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 11:54

Die van mij heeft bijna nonstop ruwvoer. 's Ochtends worden ze gevoerd (brok en voordroog), dat is vaak nog niet op als ze naar buiten gaan. Met dit droge weer staan ze nog op de wei en worden daar extra bijgevoerd met voordroog. Zodra ze dan naar binnen gaan ligt er meestal nog van de ochtend of krijgen ze bij en 's avonds wordt er weer flink gevoerd en hebben ze in de ochtend vaak nog her en der een plukje liggen.

Zij wordt er niet dik van, maar ik heb haar tot nog toe nooit ergens dik van gekregen, ze wordt eerder te schraal.

orlando9

Berichten: 161
Geregistreerd: 12-06-16
Woonplaats: Hoofddorp

Re: Onbeperkt voordroog, dik worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-16 11:55

Dank je. Weet niet of tinkers eerder dikker worden. Of zal het loslopen?

Villanelle

Berichten: 1289
Geregistreerd: 17-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 11:58

Ik zou het even in de gaten houden wat het met je tinker doet. Die van ons krijgen ook voordroog, meerdere keren per dag (ca 4x), maar gelukkig niet onbeperkt. Mijn ponies worden ook heel snel te dik en zouden dat echt niet kunnen hebben.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Onbeperkt voordroog, dik worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 12:02

Wij voeren onbeperkt hooi (geen voordroog, daar kunnen de darmen van twee van de vier niet tegen) in slowfeeders. Onze pony's (ook de shet) stoppen met eten, zijn niet te dik. Wel ronde buiken vol ruwvoer (dat wordt nog wel eens verward met 'te dik'...)

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 12:03

Die van mij krijgen enorme jeuk van voordroog, maar als je het probleemloos voert maar ze minder dik wil hebben zou je kunnen mengen met stro.

karelien

Berichten: 489
Geregistreerd: 23-07-09

Re: Onbeperkt voordroog, dik worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 12:06

Hier een pony die blijft net zolang eten tot alles op is. Die wordt dus echt heel erg dik van onbeperkt

Princesj

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 12:07

Mijn paarden krijgen onbeperkt voordroog uit bakken, zonder net of slowfeeder functie. Beide zijn ze nog aan de slanke kant..

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 12:14

Tja, waarom zou het niet kunnen. Mijn paard is toen hij in pension stond ontzettend dik geworden, en daar stond hij wel langer zonder ruwvoer dan jouw tinker. Dat is ook de voornaamste reden dat hij niet meer in pension staat.

Nu krijgt hij onbeperkt hooi. Echt onbeperkt: bij de volgende voerbeurt is altijd nog een restje over. Hij staat samen met mijn shetlandpony. En mijn paard is een ietsje te dik (en spierloos, ik rijd niet meer op hem) maar heeft wel een stabiel gewicht. Wanneer hij gras krijgt wordt hij wel weer dikker.

Alles staat of valt met de kwaliteit van het ruwvoer. Zoek ruwvoer waar volwassen grassen in zitten en wat niet te zwaar bemest is. Soms heb je ook dat een paard niet tegen een bepaalde type bemesting kan. Mijn pony wordt bij voorbeeld acuut bevangen als ze iets eet waar kunstmest overheen gegaan is. En gras of hooi wat met varkensmest bemest is moet je niet aan een paard willen geven.

Kijk ook even naar welke grassen er in zitten. Als er veel raaigras in zit is het hooi vaak ook te rijk.

Die van mij worden overigens ziek van voordroog: ze krijgen er diarree van en krijgen last van putten in de hoefzolen (ruin) en bevangenheid (merrie). Ik heb nu Duits hooi voor ze, en dat gaat prima. Mijn ruin zijn spijsvertering is in de jaren dat hij in pension stond flink ontregeld en ik ben blij dat hij nu een stabiel gewicht heeft, gezonde hoeven heeft en zich ook niet meer zo verschrikkelijk volstouwt. Ik had niet gedacht dat het met hem kon maar hij stopt af en toe met eten.

