Longeersingel over het zadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Longeersingel over het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-16 20:50

Ik ben een boekje over longeren aan het lezen. Het is boekje van het Duitse systeem en op de voorkant staat het volgende plaatje.

Afbeelding

Hier is het te zien de longeersingel is bevestigd over het zadel. Er staat ook in dat dat de beste manier van bevestigen is omdat de singel dan steviger zit en dat is bevoordelijk voor de werking van de bijzetteugels. Daarnaast staat er dat als je zonder het zadel longeert je niet het meeste effect haalt uit het longeren. Als je namelijk wil dat je de rug traint is het gewicht van het zadel bevoordelijk.
"The activity of the hind legs leads to a rythmical movement of the back muscles which will be stimulated and increased by the additional weight of the saddle. Without the weight of a saddle the work on the lunge is not really effective and is more or less just exercising on the lunge". (Ja ik heb een Engelse vertaling van een Duits boekje :Y) )

Ik heb alleen nog nooit iemand gezien die dit zo deed. Wie is hiermee bekend. Ik heb ook weleens gemerkt dat er soms teveel beweging in een longeersingel zit voor de bijzetteugels maar dit nooit als oplossing gezien.

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 20:55

Ik heb het nog nooit gezien, dat iemand het zo deed, maar ik ken het beeld inderdaad wel uit oudere boeken. Als je er over nadenkt heeft het echt wel voordelen: zit steviger, bij longeren voor het rijden moet je daarna niet meer zadelen, jonge paarden kunnen zo wennen aan het gewicht en de druk van het zadel, de drukverdeling is beter dan bij alleen maar een singel,...

Zelf longeer ik niet vaak maar ik vind het een zinvol systeem.

Saar88

Berichten: 2448
Geregistreerd: 02-11-06

Re: Longeersingel over het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 21:11

Maar waarom die singel überhaupt nog gebruiken dan? Dan kan je toch net zo goed met alleen het zadel longeren :+

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Longeersingel over het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 21:13

Ik heb het in veel 'oude' boeken voorbij zien komen :j

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-16 21:14

Al die leuke ringetjes waarmee je de verschillende hulpteugels op verschillende manieren kan bevestigen.

Het boekje is inderdaad niet heel jong, 1990 is de engelse editie voor het eerst uitgegeven.
Laatst bijgewerkt door Evelijn op 23-10-16 21:15, in het totaal 1 keer bewerkt

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 21:14

Volgens mij heb je met singel meer mogelijkheden om de bijzet vast te maken.

poown
Berichten: 271
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 21:16

Wij doen het nog wel eens als we een paard aan de dubbele lijnen pakken en daarna nog even narijden onder het zadel.

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: Longeersingel over het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-16 21:20

Aha ... poown, de eerste die het ook daadwerkelijk doet.
En dan is het dus vooral omdat je mooi de ringetjes hebt voor de longe en al gezadeld om daarna snel op te kunnen stappen.

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: Longeersingel over het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 21:31

Ik longeerde in het verleden met zadel als ik de dubbele longeerlijnen gebruikte. Dit deed ik dan met 2 losse longeerlijnen en deze passen meestal niet door de ogen van het schoftje. Dan gebruikte in de beugels of beugelsriemen als ogen om de longeerlijnen door te bevestigen.

Indien het schoftje nu niet blijft liggen doe ik er een staartriem aan vast.

Ik merkte niet echt verschil met zadel of longeerschoftje.