Goede Tips?

Moderators: Sica, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
marijedbx
Berichten: 7
Geregistreerd: 08-10-16

Goede Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-16 13:28

Hallo!!
Net zoals heel veel meisjes van mij leeftijd is het DE droom om paard te rijden.
Ik heb het geluk dat ik al ong. 1 jaar op een super lieve (soms eigenwijze) New Forest merrie mag rijden, Marieke
Maar sinds dit jaar ga ik op een ander paard rijden, Esmee. dat komt omdat het meisje dat eerst op Esmee reed is gevallen en een beter vertrouwen op moet bouwen, en daar is Marieke toch wat geschikter voor.
Natuurlijk is dit voor mij ook een super goede kans op met meerdere paarden om te leren gaan.

Maar elk paard verschilt, zo ook Deze 2 paardjes.
Bij Marieke hoefde ik nooit niet zo heel streng te zijn, omdat we uiteindelijk een goede band samen hadden.
Maar met Esmee moet ik toch wat steviger in m'n schoenen staan (Wat eigenlijk geen probleem is)
Maar nou vroeg ik me af, hoe ik het beste een paard kan straffen. (Als ze Bijv. met de kont weg draait als ik het zadel erop wil leggen).

En misschien zijn er nog mensen die een tip hebben voor de galop?
Want als ik in galop ga hou ik me nog vast aan het zadel, en ga ik snel uit de stijgbeugels. /3


Arabier

Berichten: 2920
Geregistreerd: 01-03-16
Woonplaats: wonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 14:38

Straffen klinkt wel erg haha.
Als een paard zijn kont naar je toe draait dan draai je het paard weer naar jou toe.
Dan moet je een paard niet straffen.
Stel je voor dat jou moeder bijv. jou haren wilt kammen en je je omdraait, dan geeft ze jou toch ook geen straf :p

En aangezien ik nu lees dat je nog aan het zadel vasthoud klink je nog niet helemaal 100% zelfverzekerd.
Misschien kan iemand jou helpen met een paard goed leren opzadelen zonder dat het paard vervelend doet?

Succes!

So what if im crazy? The best people are.

marijedbx
Berichten: 7
Geregistreerd: 08-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-16 09:54

marijedbx schreef:
Hallo!!
Net zoals heel veel meisjes van mij leeftijd is het DE droom om paard te rijden.
Ik heb het geluk dat ik al ong. 2 jaar op een super lieve (soms eigenwijze) New Forest merrie mag rijden, Marieke
Maar sinds dit jaar ga ik op een ander paard rijden, Esmee. dat komt omdat het meisje dat eerst op Esmee reed is gevallen en een beter vertrouwen op moet bouwen, en daar is Marieke toch wat geschikter voor.
Natuurlijk is dit voor mij ook een super goede kans op met meerdere paarden om te leren gaan.

Maar elk paard verschilt, zo ook Deze 2 paardjes.
Bij Marieke hoefde ik nooit niet zo heel streng te zijn, omdat we uiteindelijk een goede band samen hadden.
Maar met Esmee moet ik toch wat steviger in m'n schoenen staan (Wat eigenlijk geen probleem is)
Maar nou vroeg ik me af, hoe ik het beste een paard kan corrigeren. (Als ze Bijv. met de kont weg draait als ik het zadel erop wil leggen).

En misschien zijn er nog mensen die een tip hebben voor de galop?
Want als ik in galop ga hou ik me nog vast aan het zadel(zodat ik goed blijf zitten en niet zoveel beweeg), en ga ik snel uit de stijgbeugels. /3

NuevaAtalaya

Berichten: 72
Geregistreerd: 28-08-16

Re: Goede Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 08:22

Als ze met haar kont wegdraait gewoon weer terug op de plek zetten waar ze eerst stond en dat volhouden totdat ze stil blijft staan. Met die stijgbeugels moet je er gewoon op gaan letten dat je je hakken goed naar beneden houd, maar ik ben niet je instructrice en heb je nog nooit zien rijden dus misschien is het ook een goed idee om dit soort dingen aan haar te vragen :)

~I don’t have a plan B, because it distracts me from plan A~
Rest in Peace lieve Charmpie Y;( 14-03-1993/12-06-2017

maralyn

Berichten: 10400
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Goede Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 08:34

Met kont wegdraaien bij het willen opleggen van het zadel...
Klinkt mij alsof het paard t zadel niet prettig vind.
Mijn vraag voor de eigenaresse van het paard... past het zadel wel goed?
Überhaupt het harnachement?
Veel paarden protesteren door pijn.

