Paardrijden met overgewicht?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Knoetje
Berichten: 93
Geregistreerd: 27-08-16

Paardrijden met overgewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-16 00:52

Ik heb al via "zoeken" gekeken of dit onderwerp al bestond maar kon niks vinden.
Ook hoop ik dat het in de juiste rubriek staat?

Mei 2017 is het 3 jaar geleden dat ik met paardrijden gevallen ben.
De pony struikelde en doordat ik op de voorhand terecht kwam kukkelde we om en viel de haflinger bovenop mij.

Om een lang verhaal kort te maken,
Ik had mijn enkel gebroken en mijn pols en daar zit nu een vorm van dystrofie in.
Door bepaalde medicijnen tegen de pijn ben ik toen vanaf het ongeluk (70 kilo met een lengte van 157 m) naar ruim 98 kilo gegaan.

Natuurlijk heb ik met dat gewicht niet meer op een pony of paard gezeten.
Dat wil de rug van het arme beest niet aan doen.
En hiermee wil ik overigens niemand voor het hoofd stoten die wel met overgewicht op een paard rijd!!.
Want ik zou juist graag het lef hebben om weer op te stappen!

Ik ben uiteindelijk gestopt met de dikmakers van pijnstillers en had de stille hoop dat de kilo's er dan langzamerhand wel weer van af zouden gaan.
Maar helaas niks van dat.
Bijkomend probleem is dat ik door de dystrofie ook niet optimaal kan sporten of bewegen wat mijn afval proces wel benadeeld.
Fietsen bijvoorbeeld en wandelen gaat hierdoor niet meer.
Ben vaak zelfs rolstoel afhankelijk.

Maar waar ik benieuwd naar ben is jullie mening wat betreft mijn verhaal,maar ook naar het paardrijden met overgewicht.
Zouden jullie je liefde voor het paardrijden voorop stellen dan de rug van het paard?

Groetjes Knoetje


ual_95

Berichten: 653
Geregistreerd: 08-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 01:01

Allereerst wil ik even zeggen dat ik het best tof vind dat je zo'n topic opent, zeker naar aanleiding van de discussies omtrent gewicht en rijden.

Mijn eerlijke mening is dat ik simpelweg geen liefde voor paardrijden kan hebben als ik weet dat mijn paard zou lijden onder mijn gewicht. Buiten het feit dat dit lichamelijk heel slecht is, zou ik het moreel ook niet kunnen.

Maar ik wil je zeker de moed niet wegnemen; werk eraan! Misschien is een diëtist een optie? En stel reeële eisen aan jezelf!

We are not makers of history. We are made by history.

Piuni

Berichten: 982
Geregistreerd: 20-06-11

Re: Paardrijden met overgewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 01:09

Ook ik vind het heel knap dat je hier een topic over opent!
Ik zelf zou het welzijn van een dier voorop stellen. Je hoeft niet op een paard te zitten om met paarden bezig te zijn. Mennen kan natuurlijk ook, maar ik snap dat dit anders is dan echt paardrijden maar het is wel een optie!
Is zwemmen niet iets voor je als sport voor het afvallen? Ik weet niet wat dystrofie inhoud en of deze sport dan geschrikt is maar ik kan het beter maar wel voor stellen en dat het niet kan dan dat ik mijn mond houd en het wel een leuke en goede optie is :)

Knoetje
Berichten: 93
Geregistreerd: 27-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-16 01:17

Ual_95 bedankt voor je compliment.
Ik weet dat de kans bestaat dat het onderwerp door gevoeligheid me niet in dank afgenomen zou kunnen worden.

Maar ik vind het wel een onderwerp van deze tijd.
Omdat ik vind dat er best wel wat overgewicht is bij de medemens.

Ik moet inderdaad maar eens laten nakijken of mijn eetgewoonten wel past bij mijn ziektebeeld.
In die zin,
Misschien eet ik wel te weinig en gaat m'n lichaam in de reserve stand.
En dan val ik ook niks af.

