Ontspannen tijdens het buitenrijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
amyyy55

Berichten: 1645
Geregistreerd: 28-11-10
Woonplaats: Katwijk

Ontspannen tijdens het buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-16 09:41

Hallo,

Ik merk aan mijn fjord dat zodra we op de terugweg zijn hij zich in draf en galop totaal niet meer ontpant. Hij houdt de gehele terugweg ( als we dichtbij huis zijn dan) zijn rug bol en zijn nek omhoog, dit zit voor mij ook niet bepaald fijn en voor hem ook niet..

Daarnaast probeert hij steeds harder te gaan en de controle over te nemen, voornamelijk in draf of galop. Ik wil echter wel gewoon normaal kunnen draven en galopperen, OOK op de terugweg. Wij willen namelijk later ook endurance gaan doen.

Hij is voorderest helemaal in orde, chiropractor, DA, TA geweest. Zadel ligt goed en heb een nieuwe pad, ga een myler bitje aanschaffen en hij is deels geschoren zodat hij zijn warmte beter kwijt kan.

In de bak heb ik er totaal geen last mee dat hij niet wil ontspannen, maar op de terugweg is hij gewoon zo gefocust op naar huis gaan dat ik er zelf ook gefrustreerd van raak.
(lees: niet schrikken, maar gewoon uit het niets de controle overnemen en snoeihard rennen of hard doordribbelen)

Ik probeer hem nu , als hij te hard gaat, stil te zetten en achteruit. Dit hebben we toen ook gedaan toen hij aan de hand wegrende uit het niets en dat werkte toen wel. En ik probeer sowieso veel overgangen te rijden en bepaalde oefeningen van hem te vragen. Hij negeert sowieso ook heel vaak mijn linkerbeen met wijken, ZEKER als ik hem met dat been richting zee of iets anders 'spannends' wil krijgen.. Als iemand daarvoor tips heeft is het ook fijn..

Verder is hij een lief paard en kruipt niet achter de teugel o.i.d tijdens de 'gewone' rit en is goed op het been. Het is alleen de terugweg erg lastig..


Pauline2cv
Berichten: 153
Geregistreerd: 14-06-14

Re: Ontspannen tijdens het buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 09:52

Ik heb zelf een IJslander die op de terugweg (van een rondje, hij weet precies waar de heenweg overgaat in de terugweg) altijd 3x zo hard loopt als op de heenweg. Volgens mij zit dit een beetje in alle paarden en is het heel lastig om dit eruit te rijden. Wat bij mij helpt is zelf heel erg ontspannen zitten, diep ademen, en zo de spanning af laten vloeien. Als ik dan wil draven begint dit weer helemaal opnieuw.
Wat ook helpt is juist met je zit terug rijden, je eigen beweging steeds kleiner maken zodat je paard mee gaat. Als mijn paard dan langzamer loopt ontspan ik en ontspant hij mee.

Bij mij heeft het in ieder geval totaal geen zin als ik met de teugels iets ga doen, hoe meer druk aan de voorkant, hoe harder hij gaat.

amyyy55

Berichten: 1645
Geregistreerd: 28-11-10
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-16 09:57

Pauline2cv schreef:
Ik heb zelf een IJslander die op de terugweg (van een rondje, hij weet precies waar de heenweg overgaat in de terugweg) altijd 3x zo hard loopt als op de heenweg. Volgens mij zit dit een beetje in alle paarden en is het heel lastig om dit eruit te rijden. Wat bij mij helpt is zelf heel erg ontspannen zitten, diep ademen, en zo de spanning af laten vloeien. Als ik dan wil draven begint dit weer helemaal opnieuw.
Wat ook helpt is juist met je zit terug rijden, je eigen beweging steeds kleiner maken zodat je paard mee gaat. Als mijn paard dan langzamer loopt ontspan ik en ontspant hij mee.

Bij mij heeft het in ieder geval totaal geen zin als ik met de teugels iets ga doen, hoe meer druk aan de voorkant, hoe harder hij gaat.


Beweging 'kleiner rijden' doe ik ook, maar hierdoor word hij juist boos omdat ik hem dan juist wat in de weg zit. ( pff prinses op de erwt) bij mijn bijrijder heeft hij het ook niet, maar die rijd ook wel altijd hetzelfde rondje en niet zolang,, misschien daarom.
Ik probeer ook niet heel veel met de teugels te doen, maar soms moet het wel -O-
Het zit inderdaad wel in alle paarden.. en ik vind het ook niet heel erg als hij wat harder wil, maar dat echt wegrennen moet echt wel stoppen. Gisteren heb ik mijn eerste rit kunnen maken zonder dat hij wegrende. Ik reed toen met het mylerbit van een vriendin van me.