Zo is er een manege waarbij veel paarden nukkig zijn op het zadel
Check ik de rug na zakt het lieve dier bijna door der achterbenen
Én slecht passend zadel. En spieren van de rug onwijs in de knoop. Dat het paard waar ik het over heb nog niemand er af heeft gegooid vind ik een wonder.

Voor hetzelfde geld is dit ook aan de hand met t paard waar jij op mag rijden.

Mijn tip... eerst oorzaak zoeken. Wanneer er géén oorzaak is... gewoon terug zetten. Of paard verassen door aan de andere kant zadel op te leggen. Wil ook wel eens helpen.
Veel zadelen zonder aan te singelen en belonen bij goed gedrag.

Voor galopperen kun je best n springriem gebruiken.
Dit en een touw om de hals. Zo heb je stevigheid en zit je het paard niet in de weg.

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

Arabier

Berichten: 2920
Geregistreerd: 01-03-16
Woonplaats: wonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 09:57

maralyn schreef:
Met kont wegdraaien bij het willen opleggen van het zadel...
Klinkt mij alsof het paard t zadel niet prettig vind.
Mijn vraag voor de eigenaresse van het paard... past het zadel wel goed?
.


Lena draait ook altijd als het zadel komt, puur omdat ze te lui is 8)7
Maar dan zet ik r gewoon weer op r plek en gooi t zadel erop.

So what if im crazy? The best people are.

maralyn

Berichten: 10400
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 10:43

madhatter schreef:
maralyn schreef:
Met kont wegdraaien bij het willen opleggen van het zadel...
Klinkt mij alsof het paard t zadel niet prettig vind.
Mijn vraag voor de eigenaresse van het paard... past het zadel wel goed?
.


Lena draait ook altijd als het zadel komt, puur omdat ze te lui is 8)7
Maar dan zet ik r gewoon weer op r plek en gooi t zadel erop.


En dit paard is lena??

Waarom niet eerst medische uitsluiten?
Pijn is toch heel veel voorkomend iets en kan al ontstaan zijn door een verkeerd uitpakkende vreugdesprong in het land of een misstapje.

Heb jij bij lena wel pijn uitgesloten? Zoja... hoe heb je dat gedaan? Wie hebben er naar gekeken?

Ts vraagt om goede tips. Ik zie niet dat mijn tips niet goed zijn. Mocht je twijfelen..pb dan een moderator ;)

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

Arabier

Berichten: 2920
Geregistreerd: 01-03-16
Woonplaats: wonderland

Re: Goede Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 10:54

Nee we hebben geen pijn uitgesloten omdat het zadel voor haar gemaakt is en ze gewoon lui is en daarom wegdraait, no problem ik ga geen gedoe maken omdat ze niet meteen blijft staan, alleen als ik r verplicht maar ik houd niet zo van verplichten, en nee dit paard is niet Lena

So what if im crazy? The best people are.

maralyn

Berichten: 10400
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Goede Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 10:59

Maar dan is het toch goed als ts en eigenaar wél pijn zouden uit sluiten?

Een paard met pijn op zn plek zetten terwijl hij duidelijk pijn aangeeft door weg te draaien en dit negeren ipv te kijken naar de oorzaak is niet echt eerlijk voor het paard... of zie ik dit verkeerd?

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

Arabier

Berichten: 2920
Geregistreerd: 01-03-16
Woonplaats: wonderland

Re: Goede Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 11:01

Ja oke het zou wel kunnen, maar ts, is het zadel gemaakt door een zadelmaker, want dan zou het toch een goed zadel moeten zijn :?

So what if im crazy? The best people are.

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 11:09

madhatter schreef:
Ja oke het zou wel kunnen, maar ts, is het zadel gemaakt door een zadelmaker, want dan zou het toch een goed zadel moeten zijn :?

Zadel is niet het enige wat pijn kan veroorzaken he? ;)
Sowieso slaat je beredering nergens op want dat het zadel door een zadelmaker gemaakt is betekend niet dat hij passend is op het paard.

maralyn

Berichten: 10400
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 11:12

madhatter schreef:
Ja oke het zou wel kunnen, maar ts, is het zadel gemaakt door een zadelmaker, want dan zou het toch een goed zadel moeten zijn :?


