Wat voor bit is dit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Fair
Berichten: 3556
Geregistreerd: 18-01-12

Wat voor bit is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-16 17:04

Hoi!

Ik was zoals gewoonlijk eeuwig aan het scrollen door instagram toen ik op deze foto stuitte:

Afbeelding

Dit wekte behoorlijk mijn nieuwschierigheid! Ik ben nu springen aan het kijken, en net kwam er ook een combinatie de piste binnen met exact zo'n soort bit.

Wat is dit? Het lijkt voor mij een bit met schaten + nog een sidepull werking? Hoe heet dit? Hoe werkt het? Wat zijn de voordelen? Waarom wordt het gebruikt? :P
Laatst bijgewerkt door Fair op 23-10-16 17:08, in het totaal 1 keer bewerkt


RianneH

Berichten: 28226
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 17:06

Dit is een stangbit (Kandare) gecombineerd met een kaptoom. Zie je veel in de klassieke dressuur waar je in principe je paard opleid op de kaptoom en daarna voor de verfijning overstapt op de combinatie van kaptoom en stang en eventueel later enkel stang.

Edit, kaptoom zal je niet snel in de springring zien, hoewel ze natuurlijk wel veel meer andere neusriemen hebben en mogen gebruiken dan in de dressuur.

"Een draver, is gaver" :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 17:06

Dat is een kaptoom icm een sier kandaren (een nomale stang met versierde scharen)


Fair
Berichten: 3556
Geregistreerd: 18-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-16 17:11

Ah super bedankt! Dat klinkt inderdaad logisch.
Is er ook een reden waarom een bit met scharen wordy gebruikt?

Bij het springen net zag het er inderdaad wat anders uif, ik probeer er een foto van te zoeken maar kan niets vinden.

De teugels waren aan het einde door 2, de ene zat aan een schaarbit vast en de ander aan de neusriem.

LinsxDot
Berichten: 3393
Geregistreerd: 31-12-04
Woonplaats: Zuid holland

Re: Wat voor bit is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 17:16

Ik zit ook te kijken alleen zag dat bit er niet zo uit! 1 was gewoon hackamore die ik voorbij heb zien komen en de ander was wel een apart geval! Maar niet zoals jou foto ook nog nooit gezien leek op een pellham met buitenboord beugel :') ging om ze neus en hele uitstupsel onder ze kaak was heeel apart

Fair
Berichten: 3556
Geregistreerd: 18-01-12

Re: Wat voor bit is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-16 17:21

Ja de hackamore had ik gezien ja!

Het was niet zo lang in beeld dat ik het goed had kunnen zien, maar het was inderdaad heel apart! Iemand met replay tv? :+

maava
Berichten: 1568
Geregistreerd: 14-12-14
Woonplaats: Friesland

Re: Wat voor bit is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 17:23

Weet je anders nog wel paard het was? dan kan je het vast opzoeken op google!

LinsxDot
Berichten: 3393
Geregistreerd: 31-12-04
Woonplaats: Zuid holland

Re: Wat voor bit is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 17:46

Ook apart dat je met zon hackamore hoog in de sport gaat! Ik ga is ff google ik was ook heel nieuwsgierig

RianneH

Berichten: 28226
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Wat voor bit is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 17:48

Hackmores en aanverwanten zijn heel normaal in de springsport hoor. Daar vind je de meest creatieve samenstellingen van bit en neusriemen en is veel toegestaan.

"Een draver, is gaver" :D

SummerLess

Berichten: 1180
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Onder een Hunebed, met een laptop en een telefoon.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 18:04

Ik gook dat je deze bedoelt.
Springruiter uit Belgie dacht ik. Robert de Vos heet hij

Afbeelding


Deze foto kan je uit vergroten op de deze site
Het is inderdaad nogal een "dingetje" als je het zo bekijkt

If you need a friend... Get a dog.


Schoentje

Fair
Berichten: 3556
Geregistreerd: 18-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-16 18:08

Hackamore vind ik zelf erg mooi in de springsport :)

Summerlee, dat lijkt er inderdaad op! Alleen bij deze combinatie 'hangt' er ook nog iets onder.


Ik heb de combinatie gevonden met dat aparte bit.
Holger Wulschner met BSC Skipper. Ik kan er alleen geen foto van vinden op het internet.

Ik heb het even terug gekeken en een paar screens gemaakt. Het was andersom dan dat ik zei. De neusriem is hackamore en daarbij een trens.

Afbeelding

Afbeelding

Wat is het? :')

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 18:11

RianneH schreef:
Dit is een stangbit (Kandare) gecombineerd met een kaptoom. Zie je veel in de klassieke dressuur waar je in principe je paard opleid op de kaptoom en daarna voor de verfijning overstapt op de combinatie van kaptoom en stang en eventueel later enkel stang.


Kleine aanvulling/opmerking: deze optoming wordt vaak gebruikt door mensen die volgens de academische rijkunst rijden (= niet hetzelfde als klassieke dressuur).

SummerLess

Berichten: 1180
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Onder een Hunebed, met een laptop en een telefoon.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 18:26

Fair schreef:
Hackamore vind ik zelf erg mooi in de springsport :)

Summerlee, dat lijkt er inderdaad op! Alleen bij deze combinatie 'hangt' er ook nog iets onder.


