[VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-16 17:39

Vandaag een nieuwe wandeling gemaakt! Toen we de andere kant op gingen vanuit de oprijlaan, moest hij echt even stoppen en nadenken... 'gaat dit goed vrouw?'. Maar daarna ging het prima :j Zijn nek was horizontaal maar aan zijn adem kan je horen dat hij niet 100% kalm is, luid uitademen zeg maar.
Wel een rustig gesjok, en terwijl nieuwsgierig en lekker (laag) kijken. Prima vind ik :) Zeker voor een eerste keer op dat nieuwe pad.

Afbeelding

Er kwam een auto langs ons, een stille wielrenner kwam vanaf achteren, een schuifdeur van een busje werd heel hard dichtgeramd en meneer vond alles ok <3. Ik wist wel dat hij verkeersmak was, maar toch.
Halverwege zijn we gestopt en heb ik hem laten grazen. Toen er vervolgens een pony met ruiter van achteren kwam schrok hij wel :+ hij was iets te druk bezig met zijn gras dat hij dat niet gehoord had haha. Zijn kop schoot omhoog, hij bibberde eventjes over zijn hele lijf, maar bleef wel op zijn plek.

Op de terugweg liep hij iets zekerder, en hebben we vlak voor het einde ook aan de hand gedraafd. Ik wilde even proberen of ik dit voor elkaar zou krijgen en na wat touwtrekken, commando's en zwiep van het touw, draafde hij aan en vond dat eigenlijk ook best wel lekker. Hij zweefde helemaal, stak zijn nek uit, oortjes erop! Hij ging ook gelijk stappen toen ik afremde, yay! Daarna ging zijn kop omlaag, hij heeft zeker een halve kilometer gestofzuigerd, zag er niet uit! Zie filmpje. En eenmaal terug in de wei ging hij gelijk rollen, twee keer zelfs!



PS: we hebben de wandeling op zijn gescheurde hoefschoenen gelopen. Ze zijn in stap nog prima te gebruiken en schijnbaar ging het die paar passen draf ook goed. De opening is namelijk gescheurd, dus groter, maar ik kan 'm wel nog zo strak als ik wil aantrekken. Scoot Boots zijn onderweg dus dan worden dit mijn reserves.

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!


Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 19:10

Lange lijn achterlangs kost bij de meeste paarden wel wat voorbereiding :D Ik gebruik eerst een lus om de achterhand, daarna gebruik ik de follow the lead oefening van Voest. Ik kan morgen wel even een fotootje maken, als je wilt.

Oy with the poodles, already

Anoniem

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 19:41

Je kunt ook eerst een elastische bandage achter de billen langs binden. Doordat die constante druk geeft is hij veel minder eng voor paarden en als je vervolgens de elastische bandage gebruikt en ook een touw achter de billen laat lopen dan voelen ze het touw vaak niet eens meer.
Wel altijd voorzichtig blijven natuurlijk. :)

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-16 19:50

xyzutu2 schreef:
Je kunt ook eerst een elastische bandage achter de billen langs binden. Doordat die constante druk geeft is hij veel minder eng voor paarden en als je vervolgens de elastische bandage gebruikt en ook een touw achter de billen laat lopen dan voelen ze het touw vaak niet eens meer.
Wel altijd voorzichtig blijven natuurlijk. :)


Ja die heb ik wel liggen! Wilde hem daar eigenlijk niet mee overvallen, maar aan de andere kant: er gebeurt niks en hij gaat er niet dood van dus hij kan zich er ook gewoon even overheen zetten }> Hij doet hoevenkrabben ook al stukken beter dan de eeste paar keren (alleen bij mij overigens). Ik ga nog eens bedenken hoe ik dit ga doen...

