Gezonder eten- hoe vragen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
croyslover

Berichten: 1510
Geregistreerd: 29-03-13
Woonplaats: bij de rest

Gezonder eten- hoe vragen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-16 01:07

Ten eerste weet ik niet ofdat het hier goed gaat
Ik heb dit forum geopend omdat mijn vriend en ik gezonder willen gaan eten
Heel leuk en aardig , maar ik ben 16 en hij 18 , we wonen bij mijn moeder en we wonen hier met 5 mensen
Mijn moeder houd niet van maaltijdsalades ed
Het probleem
Mijn vriend en ik wel!
We voelen ons beter als we gezonder eten
Maar hoe kan ik dat nu het beste vragen?
Grote kans dat het niet mag
Ondanks dat mijn vriend en ik zelf het eten willen bereiden voor ons...
Heeft er iemand tips , hoe je het het beste kan vragen?
Heeft iemand hetzelfde meegemaakt? En wat was het resultaat? (We eten al aardig gezond, maar wij willen graag maaltijdsalades, rijst en vis, de rest niet)

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Gezonder eten- hoe vragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 01:10

Zelf gaan koken, dan kies je wat je eet.

croyslover

Berichten: 1510
Geregistreerd: 29-03-13
Woonplaats: bij de rest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-16 01:12

Pauline schreef:
Zelf gaan koken, dan kies je wat je eet.

Ik kook regelmatig, iedere week minimaal 2 keer (weekend niet meegeteld),maar dan kook ik voor alle 5 de mensen,en die andere 3 mensen houden niet van onze manier van eten,vandaar

Eef_Bam

Berichten: 4091
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 01:27

Gezond eten maken voor jou en je vriend en "normaal" eten voor de rest maken?

croyslover

Berichten: 1510
Geregistreerd: 29-03-13
Woonplaats: bij de rest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-16 01:50

Eef_Bam schreef:
Gezond eten maken voor jou en je vriend en "normaal" eten voor de rest maken?

Ja maar hoe moet ik het vragen? Ik ben bang dat het niet mag , vandaar

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Re: Gezonder eten- hoe vragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 04:00

Wij kennen jouw moeder natuurlijk niet, dus hoe je het het beste kan vragen weet alleen jij. Misschien kan je gewoon aangeven dat je je gezondheid erg belangrijk vindt en daarom graag gezonder wil gaan eten.

Waarom denk je eigenlijk dat het niet zou mogen? Ik bedoel, ik neem aan dat jouw moeder jouw gezondheid ook heel belangrijk vindt?

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Gezonder eten- hoe vragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 04:56

Voorstellen om ook zelf boodschappen te doen.
En dan misschien niet met maaltijdsalade beginnen, maar met ander gezond warm eten.
Zonder pakjes en zakjes, maar bijvoorbeeld de spaghettisaus zelf maken van verse ingrediënten.

Wat eten jullie nu bijvoorbeeld regelmatig dat je niet gezond vindt?
Kijk of je dat zelf op een andere manier kunt klaarmaken zodat het wel gezond(er) wordt.

kohtje

Berichten: 8104
Geregistreerd: 26-10-05

Re: Gezonder eten- hoe vragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 05:29

Wat eten jullie nu dan? Misschien met kleine veranderingen is het al gezonder.

Thats_Me

Berichten: 10938
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 07:39

Wat versta je onder gezond eten? En wat wil je dan eten? Maaltijdsalades hoeven trouwens niet gezond te zijn. Door dressinges, croutons, gebakken spekjes etc kan het alsnog een dikmaker zijn. Je kunt dus beter je huidige patroon aan gaan passen. De beste manier is toch alles met mate en zo min mogelijk suiker eten.

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 09:42

Wat maakt je moeder dan altijd wat volgens jou ongezond is?
Maaltijdsalades vind ik ook niet bepaald gezond. Ik weet niet wat je erin doet, maar als ik soms een 'gezonde' maaltijdsalade zie met witte pasta, sla en dressing... dat is gewoon niet gezond :)

Het lijkt me sterk dat je moeder erop tegen is dat je gezond eet :Y) en ja, dat je graag wat anders eet, dat heeft iedereen op jouw leeftijd geloof ik :') ik had standaard ook geen zin in wat mijn moeder kookte. De enige oplossing daarvoor is lekker op jezelf gaan, dan mag je elke dag zelf bepalen wat je eet.
Verder is het gewoon eten wat de pot schaft, of zelf gaan boodschappen doen, en koken. Maar ja, dan kost het jezelf wel geld ;)