Ik heb de combinatie gevonden met dat aparte bit.
Holger Wulschner met BSC Skipper. Ik kan er alleen geen foto van vinden op het internet.

Ik heb het even terug gekeken en een paar screens gemaakt. Het was andersom dan dat ik zei. De neusriem is hackamore en daarbij een trens.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Wat is het? :')


Dat was hem inderdaad!!
Ze lieten het even snel zien en ik dacht mijn hemel!! wat een apparaat van een hoofdstel!

If you need a friend... Get a dog.


Schoentje

LinsxDot
Berichten: 3393
Geregistreerd: 31-12-04
Woonplaats: Zuid holland

Re: Wat voor bit is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 18:37

Hahaha juist we hadden het over dezelfde echt een heel apparaat :')

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 18:41

Fair schreef:
Ik heb de combinatie gevonden met dat aparte bit.
Holger Wulschner met BSC Skipper. Ik kan er alleen geen foto van vinden op het internet.


Als je gezocht had op Paul Schockemöle met Deister had je een foto gevonden :+ Die is de uitvinder van die constructie. Reed er in de 80-er jaren al mee rond.

Te koop: Air One Inhalator. Voor meer info PB.

Bunn

Berichten: 1186
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 18:49

Mijn ruiter rijdt daar ook met een paard mee: het is inderdaad gewoon een mechanische hackamore met een watertrens. Dat stukje ijzer dat onder z'n mond/kin hangt voorkomt dat de scharen dichtklappen. En dan zit er een verbindingsstukje aan het bit en de hackmore waar dan één teugel aan zit. :)

Fair
Berichten: 3556
Geregistreerd: 18-01-12

Re: Wat voor bit is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-16 19:06

Ja dat dacht ik ook summerless :+ hele constructie :+

Rina, hoe kan ik daar nou op googlen haha, ik weet niet eens hoe het heet, laat staan dat ik de uitvinder weet. :P Maar ik heb even gekeken, inderdaad, dezelfde constructie :j


Bunn, vanwaar wordt er mee gereden? Want in principe is het een dubbele inwerking. :)

Bunn

Berichten: 1186
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 19:22

In principe juist om die dubbele inwerking: je rijdt op de watertrens, maar zodra een paard daar op gaat hangen of te sterk wordt dan heb je de hackamore die extra druk op de neus kan geven. Wanneer een paard gewoon normaal en ontspannen loopt dan staat er verder geen spanning op de hackamore/neus. :j Dit is dus echt iets voor de sterkere paarden die fel worden in het parcours (dan hebben we het wel echt over het hogere werk). Vind het eigenlijk altijd wel een vriendelijk iets, omdat je niet in de mond hoeft te zitten als het paard echt te veel doordramt. :j

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 19:26

Bunn schreef:
In principe juist om die dubbele inwerking: je rijdt op de watertrens, maar zodra een paard daar op gaat hangen of te sterk wordt dan heb je de hackamore die extra druk op de neus kan geven. Wanneer een paard gewoon normaal en ontspannen loopt dan staat er verder geen spanning op de hackamore/neus. :j Dit is dus echt iets voor de sterkere paarden die fel worden in het parcours (dan hebben we het wel echt over het hogere werk). Vind het eigenlijk altijd wel een vriendelijk iets, omdat je niet in de mond hoeft te zitten als het paard echt te veel doordramt. :j


Zo te zien heeft de bewuste man de optomingen aan elkaar geknoopt en maar 1 teugel vast of zie ik het verkeerd?

LinsxDot
Berichten: 3393
Geregistreerd: 31-12-04
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 19:26

Hoe je het zo uitlegt klinkt het idd vriendelijk aangezien een pellham toch vaak hefboom werking heeft die met springen toch 90% onder druk staat! En met dit gehele apparaat pas in werking komt als het echt nodig is!

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Wat voor bit is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 19:33

Mijn idee is het gewoon een heel scherpe optoming, maar helaas is dat vrij normaal in het springgebeuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 19:40

Azmay schreef:
Mijn idee is het gewoon een heel scherpe optoming, maar helaas is dat vrij normaal in het springgebeuren.


600 kilo enthousiasme is ook niet altijd in toom te houden met alleen een touwhalstertje :+

maava
Berichten: 1568
Geregistreerd: 14-12-14
Woonplaats: Friesland

Re: Wat voor bit is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 19:51

Helaas gebeurt het inderdaad dat optomingen die je met twee teugels moet rijden in de springsport met 1 teugel word gereden. (Pelham ed.)

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 20:05

Anoniem schreef:
Azmay schreef:
Mijn idee is het gewoon een heel scherpe optoming, maar helaas is dat vrij normaal in het springgebeuren.


600 kilo enthousiasme is ook niet altijd in toom te houden met alleen een touwhalstertje :+

Toch is het ook vooral een kwestie van opvoeden. Met een halster kan 600 kilo mij ook de baas als ik het laat gebeuren maar het is de kunst dat te voorkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 20:14

Azmay schreef:
Anoniem schreef:

600 kilo enthousiasme is ook niet altijd in toom te houden met alleen een touwhalstertje :+

Toch is het ook vooral een kwestie van opvoeden. Met een halster kan 600 kilo mij ook de baas als ik het laat gebeuren maar het is de kunst dat te voorkomen.


Mwa er zit wel een verschil in het karakter en temperament. Tussen toppers en huis tuin en keuken paarden.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 88 bezoekers