Paddock paradise (12 paarden) veel uitmestwerk. Tips?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
eilleen333

Berichten: 12841
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Paddock paradise (12 paarden) veel uitmestwerk. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-16 00:10

Mijn paard staat gestald op een all inclusive paddock paradise. Ik hoef dus zelf niets te doen, wat altijd wel lekker is.
Enkele stalgenoten helpen mee met het dagelijks werk in ruil voor wat korting op de stalling.

Nu is het uitmesten best veel werk. De tracks zijn vrij lang en we hebben 3 verschillende groepen waarvan er twee best ver van de mestbult staan. We hebben al meerdere bulten gemaakt.

Maar zijn er handige tools om het uitmesten makkelijker te maken? Minder fysiek belastend?
De achterste delen van de track doen ze eens in de week met de auto met aanhanger, maar ook daar ben je best lang mee bezig en dat kan alleen als de stalhouder er is, zij is de enige met een rijbewijs (ik heb dat ook, maar ik ben er weinig)

tips zijn welkom. Zat wel te kijken naar elektrische kruiwagens enzo, maar is er nog meer op de markt?

<3Mone-Mesia van 't Witteveen <3
https://www.vet-service.nl Paardentandarts/ paardendierenarts aan huis
https://www.willowranchsanctuary.com/


BeeMed
Berichten: 3030
Geregistreerd: 29-09-08

Re: Paddock paradise (12 paarden) veel uitmestwerk. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 00:15

Bij ons rijden ze met een loader of hoe zo een ding ook mag heten (soort kleine tractor met een bak voorop) door de track en dan scheppen ze de mest voorin de back. Heel handig ding, sochtends doen ze er het hooi in om de voerbakken te vullen.

eilleen333

Berichten: 12841
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Paddock paradise (12 paarden) veel uitmestwerk. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-16 00:20

Vergeten te melden: de track is op sommige plaatsen te smal voor de tractor. Je kan dan niet draaien en dan moet je achteruit terug of helemaal doorrijden en daar draaien (als je daar al kan komen, weet ik niet zeker)

Maar de mensen die de uitmest dienst doen mogen daar sowieso niet mee rijden. En je bent vaak alleen, dus dan moet je voor elke drol van de tractor klimmen.

<3Mone-Mesia van 't Witteveen <3
https://www.vet-service.nl Paardentandarts/ paardendierenarts aan huis
https://www.willowranchsanctuary.com/

tamary

Berichten: 29151
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Paddock paradise (12 paarden) veel uitmestwerk. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 01:03

12 paarden is zo 4-5 kruiwagens, en dat blijft zo ongeacht de hulpmiddelen. Verhard spoortje leggen zodat je er met de kruiwagen makkelijker door kan is optie of op de track of er net buiten zodat je mest over draad in de krui/bak kiept. Modder, of hoog gras zijn beide zwaarder met een volle krui. Elektrisch of extra wieltjes werken mooi op asfalt, op hobbelterrein moeten jouw armen alsnog de klappen opvangen om dan rechtdoor te sturen (extra wieltjes heb ik gehad en er rap weer afgesloopt, reed zwaarder dan zonder). Advies in elk geval is om het bij te houden, elke dag alles schoon, als je achter loopt is het al snel echt niet leuk meer.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

VogeltjeM

Berichten: 3745
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 02:13

Op een stal die ik ken hebben ze een "sh*tsucker", een soort grote stofzuiger speciaal voor paardenmest. Schijnt heel fijn en snel te werken :)

Instagram: lusitano_roux

eilleen333

Berichten: 12841
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Paddock paradise (12 paarden) veel uitmestwerk. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-16 02:59

Kan dat ook op zand?

<3Mone-Mesia van 't Witteveen <3
https://www.vet-service.nl Paardentandarts/ paardendierenarts aan huis
https://www.willowranchsanctuary.com/

VogeltjeM

Berichten: 3745
Geregistreerd: 31-12-07

Re: Paddock paradise (12 paarden) veel uitmestwerk. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 03:22


Instagram: lusitano_roux

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: Paddock paradise (12 paarden) veel uitmestwerk. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 06:34

Biozuiger is fantastisch! Wij hebben er zelf 1 sinds 3 jaar! Werkt super! Op zand lijkt het wel lastiger ( oppassen dat je niet teveel zand meeneemt) wel zul je met de Biozuiger die wij hebben een quad oid moeten hebben ( zit trekhaak aan)..
Het model met de kliko ( handmodel) lijkt mij niet te tillen als ie vol zit..!

sakvis
Berichten: 947
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: In de stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 07:39

Een quad met kiepkar. Minder breed dan een auto, dus moet er overal door passen. De kiepkar is vooral heel handig met legen. Je drukt op de knop en de aanhanger kiept alle mest eruit. Ik heb een tijdje meegeholpen met staldiensten op een stal met tracks. Alles werd mer de quad uitgemest. Via een pb'tje wil ik je het adres van die stal wel geven.
Zolang je niet op de openbare weg rijdt heb je geen rijbewijs nodig voor een quad.

