Oma heeft delier: tips?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jungles

Berichten: 344
Geregistreerd: 06-06-06

Oma heeft delier: tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-16 00:08

Hi,
Alvast bedankt voor het lezen van dit topic....

Mijn oma is deze week 86 jaar geworden. Oma was altijd een actieve vrouw die voor iedereen zorgde. Ze stond vol in het leven en doordat mijn ouders vroeger veel werkten, ben ik praktisch door mijn oma en opa groot gebracht.

Een aantal jaar geleden heeft oma twee nieuwe knieën gehad en weer een aantal jaar daarna een zware hart operatie. Ze leek er redelijk bovenop te komen. Wel was ze snel moe, kwam minder vaak de deur uit en at en dronk slecht. Ook zei ze dat ze muziek hoorde 's nachts. Dit is zo'n drie jaar 'goed' gegaan, maar begin vorige week belde mijn opa (93 jaar) mijn tante 's morgens vroeg op. Oma was de hele nacht aan het spoken geweest en riep om haar dochters. Ze wilde naar buiten en was totaal de weg kwijt.

De huisarts is langs gekomen en ze kreeg haldol. Het knapte niet op en ze moest naar het ziekenhuis. Ze kon opeens niet meer praten.

Nu ligt ze op de afdeling ouderengeneeskunde en toen ik haar zag, schrok ik me rot. Ik heb tijdens mijn studietijd op de PG afdeling van een verzorgingshuis gewerkt (met demente ouderen), dus ik ben wel wat gewend, maar toch, dit is mijn eigen omaatje. Ze had een lege blik in haar ogen, maakte geen contact en zag beestjes op de grond. Ook herkende ze opa niet. Dit brak zijn hart en hij wilde naar huis.

Vandaag leek het beter te gaan. Ze kan beter praten en lijkt iets meer helder. Wel nog in de war: ze kan personen niet plaatsen en soms denkt ze dat ze thuis is. Ze heeft allerlei lichamelijke onderzoeken gehad en morgen wordt er iets meer bekend als het goed is.

M'n hart ligt in duizend stukken en niemand lijkt het echt te begrijpen. Oma heeft immers een mooi leven (gehad) en ze is 86 jaar! Maar dat neemt het verdriet niet weg. Ik houd zoveel van haar. Ze is zo lief, zo fragiel en een heel belangrijk deel van mij. Ergens hoop ik dat ze hier bovenop gaat komen, daar een delier altijd tijdelijk is. De somatische oorzaak is echter nog niet bekend en wellicht is ze onderliggend dement... ik weet het niet, maar ik wil haar helpen.

Heeft iemand hier ervaring mee en tips? Hoe kan ik oma helpen? Hoe kan ik haar een fijn en veilig gevoel geven? Ik wil alles voor haar doen, maar ik werk fulltime en kan niet altijd bij haar zijn. Daarnaast is opa nu ook alleen en moet hij ook wat gezelschap hebben. Aan de ene kant hoop ik zo dat ze binnenkort weer naar huis kan, misschien met meer zorg. M'n moeder en tantes zijn al aan het kijken naar een huurappartement op een somatische afdeling voor oma en opa samen, maar dat kan niet als oma zo in de war blijft.

Hopen jullie alsjeblieft met me mee dat oma opknapt? Het doet zo'n zeer en ik kan nergens anders meer aan denken. Mijn lieve omaatje.... Ik wil haar nog niet verliezen en al helemaal niet op deze manier.

Anoniem

Re: Oma heeft delier: tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 00:11

Heeft ze dingen daar die bekend voor haar zijn? Fotos van jullie/haar man, een knuffel of schilderijtje..
Ben benieuwd naar de oorzaak van het delier. Hopelijk kunnen ze die wegnemen en kan ze nog even genieten van haar leven.

Jungles

Berichten: 344
Geregistreerd: 06-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-16 00:13

Hi,
Nee, nog niet, omdat we niet weten hoelang ze nog moet blijven... ik ga daar wel voor zorgen!

Ik ben ook heel benieuwd naar de oorzaak. Ik denk zelf ondervoeding en dehydratatie.

SaraViavia

Berichten: 1796
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 00:14

Je klinkt als zeer zorgzaam. Ik heb er weinig ervaring mee, maar ik wil je toch even sterkte toewensen!!

Jungles

Berichten: 344
Geregistreerd: 06-06-06

Re: Oma heeft delier: tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-16 00:14

Dank je wel, dat is lief van je!

_nathalia_

Berichten: 300
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: In Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 00:19

Wat naar voor jullie en voor jouw oma natuurlijk. Oudere mensen zijn zo kwetsbaar op die leeftijd.
Heeft ze niet een infectie of bv een blaasontsteking onder de leden. Hier kunnen oudere mensen ook helemaal van in de war zijn.
Hoop dat het snel beter wordt. Sterkte

MarChak

Berichten: 2553
Geregistreerd: 27-01-08
Woonplaats: op mijn eerste Chakra

Re: Oma heeft delier: tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 01:12

Wordt ze ook gecheckt op blaasontsteking? Want dat kan bij ouderen ook van die rare verwarde reacties geven. Pas nog binnen de familie meegemaakt.

Jungles

Berichten: 344
Geregistreerd: 06-06-06

Re: Oma heeft delier: tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-16 08:10

Oma is gecheckt op ontstekingen. Haar bloedbeeld is normaal, geen blaas- of longontsteking. Ze heeft ook een ruggenprik gehad en daarna is er hersenvocht afgetapt. Dit staat op kweek om herpes uit te sluiten. Op de CT-scan was alleen oud weefsel van een kleine beroerte te zien. Dit was waarschijnlijk een heel kleintje en komt vaker voor bij oudere mensen.

Volgens mij krijgt ze deze week ook nog een MRI-scan.

Ze heeft trouwens ook diabetes en kon zichzelf niet goed meer prikken. Dit komt nu allemaal aan het licht...

maximosa

Berichten: 346
Geregistreerd: 09-06-09
Woonplaats: Fryslan, Dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 08:16

Ik heb idd foto's meegenomen toen mijn vader een delier had. (Na een heftige operatie, een maand in coma gehouden. Hieruit kwam hij met een delier). Die op het prikbord gedaan. Zat een plaatje bij van een bordercollie omdat hij zo'n hond had. Later zei hij dat was niet Lucky op die foto. Hij had het dus wel meegekregen. Dus werkt wel. (Oja, mijn vader reageerde erg slecht op haldol, nog meer verward. Kwamen ze in het ziekenhuis achter)

kosseh

Berichten: 2596
Geregistreerd: 17-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 08:24

Heel veel sterkte Madison.

Mijn opa heeft al een aantal keer dit jaar een delier gehad. Ik herken het gelvoel wat je omschrijft. Op dat moment weet ik dat het mijn opa is maar als ik hem dan zie zie ik alleen maar een hoopje elende en herken mijn opa er niet in.

Wat wij doen is veel bij hem zijn op zo een moment. Als hij verward om zich heen kijkt vertellen we waar hij is. Meestal lijkt dat hem goed te doen. Gelukkig herkend hij mij wel altijd. Mijn moeder die voor hem zorgt herkent hij op zo een moment niet.

Wat naar dat het nog niet duidelijk is waar het vandaan komt. :(

SETEFURII
Berichten: 3257
Geregistreerd: 06-03-06

Re: Oma heeft delier: tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 08:36

Heel erg slechte glycemiewaarden kunnen ook een stevig effect hebben op de perceptie van mensen. Hopelijk kunnen ze het oplossen. Veel sterke

Barbabientje

Berichten: 8203
Geregistreerd: 12-09-08

Re: Oma heeft delier: tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 08:40

Wil je me even een pb sturen? Dan stuur ik er vanmiddag eentje terug, moet nu even slapen vanuit m'n nachtdienst en anders ga ik het vergeten ;)

Whizz
Berichten: 1037
Geregistreerd: 24-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 08:44

Wat naar voor jullie Madison. Mijn ervaring bij mijn vader en bij mijn oom is dat ze beiden van de haldol erger verward raakten. Ik merkte dat ik maar beter rustig kon blijven en gewoon een beetje over ditjes en datjes praten die voor hen bekend waren. Daar werden ze wat rustiger van. Als ze iets zagen zeiden we iets in de trant van:" oh die groene beestjes op de muur gaan zo weer weg" of we maakten er bij mijn vader een grapje over, dat hielp erg goed. Maar het blijft naar om mee te maken! Ik wens je veel sterkte, hou je taai! :(:)

Pieneliene

Berichten: 482
Geregistreerd: 05-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 08:49

Altijd erg vervelend zo'n delier... Je voelt je dan zo machteloos!
Wat bij ons altijd goed helpt is inderdaad medicatie, zorgen dat haar dag- en nachtritme niet omgedraaid wordt. Dit kan door veel structuur te bieden, dus overdag veel doen met haar waardoor ze moe wordt en hopelijk 's nachts goed slaapt. Zorgen dat ze elke dag ziet (wij hebben op elke kamer een whiteboard) welke dag en datum het is en waar ze is. enz enz.
De beestjes die ze ziet nooit ontkennen, dan stappen ze een stuk van je af. Een grapje of inderdaad zeggen dat je al geregeld hebt dat ze weggehaald worden.
En dan natuurlijk de beste oplossing is de oorzaak zoeken..

