Gezocht ervaring woudzand paddock

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Maaiike94

Berichten: 1101
Geregistreerd: 16-08-10
Woonplaats: Drenthe

Gezocht ervaring woudzand paddock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-16 19:10

Ik ben op zoek naar mensen die ervaring hebben met woudzand als bodem voor een paddock. Op dit moment zijn we thuis bezig met het aanleggen van een paddock, zodat de paarden ook in de winter toegang hebben tot een droge paddock. Het gronddoek ligt er al in, met daarop de drainagebuizen. De bedoeling is dat er nu een halve meter zand op komt. Nu hadden we een adres gevonden met woudzand, maar hebben ook een adres met ander geel zand.

We hebben het woudzand vanmiddag getest en vergeleken met het zand uit onze rijbak (geel zand, met heel iets leem erdoor). We hebben 2 gelijke bloempotten gevuld, 1 met het woudzand en 1 met het gele zand uit de rijbak. Dit stevig aangedrukt. Vervolgens op beide evenveel water gedaan en gekeken hoe snel het wegzakte. In het woudzand zakte het heel iets sneller weg. Maar nu keken we naar de stevigheid. Wanneer we een paar uur later met een vuist in het woudzand drukken, zakken we er compleet in weg :7 , terwijl we het zand uit de rijbak juist heel stevig is (amper in te drukken). We vragen ons daarom af of het woudzand wel verstandig is om te gebruiken als bodem voor de paddock. Daarom zouden we graag jullie ervaringen horen.


DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Gezocht ervaring woudzand paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 11:13

Het is maar net waar je het meeste baat bij hebt.
Met zand waar het water snel in wegzakt heb je snel weer een droge bak, maar als het lang droog is heb je dus een mulle/stoffige bak. Moeilijk om in te rijden mits je veel gaat sproeien.
Heb je een bak waar het water langer op blijft liggen dan heb je vaker /langer een natte bak, maar ook langer een bak waar een goede bodem in ligt die niet snel zal stoffen/droog zijn.

50 cm zand op drainage lijkt me erg veel trouwens.

Hollyleaves
Berichten: 1943
Geregistreerd: 07-06-05
Woonplaats: Groningen

Re: Gezocht ervaring woudzand paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 11:22

Hier dezelfde ervaring. De bak met woudzand was erg zwaar tijdens droge tijden en dat kwam het rijden absoluut niet ten goede. Qua sneller weglopen van water; geen verschil. Zolang je een goede drainage hebt en die niet laat verstoppen is het hier altijd na een dag weer droog. In mijn paddock paradise heb ik zelfs voor speelzand gekozen, gewoon wit zand zeg maar. Ook daar merk ik qua water vasthouden geen verschil in. In de winter ligt de ruime 500 m er overal even goed bij en is t direct droog. Prettige vind ik de veerkracht die het andere zand als woudzand aanneemt. Alsof je op het strand loopt zeg maar. Paard loopt er ook beter op. Bij bevriezing is woudzand wel net even wat idealer. Het lijkt minder hard te worden. Maar overall, hier geen woudzand meer. Wel een goede drainage :);

Maaiike94

Berichten: 1101
Geregistreerd: 16-08-10
Woonplaats: Drenthe

Re: Gezocht ervaring woudzand paddock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-16 07:47

Bedankt voor jullie ervaringen, we hebben besloten toch maar voor woudzand te gaan. Het andere zand hadden ze hier in de buurt ook in een bak liggen en moesten ze er weer uithalen.. Goed om te horen dat de waterdoorlatendheid in ieder geval goed is en het zand zich ook bij bevriezing iets beter houdt.

De 50 cm zand doen we omdat het een paddock wordt waar de paarden dus ook los in staan. Als ze gaan graven komen ze anders veel te snel bij de drainage en het doek.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Gezocht ervaring woudzand paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 09:19

Dat is waar, maar nu loop je dat kans dat het water er langer op blijft liggen omdat de afvoer minder werkt door de diepte.
Ik merk hier bijv. dat zand ook 'dicht' gaat slaan en dat het bovenste echt drap is, terwijl 15 cm dieper het gewoon droog is.
Lostrekken van de bovenlaag zal hier wel bij helpen, maar dat draagt er ook bij toe dat de bak erg mul wordt.

Maaiike94

Berichten: 1101
Geregistreerd: 16-08-10
Woonplaats: Drenthe

Re: Gezocht ervaring woudzand paddock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-16 09:45

Klopt, het plan is ook om de paddock regelmatig los te trekken. We hopen dat dat afdoende is.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Gezocht ervaring woudzand paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 10:18

Ik heb woudzand op de rijbak, en een speciaal zand op de paddock (is hetzelfde zand wat gebruikt wordt voor de Achterbergbodems, maar dan zonder hun toevoegingen).
De bak is omringt door bomen (6 kastanjes aan 1 kant en 5 eiken aan de andere kant) en ik heb dus een natuurlijke drainage :+ lees wat lusten die bomen een bak water :D
De paddock heeft aan 1 kant een sloot, en in 1 hoek ligt er een stukje pijp om water af te voeren.

