dikke benen, geen mok noch stalbenen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
petitparis

Berichten: 15982
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

dikke benen, geen mok noch stalbenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-16 11:02

hoi iedereen,

mijn paard staat met 2 dikke achterbenen en ik ben vrij zeker dat het geen stalbenen zijn noch een teveel aan eiwit gezien er niks aan het voerbeleid of stalmanagement veranderd is. Ook heb ik geen wondjes gevonden.
Ik ben al in overleg met een DA maar die weet het ook niet direct. Paard is ook niet mank.

Achtergrond info: paard heeft in het voorjaar mok gehad die op 1 been overgegaan is in een chronische vorm. Gevolg been zwelde op na een nacht op stal, maar trok volledig af na dag op het land of arbeid. Op een bepaald moment was de zwelling en de mok zo goed als verdwenen, maar ben ik voor de zekerheid een nieuwe pot mokcreme begonnen, gevolg terug een dik been vol korsten. Dan maar gestopt met de mokcreme en gewassen met isobetadine en daarna gewoon zo korsten losgewreven.
Intussen is de mok weg, maar bleef het been opzwellen. Dus vermoedelijk lymfangitis en hiervoor een antibioticakuur. Echter lijkt deze geen effect te hebben en zijn nu na een week AB de 2 achterbenen plots dik.

Iemand van jullie de ervaring dat antibiotica dikke benen veroorzaakt (ik heb het in het verleden alleen bij serieuze verwondingen gegeven, waarbij er al zwelling in het been was en plots stalrust vorogeschreven werd)? Of andere mogelijkheden die de dikke benen kunnen veroorzaken?

alvast bedankt.

Anoniem

Re: dikke benen, geen mok noch stalbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 11:23

Is de huid verder ook onrustig?
Het kan van alles zijn, ken paarden die met dikke benen stonden, omdat het lijf de afvalstoffen niet goed kwijt kon. Toen de osteopaat kwam, bleek hij nogal vast te zitten in de rug, en na behandeling waren de dikke benen over. Wellicht het proberen waard?

Princesj

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: dikke benen, geen mok noch stalbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 11:33

Mijn ruin krijgt dikke benen van voordroog, bij echt droog hooi heeft hij hier geen last van.

petitparis

Berichten: 15982
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: dikke benen, geen mok noch stalbenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-16 11:48

Paard is recent nog gecheckt door osteo en die stond ervan versteld hoe goed ze was. Ondanks dat ze nu dressuurmatig veel "zwaarder" wordt doorgetraind. Vroeger enorm veel last van blokkades en spierverzuring en dit is niet het geval.
Op het been dat de chronische mok had, is de huid wel droog, maar elders nergens problemen.

wat voordroog betreft, paard krijgt al 1.5jaar uitsluitend voordroog wegens stofallergie tot dampigheidsaanvallen toe. Voorheen ook regelmatig in de winter, reactie op te rijke/natte voordroog toont meestal al de dag na het starten ve nieuw pak, niet dagen of weken erna.

RianneH

Berichten: 28227
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 11:49

Er is ook vaak een virusje rond deze tijd die dikke benen veroorzaakt, maar als ik jouw tekst lees zijn de dikke benen kort gevolgd op de mok?

petitparis

Berichten: 15982
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: dikke benen, geen mok noch stalbenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-16 11:54

initiëel was 1 been dik door de mok. Nu is de mok weg, been bleef dik en ondanks antibiotica kuur plots 2 dikke benen.

Roodvos

Berichten: 6652
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Re: dikke benen, geen mok noch stalbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 12:15

Ander pak voordroog misschien?

Mijn paard stond ook een keer met dikke benen. Eerst 1 achterbeen 's morgens (kan een keer) maar 's avonds 2 achterbenen dik. Had ook net een nieuw pak hooi, en daar daar gelijk mee gestopt en hem helemaal overgezet op zemelen met luzerne en muesli (voer van gecontroleerde kwaliteit). En even dierenarts gebeld uiteraard.

