De zwaarste beslissing ooit. Leven of dood?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
lovelygirly

Berichten: 3541
Geregistreerd: 20-03-04
Woonplaats: Uuut de achterhoeeek!

De zwaarste beslissing ooit. Leven of dood?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-16 06:57

De moeilijkste keuze die je moet maken. Laten leven of inslapen.

Afgelopen zaterdag kwam ik zoals gewoonlijk op stal.
Controleren of mijn merrie geen last had van haar buik.
En of mijn kleine vriend nog lekker rond en gezond is zoals de dagen daarvoor.

Tot mijn schrik liep mijn kleine vriend slecht. Hij liep heel voorzichtig en zijn achterbenen sleepte hij een beetje voort. Aan zijn karakter viel niks te merken. hij was nog even aanhankelijk als altijd.
Wat vermoeider dat wel.
Na een 10 minuten kon ik het niet meer aanzien en belde alsnog de veearts.
Deze dacht aan hoefbevangenheid en hij besloot te komen kijken.dat was ook het eerste wat ik dacht. Zijn hoefjes waren namelijk ook wat warmpjes.
Echter hoe langer we moesten wachten op de veearts hoe ernstiger de situatie van mijn kleine vriend werd. Hij begon ineens Steeds meer te wankelen alsof hij dronken was. Hij liep overal tegen aan en stootte overal zijn hoofd. En soms zakte hij ineens totaal in elkaar. Liet zich gewoon vallen.
Het heeft bijna een uur geduurd voordat de veearts er was. Toen hij er eenmaal was kwam al heel snel de conclusie dat hij niet hoef bevangen was maar dat het een stuk ernstiger was. hoogst waarschijnlijk had hij een hersenbloeding gehad. Dat is wat de veearts dacht.
Hij heeft de nodige spuiten gehad. En mocht lekker op stal. De dag erna zouden we kijken hoe het dan zal gaan en wat de volgende stappen zouden zijn. Echter toen ik net 2 uurtjes thuis was voelde het voor mij niet goed en wou ik heel graag terug naar mijn vriendje.
Aangekomen op stal leek hij ineens veel moeilijker te ademen, had hij schuim op zijn lippen en leek de situatie nog erger dan daarvoor. De veearts opnieuw gebeld en die is met spoed gekomen.
Hij dacht dat het niet meer zou goedkomen en dat het beter was om er een eind aan te maken. Maar dat ik ook nog kon beslissen om naar de lingehoeve in lienden te gaan. Omdat ik niet altijd zeker was van de veearts (Heeft eerdere ernstige fouten gemaakt.) En omdat ik alles wou doen voor mijn vriendje hebben wij hem kort er na ingeladen en zijn we zo snel we konden naar de kliniek gegaan.

Daar hebben ze de nodige testen gedaan en spuiten gegeven. Zijn hartslag was nog steeds 72. Ver boven wat het hoort te zijn. aantal waardes in zijn bloed waren vrij verhoogd. Op de echo was te zien dat zijn hele dikke darm en dunne darm vol zaten. En dat dit was terug gelopen naar zijn maag. Hij was zichzelf aan het vergiftigen. Na een lange paar uurtjes mocht mijn vriend op stal en zouden ze hem een infuus en een katheter geven. De volgende dag zouden ze me bellen met hoe de nacht was verlopen.
De volgende ochtendvroeg al afwachtend op dat telefoontje.
Hij was de nacht goed doorgekomen. Zijn situatie was niet verslechterd. Maar ook niet verbeterd. Ze hadden het infuus geprobeerd maar na 1.5 zak zijn ze gestopt omdat het ademen alleen maar moeilijker leek te gaan. En tot slot zijn ze tot de conclusie gekomen dat mijn kleine vriend blind was geworden. En waar dit vandaan komt is giswerk want ze weten het niet. Accuut atactisch en blind. dat is wat er gebeurd was.
Ze zouden hem verder behandelen en me iedere ochtend op de hoogte houden.

En zo kwam gisteren het telefoontje wat mijn leven helemaal op zijn kop zette.
Het leek allemaal een stuk beter te gaan met mijn kleintje. Zijn maag en darmen waren helemaal leeg. Maar de verwachtingen waren dat hij voor altijd blind zou blijven en een kans op een paardwaardig leven niet groot was. De kans was groot dat hij zowiezo een hersenbloeding had gehad maar dat er ook een tumor zou zitten die zijn functies verslechterden.
Ze vroegen me te beslissen wat ik hieraan zou doen. Kies ik er voor hem in te slapen of te laten leven?

heb heel lang staan huilen en heel lang staan nadenken. En dacht neem hem mee naar huis. Daar zal ik zelf kunnen aanvoelen of mijn vriendje het leven als blindpaard aan zou kunnen.
Echter kon ik het gisteren niet meer houden en besloten we een rit van 1.5 uur te maken om mijn kleine vriend te bezoeken.