Flinty

Berichten: 136
Geregistreerd: 15-08-14
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 10:03

En wat nu als je er een soort projectje van maakt?
Iedere keer als hij zich druk begint te maken op de terugweg draai je om en rijdt je juist verder weg van huis totdat hij weer ontspant. Is hij ontspannen? Dan mag hij weer terug naar huis. Komt de spanning terug? Dan maak je het rondje weer groter en weg van huis. Op een gegeven moment zal hij rust associeren met naar huis gaan.

Of denk je dat hij dan alleen maar nog meer gespannen wordt?

Discover the Hungarian "puszta" on horseback; www.hunnatura.com/node/2

Nachocheese
Berichten: 782
Geregistreerd: 01-04-15

Re: Ontspannen tijdens het buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 10:12

M'n oude paard had hier ook last van. Een keer had ze op de heenweg haar hoofdstel gebroken, moest ik aan de hand terug met zon druktemaker. Nou wat een succes wat dat :')

Ik draaide soms weer om als ze te heet werd, en ging dan weer verder op de heenweg. Maar ik heb het er nooit echt uitgekregen.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 10:16

Ik denk ts dat je bedoeld dat je fjord zijn rug hol maakt ipv bol ( hoofd omhoog/ spanning geeft een holle rug)
Lastig probleem dit maar wel op te lossen mits je daar tijd in wil steken. Wees creatief in je denken: ga bijvoorbeeld je paard opdrachtjes geven op de terugweg ( alles is mogelijk van pasjes sb, travers, renvers ( net wat je beheerst) maar ook rondjes om een boom doen, 8tjes om 2 bomen, achterwaarts, slalommen ) je kunt ook als je bijna thuis bent gaan grondwerken ( als je dit beheerst ) alles in t werk stellen de aandacht bij JOU te houden!! Doe de rit eens aan de hand en kijk wat er dan gebeurt! Leer de focus bij jou te leggen en dit kan je alleen maar bewerkstelligen Door zeer creatief te gaan denken!
Heel veel suc6!
Laatst bijgewerkt door pol1 op 25-10-16 10:17, in het totaal 1 keer bewerkt

amyyy55

Berichten: 1645
Geregistreerd: 28-11-10
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-16 10:17

Flinty schreef:
En wat nu als je er een soort projectje van maakt?
Iedere keer als hij zich druk begint te maken op de terugweg draai je om en rijdt je juist verder weg van huis totdat hij weer ontspant. Is hij ontspannen? Dan mag hij weer terug naar huis. Komt de spanning terug? Dan maak je het rondje weer groter en weg van huis. Op een gegeven moment zal hij rust associeren met naar huis gaan.

Of denk je dat hij dan alleen maar nog meer gespannen wordt?


Proberen kan altijd! Hij zal eerst wel boos worden, maaar ik denk zodra hij de link legt moet het nog weleens kunnen werken.

amyyy55

Berichten: 1645
Geregistreerd: 28-11-10
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-16 10:20

pol1 schreef:
Ik denk ts dat je bedoeld dat je fjord zijn rug hol maakt ipv bol ( hoofd omhoog/ spanning geeft een holle rug)
Lastig probleem dit maar wel op te lossen mits je daar tijd in wil steken. Wees creatief in je denken: ga bijvoorbeeld je paard opdrachtjes geven op de terugweg ( alles is mogelijk van pasjes sb, travers, renvers ( net wat je beheerst) maar ook rondjes om een boom doen, 8tjes om 2 bomen, achterwaarts, slalommen ) je kunt ook als je bijna thuis bent gaan grondwerken ( als je dit beheerst ) alles in t werk stellen de aandacht bij JOU te houden!! Doe de rit eens aan de hand en kijk wat er dan gebeurt! Leer de focus bij jou te leggen en dit kan je alleen maar bewerkstelligen Door zeer creatief te gaan denken!
Heel veel suc6!


Bedankt! Dit zijn goede tips, ik probeerde dit soort dingen al, maar moet dus echt even doorzetten. Maareeh travers enzo kunnen we niet
Het voelt toch echt als een bolle rug. Als ik lichtrij kom ik echt oo een bobbel zegmaar xD zit echt klote.

