iejoor (fjord) aan het werk 31-8-2016

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
line18
Berichten: 724
Geregistreerd: 27-03-07
Woonplaats: roosendaal

iejoor (fjord) aan het werk 31-8-2016

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-16 15:10

we zijn al een tijdje weer aan het rijden/ aan het werk.
het gaat de laatste tijd weer steeds beter.
me slechte been doet momenteel eigenlijk helemaal nix meer als ik op het paard zit.
me andere been nog deels.
mijn handen hebben laatste tijd steeds minder kracht,
ik ben met benen en armen/handen wel bezig bij de fysio
we gaan binnen kort ondanks dat het winter gaat worden zolang het kan willen we toch lessen.

we rijden nog met sporen om de kleine hulpen die kunnen ook nog te geven.
en de slof teugel zit er om omdat hij zijn hooft mega hoog doet, en hierdoor niet lekker loopt.

ik rij nog altijd niet alleen maar hoop dat dit ooit wel weer komt.
we zijn druk bezig.
we krijgen ook weer meer vertrouwen in elkaar.
en dat is zeer belangrijk.


hier de foto's:
1. lekker stappen
Afbeelding

2. draven iejoor wil hier graag de andere kant op.
ik probeer licht te rijden ( dit doet heel veel pijn in mijn benen)
Afbeelding

3. galop
Afbeelding

4. foto is gemaakt bij de overgang van galop naar draf.
Afbeelding

5. stappen op de moeilijke hand.
Afbeelding


tips zijn welkom.
hou het graag netjes.
en hou aub rekening met mijn beperkingen.

line18][ let aub niet op spellings fouten heb dyslexie


leeneliefje

Berichten: 4417
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Rheden

Re: iejoor (fjord) aan het werk 31-8-2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 15:16

Je hebt een leuk dier om te rijden! Denk dat met wat ontspanning en goede hulp er nog wel wat leuks van kan komen.

Moet wel zeggen dat ik de combinatie van die sporen met een slof niet goed kan begrijpen. Dit zijn beide hulpmiddelen om je hulpen harder door te laten komen, júist als je minder gevoel/beweging in je benen hebt zou ik geen sporen om doen! Voel jij het wel als je been niet stil ligt? Alleen omdat je hem niet goed kan bewegen wil het nog niet zeggen dat je been muurvast ligt? Juist omdat er veel spanning te zien is bij zowel jou als bij het paard zou ik geen sporen gebruiken en je paard meer op je stem rijden.
Op deze manier trek je extra hard aan de rem én drijf je hem extra scherp naar voren met je spoor. Niet zo'n vriendelijke combinatie..

Veel succes met het herstel!

Azrael † | v Nero x Cabochon | Z1
Golden Elvis | v Wolkentanz x Wanderbursch II | Z2


mairead

Berichten: 3214
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 15:51

Leuke naam voor een leuke Fjord! (de naam van de mijne wordt afgekort tot Yoor en daar maken we dan ook vaak Ieyoor van, haha :P )

Ik vind dat je iets voorover lijkt te zitten, kan dat kloppen?
Verder zou ik ook even kritisch naar je been- en spoorgebruik kijken: als je been niet stil genoeg is, dan zou ik het spoortje achterwege laten.
Ik weet niet of je slechte been stil ligt of wiebelt? Aangezien je aangeeft dat dat been niks doet. Hangt dat been er slapjes bij (en dus beweeglijk, geen controle over de bewegingen) of zit het juist vast?
Zelf heb ik ook ontzettende wiebelbenen en ik vind het daarom op dit moment oneerlijk ten opzichte van mijn Fjord om met een spoortje te rijden.
Ik zie volgens mij dat je ook een zweepje hebt? Dat volstaat bij mijn pony prima, zonder sporen. Op deze manier is het wel erg veel allemaal.
De slof erbij ook. Je geeft aan dat je last hebt van krachtverlies in je handen: dan lijkt het mij juist lastig om twee teugels vast te moeten houden. Is een martingaal (past vaak wel lastig bij een Fjord met korte hals) of een Thiedeman teugel niks voor je?

kerstmuts :j Nu met aanklikbaar onderschrift:
Fjord. Feel the difference!

Ygritte

Berichten: 726
Geregistreerd: 11-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 16:14

Wat een leuke Fjord en een leuke naam! :)

Maar oh TS, ik zie héél veel spanning hier.

Ik snap dat het eng is om te rijden op een jong/onstuimig/ondeugend paard als je lichamelijke problemen hebt (ervaringsdeskundige hier) maar er sporen/slof en heel veel hulpmiddelen aan hangen terwijl jullie allebei nog bijna stijf staan van de spanning lijkt me niet de oplossing.

