Problemen met paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Deeemm
Berichten: 18
Geregistreerd: 08-10-14

Problemen met paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-16 14:12

Hallo!

Ik weet niet precies waar dit bericht precies thuis hoort, ik probeer het hier even. :o

Ik ben al 5 jaar eigenaresse van een geweldig paard. Na een beenblessure heeft ze 1.5 jaar geen ruiter op haar rug gehad. Het is altijd al een enorm stressgevoelig paard geweest. Na haar blessure is dit vele malen erger geworden. Ze wilt niet meer stilstaan, is onwijs gestresst, gooit haar tong over het bit, draait alle kanten op en laat zichzelf volledig omvallen in de bochten, ook krijg ik haar niet meer de hoefslag netjes rond. Met wandelen, poetsen, grondwerk is er niks aan de hand, het is echt een onwijze lieverd, enkel met rijden is de stress enorm groot.

Ik vind het zelf erg lastig om hier mee om te gaan en heb besloten even niet meer te rijden totdat ik de juiste hulp er bij vind. Ik ben bang dat ik het zelf anders alleen maar erger maak. Op internet heb ik gezocht naar oplossingen van paardenfluisteraars tot trainers, eerlijk gezegd zie ik door de bomen het bos niet meer en weet ik niet waar ik wel en niet goed aan doe!

Het lastige hierbij is dat mijn paard maar 20 minuten belast mag worden, dit beperkt training etc. ook. Ze is helemaal genezen van haar beenblessure, heeft geen pijn oid, het blijft enkel een zwakke plek.

Mijn vraag aan jullie is, hebben jullie ook ervaring met zo een paard?
Wat kan ik het beste doen in mijn situatie?

Ik hoor graag van jullie!
Liefs, Demi. :o


geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Problemen met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 14:23

omdat het alleen met rijden is vermoed ik dat ze pijn in haar rug heeft.Is ze met longeren,zonder zadel wel braaf?

Ik ben niet intelligent genoeg om depressief te zijn.Ik begrijp dat soort problemen niet

Anoniem

Re: Problemen met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 14:53

Ik zou haar meenemen naar een kliniek en een volledig kreupelheidsonderzoek laten doen, en ook de rug laten testen. Paard geeft imo duidelijk ongemak aan.

Deeemm
Berichten: 18
Geregistreerd: 08-10-14

Re: Problemen met paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-16 15:04

Dankjullie voor de reacties!
Is al gecheckt, helemaal goed allemaal...
Binnenkort laat ik een paar keer masseuse komen voor haar spieren.
Zadel is ook helemaal nagekeken, en op maat gemaakt + bijgevuld etc.

Anoniem

Re: Problemen met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 15:07

Wat is gecheckt? Is haar rug op de foto gezet? Een beetje duwen en trekken aan de rug is niet voldoende namelijk ;) Is er ook kreupelheidsonderzoek gedaan? Dan bedoel ik langdurig longeren op het harde, uitgebreide buigproef etc.

Deeemm
Berichten: 18
Geregistreerd: 08-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-16 15:09

Kreupelheidsonderzoek is meerdere malen gedaan, zelfs met tijdelijk inspuiten etc. ( verdoven )
Ze loopt als een trein. Haar rug is niet op de foto gezet, wel helemaal gevoeld en thermografie gedaan.
Was allemaal in orde zeiden ze.

Anoniem

Re: Problemen met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 15:10

Ok ok. En de hals? Nek? Tanden goed?

Deeemm
Berichten: 18
Geregistreerd: 08-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-16 15:15

Tandarts is vorige week geweest, ook in orde, geen haken of ongemakken! Ook heb ik verschillende bitten geprobeerd en bitloos, mond heb ik dus eigenlijk een beetje uitgesloten. Hals/nek hebben ze toen met de rug ook mee genomen.
Het enige wat ik me kan bedenken is dat de spieren op haar rug veel minder zijn, wat logisch is na zo lang niet onder de man te zijn gereden. Wel is er veel grondwerk etc. gedaan tijdens de periode van herstel. Toen ze haar checkten bij haar rug werd er gezegd dat de spieren naast haar schoft en rug nog aardig gespierd waren en makkelijk 40 minuten belast zou kunnen worden. Dit gaat niet vanwege de benen, maar qua rug zou dit geen probleem moeten zijn!

Anoniem

Re: Problemen met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 15:16

Mmm ok ok. Heb je een keer een filmpje ofzo? Ik ben wel benieuwd.

Deeemm
Berichten: 18
Geregistreerd: 08-10-14

Re: Problemen met paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-16 15:21

Ik heb geen filmpje helaas.. Ik zit te denken aan een paardenfluisteraar, hopelijk kan die me meer vertellen en eventueel het probleem achterhalen. Tot die tijd wil ik liever niet opstappen, het word met de keer erger en vind de stress/angst zielig voor mijn paard. Filmpje zit er voor nu dus even niet in, sorry..

fannetje

Berichten: 3545
Geregistreerd: 07-08-05
Woonplaats: ede

Re: Problemen met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 15:40

Als medisch en tuigtechnisch alles is uitgesloten, zou je misschien zo iemand als Suelza hier van bokt kunnen benaderen.
Ik weet niet of ze zelf tijd heeft, maar anders weet ze misschien iemand.

