Afkicken van cola, wie nog meer?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Eloya

Berichten: 5186
Geregistreerd: 27-12-14
Woonplaats: Deventer

Afkicken van cola, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-16 17:43

"Vroeger" dronk ik heel weinig cola, tot dat mijn ouders gingen scheiden
Het werd makkelijk eten uit pakjes, kant en klaar maaltijden en blikjes en flessen cola, goedkoop en makkelijk

Toen ontmoette mijn moeder haar vriend en die was verslaafd aan cola, enige in huis was koffie en cola
dit heb ik overgenomen en nu 4,5 jaar later is het echt uit de hand gelopen. met zn 2 (vriend van mn moeder en ik) gaan er tussen de 10 en 12 flessen gewone cola van de jumbo door waar de verdeling ongeveer is dat ik meer drink dan hij

Nu wil ik heel graag minderen, maar met support gaat dat misschien beter lukken
Wie wil er nog meer stoppen/minderen/aanpassen
Klets mee, geef tips en weer respectvol

Ik wil gaan beginnen door alleen nog de ochtend iets cola te mogen omdat ik anders echt barstende hoofdpijn krijg. en de rest vervangen met soms crystal clear voor de zoetigheid (is nogsteeds niet gezond) en water of water met fruit erin (zo'n infuser fles)

Dus wie nog meer?

Iris &
Campbellie Hamsters: Bruri & Senja
Duitse dog: Dieke ●○● Whippet: Jeppe


Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Afkicken van cola, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 17:51

Ik ben er al doorheen, dronk ook alleen maar zoete meuk waaronder cola en ijsthee.
Langzaam ben ik vaker (ijskoud) water gaan drinken tot ik nu alleen nog in de ochtend bij mijn ontbijt een half glas groene ijsthee zonder prik drink want ik ga kokhalzen bij water bij mijn ontbijt en in de avond 1 hooguit 2 glazen van iets zoets. Ik drink zelfs water recht uit de kraan tegenwoordig over de dag.

Mijn ervaring is dat het wel went, maar ineens stoppen ging bij mij niet. Ik heb het echt glas voor glas af moeten bouwen.

Succes!

Poiuytrewq
Berichten: 15421
Geregistreerd: 06-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 17:51

Heb het zelf nooit lekker gevonden maar ik wil je wel succes wensen.
Ik weet zeker dat je je veel beter gaat voelen nadat je gedetoxt bent en al die suikers uit je lichaam zijn! +:)+ you go girlll

Samblabla

Berichten: 3312
Geregistreerd: 28-03-13
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 17:53

Ik wil ook graag afkicken van de cola en heb het een aantal keer geprobeerd. De eerste week heb ik ontzettende migraine en heb ik afkick verschijnselen. Ben er een tijdje mee gestopt maar door het e.e.a weer mee begonnen. In 1 keer stoppen met cola/cafeine is niet zo verstandig want dan zijn de afkick verschijnselen nog erger. Ik ben ook erg veel aangekomen door de cola helaas.
Laatst bijgewerkt door Samblabla op 25-10-16 17:55, in het totaal 1 keer bewerkt

:¨·.·¨:
`·. Kyara
:¨·.·¨:
`·. Ninar


Tessa_1

Berichten: 1133
Geregistreerd: 23-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 17:54

Misschien is het een idee om aanmaaklimonade te gaan drinken en dat steeds minder sterk te maken? Dan ga je langzaam richting water en kan je rustig wennen aan de minder zoete smaak? :)

moonsparkle
Berichten: 21702
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 18:05

Ik ben geminderd. Ik begon met dat ik alleen nog 1 klein glaasje per avond mocht een nu doe ik 1 klein glaasje om de dag. Alleen in het weekend mag ik cola wanneer ik wil. Op deze manier bevalt het me prima, maar water hou ik dorst van dus mn alternatief is thee of licht aangemengde siroop. Vroeger donk ik ongeveer een halve fles per avond en kon ik het op het werk de hele dag door pakken.
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 25-10-16 18:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

Fish_n_Chips
Berichten: 1215
Geregistreerd: 27-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 18:06

Ik heb een infuser en dat bevalt goed. Mijn favoriete recepten zijn citroen met komkommer, of (evt. diepvries-)aardbeien. Ik heb ook diepvriescranberry's geprobeerd, dat was vies, en diepvrieskersen, daar zat niet echt smaak aan. Diepvriesbosvruchten smaakte vooral naar aardbeien en diepvriessmoothiemix ook.
Ik heb ook sinaasappel met vanille-extract geprobeerd (dat recept had ik ergens op internet gelezen) dat was niet lekker, maar ik heb nog geen "losse" sinaasappel geprobeerd.
Diepvriesaardbeien smaakt naar aardbeienranja zonder het zoete.