Afbeelding

SharonStory5

Berichten: 78
Geregistreerd: 29-09-16
Woonplaats: IJmuiden

Re: Paddock paradise (12 paarden) veel uitmestwerk. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 08:29

En zo een klein rups wagentje? Op stal waar ik wel eens een paardje rijd, hebben zo een klein wagentje op rups banden met een lader erachter. Hij past overal tussen en kan makkelijk over zand rijden. De handeling van het poep scheppen blijft natuurlijk hetzelfde maar het scheelt wel veel heen en weer gewandel. En als ik het correct heb (hij kan namelijk niet hard) mag je daar ook mee rijden zonder rijbewijs op eigen terrein.

"Every horse is good for something..."
Pip, Bealfire, Nicky, Quint & Skype...

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Re: Paddock paradise (12 paarden) veel uitmestwerk. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 08:45

De belangrijkste tip is: achteraan beginnen (lege kruiwagen) en naar voor werken. Dan hoef je de minste afstand af te leggen met een zware kruiwagen.

Een e-kruiwagen of quad met karretje of paard wat een kar/ sleep met kruiwagen trekt, kunnen ook oplossing bieden


Mama van Floris sinds 27 augustus 2011, Hidde 30 september 2013 en Karlijn 7 augustus 2019

vilheide

Berichten: 1478
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Veenendaal

Re: Paddock paradise (12 paarden) veel uitmestwerk. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 08:49

Op onze oude wei hadden we geen track maar wel een flink weiland met een stuk of 10 paarden. Daar hadden we de beschikking over een quad met aanhanger.

Groetjes Jolanda

DubbelFun

Berichten: 88606
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Paddock paradise (12 paarden) veel uitmestwerk. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 09:49


palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Paddock paradise (12 paarden) veel uitmestwerk. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 10:07

Als er niemand ergens mee mag rijden dan gaat het weinig makkelijker worden ben ik bang.

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

Dorine92
Berichten: 5327
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 10:17

tamary schreef:
12 paarden is zo 4-5 kruiwagens

Vind ik best optimisch hoor, ik reken altijd een kruiwagen per paard. Tenzij ze er maar een paar uurtje opstaan natuurlijk.
Maar dat terzijde... ik zou aan de pensionhoudster voorstellen dat er met de tractor een paar bakken worden neergezet verspreid over de track (net als van die bakken die in de hoek in de rijbaan staan) en dat die bakken dan ergens op de dag door haar of iemand anders die de tractor mag rijden, weer opgehaald, geleegd en teruggezet worden voor de volgende dag

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd


Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 10:19

Dorine92 schreef:
tamary schreef:
12 paarden is zo 4-5 kruiwagens

Vind ik best optimisch hoor, ik reken altijd een kruiwagen per paard. Tenzij ze er maar een paar uurtje opstaan natuurlijk.
Maar dat terzijde... ik zou aan de pensionhoudster voorstellen dat er met de tractor een paar bakken worden neergezet verspreid over de track (net als van die bakken die in de hoek in de rijbaan staan) en dat die bakken dan ergens op de dag door haar of iemand anders die de tractor mag rijden, weer opgehaald, geleegd en teruggezet worden voor de volgende dag


Bij mij zou dit kloppen maar dat komt omdat ik een 160 liter tweewieler heb staan(die je vol echt niet meer door de modder duwt), een gewone kruiwagen red je het niet mee inderdaad.

Ik vind jouw idee verder zo slecht nog niet. :j

Rex_Rolfo

Berichten: 5372
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 10:28

PipFiFa schreef:
En als ik het correct heb (hij kan namelijk niet hard) mag je daar ook mee rijden zonder rijbewijs op eigen terrein.

Op afgesloten(!) eigen terrein mag je alles rijden zonder rijbewijs.