Niet altijd. Het gaat om een jong paardje. Wat zich in korte tijd kan ontwikkelen. Dit betekent dat een op maat gemaakt zadel zelfs binnen drie maanden verschrikkelijk slecht kan gaan liggen.

Mijn vraag voor eigenaar van ts. Wanneer is er voor het laatst een zadelmaker bij geweest?
En is het paard ook gecontroleerd door een fysio of osteopaat?

Een simpele misstap in het land kan een enorme impact hebben op het lichaam waardoor spieren niet goef functioneren en zichzelf enorm strak houden.
Dit kan onwijs veel pijn doen.

Ons paard was altijd braaf en rustig
En op een dag was ze zo vrolijk aan het spelen dat het mis ging en een koprol maakte.
Ik kon niks doen. Ze had het zélf gedaan op het land.
Énige wat ik kon doen was er voor zorgen dat ik er iemand bij haaldedit was een osteopaat... en bingo haar hals. Haar ribben en lendenspieren hadden een lelijkeklap gehad.. en moesten behandeld worden.
Had ze pijn? Ja.

Ik ga niet zeggen dat ts slecht is als ze het niet kan. Want ze is immers een verzorger en geen eigenaar.
Ik vind dat eigenaren correcte zorg horen te verlenen aan hun paard. Ook al is de enige die wat er mee doet de verzorger.

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

Arabier

Berichten: 2920
Geregistreerd: 01-03-16
Woonplaats: wonderland

Re: Goede Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 11:44

Maar jongens, de vraag was hoe ze het beste kon 'straffen' en haar voorbeeld was als hij bijv. z'n kont wegdraait, dit paard heeft ze dus nog nooit de kont zien wegdraaien..

So what if im crazy? The best people are.

maralyn

Berichten: 10400
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 11:56

Maar anemoon... nogmaals. ..is dat eerlijk?? Zonder te weten of een paard pijn heeft?

Dan zijn tips: pijn uitsluiten voor straffen toch juist goed?
Wat is daar niet goed aan die tips?

Voorbeeld... jij kan niet praten. Maar wel schoenen aan dat knelt. En ook nog n extra rugtas op. Dan ga jij ook tegenwerken.
En dan pak ik je vast en zeg: nee! Nu je schoenen aan en rugtas op! En lopen!
En luister je niet pak ik je steviger vast...

Is dat eerlijk van diegene die wil dat jij knellende schoenen aan wil doen?

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

maralyn

Berichten: 10400
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Goede Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 12:02

Daarbij... zonder beschrijvingen van eventuele problemen kunnen we óók niet veel.
Elk probleem heeft zijn aanpak nodig.
Schoppen en bijten bijvoorbeeld is uit den boze. Door mensen heen lopen mag ook niet.

Enige wat wij hebben gekregen is inderdaad wat als ze bijv de kont wegdraait met zadelen

Dáár reageer ik op. En daarvan vind ik dat pijm en ongemak op alle wijzes uitgesloten horen te worden.

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

marijedbx
Berichten: 7
Geregistreerd: 08-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-16 17:37

NuevaAtalaya schreef:
Als ze met haar kont wegdraait gewoon weer terug op de plek zetten waar ze eerst stond en dat volhouden totdat ze stil blijft staan. Met die stijgbeugels moet je er gewoon op gaan letten dat je je hakken goed naar beneden houd, maar ik ben niet je instructrice en heb je nog nooit zien rijden dus misschien is het ook een goed idee om dit soort dingen aan haar te vragen :)

Dankjewel voor de tips!!

Rooss_24

Berichten: 124
Geregistreerd: 01-10-16
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 17:58

Maar begrijp ik het nu verkeerd, of is het gewoon een random voorbeeld?

Hoe je een paard moet straffen ligt ook wel een beetje aan de situatie. Als ze bijvoorbeeld zou bijten zou je d'r strenger moeten straffen dan wanneer ze bijvoorbeeld een keertje omdraait. En je hoeft de eerste keer dat je erop zit toch niet gelijk te galopperen?

marijedbx
Berichten: 7
Geregistreerd: 08-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-16 10:23

Rooss_24 schreef:
Maar begrijp ik het nu verkeerd, of is het gewoon een random voorbeeld?

Hoe je een paard moet straffen ligt ook wel een beetje aan de situatie. Als ze bijvoorbeeld zou bijten zou je d'r strenger moeten straffen dan wanneer ze bijvoorbeeld een keertje omdraait. En je hoeft de eerste keer dat je erop zit toch niet gelijk te galopperen?