Kaitlyn

Berichten: 9726
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 12:15

orlando9 schreef:
Dank je. Weet niet of tinkers eerder dikker worden. Of zal het loslopen?


Dat durf ik niet te zeggen. :o
Wat ik op mijn vorige stal wel heb gemerkt, is dat ze in eerste instantie vaak veel eten omdat ze niet gewend zijn non stop ruwvoer te hebben. Maar als ze uiteindelijk doorhebben dat er altijd ruwvoer is ze er ook rustig van weglopen.

Heb je al eens gewogen hoeveel ruwvoer je geeft per dag?

Een paard eet met onbeperkt eten zo'n 1.5 - 2% van zijn eigen lichaamsgewicht aan droge stof. In hooi is dit gemiddeld 80%, dus in 1 kilo hooi zit 800 gram droge stof.
In voordroog is dit gemiddeld 60%, dus in 1 kilo voordroog zit 600 gram droge stof. Van voordroog hebben ze dus meer nodig dan van hooi.

De minimale behoefte is 1.5%.
Dus stel je paard weegt 500 kilo, dan moet ze 7.5 kilo droge stof binnen krijgen, dus dat is met voordroog 12.5 kilo per dag.

Als je uitgaat van 2%:
500 kilo is dan 10 kilo droge stof, dus met voordroog is dat zo'n 16.5 kilo totaal per dag.

Als je paard op het weiland staat moet dit uiteraard meegerekend worden, maar gezien het jaargetijde zit er niet veel meer in het gras en hebben ze hooi/voordroog gewoon nodig.

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 12:18

Wegen doe ik niet meer aan. Ik voer op het oog. De één wordt gauw te dik, de ander valt juist in. Als ze allebei goed zijn voer ik ook goed ;)

Zeker aangezien ik steeds wisselende partijtjes hooi heb ga ik het niet wegen. Ik prop de netten vol en soms is er meer van over, soms minder. Dat regelt zichzelf.

En nu het kouder wordt weeg ik het al zeker niet. Om warm te blijven hebben ze brandstof nodig die ze kunnen verstoken.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Onbeperkt voordroog, dik worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 12:37

Wij wegen wel, maar meer omdat we zeker willen weten dat we genoeg voeren, en omdat we het gewoon interessant vinden. Vorige week wat warmer weer, 40 kg niet op in 24 uur (met z'n vieren is het 1.600 kg paard). Gisteren / maandag was het kouder, dan eten ze dus ca. 55 kg in 24 uur.

Iloscorp

Berichten: 1232
Geregistreerd: 20-09-15
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 12:39

orlando9 schreef:
Dank je. Weet niet of tinkers eerder dikker worden. Of zal het loslopen?

Ik heb een kruizing Tinker en hij staat ook op onbeperkt ruwvoer.
Ik denk dat het ook afhangt van de hoeveelheid beweging wat je paard krijgt.
Als ik niks of weinig met mijn paard zou doen, dan wordt hij sowieso dik(ker)....

Jackie82

Berichten: 639
Geregistreerd: 05-10-15
Woonplaats: Thuis

Re: Onbeperkt voordroog, dik worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 12:42

Tja hier staan ze onbeperkt op hooi, ze zijn wel wat aan de dikke kant.
Maar ze zijn nog jong en volop in de groei, dus minderen is hier zeker geen optie, maar zoals hierboven ook wordt genoemd hebben ze gewoon ronde buiken vol ruwvoer.

Mareintje

Berichten: 235
Geregistreerd: 13-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 12:53

Tinkers zijn paarden die je schraal moet houden, omdat ze aanleg hebben om snel dik te worden. Ik zou daarom heel voorzichtig zijn met onbeperkt voeren. Er wordt nog wel eens het argument gebruikt dat paarden in de natuur ook onbeperkt voer hebben, maar dat gaat niet op omdat onze rijke hooi / kuil veel meer voedingsstoffen bevat als ze in het wild naar binnen krijgen.

Ik zou gewoon goed naar je paard blijven kijken en daarom je hoeveelheid voer op afstemmen. Onderstaande plaatje kan je daarmee helpen. Uitgangspunt is dat je zijn laatste rib moet kunnen zien en de rest moet kunnen voelen als je zachtjes over zijn buik strijkt.

