Gras

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
lissie_zigor

Berichten: 865
Geregistreerd: 12-07-12

Gras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-16 19:35

Hoi ik vraag mij af wat de voeding stoffen in gras zijn en wanneer er wel/geen veel suiker in het gras zit.

Fjord en 2 shets heb ik nu op een afgezet stukje land staan en ik dacht dat er nu weinig in zou zitten maar ze krijgen toch een bol buikje. Weet iemand welke weersomstandigheden / jaargetijden welke invloed heeft?

Hiernaast krijgen ze metazoa voor vitamines.

Wie zegt dat geluk niet te koop is, heeft nog nooit een paard gekocht ❤️


different1
Berichten: 3629
Geregistreerd: 12-10-10

Re: Gras

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 19:39

Van teveel vocht kunnen ze ook een bol buikje krijgen.
Krijgen je paarden droog, oud(graszaad) hooi bij?
Wellicht dat dat iets kan helpen.

lissie_zigor

Berichten: 865
Geregistreerd: 12-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-16 19:43

different1 schreef:
Van teveel vocht kunnen ze ook een bol buikje krijgen.
Krijgen je paarden droog, oud(graszaad) hooi bij?
Wellicht dat dat iets kan helpen.


In welke zin helpt dat? Dat ze dan duneer blijven of dat ze dan juist dikker worden?

Ik ben vooral bang voor bevangenheid omdat ze daar allemaal gevoelig voor zijn xD

Wie zegt dat geluk niet te koop is, heeft nog nooit een paard gekocht ❤️

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 19:59

Een bol buikje komt doordat ze gras aan het verteren zijn. Ook wel een gras buik genoemd. Er zit gewoon veel gras in. Als je denkt dat je paard te dik wordt kijk je naar de manenkam, die word breder en stugger. Je kunt heel goed het verschil voelen tussen vet en spieren daar.
Verder kijk je naar de kont. De ruggengraat daar mag niet in een geultje liggen hij mag niet "hartvormig"zijn.
In de herfst zitten er bijna geen voedingstoffen meer in het gras, al kan wel het fructose gehalte hoog zijn (Dat zijn suikers) Fructose mogen ze maar weinig binnenkrijgen om dat ze anders bevangen kunnen worden.

Bejaarde bokkers weten meer

lissie_zigor

Berichten: 865
Geregistreerd: 12-07-12

Re: Gras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-16 20:07

Hmmm manenkam is goed. Vandaag nog gevoeld al is die van mijn fjord wel wat stugger geworden..

Misschien beter in de bak zetten met hooi? Of wat zou jij aanraden?

Wie zegt dat geluk niet te koop is, heeft nog nooit een paard gekocht ❤️

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Gras

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 20:11

Als je bang bent voor hoefbevangen of een van je pony's heeft daar een geschiedenis mee, kun je ze beter op de paddock zetten met hooi.
Mijn merrie is hb gevoelig en staat nu ongeveer drie weken niet meer op het gras. Een bolle buik zegt mij niet zoveel. Onze paarden hebben allemaal een bolle buik, daar zit hooi in (dat krijgen ze onbeperkt). Maar ik ken ook paarden die een soort skippybal-buik krijgen door gasvorming, en dat wil je dus weer niet.
Hartvormige billen zegt m.i. ook niet altijd iets; heeft mijn merrie ook, maar je kunt ook jaar ribben iets zien. En het is deels afhankelijk van de bouw (denk aan trekpaarden).

Oy with the poodles, already

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 21:24

Daar heb je zeker gelijk in Hilary. Het merk zegt ook wat, een shetlander is geen arabier en andersom zou er ook iets vreselijks aan dehand zijn. (Een arabier met het model van en shetlander)

Tja Lissie, ik kan niet voor jou zeggen of ik ze op het gras zou zetten of niet. Dat hangt bijvoorbeeld af van de lengte van het gras, de leeftijd (dit jaar gezaaid of ouder en de duur dat je z buiten zet. Een korte wei is meestal prima voor shetjes niet te veel eten en toch wat te doen.

Bejaarde bokkers weten meer

pillow
Berichten: 7780
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 21:27

Er zit nu niet heel veel voedingswaarde meer in gras, maar wel heel veel vocht. Dus als ze veel eten krijgen ze ook erg veel water binnen en dus een dikke buik. De voedingswaarde van gras kan erg variëren, dit is afhankelijk van het soort gras en ook van de grond en de bemesting. Dus hoe de voedingswaarde van jou gras is kan eigenlijk niemand hier een zinnig antwoord op geven. Maar in deze tijd van het jaar is het dus weinig. Mijn vader zei altijd ' In het voorjaar hebben de schapen genoeg aan een pet vol, in de herfst een kruiwagen vol.'

