Zijn bijzondere kleurtjes nog wel zo bijzonder?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Zijn bijzondere kleurtjes nog wel zo bijzonder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 19:57

Dat vroeg ik me ineens af na het doorbladeren van de Bokt merrieveulen verkiezing. Een tijdje geleden kwam er ook een topic voorbij van een palomino sportponyhengst die samen met 7 (?) palominokleurige nakomelingen een proefje reed. Ik kan me nog herinneren dat toen Bokt net bestond iedereen een zwarte of bruine had en een palomino als heel erg bijzonder werd gezien, en de enige kleurenbommetjes waren de shets. Nu zag ik die foto's van al die palomino's op een rijtje en dacht 'wat een saaie kleur is dat toch eigenlijk ook, net als een bak vol bruinen'. :+

Natuurlijk is er steeds meer over kleurgenetica bekend maar als ik op Bokt rondkijk dan lijkt bijna iedereen inmiddels een frame overo leopard appaloosa dunskin in de wei te hebben lopen. En paardenogen zijn niet meer bruin maar blauw, geel en zelfs groen. :+
Niemand fokt erop (want iedereen kiest de hengst natuurlijk altijd alleen uit op karakter, bouw en gangen en dat kleurtje dat hij ook heeft is echt puur toeval :D ) maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat er steeds meer bijzonder gekleurde paarden zijn. Maar zijn die dan nog wel zo bijzonder?
Vroeger (lees: in jaar 1 van Bokt) vond ik het superbijzonder als iemand ineens een foto plaatste van hun valk (was dan ook mega-jaloers met twee zwartjes in de tuin 8-) ) en was mijn grote droom een palomino. Tegenwoordig vind ik al die bijzondere kleurtjes steeds meer doorsnee en vind ik gewoon bruin, zwart of vos bijna bijzonderder. :+ Ik was dus wel benieuwd naar hoe anderen dat zien: is een bijzonder kleurtje nog wel bijzonder?


Kabayo

Berichten: 13745
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Zijn bijzondere kleurtjes nog wel zo bijzonder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 20:05

Antwoord nee. Is nier bijzonder meer
Iedereen fokt nu op kleur en verbeterd niet meer.

Wel leuk dat je mijn topic nog herrinerd met de 8 palominos :D was wel erg leuk om te doen en 7 nakomelingen met dezelfde kleur bij elkaar zoeken was wel erg lastig.

Ik heb mijn palomino merrie gedekt met een 'gewone' bruine. En ik hoop eigenlijk op een valk, maar het meest op een zwarte

Als ik vroeger met mijn palomino startte was ik het enige 'goudje' erg jammer dat het nu zo is..

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

Jorex

Berichten: 9898
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 20:07

Ik vind mijn toverbal zweetvos jaarling inmiddels meer bijzonder dan al die andere kleuren. Hij wordt steeds iets roder in zijn vacht, was als veulen echt bijna palomino zo licht.
Daarnaast vind ik Alex mooi dieprood van kleur, prachtig. Denk toch dat het nog altijd meer een kwestie is van smaak qua kleuren.

Alex en Jorie <3

Sizzle

Berichten: 35602
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 20:08

Een gekleurde is niet bijzonder, een goede gekleurde daarentegen is nog altijd zeldzaam.
Ondanks alle kleurtjes fokkerij bestaat er nog steeds geen echte 2e samber of 2e sonny af hojmark kwa sportprestaties.

Cioccolato

Berichten: 6547
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 20:10

Ik vind het ook niet meer bijzonder.
Enkel bij de paarden is een palominotje of apart kleurtje nog bijzonder maar daar vind ik het dan gewoon misstaan. In de spring en dressuursport. Pratende over sportpaarden (KWPN etc) Terwijl ik in de westernsport juist een palomino vind staan. Al vind ik de kleur palomino helemaal niet mooi of bijzonder. Maar als je naar Andalusiers etc kijkt zie je regelmatig een cremello, prachtig, zal in dat ras minder bijzonder zijn dan bijvoorbeeld bij het KWPN.

Het is ook maar wat je bijzonder vind. Ik vind een vos met veel wit mooi. Je ziet het ook niet bijzonder veel als je op een wedstrijd kijkt en valt daardoor ook best op.

Al met al denk ik dat het ook erg veen persoonlijke invalshoeken zijn :))


Sizzle

Berichten: 35602
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Zijn bijzondere kleurtjes nog wel zo bijzonder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 20:14

Een echte goede palomino is in de dressuursport prachtig.
Een du bois pony maar dan 50 cm groter zou geweldig zijn toch :D
Maar zo goed weet er bij de paarden nog niemand te fokken blijkbaar.