Voor de zekerheid even wat nagezocht voor ik dat plaatste, vond dit:
Welnu, ik heb even vraaghetdepolitie.nl gevraagd en ik ontving onderstaande mail:

Met een eigen terrein wordt bedoeld een terrein welke niet voor openbaar verkeer toegankelijk is. De inrit van een boerenerf betreft wel eigen terrein maar daar kunnen vaak wel andere weggebruikers op komen. In dit geval mag je daar dus niet rijden zonder in het bezit te zijn van een rijbewijs. Wanneer je een weiland hebt welke aan alle zijden is afgesloten middels een hek o.d. en hier kan geen overig verkeer in/ op komen. Dan spreken we over een eigen terrein welke niet voor openbaar verkeer toegankelijk is.



Chubby schreef:
De belangrijkste tip is: achteraan beginnen (lege kruiwagen) en naar voor werken. Dan hoef je de minste afstand af te leggen met een zware kruiwagen.
slim!
Citaat:
of paard wat een kar/ sleep trekt, kunnen ook oplossing bieden

Precies, dat ze maar meehelpen hun eigen rotzooi op te ruimen :)

eilleen333

Berichten: 12841
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Paddock paradise (12 paarden) veel uitmestwerk. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-16 10:33

Naja, t kan niet te groot zijn , want de paden zijn op sommige plekken echt bizar smal.
Dat is een fout geweest in de aanleg, maar die paarden redden zich ermee, dus ze laten het zo, maar een aanhanger achter een voertuig is daardoor bij voorbaat kansloos.
Misschien dat het met de quad zou lukken. Tractor met shovel past al niet, want je kan nergens draaien.

<3Mone-Mesia van 't Witteveen <3
https://www.vet-service.nl Paardentandarts/ paardendierenarts aan huis
https://www.willowranchsanctuary.com/

Rex_Rolfo

Berichten: 5372
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 10:39

eilleen333 schreef:
maar een aanhanger achter een voertuig is daardoor bij voorbaat kansloos.

eilleen333 schreef:
De achterste delen van de track doen ze eens in de week met de auto met aanhanger,

:?

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 10:43

Zou er eerst in investeren om die paden breder te maken, geloof ik :o

Moet er niet aan denken wat er gebeurt als er een paard valt of flink kreupel raakt in of achter zo'n versmalling, dan kun je er dus ook niet bij met behoorlijk materieel?

Of is de heining gemakkelijk weg te halen?

Mijn wintertip: loop liever twee keer extra met een minder zware kruiwagen ;)

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ
A bird sitting on a tree is never afraid of the branch breaking,

because her trust is not on the branch but on her own wings.

Always believe in yourself !

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 10:48

Paard met wagen? :)* Paardjes genoeg :D

BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 10:52

Bij ons in de track (ook paddock Paradise) gaan ze er met een kleine shovel door. Je moet dan wel met zijn tweeën zijn: de ene rijden en de andere scheppen.

Bij ons rijdt iedereen op dat ding, geen idee of het mag eigenlijk :+

Er is vast wel iets wat klein genoeg is om door de kleine paden te komen toch?

Amerikaanse Appaloosa Magic, Quarter Horse Dino en mini's Rakker & Sproet
Volg ons Paddock Paradise op INSTAGRAM! # Volg Paddock Paradise op FACEBOOK!

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Re: Paddock paradise (12 paarden) veel uitmestwerk. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 10:55

Zitmaaier met een aanhanger erachter ??
Dit is hoe ik het wil gaan doen. Ik heb ook pp. En zitmaaier is er net. En handig voor maaien.

WillBokkers
Berichten: 1192
Geregistreerd: 13-06-11
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 10:58

knuffeldier schreef:
Bij ons rijden ze met een loader of hoe zo een ding ook mag heten (soort kleine tractor met een bak voorop) door de track en dan scheppen ze de mest voorin de back. Heel handig ding, sochtends doen ze er het hooi in om de voerbakken te vullen.

Shovel heet dat. Hebben wij ook, ideaal!

eilleen333

Berichten: 12841
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-16 10:58

Rex_Rolfo schreef:
eilleen333 schreef:
maar een aanhanger achter een voertuig is daardoor bij voorbaat kansloos.

eilleen333 schreef:
De achterste delen van de track doen ze eens in de week met de auto met aanhanger,

:?


Je bent daardoor eindeloos aan t prutsen. Je moet lange stukken achteruit, mega omrijden om
Ergens te komen. Dus dan doen we eens per week, maar dan ben je heel lang bezig. Dus dat doe je niet elke dag.
En het aller achterste stuk, daar kan je niet komen met de aanhanger

<3Mone-Mesia van 't Witteveen <3
https://www.vet-service.nl Paardentandarts/ paardendierenarts aan huis
https://www.willowranchsanctuary.com/


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Moraira en 97 bezoekers