De bak is altijd droog, perfect werkende drainage :+ zelfs een beetje te perfect. Hij wordt zomers erg snel te droog, en daarop dus mul en zwaar. Maar swinters kan je je echt geen betere bak wensen. Zodra het begint te vriezen sleep ik hem 1 of 2 keer per dag, en kan ik de hele vorstperiode doorrijden. Dan heb je een perfecte toplaag van een cm of 10 met een stevige onderlaag. De bak is ooit lang lang geleden (gok wel 20 jaar geleden) alleen maar omgekeerd, zwart onder en geel naar boven. en daar bovenop heb ik nu dus woudzand bijgevuld.

De paddock is ook alleen met vorst goed. Alle andere periodes veel te droog en het is alsof je door het zwaarste zand aan de kust loopt. De paarden gaan er diep in, tot aan de kogels, en lopen er dus ook niet graag op. Het schijnt wel lekker te slapen, ik heb ze nog nooit zoveel zien liggen daar :D Maar zelfs met veel regen wordt die bodem niet beter. De tractor heeft ook echt heel veel moeite er doorheen te komen, en ik moet ook echt opletten dat ik niet vast kom te zitten. Hij is december vorig jaar kompleet afgegraven en daar is tussen 50 cm en 1 meter van dat gele zand opgekomen. Eronder zit zwart zand met puin, geen doek of wat dan ook. Maar die onderlaag is dusdanig hard dat die geen water doorlaat, en die is aflopend gemaakt richting sloot waar dus nu elk beetje water wat er valt naar toe loopt. Dit zand laat het water dus veel te snel door. En ik ben me nog aan het bedenken hoe dat op te lossen (paddockplaten of iets er doorheen).

De woudzand bodem op de bak is vele malen beter dan die op de paddock. Die is ook snel wat zwaar maar daar gaan ze veel minder ver de bodem in dan op de paddock.
Mijn advies is dus ook kijk wel uit dat het niet te droog wordt :P Droge voeten is leuk, maar te droog is ook niet fijn.

Te koop: Air One Inhalator. Voor meer info PB.

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: Gezocht ervaring woudzand paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 20:45

ik heb gewoon stoeptegel zand geloof ik of ophoogzand ( goedkoopste zand inelk geval) geen drainage en bijna altijd een droge bak/paddock

Hollyleaves
Berichten: 1943
Geregistreerd: 07-06-05
Woonplaats: Groningen

Re: Gezocht ervaring woudzand paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 17:57

Ik denk dat je ondergrond ook heel erg van belang is. Hier was na 1.20 m nog steeds alleen maar klei te vinden, terwijl de schatting 90 cm klei was. Op deze ondergrond hoef je dan ook geen bak oid aan te leggen zonder drainage.

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: Gezocht ervaring woudzand paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 19:33

Zit ookop klei

CharlotteST
Berichten: 40
Geregistreerd: 07-09-16

Re: Gezocht ervaring woudzand paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 21:33

Volg dit even :)

cynthia18
Berichten: 137
Geregistreerd: 30-07-14

Re: Gezocht ervaring woudzand paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 11:09

Ik volg even! Wij gaan binnen enkele weken ook een Padock aan leggen. Gelukkig zit het woudzand om 30 cm diep. Dus ben benieuwd of het geschikt is voor de paardjes.

Maaiike94

Berichten: 1101
Geregistreerd: 16-08-10
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-16 11:18

Sinds gisteren is de paddock hier helemaal klaar. Eerste indruk is in ieder geval goed. Fijne stabiele bodem. Drainage liep ook al. Op termijn is het natuurlijk altijd afwachten hoe de bodem zich houdt, bij hevige regen bijvoorbeeld.

Afbeelding


cynthia18
Berichten: 137
Geregistreerd: 30-07-14

Re: Gezocht ervaring woudzand paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 11:34

Wauw! Ziet er goed uit!

Mag ik vragen wat jullie ongeveer kwijt waren voor het aanleggen van de paddock? Hoeveel kuub zand hebben jullie in de paddock?

Maaiike94

Berichten: 1101
Geregistreerd: 16-08-10
Woonplaats: Drenthe

Re: Gezocht ervaring woudzand paddock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-16 11:58

Stuur je even een pb.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Cappi, Paardengek81, XXleonieXX en 134 bezoekers