Succes met afkicken!

ikkebenhier
Berichten: 1241
Geregistreerd: 04-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 18:08

ik ben ook afgekickt!
Ik dronk niet zo heel veel cola, dus voor mij was het niet zo moeilijk.
Nu zonder al die suikers in mijn lichaam voel ik mij veel beter!
ik drink vooral water nu...

Eloya

Berichten: 5186
Geregistreerd: 27-12-14
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-16 18:09

Azmay schreef:
Ik ben er al doorheen, dronk ook alleen maar zoete meuk waaronder cola en ijsthee.
Langzaam ben ik vaker (ijskoud) water gaan drinken tot ik nu alleen nog in de ochtend bij mijn ontbijt een half glas groene ijsthee zonder prik drink want ik ga kokhalzen bij water bij mijn ontbijt en in de avond 1 hooguit 2 glazen van iets zoets. Ik drink zelfs water recht uit de kraan tegenwoordig over de dag.

Mijn ervaring is dat het wel went, maar ineens stoppen ging bij mij niet. Ik heb het echt glas voor glas af moeten bouwen.

Succes!

Dankjewel!, water hier uit de kraan is gelukkig ook wel goed te drinken. en wat goed dat het jouw gelukt is!


Poiuytrewq schreef:
Heb het zelf nooit lekker gevonden maar ik wil je wel succes wensen.
Ik weet zeker dat je je veel beter gaat voelen nadat je gedetoxt bent en al die suikers uit je lichaam zijn! +:)+ you go girlll

Heel erg bedankt!, hoop het ook

Samblabla schreef:
Ik wil ook graag afkicken van de cola en heb het een aantal keer geprobeerd. De eerste week heb ik ontzettende migraine en heb ik afkick verschijnselen. Ben er een tijdje mee gestopt maar door het e.e.a weer mee begonnen. In 1 keer stoppen met cola/cafeine is niet zo verstandig want dan zijn de afkick verschijnselen nog erger. Ik ben ook erg veel aangekomen door de cola helaas.

Ik ben ook erg aangekomen, voor de scheiding woog ik 82kg en vanmorgen 107 (in tijd van 5 jaar ongeveer) (ik rijd ook geen paard meer op dit moment en ook niet van plan ;) )
in 1x stoppen heb ik ook geprobeerd en was er echt heel ziek van, hoofdpijn en idd afkickverschijselen, wil het nu iets rustiger proberen

Jij ook veel succes

Tessa_1 schreef:
Misschien is het een idee om aanmaaklimonade te gaan drinken en dat steeds minder sterk te maken? Dan ga je langzaam richting water en kan je rustig wennen aan de minder zoete smaak? :)

Bedankt voor de tip!, gek genoeg vind ik water niet eens zo vies, maar het is denk ik echt de prikkeling van koolzuur én vooral de cafeïne. maar het is wel een goede tip.
misschien ook wel spa rood met aanmaak als overgang


moonsparkle schreef:
Ik ben geminderd. Ik begon met dat ik alleen nog 1 klein glaasje per avond mocht een nu doe ik 1 klein glaasje om de dag. Alleen in het weekend mag ik cola wanneer ik wil. Op deze manier bevalt het me prima, maar water hou ik dorst van dus mn alternatief is thee of licht aangemengde siroop. Vroeger donk ik ongeveer een halve fles per avond en kon ik het op het werk de hele dag door pakken.

Hier heb ik er ook altijd toegang toe, er is altijd ruimvoldoende en als er nog maar 2 flessen zijn is er bijna paniek (overdreven gezegd)
Wat goed van je dat jij ook geminderd bent!