Deze is het en heb er ook een lang singelbontje bij gekocht:

https://www.kramer.co.uk/Elastic-Body-S ... &ci=262026

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

Anoniem

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 20:25

Ik zou hem eerst zonder bontje proberen en ook niet meteen direct boven het achterbeen op de huid leggen, maar eerst over de bovenkant van de staart laten lopen. Als dat gaat dan kun je hem steeds iets lager laten zakken en vervolgens de staart eronderuit trekken. :)

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 20:32

Wat knap dat je Harvey zo over dat balkje heen loopt! Ik krijg het met Ducky echt niet voor elkaar zonder een kwartier tegen hem te zeggen dat hij super knap is en dat hij het echt wel kan.
Het gaat zo te zien echt goed met jullie. Ik vind echt dat er vooruitgang in zit, ookal zijn er veel dingen gebeurd.
Ik vind de manier waarop je alles doet echt goed! :)

Endurance: Impulsklasse + 1 (22,4 goedgekeurde km’s) | Klasse 1 + 5 (163,6 goedgekeurde km’s) | Klasse 2 + 1 (47,8 goedgekeurde km’s)
_mjwb @ [WN-ITP] Dutch Dynamite goes western

meisie94

Berichten: 185
Geregistreerd: 09-07-14
Woonplaats: Mooie brabant

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 23:27

Wauw, wat leuk om dit topic te volgen. Leuk om door vooruitgang ook te lezen!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-16 15:19

_mjwb schreef:
Wat knap dat je Harvey zo over dat balkje heen loopt! Ik krijg het met Ducky echt niet voor elkaar zonder een kwartier tegen hem te zeggen dat hij super knap is en dat hij het echt wel kan.
Het gaat zo te zien echt goed met jullie. Ik vind echt dat er vooruitgang in zit, ookal zijn er veel dingen gebeurd.
Ik vind de manier waarop je alles doet echt goed! :)


Dank je!
Voor mij heeft hij Cross Country gedaan dus hij kent balkjes wel, maar geweldig vindt 'ie het niet :') dus het kost niet zoveel moeite om hem erover te krijgen, het is meer de manier waarop haha :+

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-16 15:25

Meneertje zat lekker in zijn vel vandaag! Kan zomaar door die leuke wandeling van gister komen. Hij was erg alert en wakker naar alles om zich heen (kop hoog oortjes erop) maar terwijl ook rustig en had hij genoeg aandacht en zin voor mij om te luisteren. Die combi is nog niet zo vaak voorgekomen, wel fijn zeg!

Heb er gebruik van gemaakt door los te longeren, schouder aan schouder, hij op grote volte en ik op kleine volte. Hij deed alle gangen keurig tegelijk met mij, met oortjes naar voren en genoeg voorwaarts. Af en toe zelfs helemaal lang en laag tijdens draf! Zo leuk, hij zag er zo happy uit! Samen galoperen was heerlijk!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Achteruit en naar mij toe komen, op commando, gaat super. Stil blijven staan op commando waarna ik een rondje om hem heen loop lukt beter zonder snoepjes maar ook dat gaat prima :').

Ben nu achteruit andersom aan het oefenen. Eerst stond ik tegenover hem bij zijn gezicht, zei back en wees met hand naar zijn benen. Nu sta ik af en toe ook naast zijn schouder en stap ik langzaam achteruit terwijl ik back zeg. Hij vind het nog een beetje lastig, vooral in een rechte lijn achteruit, dus leg ik mijn hand op zijn borst, en dan doet hij het heel netjes! Gewoon nog paar keer oefenen :j
Laatst bijgewerkt door woepsie90 op 21-10-16 15:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

Lady24
Berichten: 1545
Geregistreerd: 28-04-10

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 15:28

Vind je manier van schrijven zo vrolijk overkomen altijd! Je word al blij van die hele kleine dingetjes, echt leuk!
Jullie gaan echt vooruit :)

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-16 00:56

Ivy_ schreef:
Vind je manier van schrijven zo vrolijk overkomen altijd! Je word al blij van die hele kleine dingetjes, echt leuk!
Jullie gaan echt vooruit :)



Ja haha maar soms gebruik ik ook gewoon iets te vaak een uitroepteken :=. Dank je wel :o

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-16 00:59

Vandaag had ik weer een mooie blik op zijn 'lege' rug, het is zo plat en schuinaflopend naastzijn schoft en ruggengraat!