Wat wél oplossingen kunnen zijn, is bijvoorbeeld rustig weer beginnen met les nemen aan de longe of aan de hand om vertrouwen te krijgen terwijl je paard veel buiten komt in een kudde, en dus veel energie kwijt kan zodat hij dat bij jou niet hoeft te doen. Desnoods kun je misschien kijken naar een zadel dat meer steun geeft en waardoor je meer ontspannen kunt zitten: misschien kun je eens bellen naar een manege voor gehandicapten? Die hebben vaak goede oplossingen voor dit soort dingen. Wat bij mij ook heel erg hielp was "ruiterfitness" met een speciale bal, waardoor de spieren die je in het zadel in balans moeten houden sterker worden en het makkelijker wordt om te ontspannen: dat helpt nog beter dan een 'gewone' fysio.

Je zou ook kunnen denken aan een andere manier van aandrijven, een stemhulp met zweepje bijvoorbeeld voor als er niet meteen reactie is. Met je stem kun je dan genuanceerder aanwijzingen geven dan met spieren waar je minder controle over hebt, en dus is er dan minder kans dat je paard ineens wegspringt omdat je ineens een te grote hulp geeft, of per ongeluk een hulp geeft die je niet bedoelde. Je kunt een paard zelfs leren om been-gewiebel volledig te negeren, dit doen ze ook vaak op gehandicapten-maneges en zorgt voor minder ruis in de communicatie. :j

Ik hoop dat jullie allebei nog veel plezier kunnen maken! :)

Deni11

Berichten: 1216
Geregistreerd: 04-02-14
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 16:14

Wat een leuke foto's en dat je ze ondanks je beperking wilt plaatsen!
Gaat de goede kant op *\o/*

Het commentaar laat ik aan andere over, ieder heeft zo zijn mening en iedereen wilt je zo graag mogelijk helpen om te verbeteren! Blijf vooral lekker door lessen en kijk of je het commentaar mee kan nemen en dan komen jullie samen een heel eind :)

S <3

mairead

Berichten: 3214
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 16:21

Ygritte schreef:
Je zou ook kunnen denken aan een andere manier van aandrijven, een stemhulp met zweepje bijvoorbeeld voor als er niet meteen reactie is. Met je stem kun je dan genuanceerder aanwijzingen geven dan met spieren waar je minder controle over hebt, en dus is er dan minder kans dat je paard ineens wegspringt omdat je ineens een te grote hulp geeft, of per ongeluk een hulp geeft die je niet bedoelde. Je kunt een paard zelfs leren om been-gewiebel volledig te negeren, dit doen ze ook vaak op gehandicapten-maneges en zorgt voor minder ruis in de communicatie. :j )

Klopt!
Ik doe ook veel op stem. Ik ben aan het overstappen naar Western met mijn Fjord en ik probeer haar nu zover te krijgen dat ze met een klikje van mijn tong gaat draven. Dit pakt ze heel goed op! :)

kerstmuts :j Nu met aanklikbaar onderschrift:
Fjord. Feel the difference!

line18
Berichten: 724
Geregistreerd: 27-03-07
Woonplaats: roosendaal

Re: iejoor (fjord) aan het werk 31-8-2016

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-16 17:49

@leeneliefje
Mijn been licht niet helemaal stil.
Maar volgens de meeste die me zien rijden prik ik hem alleen aan als hij niet “goed” de bocht door gaat.
Zal volgende keer eens kijken of hij ook beetje wil rond/bochten om wil zonder sporen.

@mairead
Zijn oficele naam is Frits.
Maar daarom hebben we hem omgedoopt tot iejoor.
Het was net een ezeltje toen we hem kochten.
Ik zit inderdaad wat meer naar voor.
Ik probeer hier aan te werken.
Maar is soms best moeilijk als je benen niet goed mee willen werken.
Mocht je hiervoor tips hebben hoor ik het graag.
( ben met fysio ook bezig om me rompstabilietijd beter te krijgen)
Matingaal past hem niet.
Zal is kijken of een Thiedeman iets voor ons is.
Ik doe het echt nog met stem kwa woorden.
Dus stap draf en zo door
En dit pakt hij steeds beter op.