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

tengeltje11
Berichten: 7131
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 21:28

ik heb vorige week een licht bevangen pony uit een groen grasveldje geplukt......
nogthans is hij er niet gevoelig voor,gaat elk jaar bv vanuit niets 24/7 in een volle weide in het voorjaar,nooit geen problemen gehad daarmee,maar nu dus wel met een najaarsweitje.....
zegt genoeg.

ik dacht ook altijd dat najaarsgras juist gewoon arm was.
maar het heeft hier een hele tijd amper tot niet geregend.
als het dan plots regent,begint het gras toch nog ff massaal te groeien,met alle gevolgen van dien.

ellepel

Berichten: 47320
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 21:37

Als,ik twijfel kijk ik altijd even hier naar.

http://www.agrifirm.com/agrifirm-feed/m ... monitorcom


Staat heel mooi aangegeven hoe het zit met ruw eiwit in het gras en met het suikergehalte.
En dit is dan voor koeien,maar zo gaat het met het paardengras ook.
De vem kijk ik niet naar,vind ik minder belangrijk,maar eiwit en suiker dus wel.


Door de koudere nachten groeit het gras dus niet zo,maar houd het wel suiker vast, en daar groeien de paarden nog best van :j

Maar twijfel je,kijk even op de monitor en dan heb je een redelijke indicatie van de voedingswaarde van jouw gras

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Gras

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 21:58

Grappig om te zien dat het moment waarop wij onze paarden van de wei af haalden en ze 24/7 in de PP zetten, ook het moment was waarop het suikergehalte in het gras begon te stijgen.

Oy with the poodles, already

tamary

Berichten: 29160
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 22:07

tengeltje11 schreef:
ik heb vorige week een licht bevangen pony uit een groen grasveldje geplukt......
nogthans is hij er niet gevoelig voor,gaat elk jaar bv vanuit niets 24/7 in een volle weide in het voorjaar,nooit geen problemen gehad daarmee,maar nu dus wel met een najaarsweitje.....
zegt genoeg.

ik dacht ook altijd dat najaarsgras juist gewoon arm was.
maar het heeft hier een hele tijd amper tot niet geregend.
als het dan plots regent,begint het gras toch nog ff massaal te groeien,met alle gevolgen van dien.

Najaar geeft vaak nog even een kleine groeispurt aan het gras, wat regen en nog genoeg warmte in de grond. Zover ik het begrijp is hoefbevangenheid meer een najaarsziekte juist omdat veel mensen denken dat het dan wel veilig is om ze er nog even op te zetten. Voorjaar zijn de meeste mensen er meer alert op, ook omdat de hele natuur dan zo ineens groeit.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

lissie_zigor

Berichten: 865
Geregistreerd: 12-07-12

Re: Gras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-16 22:38

Wauw bedankt voor alle info! Handige site ellepel:)

Ze staan 24/7 met schuilstal, bak en binnen stallen waar ze in en uit kunnen lopen. Ik zie ze ook vaak gewoon rusten of 'chilling in de bak' in plaats van eten dus ze eten niet 24/7. Gras is niet bemest en nog vrij lang omdat ik ze nog maar net op dit stukje heb staan (wissel van landjes).
Maar lang gras schijnt wel beter te zijn omdat de eiwitten dan beter verteerbaar zijn dacht ik.. maar het is nog een beetje nieuw allemaal voor mij want ik heb altijd op een pensionstal gestaan waarbij ik niet veel inbreng had over het voer. Maar nu heb ik sinds kort mijn eigen plek en kan ik dus zelf bepalen, maar daarom ben ik nu ook nog zoekend naar wat het beste is :)

Alle ideeën informatie en suggesties zijn welkom!

Wie zegt dat geluk niet te koop is, heeft nog nooit een paard gekocht ❤️


mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: Gras

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 22:51

Wow op jezelf gaan wonen.. proficiat

Bejaarde bokkers weten meer

Levita30
Berichten: 1357
Geregistreerd: 04-10-08

Re: Gras

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 13:55



Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, jadeken, turtlelito en 55 bezoekers