Hoe kan ik nou zijn rug en nekspieren trainen zonder te rijden en zonder teveel gedoe met longeren? Ik heb liever dat hij wat spier heeft voordat ik erop ga...

Ik vond dit, wat denken jullie?
https://m.kramer.co.uk/Lungeing-Aid.htm ... &ci=262026


Afbeelding

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

farahdiba46
Berichten: 1420
Geregistreerd: 01-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 04:36

Die dochter van de stalhouder zou toch weleens gelijk kunnen hebben hoor. Ik heb jaren met een vriendin in pension gestaan waarin we regelmatig elkaars paarden deden en op die manier heel wat geleerd over het Engels volbloed (wat haar paard was). Het allereerste grote verschil met mijn paard was dat de wintervacht van haar paard even dik was als de zomervacht van de mijne. Kijk, je kunt je paard natuurlijk willen houden maar daar is de EV net een van de moeilijkere voor...zet je verstand even op 0 en kijk eens reëel naar je paard. Succes!

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 08:27

farahdiba46 schreef:
Die dochter van de stalhouder zou toch weleens gelijk kunnen hebben hoor. Ik heb jaren met een vriendin in pension gestaan waarin we regelmatig elkaars paarden deden en op die manier heel wat geleerd over het Engels volbloed (wat haar paard was). Het allereerste grote verschil met mijn paard was dat de wintervacht van haar paard even dik was als de zomervacht van de mijne. Kijk, je kunt je paard natuurlijk willen houden maar daar is de EV net een van de moeilijkere voor...zet je verstand even op 0 en kijk eens reëel naar je paard. Succes!


Dunne wintervacht zegt ook niet alles. Heb op een natuurgebied gestaan en ze kregen allemaal een compleet andere vacht maar bleven toch warm of die nou dik was of dun.
maar een dun dekentje achter de hand hebben voor het geval dat kan geen kwaad in het geval van ts, dat geef ik toe.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-16 09:21

Scheelt, ik heb verschillende stal en winterdekens klaarliggen, en ik had de dag erna ook al aangegeven dat ik zijn gewichtverlies gemist heb, want toen keek ik met andere ogen naar hem :j daarnaast zei ik ook dat het wss kwam door de verhoogde arbeid ipv geen deken.

Gistermiddag had hij zijn 0gr regendeken op met 13 graden en bewolking met af en toe zon en hij stond te koken eronder, hij was zó warm... Heb 'm opgelaten want aan het einde van de middagdag koelt het snel af en hij wordt pas na het avondeten binnen gehaald...

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

Achterom
Berichten: 23024
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 10:22

Azmay schreef:
farahdiba46 schreef:
Die dochter van de stalhouder zou toch weleens gelijk kunnen hebben hoor. Ik heb jaren met een vriendin in pension gestaan waarin we regelmatig elkaars paarden deden en op die manier heel wat geleerd over het Engels volbloed (wat haar paard was). Het allereerste grote verschil met mijn paard was dat de wintervacht van haar paard even dik was als de zomervacht van de mijne. Kijk, je kunt je paard natuurlijk willen houden maar daar is de EV net een van de moeilijkere voor...zet je verstand even op 0 en kijk eens reëel naar je paard. Succes!


Dunne wintervacht zegt ook niet alles. Heb op een natuurgebied gestaan en ze kregen allemaal een compleet andere vacht maar bleven toch warm of die nou dik was of dun.

Dan heb je mazzel gehad. Zoals ik al eerder schreef, heb ik er één die dus niet zonder deken kan. Maakt echt te weinig vacht aan waardoor hij afvalt en spierproblemen ontwikkelt. Met deken is dat opgelost.
Dus in die zin: blijf altijd naar je paard kijken, dat is je beste uitgangspunt.

@TS: wat je laat zien is gewoon een andere versie van een bijzet teugel. In jouw geval zou ik gaan voor dubbele lijnen waarmee je ook longeert. Achter de kont langs is iets wat best makkelijk te leren is, maar desnoods laat je de eerste keren de lijnen gewoon over de rug lopen ipv achter zijn kont langs.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-16 22:18


Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

MaritB

Berichten: 8625
Geregistreerd: 18-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 22:24

woepsie90 schreef:
Vandaag had ik weer een mooie blik op zijn 'lege' rug, het is zo plat en schuinaflopend naastzijn schoft en ruggengraat!