Het is wel ff een voorbeeld, maar wat wel eigenlijk elke les mee maak (Dat ze weg draait)
Maar ik galoppeer nog op de andere pony, omdat Esmee snel bokt

maralyn

Berichten: 10400
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Goede Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 12:01

Dus naast het wegdraaien voor het zadel bokt ze ook nog eens met galop?
Klopt dat??

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

Lazypony

Berichten: 517
Geregistreerd: 21-09-13
Woonplaats: Ter Aar

Re: Goede Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 12:09

Ik zou les gaan nemen van een ervaren instructrice die ook kan zien aan het gedrag van het paard als het pijn heeft en je helpt bij het rijden, bokken kan een teken van pijn wezen, dus dat zou je dan ook moeten uitsluiten.

Kerstmuts


marijedbx
Berichten: 7
Geregistreerd: 08-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-16 15:02

maralyn schreef:
Dus naast het wegdraaien voor het zadel bokt ze ook nog eens met galop?
Klopt dat??


Ja, daarom galopeer ik nog op een andere pony

Rooss_24

Berichten: 124
Geregistreerd: 01-10-16
Woonplaats: Gelderland

Re: Goede Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 18:20

Is er dan geen andere reden dan ongehoorzaamheid?

Skinfaxi

Berichten: 245
Geregistreerd: 11-05-14
Woonplaats: Aan de Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 18:48

Voor het kont wegdraaien: als je bepaalde problemen wilt oplossen, werkt het bij paarden vaak beter om ze te belonen wanneer ze het wel goed doen, I.p.v. te straffen wanneer ze iets fout doen. Zo kun je bij jou voorbeeld het zadel er zo vaak op en weer af halen dat je pony er op een gegeven moment genoeg van heeft steeds zijn kont weg te draaien. Wanneer hij niet meer wegdraait beloon je hem (met een aai of eventueel een brokje) en dan hou je op met het zadel er steeds op en af halen. Dan weet je pony dat dat de juiste reactie is.
De volgende keer dat je hem gaat zadelen herhaal je dit weer, nu valt het kwartje waarschijnlijk sneller. Na een tijdje staat je pony al stil bij de eerste keer dat je het zadel er op legt.

Als je een pony iets wil aanleren of afleren werkt de beloon methode meestal het meest effectief. Als je pony echter bijt o.i.d. moet je dat niet accepteren of met belonen oplossen hoor! Dan geef ik ze gewoon een tik.

Over het galopperen: dat je beugels uitvallen heeft er waarschijnlijk mee te maken dat je klemt met je benen. Als je wat meer oefend met galopperen word je vanzelf zelfverzekerder en vaak houdt het klemmen dan ook op. Plus: dan durf je misschien ook het zadel los te laten!

Succes en veel plezier met je verzorgpony's! :D

marijedbx
Berichten: 7
Geregistreerd: 08-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-16 13:56

Skinfaxi schreef:
Voor het kont wegdraaien: als je bepaalde problemen wilt oplossen, werkt het bij paarden vaak beter om ze te belonen wanneer ze het wel goed doen, I.p.v. te straffen wanneer ze iets fout doen. Zo kun je bij jou voorbeeld het zadel er zo vaak op en weer af halen dat je pony er op een gegeven moment genoeg van heeft steeds zijn kont weg te draaien. Wanneer hij niet meer wegdraait beloon je hem (met een aai of eventueel een brokje) en dan hou je op met het zadel er steeds op en af halen. Dan weet je pony dat dat de juiste reactie is.
De volgende keer dat je hem gaat zadelen herhaal je dit weer, nu valt het kwartje waarschijnlijk sneller. Na een tijdje staat je pony al stil bij de eerste keer dat je het zadel er op legt.

Als je een pony iets wil aanleren of afleren werkt de beloon methode meestal het meest effectief. Als je pony echter bijt o.i.d. moet je dat niet accepteren of met belonen oplossen hoor! Dan geef ik ze gewoon een tik.

Over het galopperen: dat je beugels uitvallen heeft er waarschijnlijk mee te maken dat je klemt met je benen. Als je wat meer oefend met galopperen word je vanzelf zelfverzekerder en vaak houdt het klemmen dan ook op. Plus: dan durf je misschien ook het zadel los te laten!

Succes en veel plezier met je verzorgpony's! :D


Dankjewel voor de tips, zal er zeker iets mee doen !!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers