's nachts gillen en schoppen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Annebeth1995
Berichten: 69
Geregistreerd: 19-05-11

's nachts gillen en schoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-16 09:12

Hallo allemaal!

Sinds vorig jaar september heeft mijn paard iets gek, waar ik maar niet de oorzaak van kan vinden. Ze stond die tijd bij mijn oom en tante, omdat ik met een gebroken arm zat, dus mijn nicht reed haar een tijdje. Na 2 of 3 weken daar, begon ze opeens 's nachts met keihard gillen en trappen tegen de muren. Mijn oom en tante dachten dat het wellicht door buikklachten kwam, omdat ze zo af en toe boos keek/beet naar haar buik en hebben haar toen op zaagsel gezet (ze stond eerst op stro, maar eet veel stro op). Daarna hebben ze ook nog van hooi gewisseld, maar beiden bleken geen oplossing.

Een aantal weken later is ze bij ons thuis komen staan (we waren in de tussentijd verhuisd, incl. weiland/half vervallen stal). Ook hier ging het gillen door, tot ongeveer het voorjaar.

Afgelopen zomer heeft ze het gedrag niet vertoond en toen zijn we het dus weer een beetje 'vergeten', maar sinds een week of 3 is het weer begonnen. Afgelopen zomer hebben we een nieuwe stal gebouwd, die mooi hoog is en waar ze zelf in en uit lopen, maar helaas is er gister al een betonplaat gesneuveld, omdat Zafira hem zo hard heeft geraakt met een trap.

Naast dat het zonde is van onze nieuwe stal/de materialen, is het voor mij eigenlijk nog belangrijker om te achterhalen wat haar dwars zit, want dat er iets dwars zit, dat is wel duidelijk.

In verdere omgang is er geen verschil te merken, ze is absoluut niet chagrijnig of bijterig en ook met rijden loopt ze op dit moment super. Ze heeft het 1× 's ochtends vroeg gedaan, maar overdag nog nooit (in ieder geval niet toen wij thuis waren, mijn moeder werkt 3 dagen in de week, ik ben zelf 2 dagen vrij, dus er is maar 1 dag in de week niemand thuis)

Even een overzicht met dingen die we al geprobeerd hebben:
- 's avonds laat nog een keer extra voeren, zodat ze 's nachts bijna niet zonder ruwvoer staat.
- Het stallicht aan laten, zodat het niet donker is
- Veranderen van bodembedekking
- Veranderen van ruwvoer (inmiddels nog een keer omdat ze nu thuis staat)

Heeft iemand enig idee waar dit gedrag vandaan zou kunnen komen en hoe we het eventueel op kunnen lossen? Ik hoop op nieuwe inzichten!

Alvast bedankt voor de hulp (ook namens Zafira)!


Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: 's nachts gillen en schoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 09:15

Misschien muizen of ratten die de beschutting van de stal opzoeken?
Sommige paarden reageren daar panisch op...

Is ze de enige die zo doet?

Neem aan dat ze niet alleen staat?

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ
A bird sitting on a tree is never afraid of the branch breaking,

because her trust is not on the branch but on her own wings.

Always believe in yourself !

marlefeenstr
Berichten: 52
Geregistreerd: 20-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 09:22

wat lastig!
mijn pony slaat in de trailer, dit vind ik heel naar voor haar maar als ze er niet in staat heeft ze er geen last van.
het klinkt een beetje als een stalgebrek, alleen vind ik het raar dat ze het zomers niet doet en als ze de hele avond kan eten wel blijft doen.
Hoe zit het met sociaal contact?
omdat ze het alleen in het najaar/winter doet, dus alleen een bepaalde tijd van het jaar, doet het mij denken aan iets met hormonen. is er iets in de hormonen van je paard te merken? bijvoorbeeld als een merrie hevig hengstig is of een ruin die erg hengstengedrag laat zien?
ik kan je helaas ook niet een duidelijk antwoord geven, wel een hele hoop nieuwe vragen. ik hoop dat deze vragen je helpen in de richting van het probleem

Callista en joy

Annebeth1995
Berichten: 69
Geregistreerd: 19-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-16 09:25

marlefeenstr schreef:
wat lastig!
mijn pony slaat in de trailer, dit vind ik heel naar voor haar maar als ze er niet in staat heeft ze er geen last van.
het klinkt een beetje als een stalgebrek, alleen vind ik het raar dat ze het zomers niet doet en als ze de hele avond kan eten wel blijft doen.
Hoe zit het met sociaal contact?
omdat ze het alleen in het najaar/winter doet, dus alleen een bepaalde tijd van het jaar, doet het mij denken aan iets met hormonen. is er iets in de hormonen van je paard te merken? bijvoorbeeld als een merrie hevig hengstig is of een ruin die erg hengstengedrag laat zien?
ik kan je helaas ook niet een duidelijk antwoord geven, wel een hele hoop nieuwe vragen. ik hoop dat deze vragen je helpen in de richting van het probleem


Sociaal contact zit goed, we hebben een Welsh gekocht en ze zijn redelijk goede maatjes! Ze is nooit hevig hengstig, ik zou je niet eens kunnen vertellen wanneer ze hengstig is, daar merken we dus niks van.. Bedankt voor je vragen :)

Annebeth1995
Berichten: 69
Geregistreerd: 19-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-16 09:28

Shirley schreef:
Misschien muizen of ratten die de beschutting van de stal opzoeken?
Sommige paarden reageren daar panisch op...

Is ze de enige die zo doet?

Neem aan dat ze niet alleen staat?


Ja, de Welsh pony heeft er geen last van. De stal is nieuw, afgesloten met schotten, die er pas sinds een maand opzitten. Er zijn geen muizen of ratten, ik heb ze in ieder geval niet gezien/gehoord. En bij mijn tante en oom waren er ook geen muizen of ratten!

Maar wel een goed punt, aan zoiets had ik nog helemaal niet gedacht!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 09:34

Misschien een gekke gok hoor, maar één van onze paarden was nachtblind.
Als wij s'avonds de lichten uit deden, schrok hij elke keer enorm en duurde het even voor hij weer rustig ging eten.
Hoe fel is jullie stallicht?

Je zegt dat jouw paardje het in de zomer niet deed, misschien omdat de nachten toen korter waren?
Wat gebeurt er als je bij hem gaat kijken op momenten dat hij trapt?

Annebeth1995
Berichten: 69
Geregistreerd: 19-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-16 09:39

KoudbloedKim schreef:
Misschien een gekke gok hoor, maar één van onze paarden was nachtblind.
Als wij s'avonds de lichten uit deden, schrok hij elke keer enorm en duurde het even voor hij weer rustig ging eten.
Hoe fel is jullie stallicht?

Je zegt dat jouw paardje het in de zomer niet deed, misschien omdat de nachten toen korter waren?
Wat gebeurt er als je bij hem gaat kijken op momenten dat hij trapt?


Op dit moment is een goede gekke gok het enige wat dit 'raadsel' kan oplossen denk ik, haha! Het stallicht is niet fel bij ons, ons buitenlicht wel dat is zo'n ver schijner. Ik voer ze buiten, en als ik het licht aan doe schrikt ze er wel eens van (maar ze krijgt haar krachtvoer ook wel vlakbij het licht). Het hooi is wat verder van het licht af, en als ik het licht uit doe, eten ze eigenlijk altijd rustig door..

Afgelopen nacht hebben we het licht in de stal is aan gelaten (dat is dus niet echt fel), maar ook afgelopen nacht heeft ze flink gegild en geschopt. Dus ik denk niet dat het met licht te maken heeft, helaas :(

Anoniem

Re: 's nachts gillen en schoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 09:41

Vreemd hoor! Ik blijf even meelezen, vind het interessant en hoop dat er een oplossing komt.


Annebeth1995
Berichten: 69
Geregistreerd: 19-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-16 09:43

KoudbloedKim schreef:
Vreemd hoor! Ik blijf even meelezen, vind het interessant en hoop dat er een oplossing komt.


Ja het is echt heel vreemd, en moeilijk ook. En ik vind het vooral vervelend voor haar, ze zal het toch niet 'zomaar' doen, denk ik.

Daarnaast zijn mijn ouders (en waarschijnlijk de buren) er natuurlijk ook niet blij mee. Mijn ouders slapen aan de kant van de paarden, dus worden elke nacht 1 à 2 keren wakker gegild/-schopt.. :(

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 09:46

Misschien een camera ophangen? Of een paar nachtjes (daarbij) in stal slapen?

Annebeth1995
Berichten: 69
Geregistreerd: 19-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-16 09:57

khirshanta schreef:
Misschien een camera ophangen? Of een paar nachtjes (daarbij) in stal slapen?


Mijn tante heeft het 1 keer kunnen filmen, deels. Maar zodra ze je ziet houdt ze op.. Ik heb wel een stalcamera, maar deze kan niet filmen (in de zin van opnemen). Maar daar zou ik misschien nog een creatieve oplossing voor kunnen bedenken..

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Re: 's nachts gillen en schoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 10:24

staan er nog andere paarden bij?

Koper

Berichten: 30230
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 10:31

Annebeth1995 schreef:
Shirley schreef:
Misschien muizen of ratten die de beschutting van de stal opzoeken?
Sommige paarden reageren daar panisch op...

Is ze de enige die zo doet?

Neem aan dat ze niet alleen staat?


Ja, de Welsh pony heeft er geen last van. De stal is nieuw, afgesloten met schotten, die er pas sinds een maand opzitten. Er zijn geen muizen of ratten, ik heb ze in ieder geval niet gezien/gehoord. En bij mijn tante en oom waren er ook geen muizen of ratten!

Maar wel een goed punt, aan zoiets had ik nog helemaal niet gedacht!

Natuurlijk zijn er wel muizen. Muizen zijn overal. als dit het is, en ik vind het heel plausibel klinken, zou dat ook verklaren waarom ze er mee ophoudt wanneer er iemand gaat kijken. Er is dan afleiding én de muisjes gaan gauw weg.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Anne_GTI

Berichten: 18198
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 10:34

Muizen is het eerste waar ik aan denk. Kat op stal kan iets helpen.

Annebeth1995
Berichten: 69
Geregistreerd: 19-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-16 10:38

dresjoepie schreef:
staan er nog andere paarden bij?


Ja, Zafira (10 jarige Draver), is aan het trappen en gillen. Puck (3 jarige Welsh) heeft nergens last van.

Anne_GTI schreef:
Muizen is het eerste waar ik aan denk. Kat op stal kan iets helpen.


We hebben een kat!

vraagteken
Berichten: 386
Geregistreerd: 31-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 10:43

muizen lijkt mij stug want die heb je in de zomer ook toch?
Staat ze in de zomer dag en nacht buiten of ook snachts op stal?
En is het vorige winter de hele winter door geweest of alleen okt/nov?

Debbie

Berichten: 4293
Geregistreerd: 20-01-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 10:51

He Annebeth! Ik lees even mee :) Ook nog steeds benieuwd waar dit gedrag vandaan komt!

Bij ons heeft ze het ook wel eens overdag gedaan, toen heb ik nog een stukje kunnen opnemen dus ik kan me niet voorstellen dat het met nachtblindheid te maken heeft.

Muizen / ratten heb ik eigenlijk nog nooit aan gedacht, zou wel een typische vrouwen reactie zijn dan :D Maar ik betwijfel het, met alle katten die bij ons in de stallen lopen spotten we eigenlijk nooit een muis (of muizen sporen). (en jullie hebben natuurlijk ook een stoere tijger rondlopen :+ ) Daarvoor vind ik haar reactie ook wat te extreem.. Ze schopt/bokt echt gericht hard tegen de stalmuren aan.. Ook een langere tijd.

En wat jaargetijde betreft.. Bij ons was het zomer en nu bij jullie begint ze weer in het najaar.. Ook geen pijl op te trekken dus... Het blijft gissen.. :?

vraagteken
Berichten: 386
Geregistreerd: 31-10-06

Re: 's nachts gillen en schoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 10:52

Je zou haar eierstokken en hormoonhuishouding eens kunnen laten nakijken.

mysa

Berichten: 10454
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: 's nachts gillen en schoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 11:02

Raar zeg! Is het niet mogelijk om ze 's nachts buiten te houden? Kijken of ze het dan ook doet? De stal grenst niet direct aan het weiland? Zodat je de deur eventueel open kunt laten staan en ze zelf kunnen kiezen?