Fish_n_Chips schreef:
Ik heb een infuser en dat bevalt goed. Mijn favoriete recepten zijn citroen met komkommer, of (evt. diepvries-)aardbeien. Ik heb ook diepvriescranberry's geprobeerd, dat was vies, en diepvrieskersen, daar zat niet echt smaak aan. Diepvriesbosvruchten smaakte vooral naar aardbeien en diepvriessmoothiemix ook.
Ik heb ook sinaasappel met vanille-extract geprobeerd (dat recept had ik ergens op internet gelezen) dat was niet lekker, maar ik heb nog geen "losse" sinaasappel geprobeerd.
Diepvriesaardbeien smaakt naar aardbeienranja zonder het zoete.

Succes met afkicken!

Klinkt erg lekker! bedankt voor de tips, ik ga ze opschrijven en proberen.

ikkebenhier schreef:
ik ben ook afgekickt!
Ik dronk niet zo heel veel cola, dus voor mij was het niet zo moeilijk.
Nu zonder al die suikers in mijn lichaam voel ik mij veel beter!
ik drink vooral water nu...

Wat goed van je! ik ben ook benieuwd naar het effect met minder suiker

Iris &
Campbellie Hamsters: Bruri & Senja
Duitse dog: Dieke ●○● Whippet: Jeppe

LotusT

Berichten: 581
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: In een dorpje met stadsrechten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 18:11

Ben ook onlangs afgekickt van cola-light. Zo in een keer, idd 3 dagen flinke hoofdpijn maar daarna ging het al weer beter. Ik was echt al 10 jaar aan de cola en dan echt meer dan n liter per dag. Maar achteraf viel het best mee. Nu drink ik water en thee zonder suiker en het is best te doen.

wie kijkt in het verleden staat met de rug naar de toekomst...

Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Re: Afkicken van cola, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 18:29

Ik dronk vroeger ook veel frisdrank, zo uit de literfles naast de bank. Maar tegenwoordig is een (met kraanwater gevulde) 3/4 liter spafles mijn beste vriendje. Ik drink nog wel frisdrank, maar dan echt af en toe. Niet eens dagelijks. Al kan ik er soms best van genieten, mijn Mc Donalds komt er zo aan en dat is toch echt mét een halve liter cola :D

Ik zag dat je het over Crystal Clear had, ik ben daar zelf geen fan van, omdat je dan suiker gaat vervangen met kunstmatige zoetstoffen. Er zijn diverse merken o.a. spa, die koolzuurhoudend water mét een smaakje hebben maar zonder suiker en zoetstoffen. Dat drinkt niet als frisdrank, maar is wat minder saai dan gewoon water. Bij Spa heet het geloof ik "touch of" en heb je bv in perzik, zwarte bes, grapefruit, citroen, munt en misschien nog wel meer varianten. Misschien kun je dat beter proberen dan Crystal Clear.

<3 A HOUSE is not a HOME without a WESTIE <3

Florale
Berichten: 2787
Geregistreerd: 04-02-07

Re: Afkicken van cola, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 18:35

Mag ik meedoen?
Misschien dat ik er wat steun aan heb... Ik ben helaas ook een cola junkie. Nu al dagen geen cola gedronken maar wat heb ik er trek in. Heb het alleen niet in huis.

Anoniem

Re: Afkicken van cola, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 18:48

Wat mij heeft geholpen is gewoon cold turkey stoppen en consistent 4 flesjes van 0,5 liter water te drinken. Ik kan nu heel makkelijk maanden geen cola drinken en soms heb ik trek in 1 glaasje en dan is dat ook genoeg.

Animal

Berichten: 8446
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 19:00

Hier ook een verslaafde! :o
Het begon met koffie.. Echt waardeloos was dat!
Ik dronk de hele dag koffie en wanneer ik er 'smorgens op moest wachten kreeg ik hoofdpijn en werd ik ontzettend chagrijnig. Ik ben op een gegeven moment gestopt met de hele dag koffie drinken, en dronk alleen nog 1 kopje in de ochtend. Vervolgens ging ik ruim een week naar een festival (gedeelte op- en afbouw en 4 dagen festival). Daar moesten we vanaf de crewcamping best een stuk lopen naar de catering voor koffie. Mijn collega had toen energiedrank bij zich, en bam! vanaf die week was ik klaar met de koffie, maar had ik energiedrank nodig om wakker te worden en was koffie niet meer genoeg. Zo snel als dat kan gaan! :oo