Elena_Koree

Berichten: 33
Geregistreerd: 19-05-16
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 15:44

Dat is een lastig pakket. Gelukkig is jou paard verder gezond. In dat geval zou ik kijken of het helpt als je het rustig opbouwt. Desnoods 10 minuten longeren en dan nog 10 minuten rijden. Is ze aan de longe wel ontspannen dan zou ik het voorlopig daarbij houden tot je iemand vind die je verder kan helpen! In ieder geval succes!

Dreams can come true!

oji

Berichten: 4237
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 16:03

Klinkt mij alsof het paard na 1,5 jaar volledig zijn balans weer kwijt is onder het zadel. Is ook niet zo gek. Gewoon weer helemaal van voor af aan beginnen alsof het paard voor het eerst onder het zadel is.

Zou niet beginnen aan paardenfluisteren of dat soort zaken. Zonde van je geld. Je paard heeft gewoon niet meer de juiste spieren en conditie om stil te staan en rechtop door de bocht te gaan. Dat kost tijd...heel rustig opbouwen. Dan zijn al die fratsen helemaal niet nodig.

Deeemm
Berichten: 18
Geregistreerd: 08-10-14

Re: Problemen met paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-16 16:07

@ Oji, ze is inderdaad totaal niet in balans. Misschien heb je gelijk en is het de moeite waard eerst dit 2 weken te proberen. Mocht het niet goed uitpakken kunnen we inderdaad alsnog aan alle fratsen beginnen. Bedankt!

Deeemm
Berichten: 18
Geregistreerd: 08-10-14

Re: Problemen met paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-16 16:08

@ Fannetje, bedankt voor de tip! Ik ga straks even haar website bezoeken.


geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Problemen met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 16:17

rijdt er weleens iemand anders op?Doet ze dan hetzelfde?

Ik ben niet intelligent genoeg om depressief te zijn.Ik begrijp dat soort problemen niet

Stapper
Berichten: 11
Geregistreerd: 22-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 16:19

Ik heb zelf goede ervaringen met het voeren van rustgevende kruiden. Dat is al een aantal jaren geleden. Ik had ze geloof ik bij de paardendrogist vandaan. Er zat kamille en valeriaan in met nog wat andere kruiden.
Na een ongeluk was mijn paard enorm gestrest en met de kruiden ging het opzienbarend veel beter. Na een ruim half jaar ben ik ze af gaan bouwen en het bleef gelukkig goed gaan.

Deeemm
Berichten: 18
Geregistreerd: 08-10-14

Re: Problemen met paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-16 16:25

@ Geerke, Ik dacht eerst inderdaad dat het probleem echt bij mij lag. Ik heb verschillende keren andere kundige ruiters op haar rug gezet. Bij hen reageert ze precies het zelfde helaas..

Deeemm
Berichten: 18
Geregistreerd: 08-10-14

Re: Problemen met paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-16 16:25

@ Stapper, goede tip, is het proberen waard! Weet je toevallig nog hoe deze kruiden heten?

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 16:30

Deeemm schreef:
@ Geerke, Ik dacht eerst inderdaad dat het probleem echt bij mij lag. Ik heb verschillende keren andere kundige ruiters op haar rug gezet. Bij hen reageert ze precies het zelfde helaas..



ik zou toch haar rug eens op de foto laten zetten,je wilt niet weten hoeveel paarden er met KS rondlopen :7

Ik ben niet intelligent genoeg om depressief te zijn.Ik begrijp dat soort problemen niet

Deeemm
Berichten: 18
Geregistreerd: 08-10-14

Re: Problemen met paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-16 16:38

@ Geerke, bij thermografie zou dan te zien zijn dat er sprake is van KS is mij verteld! Of heb ik het mis? =)

oji

Berichten: 4237
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 16:42

2 Weken??? Ik weet niet hoeveel ervaring je hebt met het opbouwen van paarden....maar in 2 weken heb je echt je balans niet terug. Daar gaat echt heel veel meer tijd over heen. Na anderhalf jaar zit er geen spier meer op.

Volgens mij zegt een foto van de rug op dit moment helemaal niets. Tja, misschien zit daar iets, maar als hij daar anderhalf jaar geleden geen klinische verschijnselen van had, lijkt mij de kans dat dat verergerd is na anderhalf jaar grasmaaier spelen niet zo groot. Ja het kan dat nu de rugspieren weg zijn dat hij meer last van een orthopedisch iets in de rug heeft...maar daarom is het ook zaak om dat zo langzaam en voorzichtig op te bouwen. Ga je meteen full patrol met zo'n dier aan de slag, rij je hem sowieso kapot, rug-issues of niet.

troi
Berichten: 17000
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 16:46

Deeemm schreef:
@ Geerke, bij thermografie zou dan te zien zijn dat er sprake is van KS is mij verteld! Of heb ik het mis? =)


Helaas daar heb je rontgenfotos voor nodig

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110629
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Problemen met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 16:48

Het eerste waar ik ook aan dacht is Kissing Spines. Dat is met thermografie niet te achterhalen.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Isabel

Berichten: 2268
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Re: Problemen met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 16:55

Het eerste waar ik aan denk is inderdaad ook kissing spines. Als de rug en hals niet op de foto geweest zijn zou ik daar zeker mee beginnen.

Sepp (Rudsmo Rune x Lyckangs Tempo)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 bezoekers