Bootsiebob

Berichten: 5536
Geregistreerd: 22-05-13

Re: Paardrijden met overgewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 01:22


Knoetje
Berichten: 93
Geregistreerd: 27-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-16 01:29

Marijacindy,
Ook jij bedankt voor het compliment!

Word er een beetje verlegen van zo lief als jullie reageren...hihihi.

Gelukkig staat het welzijn van de dieren hier hoog in het zadel!
Letterlijk en figuurlijk!

Om een voorbeeld te geven,
Ik heb 2 shetlanders waarvan 1 afgelopen zomer zwaargewond 5 weken samen op de kliniek in Utrecht gestaan heeft me een beste eindafrekening waarvan menigte zei "je bent niet goed bij je hoofd om zoveel geld uit te geven aan een shetlander wat puur en alleen als grasmaaier dient"!


De dystrofie die ik heb is een zenuw aandoening wat ik heb opgelopen door de opersties van een trauma (botbreuken), zoals ze dat noemen.
Hierdoor voelt me pols en enkel aan alsof het continue slaapt en het tintel.
En komt er iets tegenaan lijkt het of er stroom doorheen gaat.

Zwemmen heb ik geprobeerd maar door de stroming van het water voelden de plekken zeer overprikkelt.
En ben ik de rest van de dag uitgeschakeld.

Knoetje
Berichten: 93
Geregistreerd: 27-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-16 01:30


Bootsiebob

Berichten: 5536
Geregistreerd: 22-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 01:37

Ik vind het in elk geval bewonderenswaardig wat je allemaal al probeert!
Het topic in de link is niet altijd even vriendelijk van toon... Er wordt daarin ook nog naar een ander (ouder topic) verwezen op pagina 1 geloof ik
http://m.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=105&t=1864831

Quir

Berichten: 17353
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 01:44

Zou t eerlijk gezegd heel egoïstisch vinden als je met overgewicht op het paard stapt, door de liefde die je hebt voor puur het rijden. Het paard is toch altijd de belangrijkste schakel in het rijden en dus ook zijn/haar welzijn en gezondheid...
Daarnaast zijn er nog zoveel andere dingen die je kunt doen met het paard, zonder erop te zitten. En een keer een rondje stappen vind ik ook wat anders dan echt met regelmatig rijden.

Zou dus zelf ook nooit op stappen met overgewicht.

Door ernstige ziekte, enorm veel en zware operaties (12 in afgelopen 18 maanden) en véél medicijnen (waaronder dexamethason/prednison en hoge doseringen zware pijnstillers en nog veel meer) ben ik afgelopen jaren ook wat kg's aangekomen, maar grotendeels komt dat toch ook gewoon van het fysiek veel minder kunnen doen.
Ik vind mijzelf nu te zwaar om echt te gaan rijden en ik heb geen ernstig overgewicht (heb een bmi van 26, dus randje gezond gewicht/overgewicht), maar het is niet zozeer het gewicht zelf (vet is ook lichter dan spieren bijvoorbeeld en spieren heb ik nu echt niet, zeg maar := ). Wel het fysiek onvermogen op dit moment van mijzelf om een paard niet in de weg te zitten door gebrek aan conditie, balans, spierkracht, controle over mijn lijf, etc. en daarnaast telt dus ook zeker mijn gewicht er in mee. Voor ik dus weer echt ga rijden (stap nu hooguit af en toe een rondje, maar ook maar heeeel sporadisch, toevallig paar weken terug voor t eerst sinds drie jaar) moet er eerst minimaal 15 kg af en fysiek een stuk beter in orde zijn. Dus een betere conditie, meer balans, meer spierkracht, meer controle, etc.

Nu ben ik chronisch ziek, dus zal dat vast niet vanzelf gaan (in tegendeel :+ ) en heb ik veel problemen die grotendeels niet meer zullen verdwijnen. Maar ik kan ook wel enorm genieten van het bezig zijn met het paard zelf zonder erop te moeten zitten. Wat voor mij ook hard mee telt is dat ik altijd op hoger niveau gereden heb en ik geen recreatie ruiter ben. Eens een bos ritje vind ik heel leuk, maar niet elke keer zeg maar.