Nadat ik toen ook een week thuis iedere ochtend bij het wakker worden energiedrank dronk, was ik er ook alweer klaar mee. Energiedrank bevat veel kcal en is verder ook niet bepaald gezond. Ik ben toen van energiedrank weer terug naar koffie gegaan en ben uiteindelijk overgestapt op Cola-light voor de cafeïne. Ik drink nu voornamelijk water (af en toe eens een glas zelfgemaakte vruchtensap), maar merk dat ik vaak toch de cafeïne nodig heb. Ik drink ondertussen gemiddeld een kleine halve liter (verspreid in kleine slokjes) op een dag en wil dat gaan afbouwen naar niks. Dit valt echter toch wat tegen.. Verminderen ging eigenlijk prima (van energie naar koffie, van koffie naar cola en daar nog wat minder van), alleen helemaal weglaten levert mij flink wat hoofdpijn en een beroerd gevoel op. Daarom grijp ik toch telkens weer naar die cola light. Het is bij mij echt puur de cafeïne waar ik verslaafd aan ben. Ik drink het ook verspreid over de dag. Ik ben nu telkens wat minder in het flesje aan het doen en hoop zo langzaam te kunnen afbouwen.

Beat drums, not people!

Ann99

Berichten: 439
Geregistreerd: 03-11-14
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 19:01

Eloya, dat is heel eenvoudig. Doe het volgende:
1. Poets heel goed je tanden en ga met je tong over je bovenste snijtanden heen en voel hoe schoon en glad ze zijn. Neem nu een slok cola en ga nog eens met je tong over je voorste snijtanden heen en voel hoe stroef ze zijn van alle suiker.

2. Kook de cola in een pannetje en zie hoeveel troep aan suiker je overhoud als al het vocht verdampd is. Die zwarte troep gaat je vast flink tegen staan. Bij mij toen wel;)

Akke_sSpring

Berichten: 991
Geregistreerd: 02-01-09

Re: Afkicken van cola, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 19:10

Ik ben ook aan de cola verslaafd. Ondanks dat ik op termijn echt ziek werd van teveel cola (lees; gedurende een week meer dan een 3/4 liter per dag) kon ik er ook niet vanaf blijven. Ik was drie weken cola vrij toen ik met mijn gezin een weekend weg ben gegaan. Tsja, eerst nog braaf aan het water, maar later toch aan de nepcola op het terras. Nu weer thuis en weer braaf aan het water, maar bloedsjacherijnig. Voor mijn gevoel heb ik geen echte cola gedronken op de terrasjes, vooral fastfood cola, maar toch. Wat mij wel hielp bij het afkicken was het drinken van appelsap. Gewoon een klein glas als ik echt heel erg behoefte had aan iets zoets. Binnen no time werd de trek in zoet minder. De appelsap ben ik op een gegeven moment aan gaan lengen met water en zo werd de overgang steeds makkelijker. Ik blijf wel echt een zwak hebben voor de cola, in de winkel blijft het lastig maar het is wel echt beter ...... op termijn ;)

Soms moet je uit je comfort zone stappen, om je doel te bereiken.
B+11, L1+10, L2 +2

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 19:16

Ik dronk 1,5 tot 2 liter pepsi per dag
Op een gegeven moment cold turkey gestopt
Had weliswaar een stok achter de deur want ik kreeg last van mijn maag van de cola.

Ben echt 3 weken 'ziek' geweest
Hoofdpijn sjagerijnig echt afkicken
Maar nu taal ik er niet meer naar

Zjie's the One dressuur = Z2 + 2, springen = M +2 , SGW B +0
Fokker van het Bronzen Hengst veulen 2016 ! [o]

xLeoniee

Berichten: 2427
Geregistreerd: 16-01-12
Woonplaats: Groningen

Re: Afkicken van cola, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 19:32

Vroeger mochten wij thuis alleen cola drinken bij verjaardagen etc. Toen ik op mezelf ben gaan wonen ben ik begonnen met cola drinken. Vond het altijd al heel erg lekker en nu ik zelf boodschappen mocht doen werden het dus al snel flessen cola die met me mee naar huis gingen. Dronk ongeveer 2.5l cola op een dag. Ik kon er niet meer van slapen maar was overdag ook niet moe door de energie en suiker uit de cola. Op gegeven moment merkte ik dat mijn lichaam gewoon op was van het weinige slaap en het maar doorgaan overdag. Mezelf toch maar eens achter de oren gekrabd en van de cola afgestapt. Eerst alleen maar water gedronken maar hierdoor rende ik de hele dag met flinke buikpijn naar de wc. Toen ranja gaan drinken en dat drink ik nu nogsteeds. Af en toe op verjaardagen,terrasjes en op school nog wat cola. Merk echt dat ik me er een stuk beter door voel.. Nog steeds blijft cola mijn favo drankje en heeeeeeel soms staat er hier nog een 1l fles in de koelkast.