Hoe kan ik nou zijn rug en nekspieren trainen zonder te rijden en zonder teveel gedoe met longeren? Ik heb liever dat hij wat spier heeft voordat ik erop ga...

Ik vond dit, wat denken jullie?
https://m.kramer.co.uk/Lungeing-Aid.htm ... &ci=262026


[ [url=m/kUA58R.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik raad deze niet aan. Hierbij is er veel druk op de schoft en dat zou ik juist niet willen.
Dan liever een longeersingel met bijzet (geen elastiek) en daarmee trainen :)

Instructeur Human and Horse methode*
Instructeur Natural Horsemanship
Natuurlijk bekapper*
*in opleiding
Standplaats Bodegraven

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-16 23:51

Na 3 dagen niks doen wilde ik vanmorgen proberen te longeren. Mijn dochter heeft namelijk herfstvakantie en manlief is voor een paar weken aan het vliegen dus ze is elke ochtend mee naar stal. Maar Harvey is redelijk energiek sinds hij langer in de nieuwe wei staat, dus wat 'mind work' kon hij wel gebruiken dacht ik.

Aan halstertje met longeertouw draafde hij gelijk aan op de volte. Ging heel beheerst en schijnbaar wilde hij even strekken, prima. Ook stopte hij weer uit zichzelf dys fine by me :j.

Vrij snel liet hij zijn hoofd weer helemaal tot op de grond zakken, lekker lang en laag. Zo'n fijn gezicht! Na wat rondjes warmstappen (ook al had hij zelf al gedraafd :')) heb ik hem laten aandraven door zelf te draven. Gaat gewoon zoveel makkelijker dan alleen op commando :=

Ik boog mezelf wat naar beneden, liep dus wat voorover en deed mijn arm ook laag naar voren. En ik draafde met hem mee, voorover gebogen in een heeeeel klein rondje :+ zag er vast stom uit, maar dat kan me dan weer niet zoveel schelen :+. Het lukte wel! Want af en toe spiegelde hij mij en ging ook laag en liep soms zowaar enkele passen 'aan de teugel'! Precies wat ik uitprobeerde! Zo trots.
Andere hand ook geprobeerd maar dat is zijn moeilijke kant. Zodra hij ook maar ietwat naar beneden zakte met zijn neus stopte ik en gingen we stappen. Het kwam niet eens in de buurt van wat hij deed op de andere hand maar hij deed zijn best!

Daarna heb ik hem losgeklikt en nog even in vrijheid naast/met hemgedraafd en toen ik aangaloppeerde maakte hij daar dankbaar gebruik van en begon heerlijke (bokken) sprongen in galop te maken :D! Hij ging echt even los! Heb hem driemaal laten aanspringen (joehoe!) en driemaal moeiteloos terug in draf gekregen, puur dmv spiegelen. Na het uitstappen kwam hij uit zichzelf op mij af, hij vond het wek genoeg denk ik. Hij stond zo schattig naar me te kijken dus dekentje op en de wei in.

I'm in love <3

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!


_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 10:13

Super goed! +:)+ Fijn he als je zo bezig bent met je paard en je hebt van die "only us and nothing else" momentjes :) Ik herken het gevoel helemaal! <3

Endurance: Impulsklasse + 1 (22,4 goedgekeurde km’s) | Klasse 1 + 5 (163,6 goedgekeurde km’s) | Klasse 2 + 1 (47,8 goedgekeurde km’s)
_mjwb @ [WN-ITP] Dutch Dynamite goes western

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-16 20:42


Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 20:51

Kan het niet zijn dat hij gewoon teveel energie heeft? Hij wordt niet veel (zwaar) aan het werk gezet maar krijgt wel veel eten.