Maar dit is mijn mening natuurlijk, iedereen denkt daar anders over en dat is zijn/haar goed recht.
Ik ben ook van mening dat iemand die wat zwaarder is (geen ernstig overgewicht) prima op een paard kan rijden als hij/zij fysiek in orde is en dus voldoende conditie, spierkracht, balans, etc. heeft en dus een paard niet in de weg zit, mits het gewicht wel bij het paard past.
Maar om op een paard te stappen waar je (veel) te zwaar voor bent puur en alleen voor je eigen plezier, dat gaat er bij mij niet in. :)

Maar vind het al heel erg goed van je dat je er over nadenkt en er mee bezig bent, de meeste doen dat echt niet en stappen gewoon op.

EllyC

Berichten: 8115
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Paardrijden met overgewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 08:53

Gewoon lekker rijden, op een paard lijkt me wel.
Wat denk je dat een volwassen kerel weegt?

W-Mellaer's Wamailin M (6, jeugdkampioen Belgie connemara, drachtig van Bon Coeur B, 2024), Bon Mailin EC (1, te koop), Indy (20) B ruin en Vip (22) Z2 dressuur met 2 amazones)

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Re: Paardrijden met overgewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 09:27

Fijn dat je er zo open over bent en de vraag ook durft stellen.

Je zit gelukkig nog onder de 100, wat ik als absolute limiet zie. Eventueel kun je eens kijken of er belgjes of andere krachtpatsers bij je in de buurt onder het zadel gaan om daar op te lessen tot je wat meer kilo's kwijt bent.

Mennen is ook altijd een optie, dan ben je toch met paarden bezig.

Qua sporten was zwemmen wat ik ook in gedachten had, sneu dat dat niet lukt. Als je echt wil afvallen, ook goed op je voeding letten, al weet ik niet of en hoe je daar mee bezig bent, maar ik haal het gewoon even aan.

Misschien is iets als yoga een idee. Daar heb je veel verschillende manieren van die soms niet zo belastend zijn en je thuis verder kunt oefenen.

--- Oh leave me to be Wild, so I can hunt the forest and chase your heart ---

# Yes I change, but my heart is still on the same place # أحب حصاني جدا. ***Hildar***

Loes1996

Berichten: 1642
Geregistreerd: 13-04-12
Woonplaats: Gelderland

Re: Paardrijden met overgewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 09:37

Knap dat je er een topic over opent! Vervelende situatie waar je inzit.

Sja mijn persoonlijke mening, ik zou er niet op stappen. Rijd op een manege (pension paard) waar het genoeg gebeurd, maar je ziet ook wel echt het verschil tussen hoe veel het paard belast wordt en hoe goed het dan kan presteren. Simpel gezegd: paard presteert minder met een lichter persoon erop, ervan uit gegaan dat ze beide net zo goed meezitten. Dit zegt voor mij persoonlijk al genoeg en zal er dus niet met overgewicht opstappen, maar goed ik heb makkelijk praten met m'n 60kg..

Momenteel samenwerken met Hannah van de Doezehoeve (V. Namorai, M. Happiness).

Babootje

Berichten: 26177
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 09:46

Hier ook iemand die zichzelf te zwaar vindt om te rijden (in ieder geval op ons eigen paard, een jonkie van 4) Door gebruik medicijnen was ook ik in korte tijd 20 kg aangekomen, van 65 kg naar 85 bij een lengte van 1,66. Afvallen lukt me haast niet (meer) door de leeftijd (boven 50 jaar) en het feit dat ik gestopt ben met rijden. Ook ik ben door in het verleden gebroken enkel minder gaan bewegen (sportschool vind ik vreselijk). Paardrijden was mijn sport, maar de 4-jarige wordt nu dus alleen door mijn dochter gereden. Ik doe alleen nog "naast-het-paard-werk" op dit moment.
Alhoewel 85 kg misschien niet te zwaar is voor een (groot) paard zit ik mezelf (en dan ook het paard) in de weg. Je bent toch minder soepel en mee in de beweging als je overgewicht hebt. Daardoor maak ik ook de keuze om niet te rijden. Het enige dat erop zit is afvallen. Minimaal 10 kilo eer ik weer opstap. Dat moet te doen zijn. Ik vind paardrijden toch te leuk om het niet meer te doen.
Ik ben in het verleden flink wat kilo's afgevallen door koolhydraten te laten staan. Dus er zit niets anders op dan dat weer te gaan doen