Succes!

Abby oet de Broekstreek v. Liz. Neustar
Catell van 't Jansveld v. Liz. Steuermann
†Mareja van Steenbergen Elite, Sport | v. Adidas | Z1+14
IG: @dutchhaflingers

Anoniem

Re: Afkicken van cola, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 19:36

Probeer eens een glas water te drinken voor ieder glas cola wat je naar binnen werkt. :)

darkadia

Berichten: 5245
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 19:39

Hier ook een cola verslaafde... Hoewel ik makkelijk met minder toe kan, vind ik het gewoon te lekker om ermee te stoppen. Ben dit dan ook niet van plan. Naast water en melk zo'n 4 glazen cola per dag.
Zonder krijg ik echt hoofdpijn. Zit nu op 0,5-,75 l per dag.
Toen ik jonger was mocht ik het alleen in het weekend, en later ook doordeweeks, maar dan wel light. Echter kreeg ik op gegeven moment bijwerkingen van de aspartaam (net zo goed troep). Ik heb naar mijn mening nu een prima balans en voelme fysiek voldoende fit. Koffie en thee drink ik niet.
Zo af en toe eens een verse jus d'orange voor de vitamientjes.

Eloya

Berichten: 5186
Geregistreerd: 27-12-14
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-16 19:41

Iedereen mag meedoen!

Punt is dat wij geen glazen gebruiken :+
misschien beetje asociaal maar wij zetten de fles uit de mond haha

Ik heb dus ook een slecht werkend maagklepje, aan de medicijnen voor mn maagzuur en nog cola verslaafd. dus ik moet er ook echt wat aan doen.

Koffie drink ik niet, en energie ook niet

Iris &
Campbellie Hamsters: Bruri & Senja
Duitse dog: Dieke ●○● Whippet: Jeppe

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 19:43

Dan overstappen op glazen. Is het minder makkelijk en heb je meer zicht op wat je drinkt. Je hoeft echt niet in een keer te stoppen, gewoon geleidelijk minderen. Wel belangrijk is om daar consequent in te zijn. Geen cola = ook geen andere frisdrank. Vervang dat door water of thee zonder suiker. Anders hou je jezelf echt alleen voor de gek. Light etc is ook allemaal onzin, en maakt uiteindelijk dat je meer suiker wil.

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 19:48

Eloya schreef:
Ik heb dus ook een slecht werkend maagklepje, aan de medicijnen voor mn maagzuur en nog cola verslaafd. dus ik moet er ook echt wat aan doen.

Je zal zoveel minder klachten krijgen als je geheel stopt met de cola
Ik spreek uit ervaring
Overigens helemaal geen koolzuurhoudende dranken nemen hoor

Zjie's the One dressuur = Z2 + 2, springen = M +2 , SGW B +0
Fokker van het Bronzen Hengst veulen 2016 ! [o]

8nnemiek

Berichten: 43375
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Afkicken van cola, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 20:01

Ik stop regelmatig even met cola drinken, om dan toch langzaam weer te beginnen :=
Zodra ik merk dat er weer een fles per dag doorheen gaat met ons tweetjes dan koop ik gewoon even wat minder cola. Dan drink ik een paar dagen wat minder, en daarna nog wat minder totdat mijn zin in cola gewoon langzaam weg trekt.
Als ik te snel stop dan krijg in idd ook flinke hoofdpijn.
Zodra ik geen grote trek meer heb in cola koop ik meestal wel weer een paar flessen, om dan weer weken lang heel braaf niet meer dan een half glaasje bij het avondeten te drinken.
Uiteindelijk wordt dat dan langzaamaan weer wat meer en begin ik weer opnieuw haha

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Re: Afkicken van cola, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 20:10

Ik dronk vroeger ook liters cola. Ik ben helemaal gestopt met frisdrank en drink nu van die Slimpie Siroop. Misschien ook iets voor jou? Succes in ieder geval!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: danielle_x, Flew, IASCrawler, lientje80, Melvern, nien81, x_Elise en 98 bezoekers