Temprament vol heet paard. Losrij tips/oefeningen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Esteebannie
Berichten: 25
Geregistreerd: 21-10-16

Temprament vol heet paard. Losrij tips/oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-16 20:43

Hallo,

Ik heb een ruin van 21 die loopt alsof hij 4 is.

Hij heeft een enorme looplust en werkt graag. Ik heb hem al 10 jaar en hij heeft nooit wat. Alleen heel veel energie.

Hij heeft altijd al veel energie gehad. Ondanks dat heerlijk nagevelijk te rijden en zeer braaf.

We zijn een week geleden verhuist naar een nieuwe plek. Overigens niet de eerste keer dat we verhuizen. Maar hij is haast niet te houden. Hard hard hard gaan. Maar wel negevelijk. Oortjes naar voren, hij is altijd blij!

Mijn vraag:

Wie heeft DE tip om hem toch goed (los) te kunnen rijden zonder dat hij de baan door sjeest. Hem wat meer onder me te kunnen houden.
Minder snel lichrijden, korte ophoudingen, op de volte zetten alles uiteraard gedaan. Ik ben op zoek naar wat nieuws...

Hij heeft geen pijn, krijgt basis brok, loopt 5x per week, staat in een mega stal, komt elke dag buiten heb een goed zadel, tanden zijn gedaan etc.

Ik heb hem al 10 jaar, hij is van karakter zo. Ik heb ontzettend veel aan mijn instructrice. Die mij elke keer weer zegt dat ik rustig moet blijven (soms verlies ik mijn geduld). Maar soms is het ook goed om van derden wat te horen :)

EvelienKiss

Berichten: 937
Geregistreerd: 20-11-09
Woonplaats: Midden-Nederland

Re: Temprament vol heet paard. Losrij tips/oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 22:11

Van te voren losgooien of longeren en hem dan flink aan het werk zetten?

Cheminee
Berichten: 1476
Geregistreerd: 22-02-11

Re: Temprament vol heet paard. Losrij tips/oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 22:19

Longeren? Sneller wat galopwerk mee pakken wil ook wel eens werken.. of toch meer werken aan tempo controle

callum
Berichten: 2783
Geregistreerd: 06-09-10

Re: Temprament vol heet paard. Losrij tips/oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 22:22

Hoeveel is veel buiten? Je zou kunnen proberen de basisbrok eraf te halen en een vitamine korrel te voeren. En anders eens laten onderzoeken of hij magnesium tekort heeft.
Verder idd losgooien longeren wat zijn de tips van je instructrice om dit gedrag te veranderen?

Ababe

Berichten: 982
Geregistreerd: 05-09-12

Re: Temprament vol heet paard. Losrij tips/oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 22:42

Mijn paard is ook een ontzettende heethoofd en haar 'op de rem houden' werkt echt averechts. Wat ik met losrijden doe is heel veel overgangen rijden.. uiteraard eerst goed instappen en eventjes twee rondjes indraven. Daarna ga ik overgangen rijden; draf - stap -draf - stap tot ze wat minder loperig is. Bijkomend voordeel is dat ze meer haar achterhand gaat gebruiken en ze leert wachten op mijn hulp ipv zelf tempo bepalen. Als de overgangen fijn gaan dan ga ik schakelen in draf. Eigenlijk los ik daarmee grotendeels haar teveel aan energie vaak wel op. Even haar lichaam en hoofd aan het werk zetten.

jetm
Berichten: 1283
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: Driebergen (ut)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 10:19

Loopt hij in buiging door de bochten of als een plankje ?
Soms gaan paarden steeds harder lopen om hun balans te houden (als ze op de schouder lopen)
Dan kan verticaal rechtrichten de oplossing zijn.

Ik heb tijdens de praktijkmiddag van mijn jaarcursus rechtrichten en technisch rijden een keertje op een paard gereden dat ook die neiging (hard, harder, hardst) had.
Nadat ik haar onder begeleiding van Karmie Stroeve, die de cursus geeft, van de schouder af kon houden ging het tempo gelijk beduidend omlaag.

josje4

Berichten: 1594
Geregistreerd: 20-07-11
Woonplaats: Wageningen

Re: Temprament vol heet paard. Losrij tips/oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 10:44

Hem echt aan het werk zetten. Veel (schijn)overgangen, schouderbinnen, wijken etc en rechtrichten(aan de hand). Maar het blijft moeilijk om iemand tips te geven zonder beeld, heb je ook filmpjes?