Bokkertje21
Berichten: 146
Geregistreerd: 03-08-12

Re: Gezonder eten- hoe vragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 11:05

Je zou het misschien ook half half kunnen doen. Maak een "normaal" gerecht, en bijv een (gezonde) maaltijd salade.
Jij en je vriend scheppen maar een heel klein beetje op van het normale gerecht, en veel salade. Je familie kan het precies andersom doen.
Ik en mijn moeder houden ook heel erg van gezond eten en salades, mijn broer minder. Maar mijn moeder vond het ongezellig om allebei totaal iets anders te eten, en wilde dat mijn broer wel wát gezonds binnenkreeg. Was voor ons een goede oplossing !
Verder heb je ook nog gerechten waarbij het niet zo "opvalt" dat het gezond is. Maak bijv wraps (volkoren) met chili con carne (from scratch) en gebruik veel minder vlees als normaal, en veel bonen en paprika e.d. Of natuurlijk 2 saus pannen, een met veel vlees en weinig groenten, en een met bonen en heel veel groenten.
Is het ook een geldkwestie? Bedenk wat de redenen zijn waarom je moeder er op tegen kan zijn.
Succes !

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Gezonder eten- hoe vragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 11:10

Ik eet ook anders dan mijn moeder en begon dat zo rond jouw leeftijd te ontwikkelen maar als je nog thuis woont dan eet je wat er aangeboden wordt. Mijn ouders zijn van de hollandse pot en ik totaal niet en zij wilden zich niet aanpassen, en gelijk hadden ze! Hun huis en hun eten. Als ik zo nodig buitenlands wilde eten ging ik dat maar ergens anders doen. Tis vooral een teken dat het tijd is om op jezelf te gaan denk ik.

Anoniem

Re: Gezonder eten- hoe vragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 11:27

Kan je niet gezond lunchen met bijvoorbeeld een maaltijdsalade. Dan heb je een deel van je "gezondheid" al binnen..

happypaardje

Berichten: 1600
Geregistreerd: 02-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 12:21

Ik denk dat je het best gewoon een keer open met ze kunt bespreken. Het vooral heel vriendelijk houden en aangeven dat jij het fijn zou vinden om af en toe wat gezonder te eten (en dan niet hun huidige eetstijl aanvallen, dat heeft geen zin). Je zou dan inderdaad kunnen aanbieden om bijvoorbeeld een keer in de week te koken.

Is het zo dat je familie er echt tegen is, of is het meer dat ze niet goed weten wat ze dan moeten doen?

Mijn ouders vonden het bijvoorbeeld eerst ook lastig dat ik vegetarisch ben gaan eten. Maar doordat ik ze vaak leuke recepten stuurde zijn ze meer gaan proberen en nu eten ze zelfs als ik er niet ben regelmatig vegetarisch (Ik woon op mezelf en kom alleen af en toe bij mijn ouders langs, dus dat maakt de situatie iets anders, maar toch denk ik dat het wel een beetje dezelfde aanpak kan gebruiken).

RianneH

Berichten: 28227
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Gezonder eten- hoe vragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 12:34

Gezien dit topic beter tot zijn recht komt op VT (Voedertijd) verplaats ik het daarheen.

MWS ->VT

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 12:36

Overigens kan je vrijwel alle eetstijlen gezond maken, je hoeft echt niet drastisch alles om te gooien. Bijv als er veel pastas gegeten worden kan je de saus anders bereiden en minder pasta erbij eten, bij hollandse pot meer groente eten en de saus overslaan. En zo zijn overal oplossingen voor te verzinnen.

croyslover

Berichten: 1510
Geregistreerd: 29-03-13
Woonplaats: bij de rest

Re: Gezonder eten- hoe vragen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-16 13:56

wij eten veel aardappel, ik vind die meelballen niet lekker, ik wil rijst en verse salade, dat vind ik lekker
maar mijn ma haaaaat rijst
maaltijdsalades heeft ze een hekel aan, het is hier eigenlijk altijd aardappels groente en vlees (ben niet zo dol op vlees)
waarom ik denk dat het niet mag is omdat mijn smaak de laatste tijd veranderd, en ik nu dus af en toe behoefte heb aan iets anders, we zullen zien...