Afbeelding

tengeltje11
Berichten: 7136
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Onbeperkt voordroog, dik worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 13:02

Hier ben ik daarvan af gaan zien.
Ook tinkers en ze werden er moddervet van.

De netten worden hier 2/daags gevuld en ze krijgen ook bieten en 1/2 dagen hakselmais.
Ook de veulens en andere jong grut doen het er prima op en blijven mooi op gewicht.

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 13:06

Het ligt echt aan je voordroog. Van gewoon weidehooi werden die van mij moddervet (en hoefbevangen uiteindelijk). Voordroog heeft de naam meer voedingsstoffen te bevatten, maar ik heb ooit een jaar voordroog van eigen land gevoerd. Dat heb ik laten analyseren en daar zat echt weinig in. Dat durfde ik dus wel onbeperkt te voeren.

Inmiddels voer ik onbeperkt graszaadhooi zodat ze zich warm kunnen houden. Dit vinden ze niet zo lekker als gewoon hooi en eten ze dus alleen als ze honger hebben. Van weidehooi en voordroog blijven ze eten, omdat het ook lekker is. Dat vul ik aan met wat plakjes weidehooi om ze niet te dun te laten worden. Dit gaat super en zelfs m'n shetten worden niet te dik van dit dieet, terwijl ze dus wel de mogelijkheid hebben om de hele dag te eten.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 13:09

capopjekop schreef:
Het ligt echt aan je voordroog. Van gewoon weidehooi werden die van mij moddervet. Voordroog heeft de naam meer voedingsstoffen te bevatten, maar ik heb ooit een jaar voordroog van eigen land gevoerd. Dat heb ik laten analyseren en daar zat echt weinig in. Dat durfde ik dus wel onbeperkt te voeren.

Inmiddels voer ik onbeperkt graszaadhooi zodat ze zich warm kunnen houden. Dit vinden ze niet zo lekker als gewoon hooi en eten ze dus alleen als ze honger hebben. Van weidehooi en voordroog blijven ze eten, omdat het ook lekker is. Dat vul ik aan met wat plakjes weidehooi om ze niet te dun te laten worden.



Analyseren is inderdaad wel heel slim, van rijk hooi of voordroog worden zeker sobere paarden als Tinkers snel dik maar van arm voer niet. Ze kunnen ook dik worden van het suiker terwijl ze voedingsstoffen te kort komen.

Pavo heeft tegenwoordig een snelle analyze die wel een leuk idee geeft van wat je hebt.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 13:11

Dat plaatje is echt heel handig, maar... mijn merrie is een -1, een 0 en een 2... je ziet haar ribben zoals bij -1, haar hals is een 0 en haar kont is een +2. Buik gaat weer meer richting +1.

Sowieso is zo'n billen-plaatje relatief; koudbloedtypes hebben al snel meer 'hartvormige' billen dan warmbloedtypes (even generaliserend).

Achterom
Berichten: 23028
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Onbeperkt voordroog, dik worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 13:14

Dat wilde ik ook net zeggen... mijn merrie past prima in het plaatje. Met alles 0, dus goed.
Mijn ruin, ook warmbloed trouwens, heeft een heel andere bouw. Die heeft een veel rondere buik bijvoorbeeld. Die heeft hij ook wel eens gehad, in combinatie met een iel nekje. Zijn kruid is altijd hellend, ook als hij veel te dik is. Dit soort plaatjes zeggen in mijn ogen dus heel weinig.