Wat vervelend zeg TS! Ik hoop voor jullie allemaal, en natuurlijk jullie oma dat ze snel weten waardoor het komt en ze een behandeling kunnen starten.

Jolien87

Berichten: 17407
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 08:51

Een delier is tijdelijk en zou vanzelf weer over moeten gaan, het rotte is alleen dat je nooit weet hoe lang zoiets duurt. Zeker nu niet duidelijk is waar het vandaan komt.
Het is heel naar om je oma zo te moeten zien, ik weet er alles van. Heb je de mogelijkheid om muziek mee te nemen? Neem bijvoorbeeld muziek van vroeger mee of lees haar voor uit een boek dat ze mooi vindt.
Is je oma wel gewoon wakker?
Voor nu een dikke knuffel en hopelijk komt je oma er snel weer bovenop.

Jungles

Berichten: 344
Geregistreerd: 06-06-06

Re: Oma heeft delier: tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-16 09:04

Dank voor jullie reacties. Het klopt, je voelt je machteloos en het is gewoon zo triest om te zien. Gister zei ze tegen m'n nichtje: zo raar dat ik mijn eigen gedachten gewoon vergeet.....

Ze is wel wakker, want wil absoluut niet in bed liggen. Gister hebben we haar meegenomen voor een kopje thee beneden in het ziekenhuis. Dat vond ze leuk, al keek ze steeds uit het raam. Ik vroeg: 'Oma, waar denk je aan?' En toen zei ze dat ze nou niet kon plaatsen waar ze was. Als ik haar vraag waar ze woont, noemt ze haar oude adres van heel vroeger.

Wij proberen er inderdaad ook een grapje over te maken en ik stel haar zoveel mogelijk gerust. Ik ga er inderdaad niet tegenin als ze iets raars zegt. Gister zag ze echter geen beestjes meer, dus ik hoop dat het langzaam opknapt.

Wat lief dat jullie allemaal zo begripvol reageren. Dat geeft wel troost.

luuntje

Berichten: 13961
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 09:05

Wat verdrietig voor jullie en voor oma.
Ik weet wel dat Haldol rare bijverschijnselen kan geven.
Schoonvader reageerde er bijzonder slecht op.

Geen tips, wel wil ik jullie sterkte wensen.

colette40
Berichten: 238
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 09:05

Mijn vader werd wakker met een delier,hij zag dingen die er niet waren,ik probeerde hem te bellen maar hij wist niet meer hoe hij de telefoon op moest nemen.
Van de tramadol werd het alleen nog maar erger.
Het kan vanzelf weggaan ,maar het is lastig.
Mijn vader was wel nog zo helder dat hij wist dat het niet klopte wat hij zag.
Draden uit mijn gezicht zien komen
Beesten onder stoelen zien
Dacht dat de dokters in het ziekenhuis de gene naast hem aan het opereren was.

Hij had een beperking in zijn hoofd ,en alvleeskanker.
Ik heb hem thuis geprobeerd te verzorgen maar hij ging zo snel achteruit,met zeven weken was hij overleden.

amandananana

Berichten: 4111
Geregistreerd: 06-04-10
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Oma heeft delier: tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 09:09

Ik heb geen tips maar wil je veel sterkte wensen. Ik ken het onbegrip van mensen om me heen. Ik ben 3 maanden geleden mijn opa verloren en was er echt kapot van, mijn opa en oma betekenen hetzelfde voor me als jouw opa en oma voor jou. Doet veel pijn als mensen niet snappen hoe enorm groot je verdriet is. Sterkte.

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 09:12

Wat voor medicatie krijgt je oma om de delier te onderdrukken?
Als in omgaan: mee blijven in haar beleving. Dus stel zij noemt haar oude adres niet ontkennen maar erkennen, in die beleving of herinnering zit zij op dát moment. Dat kan verschillen per dag per uur per minuut. Als je haar beleving bevestigd dan krijgt je oma ook een stukje zekerheid: 'zie je ik ben niet gek'. Details vragen heeft soms niet altijd zin, wel dat jij ze verteld. Dan kan zij het zich misschien herinneren. Lijfelijk comfort is ook erg belangrijk.

Ik heb het hier en daar meegemaakt via mijn werk, maar het blijft iedere keer bizar en triest. Heel veel sterkte er mee!