Daar aangekomen deed me zoveel pijn.
Ik zag een pony staan zonder levenslust. Die verdrietig en boos was.
Die moeilijk ademde, moeilijk slikte en pijn aan zijn arme hoofdje had.
En dan voel je wat de juiste beslissing is. Dat hij niet zo kan en mag leven.

Vandaag halen we hem naar huis. kan ik en zijn verzorgstertje en iedereen die wilt afscheid van hem nemen. En dan moet ik hem helaas van zijn leven beroven. ;(

Ik ben er kapot en intens verdrietig van.
Mijn arme schat is pas 6 jaartjes jong. Hij had nog een heerlijk leven voor zich kunnen hebben.
Hij was altijd vol energie en vrolijkheid.
En dat is in 1 dag kapot gemaakt. ;(

Ik blijf nog steeds op een wonder hopen. En hoop dat er misschien iets zou veranderen aan zijn situatie zodat hij misschien alleen maar blind zou zijn. Dat zou nog kunnen in het leven hier op aarde.
Is dit niet geval. Dan is mijn kleine vriend er aan het eind van de week niet meer. ;( ;( ;( ;(


WillemijnvA

Berichten: 25
Geregistreerd: 23-10-12
Woonplaats: Amsterdam

Re: De zwaarste beslissing ooit. Leven of dood?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 07:07

Oh wat ontzettend zwaar en naar voor jou en je vriendje :(
Heel veel sterkte met deze moeilijke beslissing!

“I solemnly swear that I am up to no good.”

Lisa_WB

Berichten: 820
Geregistreerd: 07-06-13
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 07:07

Ben er helemaAl stil van...
Ik wil je alvast heel erg veel sterkte wensen, al hoop ik nog voor een groot wonder voor je...

Oedi

Berichten: 770
Geregistreerd: 17-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 07:09

Wat een ontzettend akelig nieuws! Je klinkt als een baasje die het allerbeste met hem voor heeft. Hoe naar het ook is, ik denk dat je de juiste beslissing hebt gemaakt. Ik wil je heel veel sterkte wensen.

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 07:10

Jeetje, je verhaal grijpt me enorm naar het hart :(:)
Ik wil je ontzettend veel sterkte en wijsheid wensen in je keuzes Y;(
6 jaar is veel te jong maar als ik je zo hoor doe je het allerbeste voor je vriendje :(:)

Lukie* <3 15-06-2011 / 01-02-2013 Ik mis je kleine man..
Heino* mijn allerliefste kleine leermeester. 01-01-1995 / 13-07-2016. Mijn kleine koning ruim 3 jaar lang :)

puppy1128

Berichten: 5007
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 07:11

Oef, sterkte TS! :(:)

Nog zo jong..

Birdie60

Berichten: 8392
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 07:13

Pffff heel veel sterkte.
Zo jong nog. :(:)

Zinzi_jewel

Berichten: 8695
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 07:15

Zo jong nog ...
maar harde beslissing maar zou er een einde aan maken ...
heel veel sterkte

Chasing Dreams ...

Pumpkins

Berichten: 3144
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 07:16

Wat heftig TS!! Pff niet leuk om je vriendje zo aan te treffen.. Veel sterkte toegewenst.

Shalimar

Berichten: 1505
Geregistreerd: 24-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 07:16

Wat heftig, brok in mijn keel. Heel veel sterkte. Ik hoop ook op een wonder...

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 07:17

Oh bah wat naar zeg, sterkte met je beslissing. Al maak ik uit je verhaal op dat er maar 1 juiste kan zijn. Arme dier

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

janouk
Blogger

Berichten: 17813
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 07:19

:(:) Wat verdrietig. Heel veel sterkte. :(:)

(Is atypische myopathie de oorzaak? Er liggen zoveel esdoornbladen en helicoptertjes op de grond.)

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

Mando

Berichten: 15637
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 07:20

Sterkte.

Wat jij van mij vindt mag je houden, het is niet van mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 07:20

Wat naar.
Maar in dit geval ga je hem niet van zijn leven beroven, je gaat hem de rust geven. Hem laten gaan is het liefste wat je nu nog voor hem kunt doen waarschijnlijk. Heel veel sterkte

Essxan

Berichten: 923
Geregistreerd: 10-09-13
Woonplaats: Apeldoorn

Re: De zwaarste beslissing ooit. Leven of dood?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 08:02

Heel veel sterkte.

Uno Fortunato B + 10. L1 +3 01-01-2001/29-09-2019*
Trippel 22-05-2018

soesita

Berichten: 5157
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 08:06

Dat wil niemand meemaken. Zo jong nog! Je maakt wel een sterke beslissing; als de levenslust bij je paardje verdwenen is moet je hem laten gaan. Sterkte!

dierfysio

Berichten: 5288
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Leusden

Re: De zwaarste beslissing ooit. Leven of dood?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 08:21

Super akelig, heel veel sterkte. Ik weet helaas precies hoe het is, heb woensdag onverwacht afscheid moeten nemen van mijn liefste paard. Vijftien jaar mijn beste maatje. Heel veel verdriet, maar troost je in de gedachte dat je hem verder lijden bespaart en dat je hem erg waardig einde geeft nu. Sterkte....