Ontopic: beide paarden staan hier op onbeperkt hooi, en ja, ze stoppen gewoon met eten als ze genoeg hebben :j

Mareintje

Berichten: 235
Geregistreerd: 13-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 13:55

Wendy schreef:
Mijn ruin, ook warmbloed trouwens, heeft een heel andere bouw. Die heeft een veel rondere buik bijvoorbeeld. Die heeft hij ook wel eens gehad, in combinatie met een iel nekje. Zijn kruid is altijd hellend, ook als hij veel te dik is. Dit soort plaatjes zeggen in mijn ogen dus heel weinig. :j

Ik kan het niet laten om te reageren ;-)

Of je paard rondgeribt is of niet maakt in dit plaatje niet uit. Je moet echt kijken naar het vetlaagje op de ribben. Kan je de ribben nog voelen zonder hard te drukken? Een iel nekje zegt vaak meer iets over de bespiering. Als ze echt spek hebben bovenop de kam, is hij zeker te dik.

Achterom
Berichten: 23028
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 14:08

Mareintje schreef:
Wendy schreef:
Mijn ruin, ook warmbloed trouwens, heeft een heel andere bouw. Die heeft een veel rondere buik bijvoorbeeld. Die heeft hij ook wel eens gehad, in combinatie met een iel nekje. Zijn kruid is altijd hellend, ook als hij veel te dik is. Dit soort plaatjes zeggen in mijn ogen dus heel weinig. :j

Ik kan het niet laten om te reageren ;-)

Of je paard rondgeribt is of niet maakt in dit plaatje niet uit. Je moet echt kijken naar het vetlaagje op de ribben. Kan je de ribben nog voelen zonder hard te drukken? Een iel nekje zegt vaak meer iets over de bespiering. Als ze echt spek hebben bovenop de kam, is hij zeker te dik.

Ja, die kon ik zelfs van de zomer dus nog voelen. Toen iedereen hem te dik vond.... dat is dus mijn probleem met dit soort plaatjes, het houdt geen rekening met paarden die simpelweg anders gebouwd zijn.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Onbeperkt voordroog, dik worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 14:19

Hier ook veel problemen gehad door zgn voordroog en kuil.

Mijn ruin was enorm opgeblazen en ging ook steeds slechter lopen.
De merrie had continu vieze/natte billen.

Als het op was, gingen ze grond likken, dus ook tekorten en of buikpijn etc.

Wij vulden zelf onze netten, dus 2x pd naar stal was echt de max voor ons.

Nu staan ze al even op goed hooi. Hebben even moeten zoeken, maar nu goed adres sinds 5 maanden.
Ruin knapte enorm op. Is nu iets zwaar, omdat hij een blessure heeft en niet werkt. Maar ook minder gevoelige voetjes, dus we kunnen wel goed stappen.

De merrie gewassen bij aankomst nieuw adres waar we ons eigen hooi konden voeren. Die heeft sindsdien nooit meer natte/vieze billen gehad en is ook niet meer zo gevoelig op haar buik. Zij is 23, maar loopt heel goed. Is ook stukken minder stijf.

Wij voeren buiten in ibc vaten met rek erop. Het is amper stoffig, maar op de bodem ligt soms wat stof en zand en dat maken we schoon.
Op stal krijgen ze 's ochtends vroeg en flink voor de nacht. Ze staan op stro, dus daar knabbelen ze ook op.

Voor ons nooit meer verpakt, hoe droog het ook is ingepakt.

Mareintje

Berichten: 235
Geregistreerd: 13-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 14:21

Ja, dat snap ik... Het plaatje gaat echt over een warmbloed.

Maar rechtsonder staat ook nog wat informatie over rasstandaarden en de Tinker word daar ook in beschreven. Misschien geeft dar wat houvast? Bij Virbac kan je voor €2,50 een meetlint voor gewicht bestellen: https://virbac.nl/actueel/entryid/50/be ... or-paarden

Achterom
Berichten: 23028
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 14:29

Mareintje schreef:
Ja, dat snap ik... Het plaatje gaat echt over een warmbloed.

Maar rechtsonder staat ook nog wat informatie over rasstandaarden en de Tinker word daar ook in beschreven. Misschien geeft dar wat houvast? Bij Virbac kan je voor €2,50 een meetlint voor gewicht bestellen: https://virbac.nl/actueel/entryid/50/be ... or-paarden

Mijn ruin is gewoon een warmbloed... en dat is dus het punt, dit type plaatjes en meetlinten leiden af van waar het eigenlijk om gaat: wat je écht ziet.