Inpeciepe zou die niet gek mogen worden van lang gras. Immers zit daar niet veel stoffen meer in. Tenzij het wel rijk en groen ziet. Dan is het logisch dat hij teveel energie heeft

[o]

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-16 20:54

wortelsussie schreef:
Kan het niet zijn dat hij gewoon teveel energie heeft? Hij wordt niet veel (zwaar) aan het werk gezet maar krijgt wel veel eten.

Inpeciepe zou die niet gek mogen worden van lang gras. Immers zit daar niet veel stoffen meer in. Tenzij het wel rijk en groen ziet. Dan is het logisch dat hij teveel energie heeft


Zijn werkschema is niet heel erg veranderd. Hij is altijd het weekende vrij, en doordeweeks aan het 'werk' (max 20 minuten rustig longeren voornamelijk stap/draf). Deze week is het alleen herfstvakantie, dus heb ik ma-di niks gedaan, gister wel gelongeerd, maar vandaag weer niet (omdat mijn 3 jarige dochter nu elke dag mee moet duurt alles wat langer dus elke dag trainen is wat onhandig). Zou dat echt het verschil maken, een kwartiertje longeren (wat meestal erg sloom gaat) of niet? Morgen ben ik in ieder geval weer van plan om te longeren want ik heb voor oppas gezorgd (ivm incident vanmorgen).
Maar ik zit dus een plan te bedenken voor het in de wei zetten morgen, dat er niet weer iets verkeerd gaat en we in een spiraal terechtkomen...

Dit is het gras. De uiteindes zijn bruin.

Afbeelding

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

Manadeluca

Berichten: 1123
Geregistreerd: 15-07-05

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 09:27

Volgens mij moet hij gewoon weten/leren dat hij op jou moet wachten, eerst jij dan hij. Zo ook bij het verleidelijk gras en vrijheid. Hij krijgt dit wanneer hij zich gedraagt.

Het gewenst gedrag leer je aan door zelf rustig te blijven en hem een stapje voor te blijven zonder ruw of gespannen te worden en zijn aandacht bij je te houden. Gaat hij in spanning, ga jij in rust, doe je verder niets dan hem bij je houden, dat kan door terug weg van de weide te gaan of een stukje wandelen zodat hij terug zijn rust vindt, van zodra hij deze heeft teruggevonden probeer je het opnieuw.

Heel rustig zijn halster af doen, zelf hou ik mijn hand achter de oren van mijn paard, ik laat mijn hand er gewoon op rusten, ( een beetje van "ik ben hier, houdt er rekening mee"), daarna draai ik me rustig van hem weg en dan kan hij zelf bepalen wat hij wil gaan doen.

Niet bang worden, dat is een blokkade die je niet hebben wil. Ga naar je paard met veel goede zin, kijk terug op de dingen die hij wel al allemaal kan en wat goed gaat en focus je niet te fel op het ding waar jullie beiden nog niet zo goed in zijn, dat groeit er als het ware van zelf aan. :-)

Ik denk dat dit een heel fijn paard is om mee te werken, zelf heb ik een heel gevoelig paard, het is echt een groot cadeau, een zaligheid om mee samen te werken.

Het is goed dat je je inspireert op NH, maar waak erover dat je jezelf niet vergeet door anderen hun regeltjes, vertrouw op je eigen gevoel. En ja soms gaat het niet zoals we willen, maar een paard is vergevingsgezind, je krijgt niet 1 kans om het over te doen, je krijgt er ontelbare.

Heel veel plezier met hem.

farahdiba46
Berichten: 1420
Geregistreerd: 01-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 11:48

Ik heb een paar keer gelezen dat je schrijft "straks gaat hij lekker op de volle winterwei". Ik hoop dat je je realiseert dat daar in deze tijdvan het jaar echt helemaal niets meer in zit...verder vind ik dit een heel leuk topic en je enthousiasme is leuk om te lezen. Ik heb alleen gaandeweg toch het idee gekregen dat je je teveel focust op hoe jij een paard wil houden en niet op wat jouw paard nodig heeft. Vooral schrok ik van jouw opmerking "ik had zijn gewichtsverlies gemist want ik keek op een andere manier naar hem". Hoe kun je nu naar hem kijken en dat/hem niet zien...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 82 bezoekers