JackiePlug
Berichten: 93
Geregistreerd: 15-07-15

Re: Temprament vol heet paard. Losrij tips/oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 11:42

Ik heb zelf ook een flink heethoofdje...de mijne denk ook met alles mee je kan iets niet 2x doen want de 3e keer probeert hij t zelf al. Probeer je paard inderdaad goed bezig te houden en hij moet leren wachten! Daar gaat wat tijd in zitten maar echt hij moet wachten op jou hulp totdat jij wat verandert ;) daarvoor moet je echt heel consequent zijn maar het loont echt! Probeer misschien ook moeilijkere oefeneningen te rijden? Ga een stapje verder? Ik merk aan de mijne dat dat echt helpt..oefeningen worden gewoonweg te "simpel" en dan neemt hij het over. Succes!

vibabu

Berichten: 3417
Geregistreerd: 25-07-09

Re: Temprament vol heet paard. Losrij tips/oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 18:52

Je zegt dat je je geduld verliest... daarmee geef je eigenlijk al aan dat je zelf onrustig bent, hoe wil je dan van je paard verwachten dat die wel rustig is?
Misschien minder krachtvoer en alleen ruwvoer geven? Verder gewoon rustig blijven en genieten van een paard met veel looplust? Andere, moeilijkere oefeningen vragen zodat hij moet nadenken bij wat hij doet en vooral niet te hard laten lopen en doen aan tempocontrole.

Esther_r20

Berichten: 2412
Geregistreerd: 18-06-05
Woonplaats: Beverwijk

Re: Temprament vol heet paard. Losrij tips/oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 18:54

Ik stap heel kort in en ga dan loswerken in de galop . Daar worden paard en ik veel relaxter van. Hij kan zn looplust kwijt en ik ben niet continu aan het inhouden. Daarna gaan we "normaal" aan het werk

Esteebannie
Berichten: 25
Geregistreerd: 21-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-16 20:08

Bedankt voor alle reacties. Ja na 3 kwartier ben ik er klaar mee. Elke keer zet ik hem op de volte en dan steeds kleiner, groter en wanneer rustiger weer proberen recht uit. Er zijn ook zeker dagen dat hij heerlijk op pinken loopt. Waar het verschil in zit mag Joost weten. Hij kan mooi nageven, de juiste stelling geven maar ook als een plank door de bocht. Dat maakt me nog het meest geïrriteerd omdat ik weet wat hij kan. En ja mijn geduld is heel belangrijk. Maar soms moet hij maar gewoon luisteren. En daarom wil ik van jullie wat tips :) dan kan ik die proberen zonder hij kei hard gaat. Heb wel filmpjes van hem ja. En ook herken ik het stuk met mee denken. Ik hoef maar te denken aan draven en weg issie. En een hele trucendoos komt tevoorschijn... Evelien, losgooien of longeren maakt hem nog heter. Ook als ik gegaloppeerd heb dan heeft ie alleen maar meer zin..

Vaiubu klopt, eerst tempo dan nagevelijkheid. Maar ik kan er zo slecht tegen dat hij zijn kop dan omhoog gooit, niet altijd maar soms wel. En daarom ook mijn vraag :)

Esteebannie
Berichten: 25
Geregistreerd: 21-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-16 20:12

callum schreef:
Hoeveel is veel buiten? Je zou kunnen proberen de basisbrok eraf te halen en een vitamine korrel te voeren. En anders eens laten onderzoeken of hij magnesium tekort heeft.
Verder idd losgooien longeren wat zijn de tips van je instructrice om dit gedrag te veranderen?


Magnesium ja? Kan dat? En wat is het nut ervan?:)

Hij is overigens alleen heet met rijden. Buiten zo mak als een lammetje. Wel hard willen gaan maar niet kijkerig oid. Op stal alleen onrustig wanneer er geen ander paard bij staat. Heethoofdje. Maar zo braaf en lief verder!
Laatst bijgewerkt door Esteebannie op 23-10-16 20:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Esteebannie
Berichten: 25
Geregistreerd: 21-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-16 20:14

Lauraa90 schreef:
Mijn paard is ook een ontzettende heethoofd en haar 'op de rem houden' werkt echt averechts. Wat ik met losrijden doe is heel veel overgangen rijden.. uiteraard eerst goed instappen en eventjes twee rondjes indraven. Daarna ga ik overgangen rijden; draf - stap -draf - stap tot ze wat minder loperig is. Bijkomend voordeel is dat ze meer haar achterhand gaat gebruiken en ze leert wachten op mijn hulp ipv zelf tempo bepalen. Als de overgangen fijn gaan dan ga ik schakelen in draf. Eigenlijk los ik daarmee grotendeels haar teveel aan energie vaak wel op. Even haar lichaam en hoofd aan het werk zetten.