Ik ga er snel mee aan de slag als ik mn nieuwe bit heb, nu gaan we nog even de bak in om te oefenen :)

lolotjeh
Berichten: 476
Geregistreerd: 11-09-09

Re: Ontspannen tijdens het buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 10:31

denk dat elk paard dat wel iets heeft.
die van mij gaat al dribbelen als we op de terugweg zijn. heb hem geleerd met wat voor reden dan ook dat hij op mij moet letten en niet op de omgeving. dat maakt een hoop verschil met terug rijden naar huis/stal en is je paard ook iets rustiger en meer ontspannen.
ik stel bij mijn paard standaard regel. 'je mag hard gaan maar ik bepaal hoe'

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: Ontspannen tijdens het buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 13:56

Als t goed is zit een holle rug klote :D als je bepaalde dingen niet beheerst geeft niks..Alles is te oefenen en pak dan oefeningen die je wel kan misschien kun je wel wijken! Maar pak vooral ook oefeningen die je paard moeilijk vind..kijk waar de grens ligt..Goed voelen ( niet over de grens met de kans dat je paard daar spanning van krijgt)..

soof14

Berichten: 316
Geregistreerd: 12-06-13
Woonplaats: Assen

Re: Ontspannen tijdens het buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 14:15

dit herken ik hoor. mijn paard is op de terug weg ook wat vlotter. ik beslis dan zelf dat ik niet ga galloperen, maar kleine stukjes draf vind ik dan wel leuk om te doen. Je kan ook op de terug weg je paard (op je zit) stil te laten staan en dan bv met een clicker en wat snoepjes te belonen. Zo worden ze beloond voor het stilstaan (terwijl ze eigenlijk heel hard naar huis willen) en zo zal je paard ook minder gefocust zijn op het naar huis gaan maar meer bezig zijn met een beloning. (dit helpt bij die van mij tenminste want dat is een echte vreetzak) Doet joun paard dit trouwens ook als je met andere paarden op pad bent en je achter dat andere paard rijd? dan moet hij wel het tempo van de voorganger aannemen, en dan kun je gaan oefenen met lange teugel geven en belonen als hij dan lekker ontspant.
Weet niet of je er wat aan. Maar sws is het bij elk paard wel een dingetje denk ik. En gewoon echt goed trainen in de bak of op de heenweg met je stem ho is ho.

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 14:31

Herkenbaar, die van mij verandert ook van tijd tot tijd in een ongeleid projectiel op de terugweg. Lekker proberen mee te liften op een hol getrokken kanon met het hoofd lekker hoog. Ziet ze ook lekker ruim van tevoren van welk random object ze gaat schrikken en opzij gaat springen :')

Die van mij loopt routes van tussen de 10 en 40 km en ze weet dondersgoed waar de terugweg ongeveer begint. Ik heb al van alles geprobeerd waaronder stilzetten, snoepjes voeren bij goed gedrag, omdraaien, dressuuroefeningen, boos worden, trekken, etc. Niets hielp. Van omdraaien en stilzetten gaat ze alleen maar heel veel stress opbouwen en compleet over de zeik.

Het enige wat bij ons helpt is vanuit een rustige, verzamelde stap aandraven of aangalopperen. Tempocontrole houden en zodra ze 1 pas te hard gaat, meteen weer terug naar het draf- of galoptempo wat jij bepaald hebt. Als ze dat doet, voor weer wat toestaan. En dat tot in den treure blijven doen. Ik zou in het begin galop zoveel mogelijk vermijden, zeker lange stukken.

Ik ga er vanuit dat mijn paard dit altijd wel zal blijven houden en ik hoor de meeste ruiters er ook over. Ik troost me er maar mee dat ik niet alleen ben en dat ik het redelijk onder controle heb.

amyyy55

Berichten: 1645
Geregistreerd: 28-11-10
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-16 14:43

@lolotjeh: Ja dat is ook wel een goede, soms werkt dat ook wel, maar helaas niet altijd.

@pol1: Kan best hoor, het zal aan mij liggen, ik ben gewend dat hij best relaxt is dus het voelt allemaal gek als hij wat anders doet.
En inderdaad niet té veel vragen anders duw ik hem juist over die grens..