Broer heeft agrarische opleiding en die had een goede inval: moeraspaardestaart. Even in het hooi gezocht, en dat was inderdaad de boosdoener:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lidrus

petitparis

Berichten: 15982
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: dikke benen, geen mok noch stalbenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-16 12:30

Geen nieuw pak voordroog of andere zak krachtvoer.

ivm de paardenstaart, zouden de andere paarden dan ook geen reactie moeten geven? Ze eten met z'n 3'en van hetzelfde pak

A_nouk

Berichten: 11632
Geregistreerd: 02-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 12:31

petitparis schreef:
initiëel was 1 been dik door de mok. Nu is de mok weg, been bleef dik en ondanks antibiotica kuur plots 2 dikke benen.


Ik heb hier de afgelopen weken een paard gehad met twee gigantische dike achterbenen, samen met een snotneus.

Wellicht heeft hij nu na de mok een virusje te pakken? Het is in ieder geval iets wat nu heerst :j

petitparis

Berichten: 15982
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: dikke benen, geen mok noch stalbenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-16 12:39

nog even aanzien dus...
DA weet het ook niet goed en kan buiten bloedonderzoek ook niks nuttig aanbrengen

scrabbel

Berichten: 944
Geregistreerd: 25-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 19:25

Met het verhaal van mok zou ik heel bang zijn dat het naar binnen is geslagen (bloedvergiftiging).

petitparis

Berichten: 15982
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: dikke benen, geen mok noch stalbenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-16 21:24

moeten er dan geen anders symptomen zijn?

Habore

Berichten: 1127
Geregistreerd: 03-06-09

Re: dikke benen, geen mok noch stalbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 07:20

Je paard heeft geen koorts?

Hier heeft mijn paard zes jaar geleden na een einschuss been ook twee dikke achterbenen gehad. Dit bleek het begin van een vasculitis, als complicatie op het einschuss been ( komt maar zelden voor).
Hij was wel ziek.

Verminderen de dikke benen na bv een tien minuten stappen of blijven ze dik?

Mijn paard heeft nu ook geregeld stalbenen ( beetje weersafhankelijk) alhoewel ze altijd binnen en buiten kunnen....
Ik masseer zijn benen dan met Efrata kastanjegel...

Roodvos

Berichten: 6652
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 07:57

petitparis schreef:
Geen nieuw pak voordroog of andere zak krachtvoer.

ivm de paardenstaart, zouden de andere paarden dan ook geen reactie moeten geven? Ze eten met z'n 3'en van hetzelfde pak

De paarden van de boer waar ik het hooi haalde hadden geen last. Maar hij had Fjorden en ik een warmbloed. Misschien is die van mij gewoon gevoeliger.
Het hoeft ook geen paardenstaart te zijn, maar was bedoeld om aan te geven dat er dus best iets in het hooi kan zitten waar die van jou op reageert.

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 08:26

Probeer eens een lymfedrainage behandeling. Mijn paard deed het daar goed op. Dan komt in elk geval dat weer op gang en worden de afvalstoffen beter afgevoerd. Baat het niet dan schaadt het niet...

petitparis

Berichten: 15982
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: dikke benen, geen mok noch stalbenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-16 09:37

geen koorts, geen andere symptomen zoals verzuring, stijfheid (tenzij eerste meters door de zwelling zelf).
Zwelling trekt ook nog steeds volledig weg bij stappen, longeren of rijden.

Als de zwelling binnen 48u na het starten van een nieuw pak voordroog zou zijn, zou ik onmiddelijk aan het hooi denken. Het is echter na een week pas gekomen.
Ok ik heb een EV, maar de andere is een kruising AV en een warmbloed die heel snel dikke benen krijgt. En die vertonen niets.

Ik heb intussen contact met iemand die lymfedrainage doet. Mijn DA is sceptisch. Kan volgens haar geen kwaad, maar gezien de zwelling zo snel opkomt en wegtrekt, betwijfelt ze het de meerwaarde tov de kostprijs.