Hevonen

Berichten: 5609
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 09:21

Na een knieoperatie ging op zich alles prima met mijn toen 83-jarige moeder. Maar daarin kwam verandering toen ze weer thuisgekomen viel en niet meer kon lopen. Ze wilden haar niet opnemen en dus werd ze in een 'zorghotel' geplaatst. Daar dwongen ze haar om te lopen, met als gevolg dat ze nu haar pols brak. De knie moest opnieuw geopereerd. Daarna kreeg ook zij een delier.
Ze had erge wanen, zoals dat het oorlog was, dat ze buitengezet werd op de stoep. Dat het verplegend personeel feesten hield in haar slaapzaal etc etc. Ze was heel bang, lopen kon ze niet, dus weglopen ook niet.
Vanwege de verwaarloosde ontsteking in haar geopereerde knie (de oorzaak van het niet kunnen lopen) kreeg ze erg veel (3 verschillende soorten) antibiotoca. Daarbij kreeg ze uiteraard pijnstillers en antidepressiva. IK heb de indruk dat o.m. een van een antibiotica's de oorzaak was, mogelijk in wisselwerking met de rest van de medicatie. Ze kreeg haldol om de wanen te verminderen, maar daar werd het erger van.

Door de manier van werken in het ziekenhuis veranderde ze voortdurend van arts, en daardoor was het bijna niet mogelijk om de medicatie überhaupt goed afgesteld te krijgen; voor de ene arts iets kon doen zat ze alweer bij de volgende. Het heeft maanden geduurd voor ze fysiek en psychisch weer een beetje in orde was. En sindsdien is ze extreem vergeetachtig.

Veel sterkte!

Goof

Berichten: 28760
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 09:22

He wat sneu. Oma's horen gewoon gezond en gelukkig oud te zijn, niet ziek of ellendig.
Sterkte!

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 09:29

Helaas hier met 2 mensen een delirium meegemaakt. Beide met slechte afloop. Mijn opa kreeg na ziekenhuis opname een delirium. Dat werd door het ziekenhuis niet erkend (omdat hij, vreemd genoeg, bijdehand genoeg was om het te verbergen voor zuster en dokters enz e hem heel snel ontslagen hadden) Uiteindelijk zo veel mogelijk geprobeerd te steunen en meepraten met hem, totdat het echt niet meer ging. Toen ging het heel hard.

Met mij moeder ging het delirium heel langzaam van start en weten we tot heden ten dage niet of ze nu echt een delirium heeft gehad of dat de kanker naar haar hersenen was uitgezaaid. Maar zij reageerde heel veel op muziek en de tv. Ook probeerde we zoveel mogelijk haar te volgen en mee te praten want ze was nog genoeg bij de geest om door te hebben dat we haar soms niet snapte en dan werd ze heel erg boos. Ook werd ze extreem plukkerig. De planten naast haar thuis ziekenhuis bed hebben dit niet overleefd...

Ze reageerde wel op de haldol, maar na de nacht (soms in de nacht) was ze dan wel weer extreem in de war. Ook een tijdje tramadol gegeven maar daar merkte we niet echt verschil op. Beide hebben wel extreme bijwerkingen en ik zou persoonlijk naar andere middelen grijpen mocht dit ooit nog eens voor komen in mijn familie.

Badeendje

Berichten: 3939
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Re: Oma heeft delier: tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 09:36

Mijn oma heeft vannacht toevallig ook weer in een delier gezeten. Dan vertelt ze dat ze in een ander huis is, maar dat al haar spullen wel mee zijn verhuisd. Je kunt haar enkel helpen door gewoon te beamen dat ze in de war is, dus door gewoon wat mee te praten en verder een beetje tegen haar aan te kletsen over van alles en nog wat. In discussie gaan heeft geen zin, ze weten vaak wel dat ze in de war zijn maar kunnen dat niet toepassen op wat ze zelf zeggen.
Sterkte, hopelijk wordt de oorzaak snel gevonden!

maylotje

Berichten: 2177
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 09:38

Ik snap je heel goed! Hier gelukkig geen delier maar mijn oma en opa gaan ook heel slecht. Oma word snel dement en opa is lichamelijk op van het zorgen voor oma.

Dus jou zorgen kan ik heel goed begrijpen. Je weet dat ze al oud zijn en een mooi leven achter zich hebben liggen, alleen wil je ze ook nog heel graag bij je houden en voor ze zorgen waar dat kan.

Heel veel sterkte met oma! En geef opa ook maar lekker veel aandacht nu oma weg is. Hoop dat jullie snel weten wat het is en het weer goed komt.