Dit klinkt als iets waar mijn ruin wel baat bij heeft! Ik ga het morgen gelijk proberen!

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Re: Temprament vol heet paard. Losrij tips/oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 21:20

Hier een duidelijke tip gaan promoten is onbegonnen werk, er zijn heel veel kleine factoren die kunnen leiden tot dit soort gedrag.
Je paard als een soort heethoofd omschrijven is zeker niet de oplossing, de fout of op zijn minst de manier om naar een oplossing toe te werken moet je bij de ruiter zoeken, die moet er voor zorgen dat het paard graag wil om rustiger te gaan bewegen, en echt dit lukt echt bij elk paard ook bij die heethoofdjes.
Om hier aan te werken moet je dit samen met een trainer doen die ook aandacht heeft voor de mind van het paard, hoe dingen te vragen en vooral hoe en wanneer je moet belonen en/of druk weghalen.
Ik zou zeggen zoek naar een gepaste trainer en probeer op zijn minst eens deze optie.

Esteebannie
Berichten: 25
Geregistreerd: 21-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-16 21:34

aeolusnr1 schreef:
Hier een duidelijke tip gaan promoten is onbegonnen werk, er zijn heel veel kleine factoren die kunnen leiden tot dit soort gedrag.
Je paard als een soort heethoofd omschrijven is zeker niet de oplossing, de fout of op zijn minst de manier om naar een oplossing toe te werken moet je bij de ruiter zoeken, die moet er voor zorgen dat het paard graag wil om rustiger te gaan bewegen, en echt dit lukt echt bij elk paard ook bij die heethoofdjes.
Om hier aan te werken moet je dit samen met een trainer doen die ook aandacht heeft voor de mind van het paard, hoe dingen te vragen en vooral hoe en wanneer je moet belonen en/of druk weghalen.
Ik zou zeggen zoek naar een gepaste trainer en probeer op zijn minst eens deze optie.


Nou ik heb mijn paard al 10 jaar! En ik ken hem door en door. En ik kan zeggen dat het een heethoofd is. En dit in zijn karakter zit. Ik heb een super instructrice die precies weet hoe wij in elkaar zitten. Ik vroeg om tips waar ik wat aan heb. Volgens mij heb ik ook gezegd dat alles verder in orde is. Tanden, rug, zadel, weidegang, box, voer, etc. Dat je zegt dat het aan de ruiter ligt om het paard om het paard naar de rust toe te rijden ben ik het met je eens. Ik weet goed wat ik doe, maar tips van derden zijn altijd leerzaam en het proberen waard!

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 21:36

Ik herken me/ons wel een beetje in je verhaal, ik heb ook zo'n heethoofd. Wat ik vooral heb gemerkt, blijf bij jezelf en laat je niet meeslepen. Welke oefening je ook doet. Blijf rustig doorademen, overal ontspannen (ik heb zo'n lijstje in mijn hoofd dat ik steeds even afwerk), wordt niet hard in je lijf (kaken van elkaar!). Ik zucht bij het halthouden eens een paar keer diep, lach hem een keer hardop uit en zeg hem op liefkozende toon wat een vliegende draak het toch is. Dat helpt me om zacht te blijven en niet gefrustreerd te raken. En op een gegeven moment steek ik hem daarmee aan, ipv andersom.
Op dagen dat hij heel fris is zorg ik dat ik goed instap maar daarna het tempo oppak, galop bijv. Daarna is er meer concentratie meestal. Soms doe ik dat tussendoor ook weer even. Wel op mijn moment en mijn voorwaarden, maar op dat soort dagen ga ik niet een half uur aan een ontspannen ruime stap werken bijvoorbeeld.

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Re: Temprament vol heet paard. Losrij tips/oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 22:10

ik geloof best dat je een goede instructrice hebt, en ik geloof ook best wel dat je goed kan rijden.
Toch ben ik er heel zeker van dat een iets andere aanpak kwa omgang een mega groot verschil kan betekenen. En dat zo'n heethoofd best wel meer onder controle kan komen dan dat hij nu is.
Stel je hier voor open met een open geest en probeer, je hebt dit probleem al zo lang mssn heb je deels toch een grote verbetering, ik zou denken dat je er alleen maar kan bij winnen.

Esteebannie
Berichten: 25
Geregistreerd: 21-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-16 22:16

Allegra schreef:
Ik herken me/ons wel een beetje in je verhaal, ik heb ook zo'n heethoofd. Wat ik vooral heb gemerkt, blijf bij jezelf en laat je niet meeslepen. Welke oefening je ook doet. Blijf rustig doorademen, overal ontspannen (ik heb zo'n lijstje in mijn hoofd dat ik steeds even afwerk), wordt niet hard in je lijf (kaken van elkaar!). Ik zucht bij het halthouden eens een paar keer diep, lach hem een keer hardop uit en zeg hem op liefkozende toon wat een vliegende draak het toch is. Dat helpt me om zacht te blijven en niet gefrustreerd te raken. En op een gegeven moment steek ik hem daarmee aan, ipv andersom.
Op dagen dat hij heel fris is zorg ik dat ik goed instap maar daarna het tempo oppak, galop bijv. Daarna is er meer concentratie meestal. Soms doe ik dat tussendoor ook weer even. Wel op mijn moment en mijn voorwaarden, maar op dat soort dagen ga ik niet een half uur aan een ontspannen ruime stap werken bijvoorbeeld.



Helemaal met je eens! Ik ga soms maar een liedje zingen om te ontspannen. En het gaat er idd om dat IK het tempo moet bepalen. Soms rij ik hem bijna naar het halthouden en dan weer weg in draf, gevolgd door tempo wisselingen. Maar soms is het zo'n klier dat wanneer hij tegen halthouden aanzit en ik hem vooruit drijf hij op de plek blijft draven. Om er vervolgens kei hard vandoor te draven. Meestal negevelijk maar soms ook niet. Een hele trucendoos heeft ie om eronderuit te komen. Kuchen, poepen, negeren van mijn binnen been of buitenteugel. Van alles. Maar alles met de oortjes naar voren .. Boefje

ual_95

Berichten: 653
Geregistreerd: 08-04-09

Re: Temprament vol heet paard. Losrij tips/oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 22:41

Ik heb er ook zo één, en bij mij was een grootste probleem frustratie van mezelf. Onbewust spande ik mij meer aan wanneer het me maar niet lukte haar op een fatsoenlijke manier terug te rijden, en werd ik erg sterk in mijn handen. Ik zou dus vooral, zoals hierboven gezegd, aan je eigen ontspanning werken. Iemand vertelde mij ooit dat je de werklust van een heet paard juist moet koesteren en gebruiken, en dat heeft in mijn hoofd het knopje 'relax' aangezet.

SharonStory5

Berichten: 78
Geregistreerd: 29-09-16
Woonplaats: IJmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 22:42

Ik had vroeger ook een enorme hittepetit, en het verliezen van je geduld komt mij ook bekend voor. Tegenwoordig ben ik zelf veel rustiger en heb ik daar geen last meer van maar weet nog heel goed hoe moeilijk ik het heb gehad. De hittepetit heb ik niet meer, heb hem helaas moeten laten inslapen maar kan wel de tips met je delen die ik vroeger gebruikte.
Achterwaarts was voor mij een goede oefening om tijdens het inrijden te gebruiken. Ten eerste omdat je paard dan "moet nadenken", het is een oefening die in principe niet natuurlijk is omdat het vluchtdieren zijn. Daarnaast was het voor mij altijd een goed moment om de geduld weer bij elkaar te pakken.
Wijken in stap vond ik ook altijd erg rustgevend, zowel voor je zelf als voor je paard. Ook het sluiten en openen van een volte hielp altijd goed, dit kun je natuurlijk doen in alle gangen. Het is natuurlijk aan jou om uit te vinden wat het beste werkt maar dit zijn de oefeningen die ik vroeger gebruikte.

senna21

Berichten: 11825
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 22:56

Ik zou ook kijken naar het voer nu je op een andere stal bent. Mogelijk heeft het ruwvoer of krachtvoer een andere samensteling. Magnesium is voor sommige hete paarden een goede aanvulling.