Thenexttry

Berichten: 1285
Geregistreerd: 24-08-08

Re: dikke benen, geen mok noch stalbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 10:00

Is je paard eventueel anders gaan zweten ?
Dus minder gaan zweten, misschien dat ze toch vocht vast houdt.

Ik had op mijn werk een pony die plotseling minder zweette. In eerste instantie hadden wij dit niet in de gaten tot ze dus vocht ging vast houden.
Vocht af drijvers gehad en sindsdien elke keer in de gaten houden vooral met warmere periodes dan.

petitparis

Berichten: 15982
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: dikke benen, geen mok noch stalbenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-16 10:24

Nee, heb niet het idee dat ze anders of minder zweet.

Habore

Berichten: 1127
Geregistreerd: 03-06-09

Re: dikke benen, geen mok noch stalbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 15:45

Als het wegtrekt na beweging, is het zeker geen ontsteking...
Dan zit het hem puur in het feit dat de lymfevaten het niet weg krijgen...

Lymfedrainage zal zeker een meerwaarde hebben. Je kan ook proberen zelf te masseren met kastanje gel van Efrata, die zorgt ervoor dat de lymfevaten gaan afvoeren.

Van de site van Nature's Hold:

Kastanje Gel verstevigt het onderhuidse bindweefsel, versterkt de vaatwanden van bloedvaatjes, zodat de bloedsomloop krachtig wordt en er geen vochtophopingen ontstaan. Paarden, die door minder beweging de zogenaamde ‘stal-benen” hebben ontwikkeld, zullen door toepassing van de Kastanje Gel, binnen enkele dagen verlost zijn van de oedeemachtige verdikkingen aan de benen.


Ook bv kleefkruid geven of andere kruiden ( bv circulatiemix van Mannavita) kan helpen met de afvoer.

Ik heb met beide goede ervaringen en kan je zelf toepassen....

Brendabeumer

Berichten: 47
Geregistreerd: 23-02-07

Re: dikke benen, geen mok noch stalbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 15:48

Misschien virusje onder de leden?

petitparis

Berichten: 15982
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-16 15:54

virusje betwijfel ik, omdat het -achteraf bekeken- toch al maanden speelt en paardlief echt 100% fit oogt...

anoniempje1
Berichten: 350
Geregistreerd: 09-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 17:16

Welke antibiotica heb je voorgeschreven gekregen? Heb je ook vochtafdrijvers gekregen? Zijn er korstjes (geen mok) bij de achterbenen te zien? Wanneer het lymfangitis een symptoom is van iets anders wat het veroorzaakt kan het goed naar de achterbenen zakken ondanks de antibiotica. De vocht zoekt toch een weg en de lymfevaten zijn al geïrriteerd voor dat je start met de antibiotica (als er van lymfangitis wordt uitgegaan is helaas mijn ervaring).

petitparis

Berichten: 15982
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: dikke benen, geen mok noch stalbenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-16 21:37

Ik heb trimazin gegeven en de enige korstjes waren vd mok.

Ze heeft eerder dit jaar wel paar keer een schaafwond op de bil gehad, maar dat is nooit ontstoken geweest oid.

anoniempje1
Berichten: 350
Geregistreerd: 09-11-10

Re: dikke benen, geen mok noch stalbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 08:39

Ik heb geen ervaring met Trimazin. Wel ervaring met een antibiotica die zijn werk hier niet op deed (weet even de naam niet meer). Mijn paard is toen over gegaan op doxycycline en knapte hiervan vrijwel na 3 dagen weer helemaal op. Is er bloed getrokken? En wat kwam hier uit?

Habore

Berichten: 1127
Geregistreerd: 03-06-09

Re: dikke benen, geen mok noch stalbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 18:59

Bij een ontsteking denk ik niet dat het been snel slinkt bij beweging....

Die ervaring heb ik toch als mijn paard een einschuss been heeft ( die heeft dat een paar keer per jaar, is daar zo gevoelig aan)...

Dan zou hij er ook pijn aan moeten hebben, zou het warm moeten zijn en zou hij misschien ook koorts maken, maar bovenal dat slinkt het niet zo snel na beweging....