@soof14: met snoepjes heb ik ook weleens geprobeerd, maar dat heeft als gevolg dat hij zowel heen als terugweg bij elk geluidje stil gaat staan en wacht op een snoepje. als hij dan niks krijgt gaat hij lopen drammen en ik wil juist dat hij afvalt :')
Hij is 'gelukkig' net zo vervelend als hij alleen is als met anderen. Eigenlijk heb ik hem nog liever alleen omdat veel paarden bij mij op stal of te langzaam of te snel gaan voor hem. Hij loopt héél graag voorop. :+
Hij reageert overal wel heel goed op ho en halt, behalve op dat moment dus. dat is het probleem.
Merkte vandaag in de bak dat hij wel sneller reageerde dan normaal. Dus misschien toch buiten wat meer andere oefeningen doen onder het rijden om hem erbij te houden.

@snadrem:
Dat klinkt inderdaad erg goed, dat werkte gisteren ook wel redelijk. Ik hoop dat ik met mijn nieuwe bit hem ook wat beter terug kan krijgen zonder dat ik soms zo moet trekken. Wel merk ik dat als ik hem juist op mijn commando af en toe even 'los' laat dat hij daarna weer ontspant. Dat maakt het allemaal wel lastig.


Morgen of overmorgen komt mijn myler bit met D-ringen en inhaakringen binnen, ik hoop hem hiermee wat beter onder controle te kunnen houden en ik hoop dat ik door aan de slag te gaan met deze tips het eruit te krijgen. :o Dankjulliewel!

Hij was vandaag héél zoet in de bak :D


Afbeelding

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 14:57

Wat doe je als je terug gaat? Gelijk weer naar huis/stal?
Wat soms ook helpt is een kleiner rondje maken, en niet terug naar stal gaan, maar er voorbij lopen, en dan nóg een klein buitenritje maken. Dat kan in het begin wat moeite kosten... ;) Niet te voorspelbaar zijn voor je paard op de terugweg.
Wat ik ook doe (maar sommigen houden daar niet van) is het paard onderweg te belonen door even te laten grazen. Niet alleen op de heen- maar ook op de terugweg. Als je de momenten blijft variëren en soms ook niet laat grazen, dan voorkom je dat ze naar vaste plekken trekken.
De laatste kilometer stap ik uit. Lekker ontspannen, hoofd laag, lost teugeltje. En geen gezeik, dan sla ik ergens af en moet hij nog verder lopen. Maar dat hoeft nooit ;)


Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 15:10

Floortz schreef:
De laatste kilometer stap ik uit. Lekker ontspannen, hoofd laag, lost teugeltje. En geen gezeik, dan sla ik ergens af en moet hij nog verder lopen. Maar dat hoeft nooit ;)

Dat doe ik ook altijd. En dan is het altijd ontspannen aan een losse teugel :)

amyyy55

Berichten: 1645
Geregistreerd: 28-11-10
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-16 15:15

Floortz schreef:
Wat doe je als je terug gaat? Gelijk weer naar huis/stal?
Wat soms ook helpt is een kleiner rondje maken, en niet terug naar stal gaan, maar er voorbij lopen, en dan nóg een klein buitenritje maken. Dat kan in het begin wat moeite kosten... ;) Niet te voorspelbaar zijn voor je paard op de terugweg.
Wat ik ook doe (maar sommigen houden daar niet van) is het paard onderweg te belonen door even te laten grazen. Niet alleen op de heen- maar ook op de terugweg. Als je de momenten blijft variëren en soms ook niet laat grazen, dan voorkom je dat ze naar vaste plekken trekken.
De laatste kilometer stap ik uit. Lekker ontspannen, hoofd laag, lost teugeltje. En geen gezeik, dan sla ik ergens af en moet hij nog verder lopen. Maar dat hoeft nooit ;)



Ik maak meestal een rondje, maar heb ook weleens zo'n soort route;

Afbeelding

Afbeelding


Dan is het lastig om echt niet langs dezelfde plek te rijden.
Hij krijgt zijn eten sowieso vaak pas een halfuur na de rit.. we komen eerst op stal aan en dan afzadelen e.d. en dan nog 10 minuten richting de wei lopen. Eten pakken en dan pas voeren.
Ik rij hem vaak ook aan een lange teugel en dan heeft hij zijn hoofd laag, maar in draf of galop kan hij die rust nog niet vinden..

V_eraa

Berichten: 1102
Geregistreerd: 26-02-08
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 15:27

Floortz schreef:
Wat doe je als je terug gaat? Gelijk weer naar huis/stal?
Wat soms ook helpt is een kleiner rondje maken, en niet terug naar stal gaan, maar er voorbij lopen, en dan nóg een klein buitenritje maken. Dat kan in het begin wat moeite kosten... ;) Niet te voorspelbaar zijn voor je paard op de terugweg.