*\o/* www.dierfysio.nu voor dierfysiotherapie en chiropractie paard *\o/*
trotse mama van twee knappe zonen!

hagelslag
Berichten: 8933
Geregistreerd: 18-09-10

Re: De zwaarste beslissing ooit. Leven of dood?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 08:32

Alsof je over mijn shet praat.
Ook hetzelfde behalve dan het blind worden. Helaas had hij zandkoliek en myopathie.
Als hij aan het infuus was ging het goed. Zodra hij net eraf was ging het per direct slecht.
2 dagen behandeld. Maag leeg pompen etc
Maar helaas ook in laten slapen.

Heel veel sterkte! Ook al voelt het echt zo niet fijn je neemt een wijs besluit

lovelygirly

Berichten: 3541
Geregistreerd: 20-03-04
Woonplaats: Uuut de achterhoeeek!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-16 08:35

Allemaal super bedankt voor jullie super lieve berichtjes.

ik mag een klein beetje positief kijken en er is misschien nog licht aan het eind van de tunnel...

De lingehoeve me zojuist gebelt,
Douwe geeft weer iets reflex terug met zijn ogen. Hij loopt niet meer tegen een kruiwagen op als ze oefenen.
Vannacht heeft die zowaar al zijn eten op gegeten.
En hij is niet meer zo in zichzelf getrokken...
Ze gaan hem nu verder behandelen!!

Het is een heel klein stapje vooruit.
En ik weet dat het altijd nog een stapje terug kan gaan.
Maar voor nu ben ik zo blij!!!

Sterkte voor diegene die hun dierbare vriend hebben moeten missen...
verschikkelijk.... ;(

smileydees
Berichten: 1683
Geregistreerd: 03-03-11
Woonplaats: in het westen v/h land

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 08:40

Mijn dochter heeft gisteravond je verhaal voorgelezen en ik heb de foto's gezien. Wat een zielig hoopje is het nu. Zou je m die rit nog aandoen? Ik weet dat het niet zo voelt maar wees trots dat je voor hem deze beslissing mag maken. Hem te verlossen van zijn lijden, want op de foto's te zien is idd alle levenslust weg. Heel veel sterkte in ieder geval en een zachte knuf voor ponylief.

edit: positief nieuws zeg! Maar bijf eerlijk naar je pony toe en niet naar wat jij graag wil!

Those we love don’t go away, maar wat mis ik haar ons Kwinneke. 24.05.2007 - 13.07.2023

Tinker Kwiny
Sindy
Now I am a warrior!
- demi lovato-

lovelygirly

Berichten: 3541
Geregistreerd: 20-03-04
Woonplaats: Uuut de achterhoeeek!

Re: De zwaarste beslissing ooit. Leven of dood?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-16 08:45

Ik blijf zeker eerlijk naar mijn pony toe!
Als uit alles nog blijkt dat hij dit niet trekt
maak ik alsnog de moeilijkste beslissing in mijn ogen ooit.
Maar voor nu is dit wel even heel fijn!

Wel super lief berichtje van je! Dankjewel!

Maeve
Berichten: 1871
Geregistreerd: 12-06-09

Re: De zwaarste beslissing ooit. Leven of dood?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 08:53

Atactisch, moeilijk slikken, schuim om de mond, blindheid... Kan het niet een vergiftiging zijn van het één of ander?
Heel veel sterkte, ik hoop dat hij op blijft knappen!

Joker's Valentine


BigOne
Berichten: 38039
Geregistreerd: 03-08-09

Re: De zwaarste beslissing ooit. Leven of dood?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 09:00

Hersenaandoening is heel goed mogelijk in combinatie met de aandoeningen die je beschrijft, darmen , ogen, coordinatie, alles word vanuit de hersenen aan gestuurd. Maar net als met mensen kan het natuurlijk ook nog herstellen voor een groot gedeelte, sterkte er mee.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Saaams

Berichten: 13246
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 09:01

Ik herken het niet. Maar ik kan alleen maar zeggen dat ik heel hard voor je duim en hoop op een goede afloop. Wat een respect voor jou snelle handelen, gevoel en alles wat je er durft in te steken.

Laerkens Beauty

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Re: De zwaarste beslissing ooit. Leven of dood?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 09:12

Kan het zijn dat hij teveel eikels of esdoornblad tot zich heeft kunnen nemen ?

De symptomen komen bij mij over als een vergiftiging.
Is er misschien bij je in buurt nog met landbouwgif gewerkt al is het daar eigenlijk niet meer de tijd voor?
Of iemand die in de buurt een straatje gespoten heeft met Roundup o.i.d. tegen onkruid ?
Acuut atactisch, evenwichtsproblemen, darmproblemen, schuim om de mond en kortdurende blindheid kan namelijk ook komen door onkruidbestrijdingsmiddelen.

Echte vrouwen rijden geen winkelwagentje, echte vrouwen rijden DODGE.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 bezoekers