Annebeth1995
Berichten: 69
Geregistreerd: 19-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-16 11:05

Debbie schreef:
He Annebeth! Ik lees even mee :) Ook nog steeds benieuwd waar dit gedrag vandaan komt!

Bij ons heeft ze het ook wel eens overdag gedaan, toen heb ik nog een stukje kunnen opnemen dus ik kan me niet voorstellen dat het met nachtblindheid te maken heeft.

Muizen / ratten heb ik eigenlijk nog nooit aan gedacht, zou wel een typische vrouwen reactie zijn dan :D Maar ik betwijfel het, met alle katten die bij ons in de stallen lopen spotten we eigenlijk nooit een muis (of muizen sporen). (en jullie hebben natuurlijk ook een stoere tijger rondlopen :+ ) Daarvoor vind ik haar reactie ook wat te extreem.. Ze schopt/bokt echt gericht hard tegen de stalmuren aan.. Ook een langere tijd.

En wat jaargetijde betreft.. Bij ons was het zomer en nu bij jullie begint ze weer in het najaar.. Ook geen pijl op te trekken dus... Het blijft gissen.. :?


Klopt, zelf denk ik ook niet dat het muizen zijn. Nachtblind is dus vannacht getest, en ze bleef trappen, dus ook dat kunnen we 'afstrepen'..

En inderdaad, ze trapt gericht op de muren, 'bewijs' foto van gisternacht:

Afbeelding

Al heeft ze het vorig jaar ook wel is in de paddock gedaan, waarbij ze achteruit liep, wel trapte, maar dus tegen niets aan.

Verschil is nu alleen, dat ze bij jullie echt op stal stond. Nu heeft ze de keuze, ze kan 's nachts namelijk gewoon naar buiten, maar doet dit niet en gilt en trapt alsnog tegen de stalmuren..

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 11:06

Kan het niet simpelweg aandacht zoeken zijn? Komen (of kwamen) er mensen naar haar toe als ze dit deed? Ze kan vrij rap geleerd hebben dat dit gedrag haar aandacht oplevert en het nu zien als tof vermaak als ze zich verveeld.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: 's nachts gillen en schoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 11:09

Jeuk aan de benen door het stro?

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ
A bird sitting on a tree is never afraid of the branch breaking,

because her trust is not on the branch but on her own wings.

Always believe in yourself !

RianneH

Berichten: 28225
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: 's nachts gillen en schoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 11:10

Trapt ze aan de kant waar de welsh staat?

"Een draver, is gaver" :D

Annebeth1995
Berichten: 69
Geregistreerd: 19-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-16 11:17

mysa schreef:
Raar zeg! Is het niet mogelijk om ze 's nachts buiten te houden? Kijken of ze het dan ook doet? De stal grenst niet direct aan het weiland? Zodat je de deur eventueel open kunt laten staan en ze zelf kunnen kiezen?


De stal grenst direct aan de paddock en de stal is open, ze kan dus zelf naar binnen en buiten lopen.
Voor de beeldvorming (ik kon even geen 'af' foto vinden):
Afbeelding

De paarden hebben de rechterkant, links is mijn zadelkamer. Dit grenst dus direct aan de paddock, en de stalingang/uitgang is gewoon open. Op de foto staat nu schrikdraad, maar dat is nu dus weg.

Annebeth1995
Berichten: 69
Geregistreerd: 19-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-16 11:19

Shirley schreef:
Jeuk aan de benen door het stro?

Ze staan op zaagsel..

RianneH schreef:
Trapt ze aan de kant waar de welsh staat?

Nee, juist niet. En vaak is de Welsh niet in de stal wanneer er getrapt wordt.

troi schreef:
Kan het niet simpelweg aandacht zoeken zijn? Komen (of kwamen) er mensen naar haar toe als ze dit deed? Ze kan vrij rap geleerd hebben dat dit gedrag haar aandacht oplevert en het nu zien als tof vermaak als ze zich verveeld.

Wij niet, nog geen 1 keer gedaan sinds ze hier staat. Bij mijn oom en tante gebeurde dit misschien de eerste 1 of 2 keer, maar daarna volgens mij ook niet meer. Daarnaast zou ze het 's zomers dan ook moeten doen, toch?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 bezoekers