@Ygritte
We hebben ook les, maar helaas heb ik niet het geld om elke keer te lessen.
En hem een week lang alleen maar aan de longeerlijn zetten is ook niet handig.
Als hij aan de longeerlijn is let hij niet meer op mij, vandaar het los in de bak met iemand in de bak.
Wand wil dat hij op mij let en niet op de gene in het midden.
De gewone fysio moet ik volgen wil ik nog wat lopen.
Die bal is zeker een optie, zal is kijken heb ze wel bij me fysio gezien misschien kunnen we daar ook iets mee.
Bedankt voor de tip.
Zal ook zeker is kijken voor een ander zadel.
Zodat ik weet wat beste kan helpen en waar ik voor moet sparen.
Probeer ook zo veel mogelijk aan te leren nu op stem hulpen.
Maar dit kost tijd.
En dat heb ik er wel voor over

@Deni11
Ik zou willen dat meer mensen er anders tegen aan gaan kijken.
Krijg ook regelmatig te horen ( overal en nergens) dat ik maar moet stoppen met paardrijden omdat ik een beperking heb.
En dat vind ik niet.
Wand ook met een beperking kan je lol hebben en paard rijden.
Bedankt voor je berichtje

line18][ let aub niet op spellings fouten heb dyslexie

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 13:36

Ik ga met Ygritte mee.
En als hij met jongeren geen aandacht heeft, dan moet je toch eerst terug naar de basis. Eerst gehoorzaam vanaf de grond, dan pas er op.

Een jong paard rijden met dit soort hulpmiddelen is vragen om lichamelijke problemen in de toekomst. Niet voor niets is de slof in sommige landen verboden!

Probeer veel filmpjes op You Tube te bekijken over grondwerk en gehoorzaamheid, daar zul je veel meer aan hebben! Veel succes :)

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

mirriezz
Berichten: 2010
Geregistreerd: 12-02-14

Re: iejoor (fjord) aan het werk 31-8-2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 13:50

Ts: wat leuk dat je deze foto's plaatst! Heel wat bokkers hadden dat niet gedurfd.

Mijn tip: ga inderdaad eens bij een aangepaste manege kijken en hoe zij dingen oplossen. En stap dan vooral ook zelf op een paard. Aangepaste maneges weten allerlei trucjes, hulpmiddeltjes en aanpassingen die jou het rijden makkelijker en leuker maken.
Dat je benen en handen moeilijk te bewegen zijn betekent niet dat je moet stoppen met rijden, je moet gewoon zoeken naar welke manier het beste werkt voor jou!

Narcissa
Berichten: 3045
Geregistreerd: 29-03-15

Re: iejoor (fjord) aan het werk 31-8-2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 15:36

Ik ga mee met mijn voorgangers dat ik niet echt vrolijk wordt van dit plaatje met meer hulpmiddelen dan wat anders.

Kijk, ik ben de laatste die zal zeggen dat je met een beperking moet stoppen met rijden. Ik heb zelf ook een beperking. Niet zo erg als de jouwe, maar ik moet er wel rekening mee houden. Ik kan niet zomaar op elk paard kruipen en hem even een rondje rijden.
Ik had eerst een jonge 5-jaarse merrie. Ook jong en onervaren, schrok nogal snel. Maanden in training gezet, schriktraining ermee gedaan, maar ze was zo sterk en hard dat het nooit is opgelost geraakt. Ik kon dat met mijn beperking niet aan, het heeft tijd gekost maar uiteindelijk heb ik dat toegegeven en heb ik haar met pijn in het hart verkocht. Haar nieuwe eigenaar hupst er wat mee rond in de bossen en is er supertevreden mee.
Dan heb ik zelf een nieuw paard gekocht, een 10-jaarse merrie. Rustig karakter, ervaren, mee op concours geweest, had alles wel een beetje gezien. Zeer licht in de hand. Op het been een beetje lui maar als ik een zacht tikje geef met mijn zweep luistert ze wel (ik heb ook zeer weinig kracht in mijn been, maar kan dit niet stilhouden en daarom weiger ik sporen te dragen). Schrikt zelden, als ze eens schrikt zijn het drie galoppasjes en dan staat ze uit zichzelf stil.
Het rijden met mijn vorige paard was een lijdensweg, maar met dit paard is het leuk en het bezorgt mij VEEL minder lichamelijke klachten omdat ze zo licht is. Met mijn vorige was het soms creperen van de pijn nadien.
Het is zó fijn om een paard te hebben die afgestemd is op je lichamelijke problemen...

Bijkomende gedachtegang: zou westernstyle niets voor jou zijn? Je kunt je paard hierin omtrainen. Er zijn meer stemhulpen en sturen is voornamelijk neckreining eenmaal het paard dat goed kent, dat vraagt veel minder van jouw lichaam.