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Paardrijden met overgewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 10:00

Goed dat je erover nadenkt :j
Is professioneel hulp zoeken geen optie?
Wat iemand hierboven zegt ben ik het mee eens, een goede volwassen kerel gaat ook naar dat gewicht toe.
(Ziet er alleen misschien meer in verhouding uit?)
Ga gewoon op zoek naar een type paard wat het makkelijk af kan :j
En ondertussen begeleiding zoeken die je helpt afvallen.
Wie weet helpt juist het rijden daarbij

Lukie* <3 15-06-2011 / 01-02-2013 Ik mis je kleine man..
Heino* mijn allerliefste kleine leermeester. 01-01-1995 / 13-07-2016. Mijn kleine koning ruim 3 jaar lang :)

Dyanne_z

Berichten: 408
Geregistreerd: 04-12-12
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 10:06

Wat goed dat je zo betrokken bent.

Is het een idee om tijdelijk te mennen? Zo kom je het dichtste bij het ruitergevoel. En het is weer een leuke uitdaging.

Wellicht moet jouw lichaam ook een beetje resetten/ op gang komen na langdurig medicijn gebruik

F8 + 2 Hoera ik heb mijn menbewijs! [o]

Anoniem

Re: Paardrijden met overgewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 10:51

Ik vind het ook goed dat je er bewust van bent. Ik zou het niet doen, maar dat heeft niet zozeer met je gewicht te maken, maar misschien meer met je algehele fitheid. Als je zwaar bent, maar wel fit ben en door sport geode kracht en uithoudingsvermogen hebt, moet het best wel lukken. Maar wat ik begrijp, mist dat een beetje bij jou, en ik denk dat je dan des te meer een paard in de weg gaat zitten. JE zal dan meer moeite hebben met je balans bijv, en dat zit een paard eerder in de weg als je wat zwaarder bent.

Maar heb je al eens gedacht aan Mennen idd, zoals boven mij wordt genoemd?

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 10:53

EllyC schreef:
Gewoon lekker rijden, op een paard lijkt me wel.
Wat denk je dat een volwassen kerel weegt?

Och, omdat je het vraagt, 74 kg.
Er zijn bovengrenzen aan wat voor massa je op een paard kunt hijsen.
En die hebben niets te maken met je geslacht of rijvaardigheid.

Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Re: Paardrijden met overgewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 11:07

Dystrofie is enorm vervelend in je dagelijkse leven, maar het lijkt me niet onoverkomelijk om toch te gaan sporten. Rolstoeltennis met de goede hand? Sportschool puur gericht op buikspieroefeningen(heb je geen pols of enkel voor nodig). Yoga? Dansen (zo leuk dat je door de pijn heen kunt).

Genoeg mogelijkheden, je moet kijken naar wat je wel kunt, niet naar je beperkingen.

Als je je zelf al fitter voelt, gaat paardrijden dan ook zonder problemen lukken.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 11:08

Qua sporten: ik denk dat je in overleg met een goede fysio/ trainer best wel een leuk sportprogramma kunt opstellen. 98 kilo voor jouw lengte, daar ga je sowieso al balansproblemen mee hebben op een paard.

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 11:15

EllyC schreef:
Gewoon lekker rijden, op een paard lijkt me wel.
Wat denk je dat een volwassen kerel weegt?