Kidde
Berichten: 3445
Geregistreerd: 24-10-09

Re: Temprament vol heet paard. Losrij tips/oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 23:13

Je bent net een week verhuisd zeg je. Is hij nu drukker dan voor je verhuizing?

Waarschijnlijk is het voor een deel toch wat stress van het verhuizen. Ik zou het eerst even aankijken en hem laten wennen voordat je van alles probeert.

Een verhuizing is niet niks!

Esteebannie
Berichten: 25
Geregistreerd: 21-10-16

Re: Temprament vol heet paard. Losrij tips/oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-16 07:00

bedankt voor alle reacties weer. Ben het met jullie eens. Een paard is een spiegel. Maar hij is altijd al zo heet geweest. Maar ook idd alnna het voer gekeken. Is een basis brokje. Maar kan goed zijn dat er wat haver in zit. Ik hoor vandaag meer.. En ik moet hem de kans geven te wennen. Dat doe ik zeker ook. Maar het rijden moet gewoon goed gaan, voor zijn eigen lijf. Maar aan deze tips heb ik wel wat. Zolang die z'n rug niet vast zet. Want het probleem is, eerst tempo, dan negven dan stapje verder. Maar tempo is het 'probleem'. Maar hoe dan ook ben ik super trots op hoe fitaal mijn vriend nog is :)!

S_en_Z

Berichten: 9371
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Nieuwegein-Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 07:08

Van het krachtvoer afhalen en heeeel veel oefeningen rijden. Niet alleen voltes maar ook slangenvoltes afwenden van hand veranderen gebroken lijnen en evt verzonnen figuren (zoals bijv een gebroken lijn tot AClijn en dan een volte 10m naar links of rechts en dan weer je gebroken lijn afmaken). Alles lekker kort achter elkaar en met ontspannen handen.

Wanneer die wat rustiger wordt (en dat komt dan vanzelf wel) belonen door even lekker te gaan stappen.

Alleen maar telkens terugzetten terugzetten terugzetten en enkel en alleen voltes voltes voltes zijn best wel "saai" voor een paard plus het werkt tegen zijn natuur in. Ik had er vroeger zo eentje en die reed k zoveel terug dat ie uiteindelijk ook alleen maar terug dacht en met de rem er op ging lopen.

De andere 2 hittepitjes (eentje vluchtte veel uit spanning en de andere was gewoon van zichzelf erg loperig) heb ik op de manier hierboven gereden en die gingen na een tijdje vanzelf steeds makkelijker "rustig" draven en beter op zithulpen reageren.

Frustraties werken averechts op een loperig paard dus ik zou lekker je mp3 speler aanzetten met oortjes in (rustige muziek) en lekker meezingen.

Klinkt suf.. maar t werkt wel. En dan niet bezig zijn met t hoofd. Zodra de ontspanning komt zakt ie vanzelf wel in je handen (en dat is je moment van belonen).

Taffje

Berichten: 2656
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Terschuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 07:20

Allegra schreef:
Ik herken me/ons wel een beetje in je verhaal, ik heb ook zo'n heethoofd. Wat ik vooral heb gemerkt, blijf bij jezelf en laat je niet meeslepen. Welke oefening je ook doet. Blijf rustig doorademen, overal ontspannen (ik heb zo'n lijstje in mijn hoofd dat ik steeds even afwerk), wordt niet hard in je lijf (kaken van elkaar!). Ik zucht bij het halthouden eens een paar keer diep, lach hem een keer hardop uit en zeg hem op liefkozende toon wat een vliegende draak het toch is. Dat helpt me om zacht te blijven en niet gefrustreerd te raken. En op een gegeven moment steek ik hem daarmee aan, ipv andersom.
Op dagen dat hij heel fris is zorg ik dat ik goed instap maar daarna het tempo oppak, galop bijv. Daarna is er meer concentratie meestal. Soms doe ik dat tussendoor ook weer even. Wel op mijn moment en mijn voorwaarden, maar op dat soort dagen ga ik niet een half uur aan een ontspannen ruime stap werken bijvoorbeeld.


Dit geeft al weer aan dat het per paard verschilt, op dit soort dagen doe ik juist veel stapwerk daar wordt die van mij juist rustig van en als de voorwaarden in stap er zijn kan ik pas normaal rustig draven. Zodra ik te snel tempo neem wordt ze alleen maar heter.

Daarnaast krijgt die van mij Pianissimo muesli en magnesium, wereld van verschil.