Koper

Berichten: 30091
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 20:17

De bijzonder gekleurde paarden schieten inderdaad als gevlekte, gestippelde en verdunde paddestoelen de grond uit. Want ja, we weten steeds beter hoe we die kleurtjes kunnen maken. En natuurlijk is wildkleurzilverappelbruinbont mijn favoriete kleur. Maar zodra er op kleur gefokt wordt en dat ten koste gaat van het karakter en gezondheid hoeft het voor mij niet. Het wordt tijd dat daar eens naar gekeken wordt, anders gaan we straks die veel te ver doorgefokte honden achterna.

Ik heb twee vossen, waarvan 1 sooty en 1 zweetvos met pangare. Allebei hartstikke mooi. Als er in de toekomst nog eens een paardje komt dan graag een bruine. Dat vind ik mooi. En over 30 jaar ben je hartstikke hip met je bruine want wie heeft dat dan nog? ;) Zelfde als dat de shetlanders steeds kleiner worden en de haflingers steeds smaller. De grote maat shetten en de robuuste picknicktafelmodel haffen moet je met een lampje zoeken.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Cynthia82

Berichten: 9285
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 20:20

50cm? Hahaha! Dan worden ze wel heul groot! _O-

Ik heb mijn Haflinger 6 jaar geleden wel laten dekken door een perlino, omdat ik graag een valk wilde. Maar heb daarbij ook zeker gekeken of de hengst qua bouw en karakter mijn merrie kon verbeteren.
Omdat de eerste nakomeling zo goed gelukt was (palomino hengst), is mijn merrie in 2012 en 2015 weer door deze hengst gedekt. Hier zijn twee valkmerries uitgekomen.
De eerste is inmiddels drachtig, maar van een 'gewone' zwarte, omdat ik ook haar weer verder wil verbeteren en kleur daarbij zeker ondergeschikt is.
Laatst bijgewerkt door Cynthia82 op 23-10-16 20:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Volg ons op Instagram: www.instagram.com/stal.belides
Fiore 10 jaar (20-04-2013) & Finesse 0 jaar (01-05-2023)

Sizzle

Berichten: 35602
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 20:21

Haha, was bij wijze van spreke :D

Even als voorbeeld, denk daar een stokmaat van 170 bij :D
Zo fokken we ze echter nog lang niet.

Afbeelding

Cynthia82

Berichten: 9285
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Re: Zijn bijzondere kleurtjes nog wel zo bijzonder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 20:23

Best leuk :D
Maar inderdaad, de 'kleurtjes' zie je het meest bij de mini's, shets en pony's. In paardenvorm zijn ze er (nog) heel weinig. Maar ook dat gaat wel komen, denk ik.

Volg ons op Instagram: www.instagram.com/stal.belides
Fiore 10 jaar (20-04-2013) & Finesse 0 jaar (01-05-2023)

Anoniem

Re: Zijn bijzondere kleurtjes nog wel zo bijzonder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 20:31

Ik zit niet in de warmbloeden of mini-wereld, maar kijk zelf vooral rijpony's/paarden van 140-160 en daar zie ik toch ook wel heel erg veel kleurtjes voorbij komen in alle kruisingen. Fjorden met vlekken, Tinkers met stippen, bonte Friezen en dan nog eens alles wat kleur meebrengt uit de Quarter/Paint hoek en natuurlijk de steeds kleurrijkere import Andalusiers. Vroeger waren die gewoon wit. 8-)

Ik heb er niets op tegen, maar ik zie ze zoveel dat ik in die groep een kleurtje bijna doorsnee begin te vinden.

Sizzle

Berichten: 35602
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Zijn bijzondere kleurtjes nog wel zo bijzonder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 20:33

Er lopen zo vreselijk veel slecht gefokte kleurtjes rond dat dit niet helpt bij het beeld wat men voor ogen heeft.

Anoniem

Re: Zijn bijzondere kleurtjes nog wel zo bijzonder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 20:36

Ik zie ook echt wel goed gelukte kruisingen/raspaarden met kleur voorbij komen, maar het doet me niet meer zoveel. Vroeger dacht ik: Jaaaa, ik wil een bonte valk!!!!
Nu zie ik die zo vaak voorbij komen op Bokt dat ik een leuke vos ook prima vind. De enige kleur die ik echt niet hoef is schimmel, en die heb ik helaas. :')

suffie
Berichten: 5705
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 20:37

Sizzle schreef:
Een echte goede palomino is in de dressuursport prachtig.
Een du bois pony maar dan 50 cm groter zou geweldig zijn toch :D
Maar zo goed weet er bij de paarden nog niemand te fokken blijkbaar.


Ik heb mijn best gedaan en ze is pas 1.5 jaar, maar ik hoop dat ze later in de dresuurring mag gaan schitteren. Haar vader is toevallig Don Carino :+

Als "het kleurtje" goede bewegingen, exterieur én een goed karakter heeft, blijf ik het bijzonder vinden. Maar ook ik heb gewone vossen met veel wit in de weide lopen en die vallen net zo goed op :j


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Celebi, Eve_Nie, Mark0919, Melzazu, Naskur11, Slmt9, Vagabondo en 37 bezoekers