Als die volwassen kerel 98 kilo weegt mag die ook wel kappen met rijden... Jeetje zeg. Mijn vader is ook rond de 85 kilo omdat hij tegen de 195 aan zit maar No way dat die op een paard stapt omdat het nou eenmaal zijn gewicht is... Hartstikke gezond en zelfs slank maar toch te zwaar voor een paard.
Dus ook voor ts vind ik helaas dat rijden voorlopig geen optie is.


xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 11:18

EllyC schreef:
Gewoon lekker rijden, op een paard lijkt me wel.
Wat denk je dat een volwassen kerel weegt?


Mijn vader rijdt ook, is 1.90 en weegt echt lang niet het gewicht van TS hoor.. :o

TS; ik zou het ook niet doen.. En inderdaad vooral kijken naar wat je wel kan en niet teveel
nadruk leggen op wat niet kan. Er zijn altijd mogelijkheden.

Ir111

Berichten: 11941
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Paardrijden met overgewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 11:22

Ik ben van mening dat je met dit gewicht niet moet gaan paardrijden.

Als je graag wilt afvallen zou ik dat doen met hulp van een dietist om je eetpatroon eens onder de loep te nemen. Verder zou je volgens mij samen met een fysiotherapeut een op jou afgestemd beweegprogramma/sportschema kunnen maken.

Zeg me, dat het niet zo is...
Mijn lieve Rhody; 6 maart 1998 - 17 juni 2010

24-09-2015 | De Kolonel - Welkom kerel! --- 12-11-2021 | Fritsje - Welkom vent!
[ITP] Een Zwitserse Kolonel in Nederland & [UK] [SCH] 'Plaats rust', glimlachte De Kolonel.

EllyC

Berichten: 8115
Geregistreerd: 18-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 11:25

Het gewicht dat een paard kan dragen is volgens mij van meer dingen afhankelijk.
Hoe goed is het paard getraind? Een jong paard zonder bespiering kan natuurlijk minder dragen dan een volledig getraind paard.
Wat is de kunde van de ruiter? Iemand van 60 kilo die zit te stuiteren of regelmatig uit balans is heeft volgens mij een nadeligere invloed dan een goed in balans zittende zwaardere ruiter.
Wat houdt de training in? 45/60 minuten dresuurtraining of ga je de 160 km rit rijden.

Tuurlijk kan iedereen voorstellen dat als je de keuze hebt tussen een kundig lichtgewicht of een onkundig zwaargewicht dat je voor de eerste keuze gaat.
Maar wat als je nu een onkundig middelgewicht hebt?

Het is goed dat men/ts erbij stil zet maar laten we ons niet gek maken door artikelen/gezondheid hypes en uitspraken van "als je niet in de grootste maat broek van Anky kan, dan hoor je niet op een paard". Want dan kunnen een hoop ruiters niet meer te paard gaan.

W-Mellaer's Wamailin M (6, jeugdkampioen Belgie connemara, drachtig van Bon Coeur B, 2024), Bon Mailin EC (1, te koop), Indy (20) B ruin en Vip (22) Z2 dressuur met 2 amazones)

Ir111

Berichten: 11941
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 11:27

EllyC schreef:
Want dan kunnen een hoop ruiters niet meer te paard gaan.

Dat is toch een andersom redenering? Een paard is niet ontworpen om op te rijden. Je stelt de norm (wat die ook weze moge, dat doet in mijn betoog even niet ter zake) zo dat het zo verantwoord mogelijk is voor het paard. Je stelt de norm niet zodat er zo veel mogelijk mensen kunnen rijden. Maar dat is mijn mening.

Zeg me, dat het niet zo is...
Mijn lieve Rhody; 6 maart 1998 - 17 juni 2010

24-09-2015 | De Kolonel - Welkom kerel! --- 12-11-2021 | Fritsje - Welkom vent!
[ITP] Een Zwitserse Kolonel in Nederland & [UK] [SCH] 'Plaats rust', glimlachte De Kolonel.

Dees

Berichten: 18901
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 11:29

Ik ben van mening dat je met een gewicht van 95 kilo heus nog zou kunnen paardrijden.
Zolang je maar goed met de beweging mee kunt komen en een paard kiest dat het aankan. Dus geen jong 1.60m. warmbloedje maar een getraind stevig gebouwd dier van groter formaat.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 bezoekers