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Gezonder eten- hoe vragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 14:00

Tja, AGV is toch prima gezond denk ik :)
Verse salade eten wij daarbij, een maaltijdsalade is wat mij betreft toch echt geen gezonde volledige maaltijd...
maar misschien kan ze af en toe de piepertjes bakken? Of puree maken? Dat is toch meer afwisseling.
En ipv vlees meer groenten en wat champignons?

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 14:00

Probeer eens zoete aardappels.Erg lekker en gezond.
Of de groente die je moeder eet met aardappels en vlees even wokken en dan wat rijst erbij koken?

En dingen als spelt, quinoa, couscous, linzen, lust je moeder dat ook niet?

secricible

Berichten: 25694
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 14:04

Ik vind dat je een beetje beren op de weg ziet. Laat de aardappels liggen, eet een klein stukje vlees en veel groente. Kook voor jezelf af en toe wat rijst er bij, misschien kun je ook regelmatig wat rauwkost nog extra zelf er naast maken zodat je salade hebt. Dan kun je de maaltijd zelf prima gezonde rmaken.
Ik zie met AGV niet echt een ongezonde maaltijd, misschien niet naar je smaak maar daar heb je je aan aan te passen als je thuis woont.

Sowieso valt het me op in andere topics dat je de warme maaltijd al snel "ongezond" vindt en anders wil en dat je soms een wat vertekend beeld hebt van gezond eten. Zou het niet kunnen zijn dat je moeder bang is dat je aan het doorschieten bent? Dat gevoel krijg ik namelijk wel een beetje van je...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 14:06

croyslover schreef:
wij eten veel aardappel, ik vind die meelballen niet lekker, ik wil rijst en verse salade, dat vind ik lekker
maar mijn ma haaaaat rijst
maaltijdsalades heeft ze een hekel aan, het is hier eigenlijk altijd aardappels groente en vlees (ben niet zo dol op vlees)
waarom ik denk dat het niet mag is omdat mijn smaak de laatste tijd veranderd, en ik nu dus af en toe behoefte heb aan iets anders, we zullen zien...


Dan schep je meer groente dan aardappels op. :D

Goof

Berichten: 28760
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 14:10

Dit gaat volgens mij niet 'gezonder' eten, je wil gewoon 'anders' eten dan je ouders.
Ik begrijp wel dat je moeder vindt dat je gewoon mee moet eten, zij is waarschijnlijk degene die de boodschappen doet?
In 1 keuken twee verschillende maaltijden koken die ook nog tegelijk klaar moeten zijn is wel wat werk.
Ik denk dat je, zolang je thuis woont, je gewoon moet aanpassen aan wat er gegeten wordt. Je kunt hooguit vragen of ze minder aardappels kookt en voor jullie wat rijst wil koken.

shiroihebi
Berichten: 1951
Geregistreerd: 13-01-13

Re: Gezonder eten- hoe vragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 14:58

Dan koop je toch zelf een pakje rijst en kook je dat zelf? Is niet moeilijk. Rijst is niet echt gezonder dan aardappelen, maar voor de smaak kan het wel. Meer groente eten is altijd goed!

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 16:05

secricible schreef:
Ik vind dat je een beetje beren op de weg ziet. Laat de aardappels liggen, eet een klein stukje vlees en veel groente. Kook voor jezelf af en toe wat rijst er bij, misschien kun je ook regelmatig wat rauwkost nog extra zelf er naast maken zodat je salade hebt. Dan kun je de maaltijd zelf prima gezonde rmaken.
Ik zie met AGV niet echt een ongezonde maaltijd, misschien niet naar je smaak maar daar heb je je aan aan te passen als je thuis woont.

Sowieso valt het me op in andere topics dat je de warme maaltijd al snel "ongezond" vindt en anders wil en dat je soms een wat vertekend beeld hebt van gezond eten. Zou het niet kunnen zijn dat je moeder bang is dat je aan het doorschieten bent? Dat gevoel krijg ik namelijk wel een beetje van je...


Nou, idd. Dat idee kreeg ik ook.

Aardappels zijn overigens geen meelballen, maar een gezonde bron van vezels en voedingstoffen. Meer dan rijst en pasta.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 08:42

Op sites als Chicks love food en Dayenne's foodblog vind je leuke recepten van normaal eten maar toch net even wat anders.

Pastinaak weleens geprobeerd? Lijkt wel op aardappel als je het in plakjes hebt gesneden en gekookt hebt.Pompoen is ook een leuke variatie