Dit is wat ik bij mijn paard ook heb gedaan en dit heeft geholpen !

liedjuh2

Berichten: 2442
Geregistreerd: 18-01-10
Woonplaats: Waar mijn huisje is....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 15:32

Mijn paard heeft er ook last van, het tempo over te nemen van mij.
Wat ik doe is met een wat langere teugel, wel op contact, te rijden. Als hij dan tempo overneemt direct een ophouding tot het gewenste tempo en direct weer ontspannen. Het heeft even geduurd maar hij is nu heel braaf buiten.
Mijn paard moet wel in het begin altijd even zijn spanning eruit lopen. Daar geef ik hem alle gelegenheid toe, maar wel op mijn tempo.

Succes met het proberen van de tips die je gekregen hebt!

Toran Z (Toronto V X Democraat)

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 16:01

Actie-reactie is heel belangrijk, niet alleen van hem, maar ook van jou. Belonen als hij het goed doet. Dat hoeft niet met een snoepje maar kan ook met een kriebel of je stem. Je geeft je hulp, maar je laat ook weer los als je reactie krijgt. Meten. Ook als dat betekend dat hij meteen weer naar voren gaat. Dan geef je weer je hulp, hij reageert, en je laat weer los. En met loslaten bedoel ik niet compleet losgooien, maar bijv je dichtgeknepen hand weer openen en niet meer knijpen met je knieen.
Die van mij blijft lopen als je blijft klemmen en niet loslaat. Of als je zelf hoog in je energie zit.
Let op je ademhaling en of je spieren wel ontspannen zijn.

Verder moet hij leren dat hij niet 'beloond' wordt met ongewenst gedrag. Omdraaien en een stukje terug is imo een goede tip.

Als hij normaal wel naar jou en je stem luistert, is hij imo gewoon aan het draken als hij er ineens vandoor schiet. Dat mag gewoon echt echt niet, dat is gewoon gevaarlijk. Als hij op een normale hulp niet reageert en er echt vandoor gaat ben je eigenlijk te laat en los je het niet makkelijk meer netjes op. Daar is de tip heel goed voor dat elke pas van jou moet zijn, dan ben je het als het goed us voor. Timing is een dingetje Mey dit soort paarden. Zodra je merkt dat hij het tempo overneemt, meteen bij de eerste pas terugnemen. Heel consequent zijn hierin hoor, anders blijven ze het proberen ;) Zeker in het begin.
Als ik het idee heb dat ik stap al niet onder controle heb, ga ik niet draven of harder. Zo ook voor de draf.

Probeer verder ook niet steeds op hetzelfde stukje hetzelfde te vragen. Als je altijd op dezelfde plek gaat galopperen zal hij daar ook drammeriger worden. Probeer hierin zoveel mogelijk af te wisselen.

Wat gebeurd er als je als het ware lange teugel geeft? Sommige paarden zijn minder loperig als je losser laat van voren. Wel oppassen dat je niet alleen je teugels oppakt voor je gaat versnellen, anders kun je straks je teugels niet meer oppakken zonder dat hij dat uit zichzelf al doet. Dus af en toe even teugels op maat en proberen hetzelfde tempo aan te houden.

Verder probeer ik op de heenweg altijd al een beetje tempo te rijden, in de hoop dat hij dan een beetje moeier is op de terugweg, maar dat helpt eigenlijk nauwelijks wat :')

"Life is now. There was never a time when your life was not now, nor will there ever be"

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 16:10

Allegra schreef:
(allemaal supergoede tips)
...
Verder probeer ik op de heenweg altijd al een beetje tempo te rijden, in de hoop dat hij dan een beetje moeier is op de terugweg, maar dat helpt eigenlijk nauwelijks wat :')


Zo leuk. Dan lees ik jouw post en dan denk ik "Wauw, die heeft haar paard echt helemaal voor elkaar, wat gaaf! Ze heeft dat versnellen op de terugweg helemaal eruit kunnen trainen!"

En dan lees ik je laatste zin :D Heb ik ook wel eens gedaan, maar ik onderschatte kennelijk de paardenconditie nogal. Wat een stiekemerds zijn die paarden ook. Ze blijven het proberen! :+

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Re: Ontspannen tijdens het buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 16:21

Nee, bij ons ligt het eigenlijk anders haha. Ik heb hem nog niet super lang en hij moest nog een heleboel leren, zoals op buitenrit gaan. Van zichzelf is hij erg loperig, en ik moet dus vooral oppassen dat hij geen verkeerde dingen aangeleerd krijgt. Tempocontrole is een hele belangrijke. Tot nu toe is hij braaf, maar op de terugweg merk ik wel wat verschil in tempo en remwerking (zijn reactie is trager) , dus ik ben daar wel heel bewust mee bezig.