Even iets compleet anders. Heb je nu voorgetten aan de achterbenen?

line18
Berichten: 724
Geregistreerd: 27-03-07
Woonplaats: roosendaal

Re: iejoor (fjord) aan het werk 31-8-2016

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-16 19:38

@Vera
Ik denk dat je me verkeert begrijpt.
Als ik op hem zit en iemand heeft hem aan de longeerlijn.
Dan luistert hij naar de gene die in het midden op de grond staat die de lijn vast heeft en niet naar de gene die op hem zit.
Dit heeft nix met de basis te maken lijkt me?
Wand hij luistert heel goed naar de gene die longeert.
Wand aan de hand luistert hij heel goed.
Met longeren, vrijheidsdresuur, grondwerk en zo.

@mirriezz
Ik ga dat zeker proberen.

@xLes
Ik heb wel is op een westernzadel gereden en dit is heel anders rijden.
En hiermee kan ik nooit meer een “normaal” wedstrijd mee rijden.
En dat wil ik uiteindelijk wel behalen ( daarom ook lessen en zo)
en me paardje wegdoen voor een ouder paard is denk bij mij niet de oplossing.
Wand hij kan het leren.
En heb vaker op wat oudere paarden gereden.
Maar vaak merk ik wel dat die wat afgestompt zijn, en hierdoor moet ik dan hoop geld gaan stoppen in een ander paard wat ik dan moet laten omscholen wat me nog meer geld kost.
En daarbij hou ik onwijs veel van hem.
Ik ken maar weinig paarden die naast een rolstoel mee kunnen lopen.
En dat doet deze wel.

En nee ik heb speciale lange achterbeen beschermers wegens littekens die hij heeft, en hierdoor zijn de “normale” peesjes voor achter pijnlijk voor hem omdat die wel op de litteken druk.
En deze grotere niet.

line18][ let aub niet op spellings fouten heb dyslexie


mairead

Berichten: 3214
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 09:26

line18 schreef:
@xLes
Ik heb wel is op een westernzadel gereden en dit is heel anders rijden.
En hiermee kan ik nooit meer een “normaal” wedstrijd mee rijden.
En dat wil ik uiteindelijk wel behalen ( daarom ook lessen en zo)

Vond je het Westernzadel beter zitten voor jou of juist minder goed?
Want als zo'n zadel beter voelt voor jou, kan je in de Western ook wedstrijden rijden. Dat hoeft geen Reining te zijn. Er zijn ook 'rustigere' disciplines (zoals trail, pleasure, ranch riding).
Voor mij en mij Fjord heeft het overstappen tot nu toe ook heel goed uitgepakt: vooral de stemhulpen en gewichtshulpen pakt ze heel goed op. Ik zou in de toekomst wel eens een trail wedstrijdje willen rijden. Ik had voorheen echter nooit wedstrijd-ambitie.

Er zijn ook nog andere opties zoals bijvoorbeeld een Australisch Stock-zadel (die heb je ook zonder knop en met kussens als bij een Engels zadel, maar deze zadels hebben wel steuntjes aan de voorkant van je bovenbenen en een stevige zit.)
Of je daarmee mag starten op (dressuur)wedstrijd dat weet ik niet. Maar misschien mag je ook wel dispensatie daar voor vragen.
Goede Australische zadels zijn in NL alleen nogal lastig te vinden. Er is een hoop rommel op de markt.

kerstmuts :j Nu met aanklikbaar onderschrift:
Fjord. Feel the difference!

karijn

Berichten: 5399
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: iejoor (fjord) aan het werk 31-8-2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 11:57

Ik denk dat je gewoon heel veel geduld moet hebben en nog veel kilometers moet maken. Zolang hij braaf is en niet gemeen, dan kom je er wel.
Ik zou wel overwegen om naar een goed passend zadel voor jou te kijken. Dat zal een diepte-investering worden maar het kan je helpen bij je zit. Door de verminderde kracht in je benen, verlies jij je balans. Probeer eens je licht op te doen bij de para-ruiters. Ik denk dat je die best wat advies willen geven over zadels.

Souvlaki

Berichten: 54
Geregistreerd: 05-11-16

Re: iejoor (fjord) aan het werk 31-8-2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 12:26

Leuke fjord!
Snap alleen niet waarom je met zoveel hulpmiddelen rijdt, ik denk dat jullie het ook prima zonder al die hulpmiddelen af kunnen :D

Cherdenise

Berichten: 1282
Geregistreerd: 18-09-12
Woonplaats: Hoog noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 12:32

Lekker doorgaan ts en leuk dat je western gaat rijden. Zal wel de sporen aflaten en met een zweepje werken om hem beter te laten reageren op je beenhulp of stemhulp.
dat kan je ook oefenen met longeren


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Zilkesteyn70 en 44 bezoekers