Maar de tips komen uit andere ervaringen hoor. Een vorig paard had bijvoorbeeld duidelijk aangeleerd, teugels oppakken is harder gaan! Krijg het er maar weer uit... En ik heb ooit op een stal gewerkt met arabieren, hoe harder je trekt hoe harder ze lopen dus je MOET loslaten anders ben je zo thuis. Die ik nu heb doet dat ook, maar gelukkig ben ik nu een stuk handiger dan toen.

"Life is now. There was never a time when your life was not now, nor will there ever be"

Ilse_123

Berichten: 3767
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 16:36

Afleiden met allerlei oefeningen kan een goede manier zijn, maar persoonlijk vind ik dat een paard gewoon moet luisteren, en alleen afgeleid moet worden als hij iets eng vindt. Harder gaan op de terugweg is gewoon niet luisteren, dus in plaats van afleiden met allerlei oefeningen kan je ook gewoon een paar keer heel erg duidelijk zijn.

bv, jij draaft op een lekker tempo, teugels ontspannen, zeker niet trekken en zeker niet expres langzamer willen draven. Als je paard iets harder draaft dan op de heenweg is dat oke, zolang hij maar niet over zijn tempo gaat draven. Merk je dat hij dat wel doet, dan geef je direct een korte maar duidelijk ophouding (met teugels en zit) dat hij weer terug moet in tempo, direct weer ontspannen, wederom zeker niet trekken, terug in tempo is dus weer naar het normale tempo draven, niet langzamer omdat hij net sneller wilde. Je leert hem zo dat je een contant tempo wilt.
Extra overgangen maken brengt alleen maar verwarring en maakt paarden vaak alleen maar heter. Natuurlijk moet hij ook dan netjes luisteren, maar ik zou dat in dit geval niet gebruiken om het probleem op te lossen.

Voorwaarde voor deze methode is wel dat je paard direct terugkomt op je korte hulp, dus geen getrek, een kleine ophouding moet hem direct in tempo laten terugkomen. Hoop dat hij dat nu netjes doet op je nieuwe bit. Om te zorgen dat hij hier straks ook niet doorheen gaat denderen is het heel erg belangrijk dat je gewoon een hele ontspannen/losse verbinding hebt, en alleen even heel kort inkomt als hij te hard gaat, en dan direct weer los.

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Ontspannen tijdens het buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 16:44

Mijn paard was op de terugweg juist meer ontspannen. Misschien omdat ik zelf meer ontspannen was, want de terugweg deden we altijd in stap en aan een lange teugel.

liedjuh2

Berichten: 2442
Geregistreerd: 18-01-10
Woonplaats: Waar mijn huisje is....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 17:02

nynke55 schreef:
Mijn paard was op de terugweg juist meer ontspannen. Misschien omdat ik zelf meer ontspannen was, want de terugweg deden we altijd in stap en aan een lange teugel.


Herkenbaar! Mijn paard heeft nou eenmaal veel spanning van buitenrijden, hij moet zijn spanning eruit lopen en op de terugweg is hij tegenwoordig heerlijk ontspannen.

Toran Z (Toronto V X Democraat)

amyyy55

Berichten: 1645
Geregistreerd: 28-11-10
Woonplaats: Katwijk

Re: Ontspannen tijdens het buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-16 17:25

Hij is ook gewoom aan het drakrn, daar ben ik me gelukkig van bewust. Ik geloof niet dat dit wen gevalletje 'paard wil je niet pesten' is.
Gelukkig blijf ik altijd(afkloppen..) zitten als hij idioot doet en krijg ik hem op een niet altijd vriendelijke manier wel tot stilstand.. Maar ik hoop met bovenstaande tips te voorkomen(!) dat hij het doet waardoor we gewoon lekker buiten kunnen blijven rijden :) daarnaast blijft hij een jong paard.. Ik hoop uiteindelijk dat hij ook gewoon normaal doet als ik niet druk bezig ben met hem, hij moet me namelijk vertrouwen, ook als ik niet van alles van hem vraag. :)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bytespider, Ubermetrics en 37 bezoekers